Reklama

Siły zbrojne

Norwegia wybiera MH-60R Seahawk za NH90 NFH

Fot. U.S. Navy/Wikimedia, Domena Publiczna
Fot. U.S. Navy/Wikimedia, Domena Publiczna

Ministerstwo obrony Norwegii ogłosiło, że zakupi 6 MH-60R Seahawk, tym samym śmigłowce amerykańskie zastąpią uziemione NH90 NFH. Wartość kontraktu szacowana jest na 1,14 miliarda dolarów - jak informuje Reuters.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Minister obrony Norwegii Bjørn Arild Gram poinformował, że kraj ten zakupu 6 śmigłowców morskich MH-60R Seahawk. Śmigłowce te zastąpią uziemione od dawna europejskie NH90 NFH. Wartość kontraktu jest szacowana na 12 miliardów koron (1,14 miliarda dolarów). Minister podkreślił, że zakup zwiększy zdolności Norwegii w monitorowaniu swoich rozległych terytoriów w tym arktycznego. Śmigłowce mają być użytkowane przez Straż Wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju i będą służyć do patrolowania obszarów morskich, i misji poszukiwawczo-ratowniczych. Śmigłowce mają także otrzymać wyposażenie do zwalczania okrętów podwodnych.

A dlaczego tylko 6 maszyn? Minister argumentował, że obecnie niektóre misje mogą być wykonywane przez drony. Jednak przewiduje się, że to tylko wypełnienie luki, a kraj ten nadal będzie poszukiwał śmigłowców po uziemionych NH90 NFH, by nowe mogły działać np. na okrętach norweskich. Co ciekawe, dostawa następuje szybko dlatego, że Norwegia otrzyma pierwsze 3 maszyny, które pierwotnie miały zostać wyprodukowane dla US Navy. A oficjalna umowa ma zostać podpisana jak przekazują norweskie media latem bieżącego roku po zgodzie parlamentu.

Reklama

Czytaj też

Minister powiedział także, że Norweskie Siły Zbrojne wyślą do Danii personel, ponieważ kraj ten od 2016 roku, użytkuje Seahawki. Celem jest wyciągnięcie wniosków z doświadczeń, jakie Duńczycy mają z tym śmigłowcem.

Według zapowiedzi ministra pierwsza dostawa miałaby miejsce latem 2025 roku i trwałaby do 2027 roku. Decyzja o zakupie amerykańskich MH-60R jest podyktowana decyzją o uziemieniu i wycofaniu 10 czerwca 2022 NH90 NFH. Maszyny zakontraktowano w 2001 roku i dostawę 14 śmigłowców do końca 2008 roku. Na dzień anulowania umowy jedynie 8 z nich dostarczono w pełnej konfiguracji. Sześć z tych śmigłowców było przeznaczonych dla norweskiej marynarki wojennej do zwalczania okrętów podwodnych, a pozostałe osiem do misji obserwacyjnych i ratowniczych straży przybrzeżnej.

Czytaj też

Śmigłowce nigdy nie osiągnęły one gotowości operacyjnej zbliżonej do planowanej. Zgodnie z oficjalnym komunikatem Norweskie Ministerstwo Obrony w lutym 2022 r. zwróciło się do Sił Zbrojnych, wspólnie z Forsvarsmateriell i Forsvarets Forskningsinstitutt (Instytut Badawczy Sił Zbrojnych), o przeprowadzenie kompleksowego przeglądu możliwości norweskiego śmigłowca morskiego. W raporcie z tego audytu stwierdzono, że nawet przy znacznych dodatkowych inwestycjach nie byłoby możliwe doprowadzenie gotowości i dostępności NH90 do poziomu, który spełniałby norweskie potrzeby. Na tej podstawie podjęto decyzję o rezygnacji z tych śmigłowców.

Loty norweskich NH90 zostały wstrzymane, a wszystkie zaplanowane operacje anulowane. Ministerstw obrony Norwegii uprawniło agencje FMA do wycofania się z umowy i wystąpienia o zwrot 5 mld koron, czyli około 490 mln euro. Norwegia obok Szwecji i Australii jest jednym z krajów, które zrezygnowały z eksploatacji śmigłowców NH90 w związku z opóźnieniami dostaw, ograniczoną gotowością i kosztami obsługi.

Czytaj też

Seahawk to amerykański dwusilnikowy wojskowy śmigłowiec wielozadaniowy. Używany m.in. do walki z okrętami podwodnymi, walki w powietrzu i oraz operacji poszukiwawczych i ratowniczych, działań patrolowo-lącznikowych. Śmigłowce te w Europie są użytkowane także przez Danie i Grecję a wkrótce także przez Norwegię. Hiszpania jest w trakcie zakupu. Specyfikacja maszyny jest następująca: długość: 19,8 metra; masa: 10.206 kilogramów; prędkość przelotowa 253 kilometry na godzinę; zasięg: 454 kilometry.

Reklama

Komentarze (3)

  1. Chyżwar

    Chłopaki mają jaja. Niemiaszki będą musiały się bardzo postarać, żeby Leosie dla Norwegii były jakościowo lepsze od czołgów, które wyprodukowali dla siebie.

    1. MiP

      Lepszy Leopard 2a7V niż K2 z tekturowym pancerzem 🙂

  2. Seb66

    Żałuję że nie pamiętam, kto tu z komentatorów na Def24 przekonywał że "60"-tka nie może być naszym nowym smiglowcem morskim. Chciałbym żeby teraz zabrał głos. Ciekawe co by napisał?

  3. DDR

    Kolejny sukces postępowej Europy🤣

Reklama