„Taśmowa” produkcja chińskich okrętów

28 czerwca 2019, 11:17
DSC_0050
Fot. M.Dura

Chińskie stocznie przyśpieszyły budowę okrętów nawodnych - wynika to ze zdjęć satelitarnych. Przyśpieszenie jest wynikiem, m.in. trudnego do zaakceptowania w innych państwach traktowania pracujących tam robotników. Według ocen obserwatorów, w chińskich stoczniach, w różnych fazach budowy, znajduje się obecnie aż czternaście dużych jednostek nawodnych.

Nagłe przyśpieszenie produkcji chińskich okrętów było możliwe nie tylko dzięki nowej strategii władz w Pekinie, ale również z powodu nieludzkiego traktowania robotników pracujących w stoczniach. Już w 2017 r. media zachodnie informowały o nienaturalnym i wyczerpującym harmonogramie pracy stoczniowców Chinach: bez przerw, bez urlopów, w trzech ośmiogodzinnych zmianach, wykonywaniem robót na kilku okrętach w jednej stoczni lub z przechodzeniem na okręty tego samego typu, nawet jeżeli obie jednostki budowane są w stoczniach w innych miastach.

W ten sposób chińskie władze uważają, że udało im się zoptymalizować wykorzystanie: zarówno sprzętu i infrastruktury, jak i siły roboczej. Ale bardzo ważny w przyśpieszeniu procesu budowy jednostek pływających jest również sam sposób jej realizowania. Chińczycy zastosowali bowiem w pewien sposób „taśmową” produkcję, z tą różnicą w porównaniu do innych fabryk, że w chińskich stoczniach przesuwa się okręty, gdy osiągną pewien stopień wyposażenia.

Nie robi się tego jednak na taśmie, ale korzystając z suchych doków, które Chińczycy budują w bardzo dużej liczbie. Doki te są jak najprostszej konstrukcji, a ich budowa ma się zwrócić przy masowej produkcji i remontach jednostek cywilnych.

Dzięki zdjęciom satelitarnym wykryto, że to właśnie w ten sposób zwiększono tempo produkcji najnowszego krążownika typu 055 (wg. NATO typu Renhai), który zgodnie z założeniami ma być głównym elementem chińskich, oceanicznych zespołów okrętowych w najbliższych trzech dekadach. Prace nad tymi jednostkami są realizowane równolegle w kilku dokach stoczni w Dalian (Daeyang Shipbuilding Ltd. z grupy Dachuan) i w Szanghaju (stocznia JNCX). Zdjęcia satelitarne dowodzą, że do zadań wojskowych zaadaptowano także stoczniowe zakłady remontowe w Dagushan (17 km od Dalian).

Obserwatorzy uważają, że obecnie w Chinach trwa budowa 14 dużych okrętów, w tym także w dokach cywilnych. Co ważne, jednostek tych buduje się nie tylko więcej, ale dodatkowo są one oddawane najczęściej przed zakładanym wcześniej terminem.

Reklama
Tweets Defence24