Reklama

Siły zbrojne

Norwegia odbiera mostowe Leopardy

Norweski most samobieżny Leguan 2.
Norweski most samobieżny Leguan 2.
Autor. Forsvarsmateriell

Norweski Agencja ds. Zaopatrywania Sił Zbrojnych FMA (Forsvarsmatierell) poinformowała jakiś czas temu o odebraniu pierwszych pięciu mostów czołgowych Leguan 2 dla sił zbrojnych tego kraju. Łącznie pozyskanych zostanie osiem tego typu pojazdów.

Reklama

Dostawa ta jest realizacją kontraktu z roku 2019, na mocy którego Norwegia pozyskała osiem mostów samobieżnych Leguan na podwoziu czołgów Leopard 2. Jej wartość określono na 88,9 mln euro. Przekazanie trzech pozostałych egzemplarzy nastąpi do końca 2027 roku, co oznacza spory odstęp czasowy. Oprócz pojazdów pozyskiwane są symulatory pozwalające na ćwiczenie procesu rozkładania przęsła mostu bez konieczności angażowania w to całej platformy. Uroczystość odbioru pierwszych pięciu Leguanów odbyła się w obozie wojskowym Rena w Innlandet, gdzie w zeszłym roku miały mejsce ich testy. Nowe mosty czołgowe zastąpią dotychczas używane NM190 Broleggerpanservogn, oparte o podwozie Leopardów 1. Za produkcję opisywanych wozów odpowiada koncern KNDS (Nexter + KMW).

Reklama

Leguan 2 (Legwan) to most samobieżny opracowany przez niemiecki koncern zbrojeniowy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) jako następca mostów szturmowych Biber powstałych na bazie podwozia Leoparda 1. Zazwyczaj jest on umieszczany na bazie czołgów Leopard 2, jednak istnieje możliwość jego integracji z innymi platformami jak samochody ciężarowe MAN/Sisu, czołgi podstawowe M1 Abrams/PT-91M czy Leopard 1 (a nawet starsze M47/48 Patton). Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m. Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – nie więcej niż pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów.

Czytaj też

Fot. Bundeswehr/Martin Braatz
Fot. Bundeswehr/Martin Braatz
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama