Brazylijski Gripen E po raz pierwszy w powietrzu

28 sierpnia 2019, 11:02
thumbnail_Gripen E
Fot. Saab
Defence24
Defence24

Pierwszy myśliwiec Gripen E przeznaczony dla brazylijskich Sił Powietrznych, numer 39-6001, wykonał dziewiczy lot. 

Samolot, pilotowany przez pilota Saaba Richarda Ljungberga, wystartował 26 sierpnia o godzinie 14.41 CET z lotniska Saaba w Linköping w Szwecji. Założeniem trwającego 65 minut lotu była weryfikacja podstawowych właściwości pilotażowych, na różnej wysokości i przy różnych prędkościach oraz przede wszystkim sprawdzenie, czy samolot zachowuje się w powietrzu zgodnie z przewidywaniami.

Ten krok milowy to dowód doskonałego partnerstwa między Szwecją a Brazylią. Niecałe pięć lat po podpisaniu umowy pierwszy brazylijski Gripen wykonał pierwszy lot.

Prezes Saab Håkan Buskhe.

Gripen E o numerze 39-6001 jest pierwszym brazylijskim samolotem seryjnym i będzie wykorzystywany w programie wspólnych testów. Główne różnice w porównaniu z poprzednimi samolotami testowymi polegają na tym, że 39-6001 ma zupełnie nowy układ kokpitu, z dużym wyświetlaczem WAD (Wide Area Dsplay), dwoma małymi wyświetlaczami sHDD (small Head Down Displays) i nowym wyświetlaczem przeziernym HUD (Head Up Display). Kolejną istotną różnicą jest zaktualizowany system sterowania lotem. Obejmuje on modyfikacje zarówno sprzętu, jak i oprogramowania.

Dla mnie, jako pilota, ogromnym zaszczytem była możliwość dokonania oblotu pierwszego brazylijskiego Gripena E, ponieważ wiem, ile to oznacza dla brazylijskich Sił Powietrznych, wszystkich nas w Saab oraz naszych brazylijskich partnerów. Lot był spokojny, a samolot zachowywał się tak, jak wcześniej obserwowaliśmy to na symulatorach. Po raz pierwszy lataliśmy z nowym wyświetlaczem WAD i cieszę się, że nasze oczekiwania zostały potwierdzone.

Pilot doświadczalny Saab Richard Ljungberg.

39-6001 dołączy teraz do programu testowego w celu dalszego badania właściwości kadłuba, a także testów systemów taktycznych i sensorów.

39-6001, w brazylijskich Siłach Powietrznych funkcjonujący jako F-39, zostanie oznaczony numerem taktycznym 4100.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 23
Reklama
Sedes z Bakelitu
środa, 28 sierpnia 2019, 19:38

A u nas za 5 lat pierwsze dwie sztuki F-35. To dopiero ruskim pokażemy. W naszym przypadku to teraz najlepiej zakupić koło setki F-16 V i zmodernizować nasze 48. Nasze 16 są wpięte w system. Można z Amerykanami się dogadać co do serwisu w Polsce i produkcji części. Przez F-35 poleci kilka programów modernizacyjnych. Samoloty nie działają same dla siebie. Biorąc pod uwagę stan armii to 35 będą na parady.

klawiaturski
czwartek, 29 sierpnia 2019, 10:58

"Można z Amerykanami się dogadać co do serwisu w Polsce i produkcji części. " większego naiwniaka nie widziałem jak żyję

Dhdjrj
środa, 28 sierpnia 2019, 18:35

Ten krok milowy to dowód doskonałego partnerstwa między Szwecją a Brazylią. Niecałe pięć lat po podpisaniu umowy pierwszy brazylijski Gripen wykonał pierwszy lot------5 lat to prawie tyle co II wojna

Davien
czwartek, 29 sierpnia 2019, 01:42

Wykonał lot w Szwecji i tam tez został wyprodukowany jakbys nie zauwazył.

Ja
czwartek, 29 sierpnia 2019, 00:42

A my kupili Wisłę której jeszcze nie ma i Homara w niklej ilości z nikla ilością amunicji. Korzyści dla przemysłu nikłe jeśli nie zerowe. A za ile to? A za tyle żeby skutecznie zahamować modernizacje WP. Teraz bajdur o f35. Drama. Nie fisiuj boś cienki Dziękuję

Rzyt
środa, 28 sierpnia 2019, 15:24

My wydaliśmy 5mld na złom-czołgi i setki milionów złoty na inne bzdury a można było 48 grippenow dokupić z transferem i rakiety jsm... Ale po co 20mld można na 4dywizje etacikow wydać by synowie tych z LWP oraz PZPR mogły się bawić w wojsko i gębę Polską sobie wcierac

Admirał Szper
środa, 28 sierpnia 2019, 15:17

W naszym przypadku najbardziej ekonomicznym podejściem była by modernizacja posiadanych F 16 do standardu V ( wymiana silników na nowocześniejsze , nowe sensory i radary ) oraz dokupienie co-najmniej 34 nowych maszyn w tej konfiguracji . Do efek mamy pilotów , zakłady remontowe itp , F 35 może i jest bardzo dobry ale wyłącznie gdy jest wpięty w system świadomości sytuacyjnej ,którego my nie mamy .

ryba
środa, 28 sierpnia 2019, 21:30

znaczy ibcs jest na ukończeniu .

Ehe
niedziela, 1 września 2019, 10:41

I co z tego. Wy chyba nie rozumiecie do czego to zmierza. Wszystko będzie pod pełną kontrolą jedynego słusznego sojusznika

Pol
środa, 28 sierpnia 2019, 15:03

Niecałe 5 lat i sami produkuja gripena . J sa niezależni.

Marek
czwartek, 29 sierpnia 2019, 13:43

Zwłaszcza, że ten konkretny samolot wyprodukowano nie w Brazylii ale w Szwecji. I żeby było śmieszniej do jego produkcji były potrzebne rzeczy z USA.

Davien
środa, 28 sierpnia 2019, 20:30

Pol nic nie produkują, zakłady w Brazylii beda jedynie składać Gripena z części dostarczanych z SAaB-a.

Stop Propagandzie
niedziela, 1 września 2019, 00:11

Ato i tak o niebo więcej niż my dostaliśmy od was w przypadku F-16 i daruj mi ale robię to by Cię nie kopać .... że o F-35 nie wspomnę.

Tom
środa, 28 sierpnia 2019, 15:02

swoją drogą bardzo ładne malowanie

Navigator
środa, 28 sierpnia 2019, 14:08

Gripen E w porównaniu do Wenezueli Suxx To będzie zabawa

gnago
środa, 28 sierpnia 2019, 13:44

bardzo lakonicznie. Ale pokazuje jak stosunkowo małym kosztem można mieć własne samoloty bojowe

Quetz
środa, 28 sierpnia 2019, 17:11

Przede wszystkim robiony u siebie, powstaje baza produkcyjna i zepsol ludzi nabwyajacych konkretne umiejetnosci. Kto teraz powstrzyma ich przed pojsciem doraga jaka poszedl Izrael i RPA w przypadku Mirage III?

Davien
środa, 28 sierpnia 2019, 20:31

Quetz, Brazylia nie produkuje Gripena E, wszystkie 36 maszyn powstanie w Szwecji a w Brazyli będa jedynie montowane.

poniedziałek, 7 października 2019, 13:32

to chyba więcej niż my w przypadku F-16

Davien
środa, 28 sierpnia 2019, 15:35

Gnago, po pierwsze nie małym kosztem bo Brazylia płaci więcej za gripeny niz Belgia za F-35A po drugie nie własny bo jest to składanka : silnik z USa, radar brytyjski awionika i uzbrojenie z całego swiata, jedynie kadłub jest szwedzki. A Brazylia nie będzie ich produkowała ale jedynie montowała.

kpiący
środa, 28 sierpnia 2019, 23:33

Amerykanski silnik?Super.

Marek
czwartek, 29 sierpnia 2019, 13:44

A jaki niby silnik tam jest twoim zdaniem?

koli
czwartek, 29 sierpnia 2019, 02:22

General Electric F414 to czyj?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama