Reklama
Reklama

400 mln zł offsetu dla śmigłowców morskich. Umowa na AW101 w kwietniu

8 kwietnia 2019, 11:54
AW101 Merlin Mk.2
Fot. J.Sabak

Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z koncernem Leonardo umowę offsetową o wartości niemal 400 mln zł, która poprzedza umowę główną dotyczącą zakupu dla Marynarki Wojennej RP, śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych i prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych Leonardo Helicopters AW101 Merlin.

Umowę główną podpiszemy jeszcze w tym miesiącu, w kwietniu tego roku. Bardzo się cieszę z tego, że po umowie podpisanej w Mielcu na zakup śmigłowców dla Wojsk Specjalnych mamy przygotowaną i wynegocjowaną kolejną umowę. Tym razem zostanie ona podpisana w Świdniku. Będzie to umowa dotycząca śmigłowców dla Marynarki Wojennej RP, a więc postępujemy w ten sposób, żeby kontrakty na sprzęt były zawierane z firmami, które produkują w Polsce.

Mariusz Błaszczak, Minister Obrony Narodowej

Umowę offsetową podpisał w poniedziałek 8 kwietnia br. Marek Łapiński, sekretarz stanu w MON. Wartość transferu technologii wynosi 395 882 751 zł i obejmuje 9 zobowiązań offsetowych, które są efektem negocjacji prowadzonych przez polskie władze z Leonardo MW Ltd., Thales DMS France SAS, MES SpA.

Głównymi beneficjentami offsetu mają być Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. Kluczowym elementem zobowiązań jest utworzenie w WZL-1 licencjonowanego Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, w którym realizowana będzie pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych maszyn. Umowa zagwarantuje także kontynuację asysty technicznej przez firmę Leonardo przez 10 lat oraz umożliwi działania związane z badaniem i rozwojem dla Politechniki Gdańskiej.

Kolejnym krokiem ma być zawarcie jeszcze w kwietniu umowy dotyczącej zakupu śmigłowców morskich bazowania lądowego typu AW101 Merlin. Maszyny tego typu jako jedynie biorą udział w postępowaniu przetargowym. W połowie lutego śmigłowiec AW-101 przeszedł w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej sprawdzenie weryfikacyjne w ramach postępowania dotyczącego pozyskania śmigłowców morskich do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z możliwości realizacji misji ratowniczych Combat SAR. Jego pomyślne zakończenie otworzyło możliwość zawarcia kontraktu.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 260
I tak umacniamy polską biedę i polskie zacofanie.
środa, 10 kwietnia 2019, 15:26

Mnie wychodzi koszt godziny lotu polskiego AW101 Merlin w przedziale od ok. 40.000,- do ok. 60.000,- zł. To trzba pomnożyć przez liczbę godzin rocznie i co najmniej przez 30 lat. _________ Nie zdizwiłbym się, gdyby godzina lotu poradzieckiego złomu kosztowała więcej. :-) _________ Dla Caracala przyjąć można za godzinę lotu w Polsce ok. 33% kosztu dla Merlinów.

Boczek
środa, 10 kwietnia 2019, 21:28

PLN? W oparciu o dane niemieckie dla NH90 raczej to samo ale w EUR + powiedzmy poprawka na nasze niższe dochody 20.000 €.

ginawa
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:50

Kiedy odbył się przetarg ?

Boczek
środa, 10 kwietnia 2019, 11:32

W zeszłym roku. Np. jesienią wycofał się AH. https://www.defence24.pl/airbus-wycofuje-sie-z-postepowania-na-smiglowce-dla-marynarki-wojennej

Ja66
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:55

Ciekawe jest to, że pochwalono się wartością offsetu a nie wartością przetargu oraz ilością zamawianych maszyn.

I tak umacniamy polską biedę i polskie zacofanie.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:16

PiS sporządził przed Smoleńskiem przetarg na samoloty rządowe, ale nie podpisał umowy, bo były wybory i PiS bał się głupoty wyborców, a więc przekazał podpisanie umowy zwycięskiej partii, którą nie był PiS, lecz PO, która samolotów rządowych nie kupiła. To samo, ale na odwrót było z Caracalami. Ze strachu przed możliwością oskarżania o łapówki i szastanie pieniędzmi PO podpisała umowę zakupu Caracali, a umowę na Offset miał podpisać zwycięski rząd, a więc PiS nie podpisał, aby zaszkodzić PO i bojąc się o perspektywy rozwoju gospodarki oraz planowane kupowanie głosów 500+. To była oczywista niekompetencja PiSu, bo gospodarka wygenerowała pieniądze, a "projekt Caracal" rozwijałby gospodarkę generując pieniądze na kupowanie wyborców: ____1. mielibyśmy trzy przedsiębiorstwa helikopterowe, w tym nareszcie jedno polskie i nowoczesne, którego nie trzeba byłoby sprzedawać za symboliczną cenę. ____2. Polska państwowa i prywatna potrzebuje loty helikopterowe, a te byłyby dramatycznie tanie, najtańsze w świecie, gdybyśmy w zakresie helikopterów zrobili to co PRL zrobił z samochodami osobowymi: państowe i prywatne to były Fiaty 125 oraz 126. W oparciu o nie powstał polski niezdarny Polonez. Wolna Polska powinna była zrobić to samo, ale z helikopterami, przy których ograniczenie różnorodności wyrównywałyby niziutkie koszty używania. Zamiast wygłupiać się z pływającym bwp Borsuk, wojsko byłoby stać na dużo Caracali, co odstraszałoby nieprzewidywalnością ruchów naszego wojska oraz szybkością naszej reakcji ponad przeszkodami wodnymi. W razie wojny wojsko rekwirowałoby dziesiątki Caracali z sektora prywatnego oraz ściągałoby Caracale i SuperPumy z zach. UE podwajając liczbę wojsk aeromobilnych. Składając Caracale tanio z produkowanych w Polsce tanich komponentów (w minimalnym zakresie tajemnicy produkcyjnej z Francji) mielibyśmy sukcesy eksportowe. Naszych fachowców ratowałyby Caracale medyczne, eksportowalibyśmy też usługi helikopterowe. Polska jako całość przesunęłaby się w górę na skali nowoczesności gospodarki i wysokości płac, szczególnie dla pilotów i obsługi naziemnej Caracali. _______ W przypadku sałaty helikopterowej, a w szczególności kupowania AW101 powyższe jest niemożliwe z uwagi na zbyt wysokie koszty. Super drogie w używaniu AW101 wymusi oszczędzanie na lotach szkoleniowych i na płacach pilotów oraz obsługi naziemnej, a także na jakości i ilości wyposażenia ZOP i SAR w AW101. Wybierając Caracale byłoby nas stać na lepsze wyposażenie oraz na więcej jego rodzajów. __________ Szczególnie nad morzem odpada znaczenie rampy, a Caracal używany przez prywatne firmy ratownictwa morskiego jest przekonywującym dowodem, że potrafi to samo co AW101 tylko taniej, bo jego dwa silniki są aż nadto niezawodne na tak małym morzu jak Bałtyk. Morski Kuwejt, morski Singapur, morska Japonia, morska Francja to zamożne państwa, ale z uwagi na olbrzymią ilość lotów morskich i piekielnie wysokie koszty lotu każdego helikoptera, wybrały Caracale (Japonia ewentualnie w wersji cywilnej SuperPumy), aby obniżyć te koszty i latać, gdy to potrzebne bez oglądania się na koszt lotu. Naszymi cechami narodowymi, ustalonymi niestety naukowo, są min. "kult niekompetencji" i "tolerowanie bezkarności" polityków...

matrioszka
wtorek, 9 kwietnia 2019, 13:13

Do wszystkich zachwycających się bezmyślnym wydaniem 1,5 - 2 mld zł na śmiglaki . Za te pieniądze mielibyśmy kolejne 20 wyrzutni Himars , których wartość bojowa jest nieporównywalna . Owszem śmigłowce ZOP i SAR są nam potrzebne ale nie za takie pieniądze . Wystarczyło kupić używki po remoncie . I tak sobie za długo nie polatają w razie pełnoskalowego konfliktu - wywalenie pieniędzy w wodę .

Yaro
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:23

Zapomniałeś dopisać - wyrzutni Himars z rakietami i SKO wywodzącymi się z początku lat 80-tych...

Dżamszut
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:27

A Himarsy polatają w razie pełnoskalowego konfliktu?

Covax
środa, 10 kwietnia 2019, 11:47

Polataja tylki musi byc GPS. A jak pokazal Iran GPS jest tak super ze drony laduja gdzie iran wskaze ( patrz RQ-170 Sentinel )

lol
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:51

Myślę, że wystarczyłoby odmalować mi - 14 z demobilu i też by na was wystarczyło:)

kierowca
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:01

Ten offset to jakiś nonsens.Świdnik jako producent jest w Polsce i on powinien serwisować te śmigłowce. Po co takie propagandowe chwyty.

omg
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:18

Ciekawy to byłby "offset" - przeniesienie pieniędzy z lewej kieszeni do prawej, ale w tych samych portkach - zagranicznych. Dobrze się czujesz?

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:08

Jaki producent? Tylko magazyn i montownia a aw101 nie jest i nie będzie ruszany w Pl.

tttt
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:45

Zakład w Świdniku nie jest Polski tylko należy do Leonardo. Jak by przekazali offset do Świdnika to tak jakby firma sama sobie przekazała offset.

St. Chor.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:23

Naprawdę uśmiecha ci się pełny serwis w rękach zagranicznego koncernu? Niczego cię nie nauczyły doświadczenia z serwisowania Sokoła?

Marek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:18

Bo w teorii wykonawca zamówienia otrzymałby offset? Już widzę tę burzę w mediach.

Dyktatorek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:31

No to jaki mamy stan na dzień dzisiejszy ??? Zamiast 48 Caracali(które były kompromisem na który Polskę stać) plus offset , dostęp do technologii, zapewniony serwis na 30 lat , możliwość swoich modyfikacji itd itd Kupiono 4 Cywilne BH bez uzbrojenia ze starą awioniką dla wojsk specjalnych Kupimy 4 AW101 , które są zbyt drogie jak na nasze możliwości ....Czy tu jest jakaś logika ? Czy ktoś policzył ile będzie nas kosztował serwis tych maszyn ??? (każdy z innej parafii)...zapewne obecni decydenci mają to gdzieś bo niebawem pójdą na sowitą emeryturę lub do parlamentu EU

Rex
wtorek, 9 kwietnia 2019, 21:26

Mielibyśmy 50 towarowych śmiglakow ale nie było by Raków, Krabów, Wisły itp. Zakup Caracali na wiele lat zablokowałby inne duże zakupy.

scrambler
czwartek, 11 kwietnia 2019, 21:44

odpowiedź bardzo nieprecyzyjna: do ew. liczby ok 50 doszli byśmy dopiero za kilka lat. Proszę nie powielać wymysłów o rzekomym wydaniu prawie od razu całej sumy 30-letniego kontraktu. Rzeczywiście ciekawe byłoby porównanie realnych kosztów pozyskania równorzędnej ilości H225M nawet bez jakiegokolwiek offsetu.

Covax
środa, 10 kwietnia 2019, 11:51

Tak jak Wisła, a karakany w wiekszosci byly specjalistyczne a nie Taxi

Piotr
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:17

Ktoś porownuje zakup Caracala do zakupów śmiglaków przez MON PiS. Zakup Caracala wyglądał następująco, 50 maszyn w cenie 13 mld zł, wychodzi po 260 mln zł sztuka. Idąc tym przelicznikiem moglibyśmy kupić 185 maszyn S70i Black Hawk w wersji podstawowej.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:00

W cenie niecałe 8 mld PLN. Te 5 mld to to samo - niecałe 0,4 mld PLN o czym jest w artykule. Ile jeszcze minie lat aż do wszystkich to dotrze?

Tom
wtorek, 9 kwietnia 2019, 13:16

A te Caracale wszystkie mialy byc w wersji podstawowej?

Gts
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:45

36 maszyn w wersjach specjalistycznych (ASW, CSAR, SAR, MEDEVAC) i 14 maszyn w wersji transportowej. Gdyby nie liczyć offsetu byłoby cos koło 7-8 mld. Temat odgrzewany za każdym razem jeśli idzie o śmigłowce.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:09

50 maszyn w cenie 7,9 mld PLN!!! Proszę nie doliczać offsetów, zakupów technologi, praw do własności intelektualnej i tym samym pełnych praw do ingerencji w maszynę, i gwarancji stałych cen zamiennych na 30 lat - tak z grubsza, o wartości 5 mld PLN do ceny maszyny. Tu też nie będziemy 0,4 mld PLN offsetu doliczali, prawda? - mikro bo mikro, ale zawsze offsetu.

M.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:55

Tylko Caracale nie miały być kupowane w wersji podstawowej.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:19

Panie Piotr, to jakim cude w przetargu S-70i bez uzbrojenia był dro zszy o ponad miliard zł od Caracali?

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:23

Jak oferowany s-70i był droższy niż caracal :) liczysz wersje specjalistyczne z kilku mld offsetem i pakietem serwisowym na 30lat

Mirek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 13:10

Takimi półprawdami muszą zaśmiecać internet Nie oczekuj od nich operowania na logiką i twardymi faktami

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:10

Oferta na s-70i była droższa bo nie obejmowała integracji uzbrojenia oraz przewalutowania w zł. Dolar poszedł w górę wiec s-70i były droższe

K.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:31

Napisał prawdę . Goły S70i z serwisem w Mielcu był droższy od Caracali gdzie 34 szt. to miały być wersję specjalistyczne . Można to zweryfikować w internecie .

mati69
wtorek, 9 kwietnia 2019, 04:04

Błaszczak po wieczornych wiadomościach w TVP Info chwalił się, że kupujemy śmigłowce, które będą produkowane w Polsce, że PiS daje w ten sposób pracę ludziom w Polsce, a karaczany miały zostać wyprodukowane we Francji. brak słów, ale czego od tego pana wymagać, skoro on jest magistrem historii.

biały
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:05

caracal miał być montowany w Polsce a nie produkowany , podczas wizyty w zakładach produkujących caracala prezydent Francji podkreślił że Polska nie dostanie żadnych zdolności technologicznych w dziedzinie produkcji śmigłowca , poza tym jak większość zgadzam się że caracal byłby lepszy niż mikro floty , jeden uniwersalny ale cóż wybrali drożej jeśli idzie o serwis i cały cykl szkoleniowy

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:24

Biały nie dość ze zmyslasz to wyjatkowo nieudolnie:) Caracale miały być w pełni montowane w Polsce miała byc fabrya silników i przekładni, pełne prawa remontowe i do modernizacji, gwarancja ceny na podzespoły itd, natomiast jakos nie przypominam sobie by E.Macron coś takiego mówił:)

Mikst
wtorek, 9 kwietnia 2019, 22:57

w Polsce to te francuskie nieloty to miały być tylko malowane.

biały
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:38

Davien wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:31 Panie tak tylko Memorandum bUdapesztańskei zmusza państwa sygnatariuszy to zbrojnej pomocy ukrainie jak jest atakowana bronia jądrową lub przez mocarstwo atomowe. To m.innymi dlatego Rosja jak ogień unika otwartej walki na Ukrainie i korzysta z bandytów i terrorystów wspieranych najemnikami i siłami specjalnymi. A zajęcie Krymu przez wojska Rosji ???

Davien
sobota, 13 kwietnia 2019, 20:28

Panie Biały, oficjalnie na Krymie rosyjskie wojska nic nie zajmowały, Krym się przyłaczył po "referendum" do FR. Nie było otartych działań ani pełnoskalowego ataku. Niestety jak podpisywano Memorandum nie przewidziano wszystkich mozliwości, a zwłaszcza że złamie je jeden z sygnatariuszy.

biały
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:53

no przecież napisałem że miał być montowany co nie a nie produkowany , a prezydent francji mówił o tym podczas strajków w tym zakładzie

Davien
sobota, 13 kwietnia 2019, 20:29

Ale w całości, łacznie z produkowanymi w Polsce silnikami i przekładniami.

K.
środa, 10 kwietnia 2019, 00:43

Mielec i Świdnik to montownie . Różnica między nimi a AH jest taka , że AH miał składać śmigłowce z których silniki , przekładnie i elementy wirnika miały powstawać w Polsce a zakłady w Mielcu i Świdniku je importują.

wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:06

Airbus miał strategiczny powód żeby wkroczyć z produkcją do Polski. Wiele osób o tym nie wie ale od już od dawna jest biuro projektowe Airbusa w Łodzi. Niestety inżynierów Sikorskiego i Leonardo w Polsce można policzyć na palcach.

Z prawej flanki
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:26

W Polsce miały być produkowane przekładnie główne i silniki- to zdolności Hi-Tech, których do tej pory nie posiadamy i nikt inny ich nie oferował.

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:24

Aw101 nie jest i nie będzie produkowany w pl. Caracale miały powstawać w PL i do tego miała powstać fabryka silników w PL

Gts
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:51

AW 101 poza Yeovil nigdzie nie wychodzi. 400 mln offset też nie jest czymś wielkim jeśli chodzi o zdolności serwisowe. Nie tylko produkcja... na PŁ miał być rozwinięty kierunek lotnictwa. Na razie jest tam stanowisko do testowania łopat wirnikowców, ale to na absolwentach tej uczelni miał bazować WZL1. Co więcej było mówione o tym, że zakład i zamówiony kierunek miał brać udział w projektowaniu nowych maszyn.

PRS
wtorek, 9 kwietnia 2019, 03:21

Proszę Panowie czytajcie ze zrozumieniem: ,,W połowie lutego śmigłowiec AW-101 przeszedł w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej sprawdzenie weryfikacyjne w ramach postępowania dotyczącego pozyskania śmigłowców morskich do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z możliwości realizacji misji ratowniczych Combat SAR." CSAR a SAR to są dwie różne sprawy. Główną naszą bolączką jest UTRACENIE możliwości zwalczania OP oraz stopniowe utracanie możliwości SAR w naszej strefie odpowiedzialności nad Bałtykiem. CSAR nie jest problemem... w przypadku konfliktu nad Bałtykiem nie będzie już problemem. Dlatego potrzebujemy śmiglaki ZOP i SAR. Dwa różne typy. To kwestia czasu... i potencjalnej katastrofy morskiej (odpukać). W kwestii ZOP proszę sobie wyszukać ILE, w jakim wieku i z jakimi możliwościami jest TORPED w Marynarce Wojennej RP. Wszystkich, łącznie z ćwiczebnymi. A potem fantazjować dalej. I przytakiwać Panu Ministrowi... Jak redaktorzy z TVP którzy ,,łyknęli", że AW101 Merlin jest produkowany w Świdniku.

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:10

Torpedy MU90 bo o nich piszesz są objęte programem serwisowym. Umowę podpisano jeszcze w 2017-tym roku.

Lolek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 03:08

Nieoficjalnie- 2mld zł za te cztery maszyny zapłacimy.

Zsmw
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:38

Karakal miały kosztować ok 70 mln za sztukę średnio a wersje zop to najdroższy rodzaj śmigiel tamtego kontraktu

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:04

Średnio miały kosztować nie 70, a ~35-40 mln € za sztukę.

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:10

na podstawie JAKIEGO to kontraktu dla JAKIEjKOLWIEK floty te wyliczanki?

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:06

W przypadku zerwanego kontraktu na H225M mieliśmy, 8 mld PLN to 160 mld PLN za maszynę, to 37 mln € za maszynę. Reszta, czyli 5 mld PLN to jeden z dodatkowych elementów kontraktu, jak to o czym jest w artykule, tyle, że tam było dużo, dużo więcej.

Ok bajdur
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:35

Wreszcie decyzja. Teraz pora ns Kruka.

Gojan
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:47

Skoro zamiast Caracali mają być AW-101, niech i tak będzie - nadmiaru mocy silników nigdy dość, kiedyś się przyda. Mam też nadzieję, że kupimy ich min. 8 sztuk: 4 ZOP i 4 SAR, z opcją na dalsze 4, dla morskich specjalsów (trochę się rozmarzyłem). Tu dygresja: przy tak dużych maszynach, jak Merlin, czyli dużym koszcie eksploatacji, tym bardziej sensu nabiera równoległe utrzymanie małych maszyn SAR, typu Anakonda, żeby taki duży miś, jak Merlin, nie musiał startować do byle czego, tracąc resurs godzin.

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:46

Tutaj nie ma nadmiaru a raczej brak mocy i wysoki koszt serwisowania. Te same osiągi co caracal ale w cenie 150%

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:08

dlaczego w Kanadzie wywalili Super pumy - "starsze wertsje Caracala" - z SAR i kupili Merliny??

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:13

No widzisz jaka wpadka:)) W Kanadzie Ch-149 Cormorant zastapiły jako SAR SeaKingi i Ch-113 Vertola :))

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:14

Zapytaj się Kanady ich wymogów i najwyraźniej super puma skończyła swój resurs. Aw101 ma 3 silniki bo Leonardo/AW nie miały wtedy do dyspozycji mocniejszych jednostek wiec wystawiły 3 słabe silniki które dodatkowo generują duża masę. Caracal ma taka sama ładowność i udźwig jak caracal z 2ma ale mocniejszymi silnikamiz

bryxx
poniedziałek, 15 kwietnia 2019, 23:08

3 silniki generuja także koszty obsługi, oraz rośnie możliwość awarii.

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:12

Nie te same bo Caracal mając awarię silnika musi przerwać misję gdy AW101 na dwóch sprawnych silnikach wykona zadanie.

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 18:15

Tak samo jak ten aw101 który musiał awaryjnie ładować bo padł mu silnik a chwile później drugi bo był przeciążony

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:28

Niekoniecznie ,zalezy od ładunku i wielu innych rzeczy, ma trzy silniki takie jak np BH ale jest od BH cięższy o ponad połowę wiec utrata 1/3mocy moze byc decydujaca. A co do osiagów to Caracal ma większy udżwig 5600kg do 5050kg w AW-101 ale zabiera mniej ludzi: 28 do 30

Harry 2
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:08

Tu jest przyszłość floty śmigłowcowej: https://www.defence24.pl/rozbiezne-wymagania-na-amerykanski-pionowzlot-przyszlosci

Realista
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:54

Dla przypomnienia, czy AW101 jest w stanie wylądować na pokładzie któregokolwiek okrętu MW zdolnego do przenoszenia śmigłowców?

kolega rozumie tekst pisany?
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:20

Przecież jest napisane w artykule, że NIE są to śmigłowce pokładowe!

anakonda
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:50

A po co ma lądować na pokładzie okrętu skoro może podjąc rozbitka z wody a bezposrednio z pokładu poszkodowanego ,w sumie to dla zop maja byc docelowe osobne śmigła .Przypomnę że Bałtyk to kałuż i nie potrzeba przewozić śmigłowca w hangarze co nnego jeślibedzie to misja dalekomorska .Bajoro jakim jest bałtyk można obsługiwać z lądu bo kasa przyda sie na inne programy,ważne aby wyważyć koszt efekt szkoleń ZOP i SAR bo co do przyatności to AW 101 to odpowiednie śmigło na odpowiednim miejscu stworzone właśnie po to aby wypełniać zaania ZOP i SAR

anakonda
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:17

A po co maja ladawac na okretach skoro rozbitkowie raczej plywaja w wodzie ?chorego lub ofiare wypadku mozna podjac bezposrednio z ppkladu bez ladowania na nim.Przypomne jeszcze ze to wersja dwa w jednym a docelowo zop ma byc osobno,zreszta baltyk to kałuza i wszystko moze startowac z ladu bo niema potrzeby pezechowywania czrgokolwiek w hangarze pokladowym

zbibi
wtorek, 9 kwietnia 2019, 08:19

a obecnie posiadane Mi-14 na jakich okrętach lądują?

scrambler
wtorek, 9 kwietnia 2019, 20:05

Mi14 mogą wodować więc nie maja ograniczeń AW101, które teoretycznie powinny móc wodować, ale obecni ich użytkownicy takie zdarzenia wykluczają w standardowych procedurach. Szczegółowe wyjaśnienia można łatwo znaleźć w sieci.

PRS
wtorek, 9 kwietnia 2019, 03:03

Oczywiście - ale tylko raz.

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:47

Nie draz tematu :) po co komu marynarka skoro jest 500zl na krowe

Tornado
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:14

Hehe jakich okrętów? Na marynarce już jest kreska postawiona

Boczek
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:11

No to jeszcze raz. 4 heli AW101 ZOP 2 mld., z których żaden kiedykolwiek będzie mógł usiąść na polskim okręcie. Po co pokład heli na G/S, na Mieczniku? 50 heli H225M - w tym 8 ZOP - 8 mld. ...a gawiedź klaszcze. Quo vadis Polsko?

koko
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:26

Kolego Boczek, proszę o mniej populizmu! Te śmiglaki nie są zakupione do funkcji pokładowych. Wyraźnie to napisano w tekście artykułu! Można przypuszczać, choć jest to czysta probablistyka, że na pokład, o ile kiedykolwiek w najbliższej przyszłości Polska się zdecyduje na odpowiednie okręty, kupimy Linxa. A on jest z tej samej stajni, co 101.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:29

A po kiego nam ZOP działający wyłacznie z ladu?? Toz zanim się on dowlecze do wrogiego OP to ten sobie dawno zrobi co ma zrobic i odpłynie:) Juz nawet Rosja nie uzywa czegos takiego wszystkie ZOP mają z pokładowe.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 13:39

No ale o to właśnie chodzi, że jest to decyzja z gruntu błędna.

rydwan
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:56

Caracal nie posiada śmigłowca morskiego i trzeba by go dopiero stworzyć na potrzebe naszego programu ( co by z tego wyszło niewiadomo ) twoja chytrość pzesłania ci zdrowy rozsądek bo jeśli Caracal morski nie był by w stanie spełniac swoich zadan na możu z jakiejkolwiek przyczyny lub w znacznym stopniu ograniczał możliwość wykonywania zadań to pieniądze wydane na nie zostały by wyrzucone w błoto ale ty ogłosił byś szumnie sukce zbrojeniówki - chytry dwa razy traci!!!

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:24

Panie rydwan, Caracal posiada wersje ZOP, jak stwierdził prezes Airbusa tylko nie był zamawiany bo Francja uzywała innych smigłowców jak Lynxy czy Dauphiny. Do tego nie byłyby to hybrydy, gdzie usiłuje się upchnąć mw jednej maszynie funkcje dwóch, nie musiałyby działać z ladu, a jeszcze co do ZOP to AS532SC coś panu mówi?

biały
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:12

Uroczysta prezentacja morskiego Caracala odbyła się w Itajubá w Brazylii, 27 października 2016 r. Całemu wydarzeniu nadano dużą rangę, ponieważ pierwszy śmigłowiec H225M w konfiguracji bojowej przystosowanej do działań na morzu został opracowany i zmontowany Brazylii

W3-pl
wtorek, 9 kwietnia 2019, 23:33

Bazowo zintegrowany z exocet. Pisali na defence 24 pl. Davaj kiedy przekazali zcertyfikowali dla marine

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:55

H225M jest w swoim założeniu heli morskim. Wszystko!

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:31

Generalnie to nie Heli morskim ale CSAR/SOF natomiast fabrycznie jest przystosowany do słuzby na morzu, ma nawet fabrycznie zintegrowane torpedy MU-90.

W3-pl
wtorek, 9 kwietnia 2019, 23:28

I kto go kupuje

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:16

Jest, jest to heli, który od początku jako pokładowy Mistrali jest przystosowany do pracy w atmosferze morskiej. Samo to potrafi zrobić 20% ceny heli. Z drugiej strony wiele państw to wykorzystuje i dlatego zamawia właśnie H225M - tak było z Kuwejtem. Tego z MU90 nigdy nie znalazłem.

Davien
sobota, 13 kwietnia 2019, 20:34

Caracal generalnie powstawał jako wersja specjalna Cougara dla CSAR/SOF, został tez przystosowany do słuzby na morzu bo oddziały specjalne tez działały z okrętów, ale nie była to maszyna stricte pokładowa, to wyszło ot tak przy okazji,co jest tylko plusem.

Boczek
niedziela, 14 kwietnia 2019, 20:19

Dokładnie.

say69mat
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:55

MW - najprawdopodobniej - zdecydowało odbudować flotę śmigłowców w oparciu o śmigłowce bazowania lądowego oraz śmigłowce pokładowe. Lądowe to rzeczone AW101, z kolei perspektywę modernizacji stanu floty maszyn pokładowych. Wybór determinują w sumie dwie konstrukcje AW159 Wildcat v/s SH60R v/s S70i w wersji morskiej. Ponieważ nie wydaje mi się aby ktokolwiek o zdrowych zmysłach zamierzał, w oparciu o W3W zbudować morską platformę ASW/ZOP.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:26

Panie say, nie ma morskiej wersji S-70i i nigdy nie powstanie. Wybóch Wildcata czy MH-60R to kolejna maszyna w naszym wojsku i kolejne problemy z logistyka.

ojojojojoj!
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:02

Wybór Wildcata to AW! Żadna kolejna maszyna. To tak samo jakbyś napisał, że Mi-24, -17, -14, -8, -2 lub Sokół, to problemy w logistyce.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:15

No widzisz jak mało wiesz:)) Wildcat to nowa wersja Westland Lynx, nie majaca nic wspólnego z AW-101, tak samo jakbyś powiedział że Osprey i AH-1 to ta sama logistyka, przecież i to i to dzieło Bella:))

say69mat
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:58

@defence24: /.../ Sikorsky ma w planach rozpoczęcie promocji nowej, morskiej wersji maszyny S-70i, czyli Coastal Patrol Black Hawk. Projekt jest na razie na etapie fazy koncepcyjnej, ale przedstawiciele koncernu podkreślają już, że rozwiązanie to posłuży przede wszystkim krajom z długą linią brzegową, niewielką liczbą okrętów, potrzebujących platform lądowych, a także nie wymagających od maszyn zdolności to prowadzenia działań ZOP. Śmigłowiec pozwoli natomiast na monitorowanie, nawiązanie kontaktu i identyfikację ruchu statków, obserwację granic, ochronę łowisk, prowadzenie akcji SAR na morzu oraz zwiększy poziom świadomości sytuacyjnej. Koszty prowadzenia misji z wykorzystaniem nowej platformy mają być natomiast dwa razy mniejsze niż w przypadku maszyny Seahawk w wersji ZOP lub do zwalczania celów napowierzchniowych. /... za: Marta Rachwalska, Nowa wersja S70i Blac Hawk, w: def24, 10 grudnia 2018, 13:57./

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:17

Panie say, ta maszyna ma tyle wspólnego z ZOP co S-70i kupione dla polskicxh sił specjalnych z MH-60M. To po prostu zwykły smigłowiec patrolowy i SAR zakładając ze w ogóle powstanie,

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:02

Ależ oczywiście. Przecież ta bzdura krąży już od lat w spadku po Rosjanach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takowa opcja była - ale tylko opcja. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby od tego wariantu zacząć tworzyć zdolność, ale nie heli, który nigdy na żadnym polskim okręcie nie siądzie. Będziemy jechać z 2 modelami? Jedną lądową i Lynx', Cat'y, SH, NH90 (H225M odpłynął) jako pokładowe? Kolejna absolutnie błędna decyzja.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:33

Tyle ze juz nawet Rosjanie się z niej wycofali, rezygnujac z Mi-14 definitywnie i idąc w pokładowe Ka-27/28 A una s zapewne będą nie 2 ale z trzy typy bo mamy juz Anacondy, dojda AW-101, jakis pokładowy ZOP, rózne standardy wyposażenia ZOP, itp.

bryxx
poniedziałek, 15 kwietnia 2019, 23:17

Troche i to nawet niedawno pisano o możliwości wznoweinia produkcji zmodernizowanych mi-14, ale ucichło. Myślę że modernizacja i produkcja PS to niegłupi pomysł był.

dropik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:16

ale mieszcznik zdechł więc nie będzie na czym siadać.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:04

Ale Ślązak żyje i ma od dziś niepotrzebny pokład heli.

W3-pl
wtorek, 9 kwietnia 2019, 23:25

Dla caracanal o masie do 11ton?? Boczku panie France siadali na fregate freem

Boczek
czwartek, 11 kwietnia 2019, 10:58

A co to ma do rzeczy? Jak pokład jest 11-tonowy. to siada 11 ton.

koko
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:03

Coś dzisiaj kolega, inaczej niż zwykle, zionie:) Zły dzień mamy?

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:20

Fakty aż tak na Ciebie działają? Nie jest prawdą, że AW101 na Ślązaku nie siądzie. Na Mieczniku to samo.

db+
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:02

Dobrze, że nie kupili więcej. I dla tych 4 trudno będzie znaleźć pilotów. W BLMW za moment nie będzie komu zgasić światła... A cytując klasyka uwalając kontrakt na Caracale "urwaliśmy kurze złote jaja". Ale niektórych nie przekonasz.

W3-pl
wtorek, 9 kwietnia 2019, 23:16

Ile jest tego caracanal w nato do zop

Kos
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:14

Caracale miały kosztować nie 8, a 13 mld zł. Kupowane obecnie merliny, to mają być śmigłowce bazowania lądowego, a nie okrętowego. Skąd Pan wie czy Merlin będzie mógł usiąść na Mieczniku, skoro nie są znane jego ostateczne założenia?

Patryk
wtorek, 9 kwietnia 2019, 13:29

Jeszcze jakby oni chociaż zrealizowali program Miecznik to było by dobrze. Na razie został przełożony na bodajże 2022 rok.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:28

Panie Kos, Mieczniki miały mieć lądowisko do 11t, AW-101, bo to nie będą Merliny, te sa nieco inne, waży ponad 14ton, zapozna sie pan na jakich okrętach bazuja AW-101

Kos
wtorek, 9 kwietnia 2019, 14:38

Zawsze mi się wydawało, Merlin to morska odmiana aw 101 i że w obecnym postępowaniu mamy nabyć właśnie Merlina w wersji Mk2. Ale co ja tam wiem?

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:20

Panie Kos Merlin to wersja dla sił zbrojnych WB wyposażona w silniki RTM 232 i produkowana w Yeovill, natomiast nasze AW-101 to maszyny z linii włoskeij rózniące sie np silnikami i paroma innymi rozwiązaniami. Brytyjskei Merliny bazuja na niszczycielach klasy Daring

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:09

H225M miały kosztować 8+5 mld, tak jak te 2+0,4 mld. Czy teraz na reszcie pojąłeś? Założenia są znane. A wiemy to ponadto z praktyki i pod AW101 potrzeba min 130-140 m i min 5000 t.

nareszcie luz
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:05

Na reszcie tej rufy siedzę. Ale to niczego nie zmienia:)

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:06

Panie Boczek, o ile nie wiecej. Kanada jak chciała AW-101 ZOP to mieli płacić po 97mln usd za same maszyny, nie licząc logistyki i reszty, a tu jeszcze chcą jakies hybrydy. Oj zeby ceny Seahawków dla AS nie sięgneły.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:23

Cenowo ~120 mln €/ z sztukę jest w miarę OK - przy H225M kalkulowaliśmy ASW między 80 a 90 mln. Zastanawiam się tylko gdzie są ci wszyscy co tak ujadali o przepłaceniu łapówkach etc. Wiadomo przecież było, że cena, za którą a nam oferowano H225M była niewiarygodnie niska - dzięki dużej ilości maszyn i olbrzymiemu pakietowi towarzyszącemu - ~5 mld PLN. Taka cena się nigdy w żadnym innym kontrakcie nie powtórzyła i nie powtórzy. H225M odleciał, 212CD odpływa i ci sami, którzy szaleństwu, które się aktualnie dzieje przyklaskują, jutro będą lamentować o zacofaniu technologicznym. Nie ma i nie będzie już innych programów, które sprowadziłyby do Polski technologie na takim poziomie. A na pewno nie przy współpracy z USA, bo Amerykanie tego nie robią (nie tak). Dlaczego? Bo nie muszą!

miras
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:55

4 w wersji ZOP i 4 w wersji SAR z opcja na dokupienie po dwa śmigłowce do każdej wersji

LeMo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:34

Jakie 8? Przetarg jest na cztery. Czyli możliwe, że 1 za 100mln+ pln z wyposażeniem. Jeśli offset jest na 100% kosztów. (Za ile były Caracale? 1.3 mld/50 szt 26 mln pln?) Niewąska cena.

St. Chor.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:29

Daj spokój. Norwedzy za swoje AW101 w wersji ZOP płacili ok 200 mln € za sztukę. Za te cztery śmigłowce zapłacimy przynajmniej 1,5 mld.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:55

Cena jest znana - 2 mld za 4 maszyny i 400 mln za resztę. Norweskie AW101 to tylko SAR. Na Nansenach to NH90 NFH

Błaszczak?
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:06

Cena jest znana? A kto ją podał?

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:31

NOrwegia nie kupowała ZOP ale SAR, a jeżeli tyle za SAR płacili...

Wojciech
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:16

Caracale? 13 mld/ 50 szt. Tylko że my nie potrzebujemy 50 sztuk w tym 42 transportowych. Wojsko na razie ma od groma śmigłowców. Brakuje specjalistycznych: ZOP, SAR i szturmowych.

to se ne wrati:)
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:09

Panowie, bijecie przysłowiową pianę nt. czasu przeszłego dokonanego!

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:56

H225M - "If signed, the contract would consist of 16 transport, 13 CSAR, 8 ASW, 8 SOS and 5 MEDEVAC helicopters to be assembled in Poland."

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:29

Wojciech tyle ze właśnie specjalistycznych miało byc 34 sztuki; CSAR, ZOP, SAR,MEDEVAC SOF wiec panei Wojciech...

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:25

Co ma? Chyba flotę mi-2, mi-8 i mi-24 które ledwo co lataja

Hoze
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:11

Nie 1,3 mld tylko 13 mld.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:08

LeMo, dla kanady goły AW-101ZOP to 97mln ale dolarów, za 100mln zł nie kupisz nawet zwykłego AW-101 w wersji transportowej:)

Aviator
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:25

Super śmigła .. i super decyzja o zakupie..

dropik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:17

oczywiście, przeciętnie będą 1-2 sprawne. Cieszmy się jak idoci

racjus
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:22

Przy każdym kontrakcie powinno się zapewnić przynajmniej pełny serwis i prawa do modyfikacji, takie minimum. Gorzej, że przy kontraktach z USA to nieobowiązuje (Wisła, HIMARS, BH).

jacob
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:11

Ja tez popieram ten zakup 12 sztuk było by oki

Wojciech
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:22

Bez przesady, docelowo 8 sztuk jest OK. Co do SAR to mamy 6 świeżo wyremontowanych Anakond i jeszcze przez chwilę polatają Mi-14. Akurat do wejścia tych 2 nowych. 2 następne sztuki mogą dojść jeśli zapadnie decyzja o utworzeniu nowego miejsca bazowania śmigłowców SAR na zachodnim wybrzeżu. Do tego 2 sztuki z opcją na 2 ZOP i jest OK.

bryxx
poniedziałek, 15 kwietnia 2019, 23:21

Nie wiem jak Ty ale ja tam nie ucieszyłbym sie jakby mnie przydzielili do załogo naszego mi-14, 30 lat temu to i owszem.Podziwiam odwage obecnych pilotów tych maszyn.

Polak
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:53

Brawa i do przodu, kolejne są potrzebne. Trzeba to mądrze zrobić,by zyskać jak najwięcej.

W.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:04

Nieważne za ile. Nieważne w jaki sposób. Nieważne kiedy. Brawa i do przodu. Jakie mądrze? Kto ma to mądrze zrobić? Pan minister od wszystkiego? Wszystkie zakupy z wolnej ręki. Zakupy po 4szt. Brawa i do przodu

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:48

W cenie 390% caracali i osiągach caracali

poznaniak
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:29

W końcu coś się ruszyło z morskimi śmigłami. A przy okazji wynegocjowany offset zapewni pracę w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. Mam nadzieję że zakup na 4 szt. AW101 się nie zakończy.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:10

Pani poznaniak, AW-101 to najdroższy smigłowiec jaki mogli wybrać, a offset dotyczy własnie jego remontów i obsługi przy wsparciu Leonardo

asdf
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:28

zabraklo dla mnie najwazniejszego kwoty umowy, 400mln offset mam wnioskowac ze umowa bedzie opiewala na 4 mld zl za 4 smiglowce?

dropik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:20

ciężko powiedzieć ale wierzę że ogarnęli wyposażenie tak, że będzie najtaniej jak można było , a że to bez sensu to trudno . Ważne żeby ciemny lud to kupił i się cieszył co widać w komentarzach.

Covax
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:59

Cyrka 1,2 miliarda zlotych

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:32

Covax, zapoznaj sie proszę z cenami wersji ZOP dla AW-101:)

Rzyt
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:01

Dla komandosów kupili 4 bh cywilne bezsens...cos tu pachną te zakupy u Amerykanów

Covax
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:00

Zadowolwnie G.M i D.T oraz T.S

KrzysiekS
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 20:41

Merlin powinien być dalej kupowany dla Wojsk Specjalnych i dla Lądowych jako ciężka maszyna oraz dla VIP jeden rodzaj. Powinni też negocjować warunki AW249.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:13

Krzysiek, tyle że dla specjalsów jest to za duża i za ciężka maszyna, nie mówiąc juz o kosztach. Wersje CSAR i ZOP to sie zaczynaja od 100mln usd za sztukę i to za sam smigłowiec. Jak chcesz czyms takim zastapic śmigłwoce dla sił Lądowych??

Jan
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 19:58

w tych samych pieniądzach zamiast 50 Caracali mamy 4 AW101 i 4 BiedaHawki (na wypadek wojny zamiast unifikacji - logistyczny bałagan z częściami) - brawo MON

naja
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:34

A możesz podać całkowitą sumę, za którą kupujemy te 4 AW? Nigdzie jej nie wyszczególniono!

pik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:32

Bieda to u Ciebie z matmą. 50 Caracali za 13 MLD zl gdzie największym użytkownikiem jest potężna armia Brazylii.

Kos
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:57

Jakżeś to Pan wyliczył? Zakłada Pan, że jeden Merlin będzie kosztował 3 miliardy złotych?

Dalej patrzący
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 19:19

Tak swoja drogą - w działce lotnictwa o wiele ważniejszą sprawa od AW101 jest oblot Flarisa LAR 1 5 kwietnia. Ten samolot [skrzydła demontowalne, start i lądowanie na nieutwardzonych lotniskach polowych ca 250 m, udźwig 500 kg, szybkość ca 700 km/h, spadochronowy system ratunkowy] powinien jak najszybciej zostać przekształcony w zmodularyzowanego drona - od zadań rozpoznawczych po bojowe. Właśnie takiego drona -nosiciela potrzebujemy - z takimi właśnie parametrami - drona liczonego na setki sztuk - wpiętego sieciocentrycznie - łatwego dla natychmiastowej rekonfiguracji - operującego w całkowitym rozproszeniu z lotnisk polowych [zmienianych non-stop] - potrzebujemy na Polskim, saturacyjnym, pełnoskalowym Teatrze Wojny. Nie żadne Harpie - które w godzinie próby zwyczajnie zostaną zniszczone w pierwszych minutach konfliktu - albo zostaną ewakuowane przedtem do Ramstein lub nawet UK - [w ramach Pekin-BIS]. Oczywiście Flarisy jako masowo używane drony [do wszelkich zadań - także nad morzem [np. Z- OP z magnetometrem - wykrywanie, z SLWT -likwidacja], ale także z kppanc Brimstone jako pozahoryzontalny niszczyciel czołgów szybkiego reagowania]- to tylko pod parasolem nadrzędnej A2/AD Tarczy Polski - i z wpięciem w JEJ nadrzędny C4ISR. Szybkość [mobilność] - liczność [saturacja i pokrycie nadmiarowe zadań] i modularyzacja [uniwersalność we wspólnym worku], unifikacja i standaryzacja.

Glen
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:09

Taki dron klasy SHEMALE

Wojciech
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:25

MON woli zamawiać 40 bieda dronów z udźwigiem 20-30 kg po 5 mln USD/szt. niż odrzutowe Flarisy z udźwigiem 500 kg po 2 mln USD/szt. Nie szukajcie logiki w MON.

julek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:55

Setki sztuk to masz generałów.

Błękitny
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 19:10

No to wladowalismy się w bagno. Zabulimy jak za zboże, a serwis będzie jak z anakondami. I to wszystko dzięki A.M.

Patcolo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 18:17

Mega wypasiona limuzyna full wypas

Wojciech
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 18:08

Ile będzie tych wiatraków AW-101?

Boczek
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 17:42

Komuś jeszcze H225M są za drogie? 200 mld za 4 maszyny versus 8 mld za 50 w tym 8 ZOP. Ciekawe jak one - te AW101 - będą siadały na naszych korwetach?

m p
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:41

200 mld ? Coś się Panu chyba pomyliło ;)

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:50

2 mld sorry.

witte
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:46

Nie będą siadały bo nie od tego są. Ponadto cena za sztukę Caracala to wg ciebie Boczku 160 mln PLN (8 mld/50sztuk) a w praktyce cały kontrakt na Caracale moał wynosić 13,5 mld PLN tj 240 mln PLN za sztukę. Po drugie 4 maszyny obecnie procedowane nie kosztują 200 MLD PLN, a jedynie wartość offsetu ma wynieść ok. 400 mln PLN. Cena śmigłowców może być bardzo inna. Gdyby było to 25 mln EUR za sztukę (4 sztuki po 25 mln to 100 mln EUR to 400 mln PLN) to byłoby to za pół ceny. Realny koszt tych maszyn to około 70 mln EUR na moje oko.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:52

AW101 jak wynika z przecieków to 2+0,4 mld PLN. H225M to było 8+5 mld.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:37

Witte , na razie jest znany koszt za AW-101 ZOP dla Kanady gdzie same maszyny to ok 100mln usd od sztuki. Teraz dolicz cały pakiet, koszty stworzenia hybrydy ZOP/SAR wiec na pewno nie wyjdzie to 70mln euro za sztuke. AW-101 w wersji transportowej to ok 40 mln za sztukę

dropik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:24

cztery bedą kosztować 1,5-2 mld , przy czym będą do niczego, w zasadzie to będzie uboga wersja SAR bo wyposażenie ZOP to już będzie nędza i zgrzytanie zębów

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:51

13,5 mld brutto a tutaj cena netto. Te 13,5mld to razem z offsetem który był bardzo obszerny, nowa fabryka, montażem 50sztuk, fabryka silników itp. Aw101 jest droższy w zakupie i baaaaaaardzo drogi w utrzymaniu bo ma 3 słabe silniki

gg
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:23

technologie nitowania to mamy opanowana od lat, nie fabryka silnikow a jakis montaz, a ogolnie to caracal to technologiczny trup

Boczek
środa, 10 kwietnia 2019, 14:51

Aha, a te 70-80% stopów alu to jest na AW101 do takich samych wręgów ...spawane? ...klejone? ... i te tysiące nitów to są na AW101 przyklejone dla ozdoby? zmyłki? I te trupy to poszły właśnie w ilości ~150 dla celów pogrzebowych? Taki Singapur to są odbiorcy którym można przecież wszystko wmówić. I to nie te trupy trupy ratują właśnie Francuzom du... w Afryce na Sahelu, w tropikach, gdzie inne maszyny nie wytrzymują? ### No i nic dziwnego, że nasz przemysł lotniczy jest taki, jaki jest skoro mamy tam takich gg.

scrambler
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:50

nie no, oczywiście taki AW jest wyłącznie sklejony, więc będzie jakiś progres. Skoro "caracal to technologiczny trup" to b. proszę o dokładniejsze informacje, bo trzeba niezwłocznie powiadomić o tym m. in. sojuszników używających je np do ratowania rozbitków. Ma Pan jakieś konkrety do tej tezy?

St. Chor.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:31

Norwegia pałciła 200 mln € za sztukę.

KonradNYC
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:23

ten smiglowiec w tej wersji to 100 mln eu za szt. 400 mln zl to offset. calosc za 4 wiatraki wraz z zapleczem wyniesie 2 mld zl. masz racje 13.5 mld zl bylo razem z podatkiem i offsetem 50 procentowym za 50 szt wraz z przeniesieniem produkcji do Polski. takze w tym momencie strzelamy sobie w kolano. ktos ich kiedys rozliczy jestem pewien

Anonim
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 17:42

Dopóki w Polsce rządziło będzie Prawo i Sprawiedliwość dopóty firmy prywatne będą dostawać po głowie czy to w zbrojeniówce czy każdej innej gałęzi gospodarki.

dżinks
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 17:41

ZOO śmigłowcowe. Politycy dogadzają każdemu koncernowi....za naszą kasę.

LL
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 17:19

Niesamowite że ten śmigłowiec ma 3 silniki (jeden rezerwowy) , i może zabrać na pokład do 30 ludzi super platforma dla SAR. UK wykorzystuje ten śmigłowiec od lat i sobie bardzo go chwalą.

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:52

Żaden rezerwowy. Aw101 z 2ma silnikami opada w dół bo jest za ciężki. Kilka lat temu pokazowy aw101 o mało co się nie rozbił bo padły mu 2 silniki

Z prawej flanki
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:32

Akurat jako SAR, w Wielkiej Brytanii latają... Super Pumy.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:39

W WB tak, w Norwegii juz AW-101, do SAR to akurat idealna maszyna.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:16

Do SAR akurat maszyna jest idealna, ale DO SAR a nie jak jakaś dziwaczna hybryda ZOP/SAR i żaden silnik nie jest rezerwowy, wszystkie trzy są wymagane bo śmigłowiec latał Aha co do ludzi to Caracal brał 28, Mi-14 zdaje sie 24-ech

7plmb
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:58

Świetny śmigłowiec..brawo ! Remonty i przeglądy u nas..i tak trzymać !

dropik
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:55

400 milionów za offset przy kupnie 4 sztuk (zapewne) no to piekna cena wyjdzie za sztukę . pewnie ok 400mln za jednego albo i wiecej i to zapewne tylko dzieki ograniczeniu do minimum wyposażenia ZOP. W wszystko w egzotycznej wersji ZOP/SAR. podumowują zakupy smigłowców : biedahawki 700 mln + ah101 1-1,6 mld czul i razem 1,7 do 2,3 mld za 8 smigłówców w 2 typach. I co caracale były drogie ?

wojtek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:29

Czyli jesli przemnozy Pan swoje liczby przez 6 to dostanie Pan 48 maszyn: 24 AW101 w wersji ZOP/CSAR i 24 BH dla WS, w cenach z przedzialu: od 10,2 do 13,8 mld pln. Przypominam, ze za 50 caracali mielismy zaplacic (w dzisiejszych zlotowkach) 13,7 mld pln. A w tych 50 caracalach bylo 21 transportowych. To chyba te caracale jednak tanie nie byly?

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:47

Wyciekają info o niecałych 120 mln za maszynę. Czyli H225M były w relacji "jak podarowane". H225M - "If signed, the contract would consist of 16 transport, 13 CSAR, 8 ASW, 8 SOS and 5 MEDEVAC helicopters to be assembled in Poland."

wojtek
środa, 10 kwietnia 2019, 02:55

Medevac to tez transportowy. A ceny jakie beda to zobaczymy. Komentarz zas byl do Pana dropika, ktoremu sie wydawalo, ze 1,6 mld pln za 4 AW101 to drogo :)

Davien
sobota, 13 kwietnia 2019, 20:41

No panie wojtek, jak MEDEVAC to transportowy to nie ma o czym dyskutowac.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:43

Wojtek to zaczynamy: Z 50 Caracali 34 były w wersjach specjalistycznych. Teraz dalej: AW-101 w wersji ZOP/SAR to grubo ponad 100mln usd za sztukę, BH dla specjalsów czyli MH-60M lub Pavehawki to znowu ponad 100mln usd za sztukę bo nasze S-70i dla SOF to gorszy wybór od zwykłych UH-60M wiec radzę przeliczyc ponownie:) Aha doliczy pan koszt linii montazowej, fabryki silników i przekładni, pełni praw remontowych i modernizacyjnych razem z kodami zródłowymi:)

wojtek
środa, 10 kwietnia 2019, 02:53

Medyczne to tez transportowe, tylko z pakietem sprzetu medycznego za kilkaset tysiecy zlotych. Caracal tez od pavehawka nie jest lepszy. A "fabryke" w Lodzi mielibysmy kosztem fabryk w Mielcu i Swidniku. A wtedy to dopiero placz by byl gdyby sie okazalo, ze nie ma juz kto nam w kraju serwisowac dziesiatek bryz, puszczykow czy sokolow. Taki to super deal nam Pan proponujpe? PS. Odnosnie rzeczywistych cen sie nie wypowiadam - porownywalem tylko to co Pan dropik napisal, co wydawalo mu sie drozyzna.

Dalej patrzący
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:51

Na Bałtyk najlepszy sens mają drony podwodne operujące z brzegu. Skalowalne i liczne - dla obstawienia 4 linii blokadowych. Ale rozumiem, że to także kwestia SAR - a to już broszka śmigłowców morskich i to ciężkich. Na pewno na morzu lepszy 3 silnikowy AW101 od 2 silnikowego Caracala. No i waga - przy misjach SAR na większym wietrze rzecz podstawowa.

Seaman
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:49

Wkoncu. Nasi morscy lotnicy dostaną porządny sprzęt.

Gts
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:37

Najdroższe co jest na rynku, kupuje się bez przetargu, z pominięciem procedur. Brawo wy, po roku będą wszystkie stały na cegłach.

mad
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:45

procedury to się ciągną latami, więc po co??

Pilot
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:36

Dobry wybór.

flash
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:23

uff....w końcu...

Poeta
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:18

Mimo, że głupotą jest kupowanie ciągle innych śmigłowców dla różnych oddziałów, to jedna z jest to chyba dosyć dobry wybór dla MW.

Grzyb
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:09

I to jest dobra wiadomość! Drogi jak szlag ale myślę, że warto. Szkoda, że komandosi go nie dostaną, bo też wypowiadali się, że ze wzg na tylną rampę byłby dobry do zrzutu spadochronowego. Ciekawe tylko ile dostanie ich MW?

Efr
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:50

Pewnie warto. Pytanie czy stać MON na serwis i naprawy. Ile dostanie? 4 sztuki. To duży śmigłowiec ale koszmarnie awaryjny.

Łukasz
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:00

Pewnie, że warto, ponieważ związkowcy będą zadowoleni, a Polska ma kolejny już typ maszyn od kolejnego producenta. W całej naszej flocie (wszystkie służby wojskowe i cywilne) mamy maszyny z PLZ w Świdniku, heli Miła, Sikorskiego, Bella, śmigła ze stajni AgustaWestland. Często po kilka sztuk of course (3 Belle, 4-5 Sikorskych, 4 AW) aby było zabawniej w logistyce. Brakuje tylko Kamowa i Airbusa. Na szczęście"nasi" rządzący pokłócili się z Airbusem, a Kamow jest rosyjski, bo w przeciwnym wypadku pewnie zamówili by po kilka sztuk. :D

PL
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:33

Zdaje się ze 4 całe sztuki :)

Taka prawda !
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:51

A gdzie opcja na kolejne cztery w ciągu najbliższego roku ? Osiem śmigłowców to minimalna ich ilość należy o tym pamiętać !

dropik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:25

skoro jeden dywizjon homara to zapomnij o 8 smigłowcach.

MateuszS
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:44

AW101 produkowane w Polsce..ciekawe... Daleko idąca teoria , bo AW101 nie są i raczej nie będą nawet montowane w Świdniku..

Rocco
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:02

No już widzę jak przenoszą montownie AW-101 do Polski by zrobić 4 śmigłowce :D. Obecnie te śmigłowce są montowane/produkowane w Yeovil w UK oraz Verigate we Włoszech. No i nie wyląduje na żadnym okręcie należącym do MW.

jacc
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:41

mogli dzyskac prawa do Sokoła chociaz

jank
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:41

chciałbym dobrze zrozumieć - przy Wiśle za 16 mld zł offset wyniósł 1 mld. przy 4 śmiglokach o wartości ~1,2 mld zł (taka wolna estymacja) offset wyniesie 300 mln zł. jaki w tym sens? po co ta ustawa?

dropik
wtorek, 9 kwietnia 2019, 09:27

o co ci chodzi . przecież to my zapłacimy te 400 mln.

jacek
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:10

Zobaczymy jaka cena jednak może być znacznie drożej bo z serwisem taka maszyna ZOP może kosztować nawet ponad 200 mln dolarów czyli za 4 maszyny możemy wybulić pewnie z 3 mld złotych.

Davien
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:04

Jank, pojedyńczy goły AW-101 w wersji jedynie ZOP kosztuje ok 100mln usd minimum, to teraz sbie przelicz dodajac logistykę części zamienne i całareszte:)

KOSA
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:35

Umowa ofertowa Oki Ale pytanie zasadnicze czy zakup będzie 4 + 4 Maszyny. ? 8 to minimum. !!! Mam nadzieję że tak będzie skonstruowana umowa A pierwsza maszyna w 2020r.

mati69
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:17

a więc będą 4 merliny + opcja na 4 kolejne. ilość idealna na defiladę. czy może ktoś ogarnięty napisać, jaka jest rzeczywista, optymalna liczba śmigłowców dla służb specjalnych, do zadań ZOP oraz do zadań SAR ?

-CB-
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:59

Z morskich powinny być 4 SAR i 8 ZOP. I nie żadne hybrydy... To raczej takie minimum, a nie optimum.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:18

Do tego ZOP to pokłądowe a nie bazowania lądowego. OP przeciwnika czekać nie będzie aż sie AW-101 z brzegu dowlecze.

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:33

Bałtyk to kałuża więc nie jestem pewien czy jest za bardzo gdzie uciekać. AW101 ma duży zasięg a jeśli ma latać nad morzem wielkości Bałtyku to ten zasięg jest gigantyczny.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:39

Nie chodzi o zasięg ale o czas. jak incydent z OP zdarzy sie 100km od brzegu to zanim AW-101 wystartuje( a i tak dobrze jak będize akurat w dyżurze ZOP, a nei SAR) zanim doleci to minie min pół godziny OP nie będzie czekał ale zrobi co ma zrobic z odpłynie i szukaj wiatru w morzu:)

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:17

Analogicznie można by przyjąć taki sam scenariusz kiedy fregata ze śmigłowcem będzie na morzu a incydent zdarzy się w podobnej odległości.

Davien
sobota, 13 kwietnia 2019, 20:48

Panie prawieanonim, ta fregata to bedzie miała konktretne zadania, np eskorta czy patrol, wykrywa OP i ... czekamy na przylot AW-101 a OP robi co chce albo po prostu zwiewa:) I u nas to nie fregata ale korweta.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:41

Dlatego jedynym wyposażeniem ZOP będą dobre kamery do udokumentowania plam oleju po storpedowanym naszym okręcie.

Boczek
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:05

Ilość na pokładzie okrętów + 2 (w przypadku Polski).

ekspert
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:41

Po min 8 szt. dla każdej wymienionej

poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:25

Skoro Pan wie iledealnie i w sam taz jest na defiladę to równie dobrzepowinien Pan wydedukować ile jest optymalnie do zadań SAR i ZOP, a już tak na poważnie gdzieś czytałem że optymalna liczba to 16-14 sztuk. Pamietam że w tym samym opracowaniu podawano liczbę samolotów typu f16 na 144 sztuki tak więc jak widać kasy jest mało na wszystko. Jeżeli będzie 8 sztuk AW101

jaromir
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 20:36

To są śmigłowce łączące zadania ZOP i SAR. I nie są przeznaczone dla sił specjalnych, wiec liczba wydaje się być przynajmniej optymalną.

Vvv
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:54

A gdzie są śmigła zop i SAR? :)

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:45

Akurat jest taki, to MH-60R czyli dedykowany smigłowiec ZOP zdolny w dosyc ograniczonym zakresie do SAR jężeli juz nie ma innego wyjścia. Tyle ze jednocześnie USN uzywa dedykowanej maszyny do SAR czyli MH-60S:)

stalowy
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:57

Widać że Rząd RP przyszedł po rozum do głowy,i po zakupie s-70 dla Policji kupuje sprzęt dla MW produkowany przez nasze zakłady..Tylko ciekawe, jaki rejwach będzie panował po stronie tzw.opozycji.

Mordiemer
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:56

Stalowy a może lepiej zakuty .... ,ile razy trzeba będzie jeszcze powtarzać, że to nie są polskie zakłady, tam są tylko polscy pracownicy. Nawet serwis naszych, kiedyś Sokołów jest koszmarnie drogi i problematyczny. Cena za AW-101 będzie kosmiczna, serwis będzie jeszcze droższy i problematyczny (vide casus duńskich AW101), kupujemy 4 sztuki do wszystkiego czyli tak naprawdę do niczego. Za rok będzie latał jeden, reszta na cegłach. No, ale na defiladę przecież wystarczy, a tylko oto chodzi, żeby suweren zobaczył i łyknął przekaz dnia. Amen

miki
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:00

Te zakłady nie są już nasze im mniej wprowadzasz sprzętu własnej produkcji tym bardziej w czasie wojny jesteś zależny od dostaw zewnętrznych a z tym może być różnie. Rozpatrywanie bezpieczeństwa państwa na zasadzie koalicja opozycja z punktu widzenia zwykłego obywatela to głupota bo w razie zagrożenia wszyscy jedziemy na tym samym wózku a politycy na ogół wtedy znikają z rodzinami aby tworzyć rząd na uchodźstwie.

-CB-
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:00

A który to "nasz" zakład produkuje te śmigłowce? One nawet nie będą na terenie Polski produkowane...

Wer
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:55

Ale to nie są nasze zakłady.....Nie dociera?

Realista
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:50

Co Pan rozumie przez "nasze"? Te zakłady nie są "nasze" bo są od 2010 roku w rękach zagranicznego kapitału (87,6% AW).

panako
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:24

Nie "przez nasze zaklady" tylko przez firmy posiadajace nasze zaklady (a wlasciwie to juz nie nasze)... a to jest zasadnicza roznica.

Lotnik
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:22

Od kiedy Merlin jest produkowany w Polsce???

Dudley
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:17

A mógłbyś z łaski swojej, tak napisać w jakim to polskim zakładzie jest produkowany AW101. Bo o ile się orientuję, to do tej pory były produkowane w Yeovil w Wielkiej Brytanii oraz w Vergiate we Włoszech

PL
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:39

Rząd RP poszedł po rozum do głowy? weź proszę nie rozśmieszaj,zakup dobry na paradę tak samo jak 20 wyrzutni HIMARS no i dwie baterie Patriota.Na dzień Wojska Polskiego będzie co pokazać,może już nie będziemy musieli prosić amerykanów żeby wystawili swój sprzęt bo po kilkanaście sztuk będzie własnego oczywiście za X lat

On
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:38

Nasze zakłady ? Finalny montaż AW101 odbywa się w Yeovil...

St
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:34

Pytanie co to znaczy nasze zakłady? Które to konkretnie są bo mi coś umknęło. Rząd poszedł po rozum do głowy robiąc flotę Heli od innych producentów? A logistyka koszty utrzymania serwisu przy zróżnicowanej flocie będą jakie ? Pytam bo jestem laikiem w temacie a Pan widzę ekspert więc chętnie wysłucham i poszerze swoją wiedzę

Piotr
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:15

Produkowane przez nasze zakłady??? To nieprawda!!!! On nie jest i nie będzie produkowany przez zakłady Leonardo w Polsce! I nie nazywaj ich naszymi bo nimi nie są - należą do leonardo!

Analityk
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:49

Bardzo dobrze! Siły zbrojne powinny kupować sprzęt od firm które mają zakłady zlokalizowane na terenie naszego kraju. Szczególnie kiedy komponenty tego sprzętu są tam produkowane. Tak robi znakomita większość państw, i nie ma powodu abyśmy my robili inaczej.

miki
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:01

Tylko u nas nie produkuje się komponentów do AW101.

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:27

Owszem produkuje. Belkę ogonową, strop i jakąś jeszcze drobnicę.

Andrzej
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:18

Ale aw 101 nie jest produkowany u nas i nie będzie

Boczek
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:04

...a w Yeovil klaszczą w ręce w ręce. Dlaczego?

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:20

Boczek i w Yeovil i w Vergiate:)) Śmigłowce z Vergiate ale silniki z WB, zakładając że brexit wszystkiego nie rozwali:)

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:38

Podpisaliśmy z Brytyjczykami umowę o współpracy w zakresie gospodarki i obrony zatem zakupy u Brytyjczyków nie powinny nikogo dziwić. CAMM w Narwi też będzie owocem tej umowy.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:44

Panie prawieanonim, AW-101 powstaje w dwóch wersjach, jedna w WB z silnikami RTM 232, druga we Włoszech z cywilna wersją T700, Nasze mają byc z Włoch z silnikami z WB. jeżeli dojdzie do twardego brexitu, bo miekkiego juz nie będzie to nagle WB znajdzie sie poza Unią i umowy moga byc niewiele warte a juz na pewno z silnikami bedzie urwanie głowy.. CAMM to MBDA czyli firma z UE, też moga byc potezne problemy. nie bez powodu firmy zwiewaja z WB jak szczury z tonacego okrętu.

Boczek
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:36

Tyle, że oni naprawdę w Yeovil klaszczą - takie są doniesienia prasowe.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 16:44

A dziwi sie pan?

Paweł
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:49

Przynajmniej zakupili najlepszy śmigłowiec do działań morskich. 4szt trochę mało. Oby była opcja na kolejne 4 w umowie. Teraz czas na narew, homara, drony rozpoznawcze, wyrzutnie przeciwpancerne, nowa amunicja do jrabów, langust, leo2 pt91, t72 i 2 faze wisły. A odnośnie harpi to powinni to powinni f-18 kupic lub f-16 z 3 eskadry zamiast tych 32 f-35.

Realista
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:51

Na "te 32 f-35" nawet nie ma żadnego papieru jeszcze, na razie jest "deklaracja" chęci zakupu.

MiP
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:42

A skąd pieniądze na Homara? 20 wyrzutni starczy na paradę,dwie baterie Patriota wstrzymały modernizację a już się marzy MON F-35.To HIMARS w przyzwoitej ilości i Narew będzie za jakieś 20 lat

Realista
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:48

4 csar/sar 4 zop i jest spokój

sorbi
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:37

A to znaczy, że AW101 będzie przyszłym ciężkim śmigłowcem naszej kawalerii powietrznej (o ile nadal będzie istniał plan pozyskania ciężkich śmigłowców), a nie maszyny amerykańskie i zapewne za kilka"ładnych lat" po zakończeniu zakupów dla marynarki, będzie kupowany dla wojsk lądowych w celu częściowego zastąpienia nimi MI8/17. Część mi8/17 zastąpią drogie AW101, a część zapewne tańsze Black Hawki dla zrównoważenia ceny.

fefe
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:35

Brawo, niezłe cacko kupili :P

Szach mat w jednym ruchu.
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:30

Długo ale jest. Choć pewnie za chwilę dowiemy się od specjalistów ze wschodu,że bezsensu za drogo za mało i mi17 jest lepszy. Nadmienię ,że ci specjaliści pochodzą z kraju gdzie większość ludzi nie stać na kupno nowych butów. Gdzie większość ludzi nie ma w domu łazienki srednia pensja to 1900 zł i większość społeczeństwa jest tak biedna,że nie stać ich na odwiedziny rodziny. Źródło raport tamtejszego gusu.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:24

Panie szach mat akurat Mi-17 nie nadaje się do tego co mają robić AW-101 nawet rosjanie dawno wykopali Mi-14 na emeryturę., po drugie jak dla mnie to sama idea takich hybryd czyli ZOP/SAR z ZOP ladowym jest co najmniej dziwna. Bo wyjdą nie dość ze kiepskie ogólnie maszyny ni do tego ni do tego, to jeszcze jest ich za mało, bo jak wyobraża pan sobie pełnienie dyzurów ZOP i SAR przez nie?

Danisz
wtorek, 9 kwietnia 2019, 00:41

Ja jako niespecjalista ze wschodu (z Podlasia) zastanawiam się jednak, czy aby to nie jest szach i mat dla realnych możliwości MW na wiele najbliższych lat - w czasie konfliktu te apteczne 4 maszyny będą prowadziły działania ZOP czy CSAR? Przypominam, że w okrojonym do 50 maszyn kontrakcie na Caracale mieliśmy kupić 6 morskich CSAR i 8 ZOP, a teraz się dowiemy, że cztery w wersji 2w1 w będą lepsze niż 14 tamtych. Fajnie też, że jest jakiś offset, bo w końcu ten sam orzeł mówił przy okazji zakupu S-70i bez przetargu, że offset nie jest potrzebny - kilka miesięcy jak widać wystary, by zmienić zdanie o 180 stopni. A o tym że Mi-17 jest najlepszy to akurat mówią nasi generałowie - przeczytaj sobie choćby wywiad na D24 z szefem wojsk specjalnych po zakupie BH, gdzie on wprost mówił, że S-70i to będą maszyny pomocnicze. Hejtujesz jak siemano, ale pojęcie o rzeczywistości masz malutkie.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:48

Danisz , najpierw przez niewystarczający wg nich offset uwalili Caracale, potem offset juz zbędny, teraz znowu niezbedny?? Mógłby sie PiS w koncu zdecydować:))

Szach mat w jednym ruchu.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:30

Danisz mam rodzinkę w Białymstoku może spotkanie w przyszłym tygodniu na piwku. Jako były żołnierz chętnie dowiem się jak małą mam wiedzę.I dlaczego hejtuję. Może przy okazji jakieś buty zbierzemy dla naszych braci ze wschodu.

Harry 2
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:42

Nie jestem specjalistą ze wschodu ale uważam, że: za mało, za drogo i mi 17jest, jeżeli nie lepszy to tańszy, mamy dla niego zaplecze, doświadczenie. Ten nowy nabytek dobrze, że będzie, ale... będzie bardzo kosztowny w utrzymaniu i oby nie stał na lądowiskach, oby nie był używany tylko w wyjątkowych wypadkach... na defiladach. "srednia pensja to 1900 zł". Tak ludzie w Polsce zarabiają i to z tzw. stażowym. Młodzi otrzymują do ręki ok 1600zł.

Szach mat w jednym ruchu.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:41

Harry nie w Polsce ale w r SS i tyle zarabiają średnia pensja. Według tamtejszego gusu. W Polsce średnia pensja to ponad 5-tys. Według naszego gusu nie przekręcaj i nie próbuj załamywać czsoprzestrzni. To cyfry z nimi nie wygrasz. Z butami też nie wymyśliłem tylko to jest w tym opracowaniu tamtejszego gusu. Poczytaj jest wiele innych ciekawych danych.

sades
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:09

swietny wybor imo. lepzy jest tylko nh90

prawieanonim
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:26

Z pewnością nie jest lepszy.

KS
wtorek, 9 kwietnia 2019, 11:50

no niekoniecznie

rtv
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:36

Z podłogą, czy bez podłogi?

lolo
wtorek, 9 kwietnia 2019, 10:51

Z podwieszanym sufitem.

otto
wtorek, 9 kwietnia 2019, 02:00

z rozkładanym dachem czy bez?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama