Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rusza francusko-włosko współpraca stoczniowa. Kontrakt na cztery okręty zaopatrzeniowe

Fot. Andrzej Nitka
Fot. Andrzej Nitka

Europejska organizacja do spraw współpracy w zakresie uzbrojenia - OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement) podpisała w imieniu francuskiej agencji ds. zakupów wojskowych - DGA (Direction Générale de l’Armement) umowę na budowę czterech zaopatrzeniowców przeznaczonych dla francuskiej marynarki wojennej. 

Kontrakt o wartości 1,7 mld euro obejmujący budowę czterech jednostek oraz ich wsparcie logistyczne przez sześć lat realizowany będzie przez stocznię Chantiers de l’Atlantique z Saint-Nazaire i koncern Naval Group.

Nowe francuskie okręty zaopatrzeniowe BRF (Bâtiments Ravitailleurs de Force) zostaną zbudowane przez stocznię w Saint-Nazaire. Poza ich budową będzie ona odpowiedzialna za dopracowanie projektu jednostek opartego na włoskim okręcie tej klasy - Vulcano (A 5335), który budowany jest przez włoski koncern Fincantieri dla Marina Militare. Z kolei Naval Group ma wyprodukować, dostarczyć i zamontować poszczególne elementy wyposażenia pokładowego, w tym uzbrojenie, system zarządzania walką i urządzenia wspierające prowadzenie operacji lotniczych.

Co ciekawe, stocznie z grupy Fincantieri mogą otrzymać zlecenie na budowę dziobowych części kadłubów francuskich zaopatrzeniowców. Może do tego dojść ze względu na duże obłożenie pracą zakładów w Saint-Nazaire specjalizującej się w budowie wielkich wycieczkowców. Będzie to też pierwszy realny przejaw współpracy między tymi koncernami stoczniowymi. Jej nawiązanie zostało oficjalnie ogłoszone podczas targów Euronaval 2018.

Pierwszy okręty BRF ma zostać przekazany przez stocznię w 2022 r., kolejne w latach 2025 i 2027, zaś ostatni ma zostać odebrany w 2029 r. zastępując w służbie ostatnie jednoposzyciowe zaopatrzeniowce typu Durance.

Francuskie okręty zaopatrzeniowe będą miały 28 700 t wyporności, 194 m długości i 27,4 m szerokości. Przeznaczone będą do zaopatrywania w paliwo (w tym lotnicze), uzbrojenie, części zamienne, wodę pitną i żywność okrętów Marine Nationale i państw sojuszniczych (w tym jednostek działających w ramach grupy bojowej tworzonej wokół lotniskowca o napędzie atomowym Charles de Gaulle). Łącznie będą one transportować 14 870 t ładunków w tym 13 000 m³ paliwa.

 

Reklama

Komentarze (4)

  1. De Retour

    @ As. Przewidują. 4 takie pozwalają na zaopatrzenie 3 grup okrętów - np 1 z lotniskowcem, 2 desantowa z mistralami I trzecia zwalczajacej OP np. na Atlantyku. Nawet atomowy lotniskowiec CATOBAR potrzebuje dostarczenia paliwa dla samolotów.

  2. De Retour

    @ Jan. OCCAR powstał w 1996 roku. Polska uczestniczy w programach zarządzanych przez OCCAR - np. ESSOR. FREMM to też program OCCAR.

  3. Jan

    Ciekawe. Do organizacji zakupów uzbrojenia powołano "europejską organizację do spraw współpracy w zakresie uzbrojenia". Niby fajnie, tyle, że dotychczas jakoś poszczególne państwa dogadywały się i zamawiały sprzęt razem. FREMM powstały bez tej organizacji i jakoś wszystko zagrało. Coś (hmm, może doświadczenie?) mi podpowiada, że powołano kolejnego urzędniczego potwora, który będzie się rozrastał, aż ubezwłasnowolni w zakresie dostaw europejskie armie za ich własne (duże) pieniądze.

  4. As

    Znaczy u siebie nie przewidują konfliktu, ale wyprodukowane uzbrojenie sprzedawać chcą

Reklama