Reklama

Nowe Chinooki dla amerykańskich sił specjalnych

30 czerwca 2018, 10:59
8073207220_22acd95314_k
Fot. U.S. Navy, Mass Communication Specialist 1st Class David McKee

Do amerykańskich sił specjalnych trafią nowe śmigłowce MH-47G Chinook. O podpisaniu kontraktu w sprawie budowy maszyn z Boeingiem poinformował Departament Stanu 28 czerwca. 

Kontrakt z końca miesiąca wart jest 80 mln USD. Zgodnie z nim, Boeing ruszy z produkcją czterech nowych maszyn MH-47G Chinook (nie wiadomo czy będą one w standardzie Block I czy II). Zamówienie ma być odpowiedzią na pilną potrzebę amerykańskich sił specjalnych, które zwiększają swoje zaangażowanie na świecie.

Na wyposażeniu amerykańskich sił znajduje obecnie ok. 68 maszyn MH-47G Chinook Block I. W większości nie są to jednak nowe śmigłowce, a zmodernizowane wersje CH-47D, MH-47D i MH-47E. Partia nowych płatowców w wersji G dostarczona została Amerykanom w roku 2014. Była to część wartego ponad 300 mln dolarów programu modernizacyjnego, który ma zapewnić służbę maszyn CH-47F/MH-47G co najmniej do roku 2030.  

To nie pierwsze w tym roku zamówienie na maszyny MH-47G Chinook, które składają Amerykanie. W marcu Boeing podpisał kontrakt na produkcję 14 MH-47G w standardzie Block II. Zgodnie z harmonogramem, ich dostawy rozpocząć mają się w 2024 roku. 

MH-47G to maszyna zbudowana na potrzeby właśnie Dowództwa Operacji Specjalnych. Chinook został dostosowany do prowadzenia misji dalekiego zasięgu na niskim pułapie - zarówno w dzień, jak i w nocy. Konstrukcja sprzyja również prowadzeniu operacji w trudnych warunkach atmosferycznych czy trudnym terenie. Jak podkreślają Amerykanie, w MH-47G wykorzystano jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań komunikacyjnych, czyli Common Avionics Architecture System (CAAS). 

Śmigłowiec posiada zaawansowane systemy nawigacyjne i elektrooptyczne pozwalające na obserwację w dzień oraz w nocy, FLIR, radar śledzący rzeźbę terenu, systemy zagłuszania i walki elektronicznej oraz sondę do tankowania w locie. Potężne zbiorniki paliwa, dwukrotnie większe niż w wersji „F” zapewniają znacznie większy zasięg. Maszyny są również wyposażone w zaawansowany komputer planowania misji i system cyfrowego sterowania i kontroli lotu DAFCS oraz cyfrowy kokpit. Od wersji CH-47F Chinook, wykorzystywanej coraz szerzej w jednostkach US Army MH-47G wyróżnia się przede wszystkim szerokim asortymentem wyposażenia dedykowanego specjalnym zastosowaniom do jakich został stworzony.

KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Franz
sobota, 7 lipca 2018, 06:54

Dlaczego nasza MON też iż nie zakupi dla naszej armii ?

13579-24680
poniedziałek, 2 lipca 2018, 23:45

Gdzie jest ten co to H145M wychwalał że świetny wybór bo H225M za duże ....

droma
poniedziałek, 2 lipca 2018, 20:15

i co to do najnowszej konstrukcji w rosji skamielinie ,trzy i pol silnikowego helikoptera z tektury i do tego niewidzialnego ,z ramkami portretu putlera z hebanu ,bedzie seryjnie produkowany za 30 pare lat jak dobrze pojdzie ...

arab
poniedziałek, 2 lipca 2018, 17:56

dokładnie 26,7 mUSD w wersji block1

Fanklub Daviena
poniedziałek, 2 lipca 2018, 12:34

Pamiętam, jak przy okazji Chorwacji, Davien przekonywał, że Blackhawki są lepsze od Mi-17, bo \"Mi-17 są za duże\"... A tu Chinooki... :)

Sam
sobota, 30 czerwca 2018, 20:40

Widze że u nich też długo sie robi...

Arczik
sobota, 30 czerwca 2018, 16:35

Szkoda że nie dla naszych

Gość
sobota, 30 czerwca 2018, 15:21

Uważam że takie śmigłowce byłyby najbardziej potrzebne naszej armii , jako śmigłowce transportowe.

mati
sobota, 30 czerwca 2018, 13:08

że niby 1 chinook kosztuje 20 mln usd ???????

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama