Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy wprowadzają morskie NH-90

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Spółka Airbus Helicopters dostarczyła pierwszy wielozadaniowy śmigłowiec morski NH90 Sea Lion do Federalnego Urzędu ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnej i Wsparcia Technicznego Bundeswhry (BAAINBw) skąd ma zostać przekazany do służby w lotnictwie Deutsche Marine, podobnie jak dwa kolejne egzemplarze, które mają zostać dostarczone do końca roku.

Niemiecka marynarka wojenna w wyniku rozpoczętego w marcu 2013 roku postępowania na zakup nowych wielozadaniowych śmigłowców morskich w czerwcu 2015 roku podpisała umowę na zakup 18 egzemplarzy śmigłowców wielozadaniowych NH90 w morskiej wersji Sea Lion, których dostawy mają zakończyć się w 2022 roku. 

 Latem z powodzeniem wykonaliśmy loty demonstracyjne z udziałem niemieckiej marynarki wojennej i BAAINBw, aby zweryfikować możliwości Sea Lion w zakresie poszukiwań i ratownictwa, a także misji sił specjalnych. Jestem przekonany, że te śmigłowce wprowadzą możliwości nowej generacji dla niemieckiej marynarki wojennej i jestem zdecydowany zapewnić najlepszy poziom wsparcia flocie Sea Lion

- szef biura wykonawczego Airbus Helicopters Deutschland Wolfgang Schoder

Po wdrożeniu do służby liniowej morskie NH90 przejmie szeroki zakres misji w zakresie powietrznego wsparcia marynarki wojennej w zadaniach takich jak akcje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), rozpoznanie morskie, przerzut pododdziałów sił specjalnych, a także transport żołnierzy i materiałów. W zadaniach tych Sea Lion zastąpi obecnie używaną flotę 22 egzemplarzy wielozadaniowych śmigłowców morskich Sikorsky SH-3 Sea King służących już od 1981 roku, a ponadto dalece zwiększy zdolności operacyjne lotnictwa Deutsche Marine. Nowe maszyny oprócz klasycznego bazowania lądowego na lotniskach lotnictwa marynarki wojennej będą także operować z pokładów okrętów.

Obecnie maszyny NH90 w wersji morskiej NFH (NATO Frigate Helicopter) są już używane przez pięć różnych państw w liczbie 90 egzemplarzy i wykonały już ponad 50 000 godzin lotów w czasie różnego rodzaju misji. Łącznie w służbie znajduje się już 399 egzemplarzy śmigłowców wielozadaniowych NH90, które wykonały już razem ponad 230 000 godzin lotów, a wyżej opisany pierwszy Sea Lion jest 400 dostarczoną maszyną tego typu.

Niemiecka marynarka otrzyma jako pierwsze morskie NH-90 będące maszynami wsparcia (nazywane "śmigłowcami transportowymi Marynarki" - Marinetransporthubschrauber). Na przełomie lipca i sierpnia br. Niemcy zdecydowali, że inna odmiana morskiego NH-90 zostanie pozyskana w celu zastąpienia używanych obecnie śmigłowców Lynx, służących między innymi do zwalczania okrętów podwodnych. W ten sposób zarówno Sea Kingi jak i Lynxy zostaną wymienione na jeden typ śmigłowca. Drugi z wariantów morskiego NH-90, jaki zamierzają wprowadzić na uzbrojenie Niemcy otrzymał nazwę „Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber” (śmigłowiec wielozadaniowy dla fregat), jego dostawy mają rozpocząć się około 2025 roku.

Reklama

Komentarze (6)

  1. Davien

    Wojmił nie zmyslaj. NH 90 wyleciałby z przetargu ze wzgledy na brak wersji CSAR i SOF, ze wzgledu na czas dostaw i ze wzgledu na cenę wieć jak widać ten dośc przeciętny smigłowiec nie miał zadnych szans.

  2. Wojmił

    To właśnie brak tej wersji spowodował, że NH-90 nie był brany pod uwagę w kontrakcie na śmigłowce dla Polski.. specjalnie zapisano, aby wszystkie wersje były w użyciu na etapie kontraktu aby wyeliminować tego pewnego zwycięzcę, który jest obecnie najlepszy na świecie....

  3. w

    dlaczego nie kupili Caracali ??? Z tej samej państwowej fabryki

  4. hobbymilitia81

    Nie można było poza Caracalami zamówić Polsce NH-90 ?

    1. Pim

      Kwestia kosztów - są dużo droższe. Po za tym, kiedy ruszał program Caracala, NH-90 był trapiony problemami wieku dziecięcego, problemami z mocami produkcyjnymi i ilością zamówień. Uznano, że lepiej kupować coś co jest produkowane, sprawdzone i relatywnie tańsze, od czegoś co "za jakiś czas będzie i jeszcze nie jest sprawdzone".

    2. Te helikoptery nadają sie tylko do podejmowania z pontonow oraz do transportu koców i tylko do tego będą używane

    3. Davien

      A po co nam maszyna nie spełniająca warunków przetargu, nie mająca wymaganych wersji specjalnych i znacznie drozsza od Caracali o mniejszych mozliwościach transportowych?

  5. BUBA

    Oni 18 a polska z ponad 500km morskiej granicy 4 st.

  6. dawo

    Ile kosztuje NH-90 w wersji ZOP?

Reklama