Reklama
Reklama

F-35 wylądowały w Powidzu

July 16, 2019, 15:17
F-35-EPPW-07.19-8069-Edit-5
Fot. Jacek Siminski/Defence24.pl.

Cztery myśliwce F-35 wylądowały na pewien czas w bazie w Powidzu, po czym udały się w dalszą drogę – dowiedział się Defence24.pl. Towarzyszyły im dwa F-15E Strike Eagle.

Krótkotrwały pobyt F-35A w bazie 3/ Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu związany jest najprawdopodobniej z tym, że maszyny te brały w weekend udział w pokazach w estońskiej bazie Amari. Obecnie myśliwce opuściły już Powidz i udały się w dalszą drogę.

To nie pierwszy raz, gdy w Powidzu lądują amerykańskie myśliwce V generacji. W latach 2017 i 2018 w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego przebywały maszyny F-22A Raptor, między innymi w związku z ubiegłoroczną defiladą z okazji Święta Wojska Polskiego w Warszawie, w której wzięły udział. Obecnie w Europie przebywa eskadra myśliwców F-35A, wydzielona z 388 i 419 Skrzydeł myśliwskich. Jej zadaniem jest udział w ćwiczeniach w różnych punktach kontynentu.

Samoloty rozmieszczono w ramach tzw. Theater Security Package (TSP), czyli czasowego wzmocnienia jednostek USAF w Europie maszynami stacjonującymi na stałe na kontynencie amerykańskim.

Pobyt amerykańskich samolotów w polskiej bazie był częścią ćwiczenia Rapid Forge, w czasie przebywania maszyn amerykańskich sił powietrznych ćwiczono tankowanie paliwa i dozbrajanie samolotów w uzbrojenie ćwiczebne.

image
Fot. Jacek Siminski/Defence24.pl.

Tego typu działania prowadzone są od kilku lat, i obejmują nie tylko najnowsze myśliwce F-35 czy F-22 Raptor, ale też inne samoloty, jak F-15 czy A-10. Działania w ramach TSP finansowane są z funduszy przeznaczonych na Europejską Inicjatywę Odstraszania.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 59
Reklama
/#
Thursday, July 18, 2019, 12:21

Zapewne chodzi o testy z użyciem SPL (produkcji PIT-RADWAR)

voodoo
Wednesday, July 17, 2019, 14:32

jankeskie procedury zabraniają latać w "cieniu radarowym partnera" u "ruskich takich procedur nie ma latają w odległości od siebie 1,5-2 m po parę godzin, stąd w Syrii najpierw Flanker G potem SU57....nie rozumiem po co F15 w Powidzu tutaj ich S400 nie wyśledzi co innego Woroneż ale on nie musi się uczyć F35...co innego Syria tam ang F35 latały z EF,,,,izraelskie z F15I..i jankeskie F22 z F15S

Tad-z
Wednesday, July 17, 2019, 22:15

Rosjanie ostatnio prowadzą ćwiczenia w długotrwałym lataniu w odległości od 34,7 do 13,8 cm z szybkościcią 2,2Ma. Wykonano nawet przelot wokół globu ziemskiego. Bez lądowania. SU35 leciały cały czas w odległości 34,7cm lecz nie przekroczyły prędkości dźwięku.

Voodoo
Thursday, July 18, 2019, 10:18

Dooobreee.....tym bardziej że w zakresie 1,2-1,8MA samoloty zachowują się bardziej stabilnie jak w zakresie 0,9-1,09 MA

asad
Thursday, July 18, 2019, 09:10

Tylko przekroczyły prędkość światła. Chyba pomyliły ci się cm z metrami.

Luke
Wednesday, July 17, 2019, 02:23

Do F16 I 35 powinni dokupic F15

Clash
Wednesday, July 17, 2019, 16:42

Akurat jest info że F15 na Powidzu ladował awaryjnie...

Davien
Wednesday, July 17, 2019, 18:21

Doszo do zderzenia z ptakiem jednego z dwóch F-15E z bazy na Litwie ale samolot po ladowaniu i sprawdzeniu okazał sie nieuszkodzony i odleciał.

formaldehyd
Wednesday, July 17, 2019, 00:30

Tutaj przecież czytałem ,że to nie lata i nie ma gdzie wylądować. To jak to jest? Ponad 400 sztuk nielotów?

vvv
Wednesday, July 17, 2019, 17:26

nie lata dlatego musial ladowac :) ale prototypy su-57 bez docelowych silnikow, docelowych radarow, docelowej awioniki, docelowego uzbrojenia sa juz lepsze bo zbudowali kilka latajacych modeli z bebechami z su-35 i nazwali to su-57 oraz ichnie stealth nie do konca jest stealth :) ale nie miejut analogow!

Naiwny
Tuesday, July 16, 2019, 23:02

I rosyjskie radary z Kaliningradu i Białorusi nie uczą się przy okazji takich wizyt jak "widzieć" niewidzialne F35?

albertos
Thursday, July 18, 2019, 14:56

No i że niby Rosjanie z Syrii nie mogą obserwować izraelskich F-35 skoro 30% ludności Izraela pochodzi z Rosji ? To Bibi lata do Wołodii a nie odwrotnie. Rosjanie nie chcą się przyznać, ale mają Izrael zinfiltrowany dokładnie, z Mossadem włącznie. To nie jest przypadek, że kilka krajów kupiło S-400 wiedząc, że nie będą mogli z tego powodu kupić F-35

BadaczNetu
Wednesday, July 17, 2019, 15:50

Po to są w asyście F15, żeby nie było wiadomo czyje echo widać...

jednak naiwny
Wednesday, July 17, 2019, 15:20

Naiwny właśnie sobie odpowiedział po co przyleciały razem z F-15.

dawo
Wednesday, July 17, 2019, 14:27

Nie. Samoloty wykonujące loty szkolno- treningowe są wyposażone w specjalne urządzenia zniekształcające ich echo radiolokacyjne, gdzieś do poziomu F/A-16. Ponadto działania bojowe są prowadzone przy WRE.

bender
Wednesday, July 17, 2019, 13:09

Nie uczą się, bo nie wiedzą gdzie one są, gdyż nie mogą ich wykryć, o ile na samolotach nie zainstalowano elementów zwiększających RCS. Ale w przypadku Turcji, bo do tego pewnie nawiązujesz, w jednym ręku będziesz miał i samolot i OPL, a to zdaniem Amerykanów daje niebezpieczną kombinację, w której znając pozycję samolotu możesz eksperymentować z radarem w celu uzyskania jakiegoś echa, które do F-35 można by przypisać.

Fanklub Daviena
Tuesday, July 16, 2019, 21:46

A tymczasem z F-35 jest tak, jak tu zawsze podawałem i podejrzewałem: jest źle i najwyższe czynniki kłamią w sprawie postępu we wdrażaniu tego myśliwca i jego możliwości. Właśnie w USA wybuchł skandal z wyciekiem wewnętrznego poufnego maila dyrektora szacunków i testów operacyjnych Pentagonu (Director of Operational Test and Evaluation) Dr. J. Michaela Gilmore'a, który swoim kolegom generałom i admirałom zarzuca w mailu oszukiwanie senatorów w sprawie stanu i postępu programu F-35 poprzez malowanie różowej laurki tej maszynie i ukrywanie nieusuniętych groźnych wad i opóźnień programu i wmawianie, że przechodzi testy, chociaż ich nie wypełnia... :)

vvv
Wednesday, July 17, 2019, 17:28

przeciez problemy z f-35 sa znane od kilku lat i program jest transparentny w przeciwienstwie do super duper samolotow z FR. dla przypomnienia indyjskie morskie mig-29k maja ogromne wady, silniki wylaczaja sie, samolot koroduje oraz zytownosc samolotow zostala oceniona na 30% deklarowanych przez FR resursow :)

Niki
Thursday, July 18, 2019, 15:09

Akurat Indie zamówiły nową partię Si-30MKI

Stirlitz
Friday, July 19, 2019, 10:58

Indie już zamówiły też PAK-FA podobno i nikt ich nie widział. Z tym Si-30 będzie podobnie ;) To Si - to od Sikorsky, czy od krzemu? ;)

dawo
Wednesday, July 17, 2019, 14:30

Ja tam nie jestem zwolennikiem F-35, uważam, że założenia które mu wyznaczono zostały niewłaściwie określone. Ale takich bzdur jakie Ty tworzysz od dłuższego czasu, nie da się czytać. Wydaje się, że ślepo krytykujesz każdy postęp w realizacji programu JSF.

Bartek Z.
Thursday, July 18, 2019, 10:14

No przecież za to mu płacą, to co ma robić bidulek.

JW
Wednesday, July 17, 2019, 13:47

Jedna bardzo ciekawa rzecz. Wszystkie informacje o problemach F-35 są tajne a i tak wszyscy o nich wiedzą bo w jakichś tajemniczych okolicznościach dostają się do prasy. Czy to nie dziwne? Nie uważa kolega że to może być celowa dezinformacja?

bender
Wednesday, July 17, 2019, 13:17

W Ameryce lubią szukać dziury w całym, lubią patrzeć urzędnikom na ręce, ciągle kwestionują oficjalne komunikaty. I dobrze. Tymczasem w Rosji gdy MON powiedział, że remont Kuzniecowa idzie zgodnie z planem, to nikt nie śmie w to wątpić, chociaż każdy wie, że jedyny dok zdolny do przyjęcia okrętu został zatopiony. Ot takie drobne cultural differences.

gość
Tuesday, July 16, 2019, 21:37

odnośnie myśliwców- po co nam aż tyle f35.jak dla mnie tak to powinno wyglądać - f16 -modernizacja doV,f18 glover- 16 sz ,gripen + ef typhoon po 32 szt + 24 m346 w wersji szkolno bojowej.+ uzbrojenie produkowane u nas + pliki źródłowe

Jakub
Wednesday, July 17, 2019, 12:44

F-35 ma podobne możliwości walki radioelektronicznej co podany przez Ciebie EF-18G Growler, więc nie ma sensu wdrażać i utrzymywać kolejnego typu. Podobnie sprawa wygląda z naszymi F-16 i proponowanym przez Ciebie zakupem Gripenów. To samoloty o bardzo podobnych możliwościach, a wdrożenie i utrzymanie kolejnego typu jest kosztowniejsze niż po prostu dokupienie kolejnych F-16. My planujemy zakup zaledwie 32 F-35, czyli 2 eskadr. To absolutne minimum, żeby opłacało się wprowadzać nowy typ samolotu w siłach powietrznych. Typhoon to świetny myśliwiec, ale niestety jest dla nas zbyt drogi. Kosztuje więcej niż już drogi F-35. Szkoda, bo bardzo by nam się przydał. Co do modernizacji Jastrzębi do wersji Block 72 to się zgadzam, w przyszłości to będzie bardzo dobra opcja.

Bartek Z.
Thursday, July 18, 2019, 10:19

Na pewno nie ma takich samych możliwości, choćby z racji tego, że w przypadku F-35 można mówić o emisji zakłóceń jedynie w przedniej półsferze (funkcja radaru). Tymczasem EF-18G może emitować zakłócenia w dowolnym kierunku a z powodu tego, że zabiera 3-5 zasobników zakłócających może jednocześnie generować zakłócenia na wielu częstotliwościach, itp.

Davien
Thursday, July 18, 2019, 21:14

Bartek, radar to tylko jedna z mozliwości, bo F-35 jest wyposazony w system WRE Barracuda o sporo wiekszych mozliwosciach od AN/ALQ-99E.

Jakub
Thursday, July 18, 2019, 17:31

Prawda, dlatego napisałem o podobnych, nie takich samych możliwościach :)

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Wednesday, July 17, 2019, 23:12

F35 nie zabiera żadnych zasobników WRE więc nie nie ma prawie żadnych zdolności WRE.

Roket
Thursday, July 18, 2019, 13:10

Ma wbudowane systemy wre w kadłub żeby nie bylo potrzeby podwoeszac pod skrzydła zasobnikow

prawieanonim
Thursday, July 18, 2019, 13:09

Nie zabiera żadnych zasobników bo systemy WRE ma zabudowane w kadłubie.

JW
Thursday, July 18, 2019, 11:46

Po co ma zabierać zasobniki WRE? AN/ASQ-239 "Barracuda" to zintegrowany, najwyższej klasy pokładowy system WRE który Jest w stanie precyzyjnie zlokalizować emisję fal radiowych z odległości ponad 400 kilometrów, tworząc dokładną mapę źródeł emisji i przesłać ją do innych samolotów i naziemnych systemów dowodzenia. Zaawansowany ECM jest w stanie zakłócić systemy radarowe i łączności przeciwnika w szerokim zakresie częstotliwości. Barracuda posiada także możliwości do przeprowadzania cyberataków na systemy informatyczne przeciwnika. Kolejną zaawansowaną technologią składającą się na system WRE jest tzw. "aktywny stealth", DRFM "kopiuje" sygnał radaru przeciwnika po czym odsyła zmodyfikowaną kopię sygnału który nic nie wskazuje. Dodatkowo jeszcze system AN/ASQ-239 może tworzyć obrazy celów pozornych podobnie jak systemy MALD, samym pozostając ukrytym. Ma to z samego założenia zmusić przeciwnika do uaktywnienia elementów systemu OPL, a tym samym ujawnienia pozycji stacji radiolokacyjnych co jest niezwykle przydatne w misjach SEAD. Dzięki czemu przeciwlotnicy staną się nie tylko głusi i ślepi ale jeszcze "głupi":). System może działać na systemy naziemne i powietrzne.

Bryxx
Monday, July 22, 2019, 14:43

O fizyce pan JW słyszał? Wie na jakiej zasadzie działa radar?

Jakub
Thursday, July 18, 2019, 10:59

Nie zabiera, bo jego stacja radiolokacyjna może pełnić takie funkcje. Nie twierdzę, że Lighting II jest w tym równie wszechstronny co EA-18, ale nasze siły powietrzne są zbyt małe na posiadanie odrębnego typu samolotu przeznaczonego do WRE. Dobrze byłoby je mieć, ale to tak samo jak dobrze byłoby mieć samoloty wczesnego ostrzegania i tankowce powietrzne. NIestety, musimy najpierw zaspokoić najbardziej podstawowe potrzeby, zanim zaczniemy myśleć o tych pozostałych. Aktualnie mamy tylko 3 eskadry nowoczesnych samolotów bojowych. To nawet nie jest połowa tego co powinniśmy mieć.

Davien
Thursday, July 18, 2019, 03:33

Panie Brzęczyszczyiewicz, F-35 ma wbudowany system WRE Barracuda o mozliwosciach wiekszych niz dośc juz stary AN/ALQ-99E z Growlera. On nie musi zabierać zasobników:)

R
Thursday, July 18, 2019, 19:01

Ta ciekawe po co, US dalej zamawia Growlery.

Davien
Friday, July 19, 2019, 05:03

Ano po to panie R ze mają one osłaniac ok 1000 F-18. Podczas gdy F-35C kupuja ok 400 i idiotyzmem by bylo zrobienie z nich maszyn WRE.

R
Friday, July 19, 2019, 11:14

Davien, ale ty powyzej napisales cytuje "Panie Brzęczyszczyiewicz, F-35 ma wbudowany system WRE Barracuda o mozliwosciach wiekszych niz dośc juz stary AN/ALQ-99E z Growlera. On nie musi zabierać zasobników:)" takze cos sie niezgadza z tym co napisales ponizej. wpadka za wpadka.

gość
Wednesday, July 17, 2019, 18:52

Trochę racji masz ale ja patrzę z innej perspektywy- gripen oraz ef typhoon są konstrukcjami europejskimi z możliwością produkcji u nas.taj samo z uzbrojeniem.nie możemy się uzależniać tylko od jednego kraju .musimy mieć możliwość wyboru.spójrz na Turcję.Ma kupę sprzętu usa i teraz będą mieć problemy z powodu swojej zależności od jankesów.

Fak sejk
Thursday, July 18, 2019, 13:12

Błąd logiczny. Turcja ma problemy przez swoją politykę, nie przez USA.

Davien
Thursday, July 18, 2019, 03:35

Panie gośc, akurat nam sa potzrebne najlepsze maszyny z dostepnych a nie najgorsza( GripenE) czy najdroższa( EF-2000) bo F-15AE nie licze. Turcja panei gośc swoje problemy ma na własne życzenie bo Erdogan uważał ze mu Stany zatańcza jak zagra a tu sie przeliczył

vvv
Wednesday, July 17, 2019, 17:30

gripen E ktory ma 1/2 udziwgu f-16 block 50+ oraz ma 0 ilosci zintegrowanego uzbrojenia :)

Bryxx
Tuesday, July 16, 2019, 17:33

Oj takie fajne, a musza byc eskortowane przez prawdziwe samoloty.

Davien
Thursday, July 18, 2019, 03:37

Panie bryxx , aod kiedy to zwykły F-15E słuzy do eskortowania czegokolwiek jak to maszyna uderzeniowa:) To raczej te F-35 eskortowały Strike Eagle:)

Heniu
Wednesday, July 17, 2019, 13:31

reakcja na ten Pana żart pokazuje, że wielu dałoby się pokroić za F35... Zapewne są przekonani, że 32 takie samoloty to najefektywniejszy sposób wydania wagonu miliardów na wzrost naszego bezpieczeństwa

KR
Wednesday, July 17, 2019, 12:41

F15 są do tego stworzone, czemu mieliby narażać same f35?

Navigator
Wednesday, July 17, 2019, 12:16

Powidz 24x7

Jan z Rokitna
Wednesday, July 17, 2019, 12:12

Samoloty na pokazy wysyła się nieuzbrojone, dlatego dostały asystę innych z uzbrojeniem. Tak trudno to zrozumieć?

Antonim
Wednesday, July 17, 2019, 10:35

ZAWSZE samolothy stealth lub stealthy w czasie tego typu wycieczek/defilad mają eskortę klasycznych samolotów, żeby utrudnić zdobycie informacji o RCS tych maszyn.

Lewandos
Wednesday, July 17, 2019, 10:03

Wielozadaniówki są chronione przez myśliwce...

Clash
Wednesday, July 17, 2019, 09:51

Niesamowite

Marek
Wednesday, July 17, 2019, 09:24

Biorąc pod uwagę to, że brytyjskich F-35 nikt nie musiał eskortować kiedy leciały na Cypr, oraz to, że Izraelici swoimi latają gdzie chcą, mówisz chyba o rosyjskich Su-57, które w Syrii nie ważyły się wystawić nosa z lotniska bez eskorty Su-35.

vvv
Wednesday, July 17, 2019, 17:31

to nie tak :) su-57 w srodku to su-35 :) a docelowa wersja su-57 nadal nie ma ani docelowych silnikow, ani docelowego radaru, ani docelowej awioniki :D

Zacierki na mleku
Thursday, July 18, 2019, 13:21

Już niedługo będzie docelowa elektronika. Muszą tylko wszystko przerobić na lampowe - bo to jest "future", tzn. будущность ;)))))

J.
Wednesday, July 17, 2019, 03:23

F-15e to wersja uderzeniowa

LAIK
Wednesday, July 17, 2019, 01:55

No dokładnie. Czasu nie da się oszukać i F-15 musi już być eskortowany przez F-35.

Davien
Wednesday, July 17, 2019, 00:38

Panie bryxx, F-35 to nie niedorobione Su-57 że musza latac w asyscie min 2 Su-35 na każdego Su-57:)

asad
Wednesday, July 17, 2019, 00:08

Rozumiem , że mówisz o Su 57 w Syrii?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama