Bezzałogowy Ochotnik łączy się z Su-57 [WIDEO]

30 września 2019, 13:11
Zrzut ekranu 2019-09-30 o 11.43.47
Fot. mil.ru

Prototyp rosyjskiego bezzałogowca S-70 Ochotnik-B wykonał lot testowy z myśliwcem Su-57, przesyłając mu dane pochodzące ze stacji radiolokacyjnej. Dzięki tym informacjom myśliwiec był w stanie wypracować dane do odpalenia pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Jest to część programu badawczego, którego celem jest wprowadzenie do rosyjskich sił powietrzno-kosmicznych uzbrojonych bezzałogowców wspierających załogowe maszyny bojowe.

Jak informuje ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej, lot miał miejsce 27 września 2019 roku i trwał ponad 30 minut. W tym czasie maszyna S-70 Ochotnik-B miała działać w trybie autonomicznym, towarzysząc najnowszemu rosyjskiemu myśliwcowi Su-57. Wcześniej prowadzono podobne testy z udziałem samolotu Su-30SM. Zgodnie z oficjalnym komunikatem bojowy bezzałogowiec ma przekazywać do myśliwców dane z pokładowych sensorów. Zwiększa to świadomość sytuacyjną i umożliwia wykrywanie oraz zwalczanie celów, zarówno powietrznych, jak i naziemnych, spoza strefy oddziaływania środków bojowych przeciwnika.

Ten sam pomysł przyświeca zespołowi Boeing Airpower Teaming System (BATS), który opracował maszynę bezzałogową dla australijskiego programu „Loyal Wingmen” (pol. lojalny skrzydłowy. Jego celem jest stworzenie skutecznego zespołu złożonego z maszyny załogowej i jednego lub kilku bezzałogowców, które ją wspierają w realizacji zadań bojowych. Podobne prace prowadzili Brytyjczycy w programie maszyny badawczej Taranis i amerykańskich, którzy jednak zrezygnowali z maszyn uderzeniowych na rzecz bezzałogowego tankowca dla US Navy oznaczonego Boeing MQ-25 Stingray.

Podobnie jak Taranis czy MQ-25 Singray, rosyjski S-70 Ochotnik-B został zbudowany w układzie latającego skrzydła. Uzbrojenie o masie do 2000kg ma być przenoszone w wewnętrznych komorach, co wraz z wykorzystaniem specjalnych materiałów i powłok, ma zmniejszyć do minimum jego powierzchnie skutecznego odbicia fal radiowych, czyniąc maszynę trudno wykrywalną. Równocześnie Ochotnik-B ma być wyposażony w różnego typu nowoczesne sensory optyczne i radiolokacyjne, autonomicznie kierować swoim lotem, dokonując stałej wymiany danych z innymi maszynami sojuszniczymi.

Jeśli chodzi o parametry techniczne płatowca, to S-70 Ochotnik ma rozpiętość 17,6 m, długość 13,6 m a jego napęd może stanowić silnik Saturn AŁ-41F1 (izdielije 117) stosowany w Su-57 i Su-35S lub starszy model AŁ-31 instalowany w Su-27P. Maszyna ma dzięki temu osiągać prędkość maksymalną około 1000 km i zasięg 4000 km. Maksymalna masa startowa szacowana jest na 20 000 kg, co czyni Ochotnika najcięższym bezzałogowym systemem latającym, jaki jest rozwijany przez Rosję i jednym z największych na świecie.

Reklama
Tweets Defence24