Reklama

Śmigłowiec na pokładzie Ślązaka

13 maja 2019, 15:01
21-JSZ_6369
Fot. PGZ SW

PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni poinformowała, że na pokładzie przechodzącego ostatnie próby morskie patrolowca Ślązak, po raz pierwszy w historii wylądował śmigłowiec pokładowy. Była nim maszyna typu Kaman SH-2G Super Seasprite z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów.

Poza lądowaniem na pokładzie okrętu we współpracy z załogą śmigłowca dokonano oblotu świateł lądowiska dla sprawdzenia ich widoczności z pokładu wiropłata, przeprowadzono rozruch jego silników za pomocą zasilacza okrętowego oraz tzw. „gorące” tankowanie śmigłowca realizowane na lądowisku przy pracującym silniku i obracających się wirnikach.

Podczas trwającego od 6 do 9 maja wyjścia Ślązaka w morze realizowane były również próby przy wykorzystaniu innych statków powietrznych należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Z udziałem samolotu PZL M28 Bryza przeprowadzono obloty radiolatarni TACAN dla sprawdzenia strefy pokrycia i dokładności określania namiaru na okręt. Natomiast z udziałem maszyny W-3WARM Anakonda realizowane były próby transferu ładunków pomiędzy okrętami za pomocą śmigłowca (Vertical replenishment – VERTREP) oraz ewakuacji z okrętu osoby poszkodowanej.

image
Fot. Andrzej Nitka
image
Fot. Andrzej Nitka

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PGZ Stocznię Wojenną, próby zostały zrealizowane, zaś infrastruktura lotnicza okrętu zapewnia bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych z udziałem śmigłowca w sprawdzonym zakresie. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 46
Reklama
Gujazyl
środa, 15 maja 2019, 15:29

Po prawie 20 latach budowy wkońcu wylądował na mim śmigłowiec...wow. Cały Świat patrzył na to wydarzenie. I co teraz...ha..ha..ha...pełen sukces. Nikt nam nie powie że nie potrafimy zrobić pływającego lądowiska dla śmigłowców.

miras
wtorek, 14 maja 2019, 13:24

za śmigłowce SH-2G zakupić AW0159 1:1

Dyktatorek
wtorek, 14 maja 2019, 12:07

Ktos...tak się tylko pytam ,Czy widziałeś gdzieś a może czytałeś aby S70i był na wyposażeniu jakieś wojskowej jednostki morskiej ???(naprawdę nie wiem) A czym się różni od rasowego BH ??? ano tym ,że ma stare płaty , przestarzałą awionikę , o wyposażeniu nie wspomnę bo został zakupiony bez wyposażenia !!!!

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 15 maja 2019, 17:38

panie Dyktatorek zanim zaczniesz pisać co ma a czego niema S70i to lepiej poczytaj na ten temat, tak w tajemnicy podpowiem że można do S70i włożyć wszystko co jest w każdym innym BH bo Blackhawk jest tylko jeden.

-CB-
środa, 15 maja 2019, 20:26

Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że nawet kadłub S70i jest wykonany z innych materiałów...

Davien
środa, 15 maja 2019, 19:36

Panie Grzegorz, nie do S-70i a do kadłuba BH bo S-70i nie moze miec żadnego zastrzezonego pzrez USA wyposazenia wiec ci podpowiem że znowu cos ci nie wyszło:) Nawet jak kupowali je w Stanach jako cywilne maszyny pozarnicze to leciały gołe do USA i dopiero tam instalowano porztebne wyposazenie:)

ktos
wtorek, 14 maja 2019, 09:53

Łukasz... no zaciekawiles mnie... Jak S-70i nie jest przystosowany do ladowania na okretach? A cos specjalnego musi miec? Skoro potrafi wyladowac na dachu albo na malym placu, czemu nie moze na okrecie? Aaaa no tak bo to "biedahawk" on wogole nie lata? Dalibyscie sobie juz siana z tym S-70i i przeczytali w koncu czym rozni sie od blackhawka bo rece opadaja jak kolejny "ekspert" popisuje sie swoja "wiedza".

Arek75
wtorek, 14 maja 2019, 19:45

S-70i jest przystosowany do lądowania na pełnowymiarowym boisku w dzień przy dobrej pogodzie. Nie rozumiem dlaczego zwolennicy pisu mają tak zryte berety? S-70i ma się tak do śmigłowca wojskowego, jak spychacz do czołgu. Kupowanie tych śmigłowców dla wojska ma jedynie uzasadnienie propagandowe, to jest kpina z wojska i podatników.

-CB-
wtorek, 14 maja 2019, 18:17

Wyobraź sobie, że śmigłowiec morski musi mieć chociażby wzmocnioną konstrukcję i specjalne wyposażenie, a śmigłowiec morski do bazowania na okrętach, oprócz tego specjalne podwozie. S-70i ani nie jest śmigłowcem morskim, ani tym bardziej przeznaczonym na okręty. Nawet nasze Anakondy, które teoretycznie śmigłowcami morskimi są, nie mogą lądować na pokładach i nie są do tego certyfikowane. Oczywiście w porcie (czy podczas flauty), przy dobrej pogodzie, wyląduje tam praktycznie każdy pilot, każdym śmigłowcem, ale wtedy nie są tam potrzebne śmigłowce...

Jasio
wtorek, 14 maja 2019, 13:17

W porównaniu z wersją UH-60 to co my składamy w Polsce to jest biedahawk !!!!! Słowacy i Czesi biorą dla swojego wojska UH-60 a nie powietrzną taksówkę którą jest S-70.Ty ekspercie z pisu poczytaj trochę zanim się wypowiesz

zeus89
środa, 15 maja 2019, 12:52

Jasio nie ma sensu. U nas w Polsce jest około 20mln znawców od śmigłowców. Pisanie im czegokolwiek nie ma sensu bo oni swoje wiedzą.

zabawne rozumowanie:)
wtorek, 14 maja 2019, 15:54

Czy to ozn., że ta, jak piszesz, powietrzna taksówka nie potrafi wylądować na pokładzie okrętu wojennego, jakim niewątpliwie, mimo wszystko, jest ORP Ślązak?

Jasio
wtorek, 14 maja 2019, 16:46

A czy ja coś pisałem o lądowaniu na okrętach ??? czytać ze zrozumieniem w ogóle potrafisz??? i Ślązak to okręt wojenny ??? hahahahaha z tym marnym uzbrojeniem które on ma to może płynąć i straszyć piratów na motorówkach

Davien
wtorek, 14 maja 2019, 13:11

Pani ktos rózni sie eżeli chodzi o ladowanie na okretach chocby odpowiednim wyposażeniem, nie ma systemów ladowania itp.

Łukasz
wtorek, 14 maja 2019, 12:27

Chyba kpisz jeśli pytasz. Musi mieć blachy, lakiery i filtry przystosowane do eksploatacji w warunkach morskich (wilgotności, sól morska). Musi mieć elementy konstrukcyjne (m.in. zmodyfikowane, mocniejsze podwozie), które zapewnią bezpieczne uziemienie śmigłowca na pokładzie okrętu. Jeśli miałby wykonywać jakieś zadania śmigłowca morskiego to musi mieć odpowiednią awionikę, radar pogodowy itp. Z kosmosu się urwałeś? Wersją morska s-70 jest sh-60. Mielec chwalił się zdolnościami produkcji wersji zbliżonej do sh-60 a mianowicie s-70i coastal patrol, który jednak też nie będzie projektowany do bazowania na okrętach. Być może po modyfikacjach CP dałby radę, ale na pewno nie s-70i jeśli ma być eksploatowany zgodnie ze swoimi założeniami konstrukcyjnymi i wytrzymać te kilkanaście lat w służbie. Ps możliwe, że dodałem dwa takie same posty, sorry problem z netem. :)

wtorek, 14 maja 2019, 12:14

Ano chociażby dlatego, że blachy i lakiery nie zostały przystosowane do warunków morskich i zwyczajnie śmigło będzie zdecydowanie szybciej korodować od soli morskiej. Inna sprawa to taka, że dachy i małe place to lądowiska stacjonarne, a pokładem okrętu buja. Płatowiec musi mieć elementy konstrukcyjne, które pozwolą na bezpieczne zabezpieczenie śmigła na pokładzie okrętu bez uszczerbku dla kadłuba. Kolejne pytanie jest takie co s-70i mialby

Extern
wtorek, 14 maja 2019, 11:57

Pewno chodzi o brak węzłów w podwoziu do kotwiczenia do pokładu, wzmocnionych hamulców, czy systemu usztywniania łopat przydatnego na rozkołysanym pokładzie. Oczywiście przy niskim stanie morza na pokładzie wylądujesz czymkolwiek, ale gdy pokład się kołysze to po przyziemieniu rozpędzone łopaty mogą np. uderzyć o belkę ogonową a słabe hamulce mogą puścić.

Obiektywny
wtorek, 14 maja 2019, 10:55

Nie pień się,bo bladego pojęcia nie masz w tym temacie. S-70i tak jak blackhawk nie są śmigłowcami bazowania okrętowego. Długo by wymieniać czego nie mają,a musiałyby mieć,ale najważniejsze jest to że w przeciwieństwie do seahawka nie mają szybko składanych łopat wirnika głównego i składanej tylnej części ogona. I dlatego nie mieszczą się w okrętowym hangarze!

Jober
wtorek, 14 maja 2019, 03:04

Takich "Ślązaków" miało być kilka ale rzeczywiście uzbrojonych a nie jak ten jest w jedną armatkę i kilka naramiennych wyrzutni rakietowych. Dlaczego nie montuję się na nim jeszcze poważnego uzbrojenia rakietowego?

Sternik
wtorek, 14 maja 2019, 16:48

A do czego ci to uzbrojenie? Chcesz wysłać jeden mały okręt na wojnę z Federacją Rosyjską? Czy może jak w 1939 roku wspomóc "wysiłek militarny" Wielkiej Brytanii za co nam jeszcze wystawili rachunek do zapłacenia?

Extern
wtorek, 14 maja 2019, 11:34

Bo dziś uzbrojenie to jest 1/3 kosztów okrętu wojennego, A skoro na razie przeznaczają go jedynie na patrolowiec to szkoda pieniędzy. Ale spoko okrętowy system walki i radar ma jak dla korwety, więc pewno w końcu ktoś tą decyzję podejmie.

SZACH-MAT
wtorek, 14 maja 2019, 02:31

na w/w kanonierkę nie zarzynając się kosztami ...można przeznaczyć .. skonfigurowane SW-4 ( ale tu będą koszta by je skonfigurować i uzyskać zgodę od włoskiego właściciela na modernizację polskiego produktu) lub idąc dalej zakupić od USA tani MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy/bojowy wariant AH-6 Little Bird..umieszczone na pływakach ..lub w wersji hurra optymistycznej Eurocopter AS565 Panther ..jest to najtańsza ,najmniejsza i uniwersalna jednostka latająca ....

Maras
wtorek, 14 maja 2019, 02:22

Mam nadzieje że aw101 tez tam sie zmiesci.W przeciwnym razie P.minster obrony do dymisji.

AXE
wtorek, 14 maja 2019, 12:52

Miał się mieścić? AW 101 czy H225M to nie śmigłowce pokładowe, na taki patrolowiec to np. AW159 Wildcat

biały
wtorek, 14 maja 2019, 12:30

aw 101 od samego początku było wiadomo że się nie zmieści , jedyne śmigła jakie by tam wchodziły to morska wersja BH i Caracal

bender
wtorek, 14 maja 2019, 11:02

AW101 jest za ciezki

12ccc66
wtorek, 14 maja 2019, 02:21

to głupie, aby rozpowszechniać informację o tym śmigłowcu. wycofywanym właśnie jako przestarzały. i nie ma nic w zamian. czym tu się chwalić? co za żenada.

Slayer
wtorek, 14 maja 2019, 00:23

Nor niesamowite

Marek1
wtorek, 14 maja 2019, 00:13

Super, a KIEDY ta wielka motorówka zostanie UZBROJONA ??

JSM
wtorek, 14 maja 2019, 16:50

W jakim celu?

Łukasz
poniedziałek, 13 maja 2019, 18:37

Po raz pierwszy i być może po raz ostatni bo SH-2G niedługo będą uziemione, S-70i nie jest przystosowany do siadania na okrętach, a AW-101 jest za duży. Dobra robota politycy. Brawo.

zxxc
wtorek, 14 maja 2019, 11:06

Wildcat, drogi Watsonie. Wildcat AW 159...

-CB-
wtorek, 14 maja 2019, 18:27

Tylko po co w tym momencie, skoro Ślązak i tak nie ma hangaru? Hangary mają tylko OHP, które już też będą powoli odchodzić. Śmigłowce trzeba wybrać równocześnie z Miecznikiem i Czaplą, aby były dostosowane do nich, ale ten program jak wiadomo...

Łukasz
wtorek, 14 maja 2019, 15:48

Sherlocku a my kupujemy wildcata ? Nie wydaje mi się, a jeśli kupujemy to proszę napisz ile już różnych typów maszyn będziemy mieć na wyposażeniu?

Marek
wtorek, 14 maja 2019, 09:27

Nikt nie broni dokupić AW159.

bender
wtorek, 14 maja 2019, 11:01

Albo Mistrala, zeby mogly na nim siadac AW101

Antex
wtorek, 14 maja 2019, 14:19

No to może jeszcze Admirała Kuzniecowa (po cenie złomu?) AW101 też by się zmieścił.

Wawiak
środa, 15 maja 2019, 00:23

Zawsze można zrobić z niego hulk i nazwać go "Bałtyk". Tradycja ważna rzecz...

nnn
poniedziałek, 13 maja 2019, 18:23

sukces na miarę wystrzelenia rakiety balistycznej! szkoda że jeszcze nie było oficieli z rządu.

vvv
wtorek, 14 maja 2019, 01:34

oficjele lataja s-70i na partyjnego grilla. na szczescie biedo hawki wzbudzaja takie przerazenie ze uciekaja przed nim pilkarze :)

POL
wtorek, 14 maja 2019, 12:55

Gdzie byłeś jak twój guru co tydzień latał do domu na weekend?

Davien
środa, 15 maja 2019, 19:39

Wow panei pol, czyli wg pana premier Tusk latał smigłowcem do Gdańska z warszawy i ladował na boiskach piłkarskich gdzie rozgrywano mecze?? Aha zeby nie było niedomówień: Błaszczak miał pełne prawo polecieć S-70i na Dzien Strazaka i to nie on lae podległy mu resort skopał totalnie sprawę z tym boiskiem:) Ale naq partyjnego grilla nie mógł nim lecieć, ale nie wiadomo czy [poleciał?

vvv
poniedziałek, 13 maja 2019, 17:57

ale aw101 nie maja takiej mozliwosci :)

MiP
poniedziałek, 13 maja 2019, 17:55

A kiedy na pokładzie Ślązaka znajdzie się w końcu porządne uzbrojenie ??????

Navalist
wtorek, 14 maja 2019, 08:12

Porządne uzbrojenie nigdy nie znajdzie się na pokładzie Ślązaka, bo jest za mały. Można z niego zrobić wyrzutnię rakiet np. RBS (taki kuter rakietowy w stylu orkana). Poza tym okręt ma już niestety pewne nieodwracalne ograniczenia wypornościowe, które wyniknęły z przyjęcia koncepcji patrolowca.

Extern
wtorek, 14 maja 2019, 11:38

Przecież projektowany był jako korweta a funkcję patrolowca dostał tylko po to aby go skończyć w sytuacji braku finansowania, więc o co chodzi z tymi ograniczeniami wypornościowymi, przecież nie zmieniono objętości skorupy?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama