Reklama
Reklama

Pierwszy Boeing gotowy do lotów HEAD

13 maja 2019, 16:18
840_472_matched__p0i0cl_9234d1038d4585dbec6f286a1cfba057
Boeing 737 który będzie służył najważniejszym osobom w państwie / Fot. R. Lesiecki

Samolot Boeing 737-800 NG jest gotowy do wykonywania lotów o statusie HEAD, czyli m.in. z głową państwa czy marszałkami Sejmu. Pierwszy raz w historii polskie VIP-y mają do dyspozycji aż trzy nowe maszyny - podaje poniedziałkowy "Dziennik Gazeta Prawna".

Jak informuje gazeta, kilkanaście dni temu dowódca generalny Wojska Polskiego gen. broni Jarosław Mika zameldował ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi, że samolot jest gotowy do wykonywania lotów o statusie HEAD. "Niewykluczone, że pierwszym VIP-em, który z niego skorzysta, będzie Andrzej Duda, podróżujący w czerwcu do USA" - pisze dziennik.

"Boeing 737-800 NG w nietypowym malowaniu, m.in. z wizerunkami Józefa Piłsudskiego, Ignacego Paderewskiego czy Romana Dmowskiego na ogonie, przyleciał do Polski w listopadzie 2018 r." - przypomina.

image
Szczegóły malowania statecznika pionowego samolotu Boeing 737 "Józef Piłsudski" /Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Powodem, dla którego - jak czytamy - "biało-czerwony boeing będzie latał dopiero teraz", jest wymóg, aby pierwszy pilot lotu o statusie HEAD miał wylatane danym samolotem co najmniej 250 godzin. "Ważna była także weryfikacja techniczna. W tym celu powołano specjalną komisję, a zwieńczeniem jej prac był lot weryfikacyjny, gdzie m.in. sprawdzano wszelkie parametry. Statek zatwierdził główny inżynier Wojsk Lotniczych" - wskazuje "DGP".

"Kolejne dwa boeingi 737 NG mają trafić do Polski w przyszłym roku. Są już w procesie produkcyjnym, ostatnio przedstawiciele MON sprawdzali je we Francji, gdzie jest tworzona zabudowa wnętrza i systemów specjalnych (m.in. łączności). Tym razem mają być operacyjne już po trzech–czterech miesiącach, ponieważ część pilotów jest już wyszkolona" - podaje dziennik.

image
Samolot Boeing 737 "Józef Piłsudski" do przewozu najważniejszych osób w państwie tuż po przejściu przez kurtynę wodną. Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Samoloty te przechodzą proces przebudowy do wersji przeznaczonej do przewozów VIP oznaczonej Boeing BBJ2 (Boeing Business Jet 2). Są to fabrycznie nowe samoloty, który po zakończeniu montażu płatowca (bez zabudowy specjalistycznej) zostały oblatane i przeszły we wrześniu oraz grudniu 2018 roku procedurę tak zwanego odbioru funkcjonalnego przez przedstawicieli Sił Zbrojnych RP. Mają być wyposażone m. in. w aktywne i pasywne systemy obrony, kodowane systemy łączności, łączność w standardzie wojskowym oraz wojskowe systemy nawigacji TACAN i identyfikacji IFF. Wnętrze kabiny zostanie skonfigurowane w następujący sposób:

-Kabina HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym;
-Dwuosobowa kabina VIP;
-12 osobowa kabina Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne);
-48 osobowy przedział ekonomiczny;
-Kabina wypoczynkowa (sypialna) dla załogi.

Ze względu na specjalistyczne systemy i zabudowę termin dostawy zmodyfikowanych maszyn został zaplanowany na 2020 rok. Pierwszy BBJ2 w polskich barwach ma trafić na warszawskie lotnisko do 15 września 2020 a drugi nie później niż do 15 listopada 2020 roku. 

PAP/ Defence24.pl

PAP - mini

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
autor
wtorek, 14 maja 2019, 02:24

Zwracam uwage na napis: "100 yeas of regaining independence of Poland" Kto taki bullshit zatwirdzil? To powinno byc: Poland: a centennial of independence.

Bachmoser
wtorek, 14 maja 2019, 17:56

ten sam spec od wizerunku, który wymyślił malowanie ogona; niepoważne, ignorancja i arogancja to są silnie spowinowacone

A to feler
poniedziałek, 13 maja 2019, 22:26

W obliczu tego co dzieje się u Boeinga, to chyba nie był najlepszy pomysł.

Marek
wtorek, 14 maja 2019, 09:52

737-800 NG to "nieco" inny samolot od 737 Max.

Citizen
wtorek, 14 maja 2019, 08:29

No tak bo samoloty kupuje się idąc na plac i pokazując palcem

Kak
wtorek, 14 maja 2019, 06:52

Problemy u Boeinga nie dotyczą akurat konkretnie tego typu. To sprawdzony samolot, który jest chętnie wykorzystywany przez linie lotnicze-z tego typu 737 korzysta m.in Ryanair i wiele innych linii lotniczych na całym świecie. To samolot, który powszechnie uważany jest za bezpieczny. Problemy u Boeinga dotyczą typu 737 Max 8 oraz jakości produkcji modelu 787 w jednej fabryk, w których jest on produkowany(wszystkie LOT-owskie 787 zostały zbudowane w fabryce, w której akurat takiego problemu nie ma).

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama