Reklama
Reklama

Białoruś remontuje myśliwce „na eksport”

24 maja 2019, 16:06
Su-30MK (1)
Fot. Irkut

Białoruś zakończyła proces przekazywania 12 zmodyfikowanych myśliwców Su-30KN do Wojsk Lotniczych Angoli (Força Aérea Nacional de Angola). Jest to zatem zakończenie długiej drogi sprzedaży części ex-indyjskich maszyn zwróconych jeszcze w 2011 roku.

Jak poinformowano podczas trwania wystawy MILEX 2019 w Mińsku to 558 Lotnicze Zakłady Remontowe z Baranowicz zakończyły transfer myśliwców do Angoli. Ostanie dwa samoloty dostarczono tam transportem lotniczym w kwietniu tego roku. Z maszynami przekazano również symulator lotu i wyposażenie specjalnej sali treningowej.

Oprócz dostarczonych Su-30KN, Luanda dysponuje obecnie ok. 6-8 Su-27S/UB (z 18 dostarczonych), do 18 Mig-23, 20 Mig-21 oraz kilkoma zdatnymi do lotu Su-22 i Su-25.

Według wykonawcy przedsięwzięcia zmodernizowana wersja w zasadzie odpowiada poziomowi reprezentowanemu przez Su-30SM. Ma m.in. 12 węzłów do podwieszeń uzbrojenia (w tym nowego typu) lub systemów wsparcia działań czy opracowaną na Białorusi stację do zakłócania sygnału głowic samonaprowadzających się pocisków typu powietrze-powietrze (pracującą w zakresie częstotliwości 8-12 GHz).

Same Su-30K pochodzą z Indii (sprzedano je w latach 1996–1998), bo Rosja przyjęła je w ramach programu wymiany na docelowe Su-30MKI w 2011 roku i zaoferowała kilku krajom (m.in. Białorusi, Sudanowi czy Wietnamowi). W październiku 2013 roku Angola zdecydowała się na 12 egzemplarzy, a sześć pozostałych Rosoboroneksport nadal oferuje na sprzedaż. Wybór białoruskiego 558 ARZ na wykonawcę remontu i modernizacji maszyn przeznaczonych dla Angoli związany był z dużym obciążeniem firm rosyjskich produkcją nowych i modernizacją starszych samolotów dla własnych Sił Powietrznych oraz na eksport.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Xkdiddieidi
poniedziałek, 27 maja 2019, 14:18

Niedługo Białoruś wyprzedzi nas znacznie w eksporcie uzbrojenia. A może i nie tylko uzbrojenia, spożywcze, tkaniny, nawozy, ropopochodne

Kazimierz
sobota, 25 maja 2019, 00:11

Zastanawiam się po co państwu biednemu jak mysz kościelna kilka w miarę nowoczesnych myśliwców i jaki one mogą mieć wpływ na przebieg ewentualnej wojny lądowej w stylu afrykańskim? Chore ambicje przywódców?

Fanklub Daviena
sobota, 25 maja 2019, 15:46

Zapytaj się naszego rządu: PKB Angoli jest tylko kilka procent niższe niż Polski, która kupiła znacznie droższe od Flankerów F-16. Przy czym ile byśmy tych amerykańskich zabawek nie kupili, to i tak będziemy słabsi od naszych wrogów: Niemiec i Rosji. Natomiast Angola może śmiało militarnie rywalizować z sąsiadami, więc jej zakup ma sens, a nasz mniejszy...

gawron
sobota, 25 maja 2019, 22:52

PKB Polski 586 mld , PKB Angoli 107 mld .

niet analogów
sobota, 25 maja 2019, 16:38

Zamiast F-16 powinniśmy kupić sobie solidne radzieckie myśliwce. Każde dziecko przecież wie, że co radzieckie jest niedoścignione i nigdzie w świecie nie ma analogów.

Davien
sobota, 25 maja 2019, 16:16

Funku , Angola za stare Su-30K zapłaciła za 12 sztuk miliard dolarów czyli za jeden wyszło bagatela 83mln dolarów wiec jak widać stare Su znacznie gorsze od naszych F-16 sa od nich znacznie drozsze:))

Hektor
sobota, 25 maja 2019, 11:59

Przeczytaj sobie książkę "Ostatnia walka" Jana Zumbacha, to się dowiesz, że nawet jedna maszyna może mieć duży wpływ na przebieg działań wojennych w ograniczonym konflikcie.

Marek1
sobota, 25 maja 2019, 11:32

Tak jak u nas - tzw. ilości defiladowe sprzętu pokazują tubylcom "potęgę" ich państwa i armii. W miarę tanio duży efekt PR ...

Davien
sobota, 25 maja 2019, 16:17

Marek, 83mln dolarów za stare , uzywane Su-30K?? To nie ejst na pewno tanio:)

BUBA
poniedziałek, 27 maja 2019, 02:59

A ile kosztuje tyle samo F-16 A/B MLU?............................................................................. ................................................................................................................................................ Defence24: "Ostatecznie zwyciężyła oferta portugalska, w ramach której dostarczono już 12 maszyn (9 jednomiejscowych i 3 dwumiejscowe) za sumę 628 mln euro, w której zawarła się również modernizacja samolotów i szkolenie pilotów.".................................................................................................................................... Czyli lepiej kupić samolot antyk o małych możliwościach bojowych niż samolot przewagi powietrznej z połowy lat 90?.................................................................................................... ..................................................................................................................................................... Remont struktury Su-30K był bardzo gruntowny gdyż: "Co ciekawe, według informacji przedstawicieli rosyjskiego przemysłu przeglądy Su-30K odkupionych od Indii wykazały, że piloci Bharatiya Vāyu Senā (BVS, wojsk lotniczych Indii) nie stosowali się do ograniczeń eksploatacyjnych i wykonywali manewry ze zbyt dużymi przeciążeniami. W efekcie niektóre elementy struktury samolotów zostały odkształcone i wymagały dodatkowych napraw, których koszt był zbyt wysoki dla strony białoruskiej."......................................... .................................................................................................................................................... Czyli i Su-30K w Indiach były zarzynane...i nie pospadały jak polskie MiGi-29...

Davien
poniedziałek, 27 maja 2019, 14:56

Aha panie BUBA , nasze MiG-i spadały bo nawalały rosyjskie silniki RD-33 tak dla wyjasnienia.

Davien
poniedziałek, 27 maja 2019, 14:55

Panie BUBA F-16MLU ma znacznie większe mozliwości od starych Su-30K. Do tego jak widać kupili te F-16 znacznie taniej od Suczek wiec znowu sie popisa łes na minius.

BUBA
wtorek, 28 maja 2019, 01:17

Ciekawe jakie większe? Są fajnie pomalowane? Moga odpalać AIM-120 powyżej 2000 km/h? bo R-27 ER1/ET1 nie ma górnego limitu prędkości nosiciela do wykonania odpalenia pocisku...czekaj a może naprowadza AN/APG-66 w MLU jednocześnie na cztery cele...i jest w tym lepszy od AN/APG-68? Twoja fantazja nie zna granic....

Davien
środa, 29 maja 2019, 01:26

Panie BUBA R-27 to nie moga trafić w Su-27 z antycznym WRE:) Natomiast F-16MLU może spokojnie uzywac AIM-120C7 czyli pocisków lepszych od dowolnego rosyjskiego tej klasy. Antyczne R-27 naprowadzające sie na słońce czy mające maks zasięg ataku 62km od przodu i 13 od tyłu?? No popatrz a tu zwykły AIM-120-C-5 zdjał MiGa z ponad 70km A modernizacja F-16MLU to maszyny na poziomie F-16C block 50/52 z radarem AN/APG-68 wiec naprawdę panie BUBA jak się nie znasz...

BUBA
środa, 29 maja 2019, 21:40

Jest R-27R i R-27R1. Konkretnie gdzie jest napisane że odpalonoAIM-120 Z 70 km i w coś trafił?

Davien
czwartek, 30 maja 2019, 01:40

Panie BUBA głowica naprowadzająca jest taka sama w R-27R i R-27R1, także w R-27ER dane o zasiegu podałem dla najnowszych wersji R-27ER i R-27ET, dla zwykłej R-27 jest znacznie gorzej. Pociskiem AIM-120C-5 spoza zasięgu radaru Kopjo został zestzrelony MiG-21 Bison, którego pilot nawet nie wiedział ze jest oswietlony radarem i atakowany. Bisony przenoszą R-77 wieć zasięg radaru to min 70km dla celu typu mysliwiec. Miało to miejsce w Kaszmirze, całkiem niedawno.

BUBA
poniedziałek, 3 czerwca 2019, 00:19

Na jakiej wysokości i przy jakiej prędkości nosiciela?

Davien
wtorek, 4 czerwca 2019, 16:01

A o to zapytaj pilota MiG-a 21 :) A co do zasięgu dla R-27 to nie zalezy on od twojej wysokosci i szybkości ale od mozliwości przestarzałej głowicy naprowadzającej. Jak sądzisz czemu Rosja wprowadza 30-sto letnie R-27AE własnie teraz:)

Pol
piątek, 24 maja 2019, 20:02

A moze by my te zmodernizowane 6 szt. pozyskali od białorusi za złe dostawy ropy lub nowe mi w ramach rekompensaty w tedy to juz niebył by wstyd ale duma ze cos udało w kazdym znaczeniu .

hym108
piątek, 24 maja 2019, 19:27

Moze by nam naprawili Migi fachowo?: )

Marek1
sobota, 25 maja 2019, 11:32

CO maja "naprawić" ?? Wyczerpane resursy ?

BUBA
niedziela, 26 maja 2019, 10:51

W MiGu-29 BM czy SMT2 resurs się wydłuża bez problemu, o ile samolot nie jest skorodowany. Ale może nie mówmy o polskim "nie da się panocku"...

Davien
poniedziałek, 27 maja 2019, 00:45

Tia, a potem wielkie zdziwienie jak cos się rozpada albo zdychaja oba silniki naraz:)

BUBA
wtorek, 28 maja 2019, 01:18

Zazwyczaj oba na raz gasną z braku paliwa ale dla Ciebie to obcy temat bo samoloty amerykańskie napędza moc Yedi...a nie paliwo.

Davien
środa, 29 maja 2019, 01:26

No popatrz a tu było podobno paliwo wiec jak widać znowu stzreliłes gafę jak stąd do Moskwy:)

BUBA
poniedziałek, 3 czerwca 2019, 11:01

A słyszałeś o instalacji paliwowej? Wiem, Moc Yedi jej nie potrzebuje... Ten problem z MiGiem-29 występuje TYLKO W POLSCE. Tylko Polska utraciła tak szybko tyle samolotów i nadal nie podano oficjalnie przyczyny.

Davien
wtorek, 4 czerwca 2019, 16:03

Doprawdy?? W Rosji supernowoczesny wg pana MiG-29KR poleciał z tego samego powodu:) Nie podali że to instalacja paliwowa tylko nagłe zdechniecie obu silników. Oczywiscie instalacja nawaaliła w tym samym momencie dla obu:))

BUBA
poniedziałek, 3 czerwca 2019, 00:18

A o instalacji paliwowej słyszałeś?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama