Reklama
Reklama

Pierwsze KC-390 odebrane przez siły powietrzne Brazylii

10 września 2019, 14:11
Captura_de_Tela_2019_09_04_as_19.29.21
Ceremonia przyjęcia pierwszego KC-390 na stan Força Aérea Brasileira z lewej butelkę rozbija prezydent Brazylii Jair M. Bolsonaro, z prawej dowódca sił powietrznych Antônio Carlos Moretti Bermudez / Fot. fab.mil.br

W bazie brazylijskich sił powietrznych (FAB - Força Aérea Brasileira) w Anápolis odbyła się ceremonia odbioru pierwszego wielozadaniowego samolotu transportowego Embraer KC-390.

W ceremonii przekazania samolotu wzięli udział: prezydent Brazylii Jair M. Bolsonaro, prezes Embraer Defence and Security - Jackson Schneider oraz minister obrony i dowódca sił powietrznych. Odebrana maszyna to pierwszy z zamówionych 28 egzemplarzy. Mają one zastąpić starzejącą się flotę samolotów C-130, których w różnych wersjach - głównie C-130H i C-130M (C-130M to C-130H zmodyfikowane około 2001 r., by lepiej dostosować je do wykonywania lotów w tropikalnym klimacie Brazylii) - FAB posiada około 50. 

Przypomnijmy, że KC-390 jest wielozadaniowym samolotem transportowym z możliwością wykonywania zadań tankowania w powietrzu (typ samolotów określanych też jako MRTT - Multi Role Tanker-Transport). Głównym producentem samolotu jest brazylijski Embraer (kabina, skrzydła, nieruchome części sterów kierunku i wysokości).

W projekcie uczestniczyły też liczne podmioty z innych krajów.

  • FAdeA (Fábrica Argentina de Aviones SA) z Argentyny, która dostarczyła część rampy załadunkowej i końcówkę kadłuba;
  • LMI Aerospace z USA - producent slotów
  • Hiszpańskie Aernnova (dostarczyła powierzchnie ruchome sterów kierunku oraz klapy) i Aciturri (dostarcza za mocowania płata do kadłuba);
  • Portugalskie EEA i OGMA które produkują środkową część kadłuba w tym gondole podwozia,
  • Czeska firma Aero Vodochody dostarczająca tylną część kadłuba w której mieści się rampa oraz część samej rampy i drzwi boczne

Samolot jest największą konstrukcją zbudowaną przez brazylijską firmę Embraer. Prace nad nim rozpoczęły się w 2006 r. , zakończyły w 2013 r. i kosztowały ok. 2,25 mld USD. Zbudowano go w celu stworzenia alternatywy dla C-130J Super Hercules. Samolot ma długość 33 m, rozpiętość skrzydeł około 35 m i wysokość 10,36 m. Napęd zapewniają mu 2 silniki turbowentylatorowe IAE V2500-E5, które pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej 850 km/h i przelotowej 610 km/h. Jego maksymalna masa startowa to 85 t, a maksymalna masa ładunku to 23,6 tony (zasięg wynosi wtedy 2593 km - a dla ładunku 13 t - 4815 km). Przestrzeń ładunkowa ma umożliwiać transport 80 żołnierzy w oporządzeniu lub 3 samochodów HMMVW, albo jednego Kołowego Transportera Opancerzonego VBTP-MR (jest to opracowany we współpracy IVECO z brazylijskim resortem obrony KTO, użytkowany też w Portugalii).

Jak dotychczas  złożyły zamówienia na samolot: Brazylia (28 egzemplarzy) i Portugalia (5 egz.). Podpisane są też listy intencyjne w sprawie zamówień dla Chile (6 samolotów), Kolumbii (12 maszyn) i Czech (2 maszyny).

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
Navigator
środa, 11 września 2019, 14:07

Portugalia testuje KC A potem szybka piłka certyfikacji NATO Dostali fajną cenę za wprowadzenie globalne

Dramat
wtorek, 10 września 2019, 20:11

Mogliśmy się dołączyć do projektu kupić 5 sztuk i jeszcze zarobić na produkcji. Zamiast tego wybraliśmy ponad dwudziestoletnie Herkulesy od Amerykanów z haczykiem w postaci serwisu.

bobo
środa, 11 września 2019, 23:50

Pewnie mogliśmy... Zadaj jeszcze pytanie, kiedy podejmowano o tym decyzję (podpowiem: "pieniędzy nie ma i nie będzie"). To o czym piszesz, to konsekwencja tamtych zaniechań.

Davien
środa, 11 września 2019, 20:17

Dołaczyc do projektu z czym? Jakbys nei zauwazył firmy co dołaczyły maja i baze techniczna i mozliwości produkcyjne, my nie.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama