Najnowsze Hawkeye dla Japonii. Wzmocnienie floty wczesnego ostrzegania

3 czerwca 2015, 11:25
Japoński E-2C. Fot. Japan Air Self-Defense Force via mod.go.jp.
Fot. Kelly Schindler/US Navy.
Fot. Northrop Grumman/US Navy
Fot. MCS Shane A. Jackson/US Navy.

Japonia zdecydowała o zakupie czterech samolotów wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye. Jeśli transakcja dojdzie do skutku to Japońskie Siły Samoobrony staną się drugim po US Navy użytkownikiem maszyn w tej wersji. Samoloty warte 1.7 mld USD mają uzupełnić i częściowo zastąpić 13 starszych Hawkeye w wersji E-2C. Zakup nowych maszyn tej klasy jest szczególnie ważny dla Tokio w związku z narastającą liczbą przypadków naruszania przestrzeni powietrznej Japonii przez lotnictwo Chin i Rosji.

Departament Stanu USA zaakceptował sprzedaż przez program Foreign Military Sales (FMS) 4 samolotów wczesnego ostrzegania Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye do Kraju Kwitnącej Wiśni. W skład przeznaczonego dla Japonii pakietu wartego 1.7 mld USD ma wejść także 10 silników T56-A-427A, cztery radary APY-9, części zamienne, szkolenie załóg oraz serwisantów, a także wsparcie logistyczne i techniczne.  

Japoński E-2C. Fot. Japan Air Self-Defense Force via mod.go.jp.

Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye mają zastąpić w Japońskich Powietrznych Siłach Samoobrony 13 samolotów E-2C, które Tokio kupiło jeszcze w latach 80. XX wieku. Nowe samoloty będą także uzupełnieniem dla floty 4 znacznie większych, odrzutowych AWACS-ów Boeing E-767.

Jeśli transakcja dojdzie do skutku Japonia stanie się drugim po US Navy użytkownikem najnowszej wersji Hawkeye.Według obecnych planów cztery samoloty mają trafić na Wyspy Japońskie do 2019 roku. Na przegranej pozycji pozostał koncern Boeing, który proponował Tokio samoloty 737 AEW&C bazujące na popularnej maszynie pasażerskiej 737 NG (w wersji -700). O zakupie E-2D zadecydowała jednak niższa cena jednostkowa.

Fot. MCS Shane A. Jackson/US Navy.

E-2D Advanced Hawkeye dysponują znacznie większymi możliwościami operacyjnymi w stosunku do starszych wersji E-2. Samoloty są wyposażone w mocniejsze silniki, nowe układy zobrazowania oraz system łączności umożliwiający działanie w środowisku sieciocentrycznym. W przeciwieństwie do E-2C maszyny posiadają aparaturę umożliwiającą pobieranie paliwa w powietrzu. Najważniejszą zmianą jest jednak nowy radar APY-9, który ma być zdolny do wykrywania myśliwców 5.generacji takich jak PAK-FA, J-20 czy J-31.

Fot. Kelly Schindler/US Navy.

Ma on również dawać załogom najnowszych Hawkeye możliwość naprowadzania wielu rakiet klasy SM-6/AIM-120, które zostały odpalone do celów znajdujących się poza zasięgiem radaru nosiciela. Podobne zdolności są istotne dla utrzymania pozycji militarnej Japonii, która boryka się z rosnącą liczbą przypadków naruszania przestrzeni powietrznej przez samoloty chińskie i rosyjskie.

Andrzej Hładij

Defence24
Defence24
Reklama
Tweets Defence24