Rosja: Oblatano prototyp zmodernizowanego śmigłowca Ka-52M

11 sierpnia 2020, 11:14
Ka-52M Russian Helicopters
Nowa głowica optoelektroniczna OES-520 to ważny element modernizacji. Fot. Rostec

Ministerstwo przemysłu i handlu Federacji Rosyjskiej poinformowało o oblocie prototypu śmigłowca Ka-52M. Jest to zmodernizowany wariant tego śmigłowca uderzeniowego, łączący całkiem nowe możliwości, takie jak kontrola bezzałogowców i radar AESA, z rozwiązaniami opracowanymi dla wersji morskiej Ka-52K. W bieżącym roku planowane jest zawarcie umowy na dostawy maszyn podniesionych do nowego standardu.

Jak oświadczył Andriej Bogińskij, dyrektor generalny koncernu Russian Helicopters, "na polecenie Ministra Obrony Federacji Rosyjskiej w ubiegłym roku rozpoczęliśmy prace rozwojowe nad modernizacją śmigłowca Ka-52, opartą na doświadczeniu z użycia bojowego, co dziś umożliwiło stworzenie nowej maszyny o ulepszonych osiągach i rozszerzonych możliwościach bojowych. Nowe uzbrojenie rakietowe Ka-52M znacznie zwiększyło zasięg rażenia celów, ale też zostało ujednolicone z uzbrojeniem najnowszego śmigłowca Mi-28NM".

Dodał on również, że "faktycznie, oblatany 10 sierpnia 2020 roku, wariant śmigłowca Ka-52M powstał w oparciu o bogate doświadczenia z eksploatacji tych maszyn podczas działań bojowych w Syrii. Jego uzbrojenie zostało ujednolicone ze zmodernizowanymi maszynami Mi-28NM, których 100 zakontraktowano w ubiegłym roku".

Nowy standard uzbrojenia, to przede wszystkim naprowadzane w wiązce laserowej pociski 9K120 ATAKA o zasięgu 6 km oraz 9M123 Chrozantiema-WM o zasięgu 10 km, stosowane już obecnie na obu typach maszyn, ale też nowe, modułowe pociski systemu Hermes-A o zasięgu do 20 km.

Przede wszystkim jednak zmiany i modyfikacje zastosowane w Ka-52M obejmują nowy, zunifikowany cyfrowy system awioniczny Argument-2000, obsługujący m.in. nowe sensory, układ wymiany danych, cyfrowe sterowanie i wyświetlacze nahełmowe. Zamiast starej, kulistej głowicy optoelektronicznej zastosowano nowy moduł OES-520, który jest nie tylko znacznie mniejszy i lżejszy, ale też charakteryzuje się większym zasięgiem i skutecznością wykrywania oraz poprawioną stabilizacją. Pochodzi on z morskiej wersji Ka-52K, podobnie jak zastosowane w Ka-52M składane łopaty wirników głównych, ułatwiające przerzut maszyn drogą powietrzną na duże odległości.

Zmodyfikowany śmigłowiec otrzymała też dodatkowy agregat APU i mocniejszy system odladzania łopat wirnika, co ma umożliwić działanie również w warunkach arktycznych. W Ka-52M zastosowano system walki elektronicznej i obrony przed pociskami, oznaczony jako L418 Monoblok, którego elementy stosowane są już na maszynach Ka-52E dla Egiptu. W tym wariancie jest on jednak całościowym rozwiązaniem chroniącym śmigłowiec w pełnym zakresie.

W oficjalnym oświadczeniu dotyczącym obloty prototypu minister przemysłu i handlu Federacji Rosyjskiej Denis Manturow podkreślił też wprowadzenie możliwości współpracy zmodernizowanego śmigłowca z bezzałogowcami, oraz zastosowanie radaru z aktywnym skanowaniem. Wskazuje to, iż wybrano ostatecznie nową stację radiolokacyjną W006 Riezec, zamiast modernizacji stosowanego dotąd radaru Arbalet. Bardziej ambitny wariant radaru zapewni wykrywanie celów wielkości czołgu z odległości do 45 km. Docelowo, Ka-52M ma też otrzymać możliwość kierowania z pokłady bezzałogowcami rozpoznawczymi i uderzeniowymi, podobnie jak amerykański AH-64E Apache Guardian.

Obecnie prototyp przechodzi testy zakładowe, ale niebawem ma zostać przekazany do badań państwowych. Przed końcem roku dołączy do niego drugi zamówiony prototyp. Umożliwi to szybką ewaluację, uzyskanie certyfikatów i zawarcie kontraktu. Już w ubiegłym roku, gdy ogłoszono oficjalnie program Ka-52M, zapowiedziano na rok 2020 podpisanie umowy dotyczącej dostaw dla rosyjskiej armii. W 2019 roku zakontraktowano już pierwszą setkę konkurencyjnych śmigłowców Mi-28NM. Oba typy będę równolegle wprowadzane do służby, choć prawdopodobnie w różnych proporcjach zależnie od rejonu działania i jego uwarunkowań. Ka-52M z pewnością lepiej dostosowano m. in. do działania w Arktyce czy na dalekim wschodzie Rosji.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 50
Reklama
wiemwiecej
czwartek, 13 sierpnia 2020, 01:19

Zalet tej świetnej maszyny ponad konstrukcje zachodnie jest sporo, a dzięki krajowemu przemysłowi Rosyjskie śmigłowce maja ich coraz więcej. NATO ma się czego obawiać.

Ivan
środa, 12 sierpnia 2020, 23:59

ten śmigłowiec może również przenosić pocisk rakietowy h-35 o zasięgu 250 KM i jest w stanie zatopić statek, może również przenosić UAV kamikaze o zasięgu 60 km, uderzają czołg w szczyt wieży( a pocisk Hermesa spada na wieżę pionowo). Ka-52 jest wyposażony w laser, który oślepia pociski z głowicą naprowadzającą termicznie

Gnom
czwartek, 13 sierpnia 2020, 20:13

Ów laser to DIRCM i dziś powoli standard na świecie. Ale przypomnienie o całej bandzie ruskich pocisków P-Z którą może przenosić to fakt . Tyle, że poza testami i pokazami nikt ich w służbie nie widział.

Olej rustrolla
czwartek, 13 sierpnia 2020, 13:22

A czy oślepi Żwirka i Muchomorka ten twój laser? Nie? To po co kolejne bajki wypisujesz?

T72B3
środa, 19 sierpnia 2020, 13:29

Nie oślepi ale wystarczy żeby heroje na jego widok bohatersko i bratersko udali się na emigrację

Lord Godar
środa, 12 sierpnia 2020, 12:05

A do dziennikarzy strzela nadal sam czy w opcji "gwiazda śmierci" ?

bropata
środa, 12 sierpnia 2020, 08:03

Autor ani słowem nie wspomina o tym, że załoga ma możliwość katapultowania się z kabiny. Widać to taśmie kruszącej wmontowanej w oszklenie uchylnych części kabiny pilotów.

Qwe
środa, 12 sierpnia 2020, 11:40

To było we wcześniejszej wersji już.

st44
środa, 12 sierpnia 2020, 11:38

Przy locie w szyku może to być problem ponieważ wcześniej są odstrzeliwane łopaty. Zdarzało się że ktoś oberwał taką łopatą

środa, 12 sierpnia 2020, 15:47

Nie zdarzyło się . Dlatego stosują odpowiedni szyk.

Maras2
wtorek, 11 sierpnia 2020, 21:53

Krótko mówiąc kilkanaście takich likwiduje nasze wojska pancerne. A gdyby Turcy i ich przyboczni za bardzo sie rozpasali w Syrii to szybko bedzie mozna wyeliminowac troche ich sprzętu zmech. tak żeby odzyskac równowagę (zapewne juz testowany w Syrii lub wkrótce). Zapewne juz jest bardzo blisko standardu AH-64E.

WID
środa, 12 sierpnia 2020, 12:14

Najbardziej że są uzbrojone w rakiety systemu Hermes do 20 km zasiegu.tj jest np.odleglość ze Słupska do Ustki w linii prostej.

Pablo
środa, 12 sierpnia 2020, 10:13

Krótko mówiąc zanim coś powiesz to pomyśl, zasięg radaru 45km ale pocisków max 20km, czyli musi się wedrzeć bezkarnie w przestrzeń powietrzną przeciwnika. A bezkarność musi być zapewniona nie tylko poprzez likwidacje lotnictwa ale także manpadsów. Szczerze śmigłowce szturmowe są tylko przydatne kiedy walczysz przeciwko niedobitkom armii przeciwnej, a nawet w syrii bojownicy atakowali z sukcesem tureckie cobry.

Davien
środa, 12 sierpnia 2020, 09:01

Taak,pomarzyc dobra rzecz ale te kilkanaście Ka-52 nie pozyłoby wystarczająco długo by cos zrobic nawet przeciwko naszej armii. A Turcy by je zwyczajnie wybili bez najmniejszego problemu, to oni mają przewagę w powietrzu w Syrii

T72B3
środa, 19 sierpnia 2020, 19:25

Pisanie głupot to twoja specjalność Oczywiście Turcy próbowali zestrzelić Ka-52 jak i Su34 ale się nie udało był artykuł o tym na tym portalu ,A jak by już doszło do tego czegoś to sułtan by leżał plackiem przed gabinetem Putina

Maras2
środa, 12 sierpnia 2020, 16:19

Weź zejdz na ziemie Davien. Mówie o profilaktycznym ustrzeleniu kilku czolgów czy czegos podobnego. Co zreszta dzieje się. Mało to Rosjanie ubili sprzetu Turkom? Ten smiglak to po prostu jeszcze bardziej skuteczne narzędzie i tyle. Kolejna sprawa to nie rozumiesz tzw skrótów myslowych. Pewnie ze nikt sie nie wybierze kilkunastoma Ka-52 nawet na polska armię. Wystarczy ze bedzie sobie front a one beda operowac zza tego frontu. Kolejna rzecz to systemy WRE i obrone to pewnie bedzie miał na zblizonym poziomie do AH-64 tak więc ustrzelenie go to nie bedzie peace of cake. Weź Davien po prostu zacznij myslec szerszymi horyzontami a zobaczysz znacznie wiecej niz ekran kompa. I zapewne te 20 km zasięgu Hermesa w tej wersji to na eksport. Mozna załozyc ze poleci 25 albo dalej.

Davien
środa, 12 sierpnia 2020, 20:00

Maras, :"Krótko mówiąc kilkanaście takich likwiduje nasze wojska pancerne." Czytaj co piszesz zanim znowu się zbłaznisz. A sprzet to albo turcy wybijali Rosji( su-24) albo niemiłosiernie tłukli Syryjczyków i bandytów Haftara az wióry leciały. Natomiast co Hermesa, to wersja Hermes-A mam zasięg maks 20km, pozostałe wersje sa naziemne. Nie masz pojecia o temacie to zwyczajnie nie pisz:)

środa, 12 sierpnia 2020, 14:34

Tak jak wybili Migi w Libii?

Davien
środa, 12 sierpnia 2020, 16:06

A w libii tchórzyku latają tureckie F-16??

Su35s
środa, 19 sierpnia 2020, 19:26

Z tobą za sterami

środa, 12 sierpnia 2020, 23:15

To nad Syria latają? Czy tchórzliwie atakuja stareńkie Syryjskie Su-22 albo albatrosy z Tureckiej przestrzeni? Raz sie odważyli ruskiego Su-24 co na chwilke w ich przestrzeń wleciał zestrzelic i czym sie to skończyło? bo atak na ruskiego Su-34 ale jak ten uniknoł ich rakiet to Turcy zapadli sie pod ziemię i siedza tam do dzisiaj.

Wysłannik
środa, 12 sierpnia 2020, 14:34

Oj Davien, Davien - twoje próby dyskredytacji osiągnięć Rosjan - psu na budę. Wszak Mister Pompeo nie Tobie proponuje 10 milionów dolarów za informacje o osiągnięciach ruskich hakerów i rosyjskiej nauki a a oboronki w szczególności, lecz - obywatelom Rosji. Departament Stanu wysyła do Rosjan mejle z korupcyjnymi propozycjami , natomiast o takim mejlu do Daviena - nie słyszałem. Więc znaj proporcjum - mocium panie. Mocium panie - me wezwanie. Z poważaniem.

John
środa, 12 sierpnia 2020, 08:05

jest lepszy od Apache m.in. dlatego, że dzięki dwóm wirnikom jego manewrowość przebija go kilka razy.

bender
środa, 12 sierpnia 2020, 16:03

a na ziemi ma więcej kół, więc już w ogóle... :-D

Sasza
środa, 12 sierpnia 2020, 12:33

To nie pierwsza WŚ.Apache przebija go wielokrotnie dzieki dużo lepszej elektronice.To nie czasy von Rithofena.

st44
środa, 12 sierpnia 2020, 11:38

Ale tylko w jedną strone w drugą ma już kiepską dynamikę

środa, 12 sierpnia 2020, 15:52

Bez znaczenia w którą stronę, ma wszak przeciwbieżne wirniki.Łatwościa pilotażu to właśnie zaleta układu kamowa. Sasza jaką to niby ma nad nim przewagę w elektronice Apache?

środa, 12 sierpnia 2020, 20:01

Jakieś 30 lat:)

środa, 12 sierpnia 2020, 23:16

No fakt o tyle przestarzały mniej więcej jest Apache.

niedziela, 16 sierpnia 2020, 17:36

Stary jest to fakt, po ambitnych faceliftingach wprawdzie , ale cena dla tych co pieniędzy nie liczą ( Arabi głównie).

Davien
czwartek, 13 sierpnia 2020, 17:52

Tylko w twoich snach.

bernard
wtorek, 11 sierpnia 2020, 20:37

Hermes A teoretycznie jest game changerem a w rzeczywistości protezą która niby odsuwa zestawy OPL na odległość zasięgu Hermesa a w rzeczywistości pokazuje problemy Rosjan z samonaprowadzaniem efektorów, zasięgiem naprowadzania półaktywnego w wiązce lasera i ilością kanałów naprowadzania. Niby jest dobrze ale jest gorzej niż wygląda na filmie choć lepiej niż było przed Hermesem :)

T72B3
środa, 19 sierpnia 2020, 19:19

Bzdura Ukrainiskie Mi2 no i oczywiście polskie 3W biją go na głowę walorami bojowymi i już o wszechstronnym zastosowaniu nie wspomnę

Czarek
wtorek, 11 sierpnia 2020, 20:16

jakis taki zrusyfikowany tytul, po polsku to poprostu nie trzyma sie kupy...

LMed
środa, 12 sierpnia 2020, 14:02

Właściwie tylko to "O"po dwukropku powinno być małe, reszta to obsession ogarniająca swojskich.

Qwe
środa, 12 sierpnia 2020, 11:41

To napisz po polsku jak ma to brzmieć...

RedalwaysBd
wtorek, 11 sierpnia 2020, 23:15

Bo być może ten portal... resztę dopowiedz.

Feliksa Konecznego
wtorek, 11 sierpnia 2020, 17:02

Zapytaj sissiego GDZIE te kamowy na mistrale? No to oddaj KASĘ?

Admirał Gawrona
wtorek, 11 sierpnia 2020, 15:49

A u nas ostatnie testy przechodzi młotek ciesielski na trzonku akacjowym produkcji krajowej. Achoj przygodo!

środa, 12 sierpnia 2020, 08:22

W Rosji uruchomiono produkcję szczepionki na Covid, zanim zaczęły się testy kliniczne na ludziach :)

Lekarz
środa, 12 sierpnia 2020, 11:42

Nie pisz bzdur, trzeba czytać teksty ze zrozumieniem.

Gnom
środa, 12 sierpnia 2020, 07:59

Skoro taki zamówili - byle był skuteczny.

say69mat
środa, 12 sierpnia 2020, 01:00

??? Mylisz się, szlachetna sztuka hrm-u, czyli karuzela stanowisk. Angażuje elity polityczne zarządzające spółkami skarbu państwa w obszarze przemysłu zbrojeniowego do tego stopnia. Że na projektowanie, zakup licencji bądź sensowną produkcję nie starcza czasu. W końcu czasami trzeba ... odpocząć.

ccc
wtorek, 11 sierpnia 2020, 14:50

Na pewno nie ma analoga w Świecie!

nawet ustroll czasem napisze prawdę
środa, 12 sierpnia 2020, 13:45

Masz rację-"konstrukcyjnie" nie ma.

złośliwy
wtorek, 11 sierpnia 2020, 22:47

Niegramotny,zużyłeś cały słownik w sławojce?

kuku
wtorek, 11 sierpnia 2020, 14:01

Ale jak to, radar AESA ? Niemożliwe. Wszak wszystkowiedzący najlepeij Davien twierdzi ze rosjanie czegoś takiego nigdy nie mieli, nie maja i miec nie będą.To chyba błąd w druku.

czytelnik D24
środa, 12 sierpnia 2020, 10:01

Z tym radarem AESA to pewnie takie same brednie jak z Avangardem, Burevestnikiem, Cikronem i kilkoma innymi "bohaterami" rosyjskich animacji komputerowych.

środa, 12 sierpnia 2020, 08:23

Taki on AESA jak Kindżał hipersoniczny :)

Nachalny Sławek
środa, 12 sierpnia 2020, 06:21

Fakt... Doszliście w końcu do instalacji radarów AESA.. Nareszcie.

Tweets Defence24