Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy E-2D z opcją tankowania w powietrzu

Fot. U.S. Navy
Fot. U.S. Navy

Na stan amerykańskiej eskadry 120 Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW) trafił pierwszy samolot E-2D Advanced Hawkeye z możliwością tankowania w powietrzu.

Dywizjon stacjonuje na stałe w bazie amerykańskiej marynarki w Norfolk. Załogi, które otrzymują do niego przydział, szkolą się w wykonywaniu lotów na E-2 Hawkeye i C-2 Greyhound. Według informacji udostępnionych przez U.S. Navy, rozpoczęły się już loty mające zapoznać instruktorów z problematyką tankowania w powietrzu przez tę maszynę, tak by jak najszybciej mogli oni przekazywać tę wiedzę uczniom.

image
Kabina E-2D Advanced Hawkeye. Fot. northropgrumman.com

E-2D Advanced Hawkeye to modyfikacja samolotu wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye. Zmiany obejmują przede wszystkim zastosowanie nowego radaru AN/APY-9 pracującego w pasmach Ka (o długości fali 0,75 do 1,11 cm), Ku (1,67-2,5 cm), X (2,5-3,75 cm) i C (3,75-7,5 cm) mającego możliwość naprowadzania rakiet AIM-120 AMRAAM oraz SM-6; w konsekwencji wymagało to też montażu nowych konsol operatorów. Przeprowadzono też modernizację systemów łączności radiowej i satelitarnej i dostosowanie do używania systemu przekazywania danych Link-16, kabina pilotów jest też wykonana w standardzie glass-cockpit. Modernizacja wymusiła zastosowanie nowych silników Allison/Rolls Royce T56-A-427A, których moc wzrosła w stosunku do poprzednio używanych z 4590 KM do 5250, zastosowano też na nich system FADEC. Pozwoliło to też na wydłużenie maksymalnego czasu lotu E-2D z czterech do siedmiu godzin.

image
Konsola operatora radaru na samolocie E-2D Advanced Hawkeye / northropgrumman.com

Dotychczas U.S. Navy odebrała 46 z zamówionych 75 egzemplarzy E-2D Advanced Hawkeye. Od teraz, każdy kolejny przekazany marynarce wojennej USA samolot tego typu będzie już miał możliwość tankowania w powietrzu, a te E-2D które już odebrano, będą stopniowo do tego przystosowywane (koszt ma wynieść około 2 mln USD/egz.). Planowane jest utworzenie dwóch dywizjonów tych samolotów. Wstępna gotowość operacyjna samolotów tego typu planowana jest na rok budżetowy 2020.

Reklama

Komentarze (2)

  1. BadaczNetu

    Takie trzeba kupić.

  2. Navigator

    Piękne czerwone wdzianko

Reklama