Żagań szykuje czołgi na Anakondę [FOTO]

20 maja 2020, 13:36
2020-05-20-RM-remont_t72-015
Fot. st.chor.szt. Rafał Mniedło

Trwa tzw. „majówka techniczna” pancerniaków z Czarnej Dywizji. Jak wskazano w oficjalnym komunikacie, jest ona już terminem, który stał się w tej jednostce synonimem szczególnej dbałości o sprzęt techniczny, w tym czołgi T-72, eksploatowane na co dzień przez 34BKPanc. Trwają prace związane z przygotowaniem tych czołgów do zbliżających się zadań i szkolenia poligonowego, w tym czerwcowych ćwiczeń Anakonda-20.

Poszczególne jednostki Sił Zbrojnych RP, w tym 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej, szykują się do zaplanowanych na czerwiec ćwiczeń Anakonda-20. Jak poinformował Defence24.pl mjr Marek Kwiatek z Dowództwa Operacyjnego RSZ, harmonogram ćwiczenia jak i sposób jego realizacji został zmodyfikowany z uwagi na sytuację epidemiczną. Najpierw odbędzie się część poligonowa (LIVEX), a następnie dowódczo-sztabowa, która potrwa do końca czerwca.

Pierwotnie ćwiczenie Anakonda zaplanowane było na maj i czerwiec. Jednakże, ze względu na sytuację epidemiczną w kraju, realizacja ćwiczenia planowana jest na początek czerwca (dot. LIVEX- Live Exercise). Natomiast w drugiej połowie czerwca zostanie zrealizowana druga część ćwiczenia, w której CPX (Command Post Exercise) przekształcona zostanie w formę treningów sztabowych.

mjr Marek Kwiatek, Zastępca Rzecznika Prasowego DORSZ

Jedną z jednostek uczestniczących w Anakondzie-20 będzie wchodząca w skład Czarnej Dywizji 34 BKPanc., której głównym uzbrojeniem są czołgi T-72. Jak pisze mjr Artur Pinkowski, codzienny wysiłek wkładany przez załogi czołgów oraz żołnierzy służb technicznych w zachowanie sprawności sprzętu i uzbrojenia oraz jak najlepsze jego przygotowanie, poprzez kompleksową obsługę jest podstawowym czynnikiem, wpływającym na przyszłą jego niezawodność.

Dbałość o sprawność techniczną w głównej mierze spoczywa na użytkowniku danego sprzętu. Żołnierze załóg czołgów wykonują niezbędne zabiegi konserwacyjne zespołów i podzespołów, wymieniają oleje i płyny eksploatacyjne, a także usuwają wykryte usterki.

ppłk Sławomir Jędrzejak, dowódca batalionu czołgów

Obsługi i skomplikowane remonty są możliwe dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia specjalistów mechaników oraz dostępnej infrastruktury garażowej, a także  bazy remontowej.

Jakkolwiek T-72 są czołgami o stosunkowo nieskomplikowanej budowie, to choćby przez wzgląd na gabaryty poszczególnych podzespołów i charakter sprzętu, do obsługi i napraw wymagana jest szeroka wiedza specjalistyczna, doświadczenie i odpowiednie zaplecze techniczne. Należy pamiętać, że prace obsługowe, czy naprawcze przy sprzęcie są doskonałym elementem szkolenia na żywym organizmie, a im więcej scenariuszy przećwiczymy w parku sprzętu technicznego, tym mniej zaskoczy nas na polu walki. Jeśli dobrze poznasz sprzęt wojskowy, jego budowę, zasady działania oraz możliwości taktyczne to podczas wykonywania zadań będziesz w stanie kompleksowo i komplementarnie wykorzystać jego możliwości, toteż każdy kolejny dzień majówki technicznej jest dla nas niewątpliwą wartością dodaną.

ppor. Piotr Zubaszewski

Obecnie, we wszystkich jednostkach wojskowych Czarnej Dywizji obsługiwany i naprawiany jest zarówno sprzęt gąsienicowy, jak i kołowy. Żołnierze oraz pracownicy cywilni wykorzystują stanowiska kanałowe, specjalistyczne stanowiska obsługi i naprawy, stacje diagnostyczne, spawalnie, urządzenia działów obróbki i skrawania, a także malarnie i lakiernie. Wykorzystanie hal remontowych pozwala po zdiagnozowaniu ewentualnej usterki, na jej szybkie i sprawne usunięcie.

image
Fot. st.chor.szt. Rafał Mniedło

Zauważono przy tym, że gdy jedni żołnierze na co dzień, pełnią służbę realizując zadań związanych z minimalizację ryzyka rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa w głąb kraju - między innymi strzegąc granicy państwowej, inni wzmagają działania obsługowo-naprawczych sprzętu wojskowego.

Realizując zadanie na granicy państwowej, wzmacniając Straż Graniczną, pomagając Policji, jak i władzom lokalnym, nie zapominamy o naszej podstawowej funkcji, jaką jest szkolenie wojsk. Dzięki temu, że zmniejszyła się aktywność jednostek na poligonach, możliwa jest realizacja dużego przeglądu technicznego i naprawy bieżące sprzętu wojskowego. W ten sposób, możemy przygotować sprzęt do kolejnego wysiłku szkoleniowego, jakim rysuje się na horyzoncie ćwiczenie Anakonda-20.

gen. bryg. dr Dariusz Parylak, dowódca 11LDKPanc.

W tym miejscu należy przypomnieć, że czołgi T-72 znajdują się w 34 BKPanc. od 2017 roku. Jednostka została w nie wyposażona z uwagi na przeniesienie do 1 Brygady Pancernej w Wesołej czołgów Leopard 2A5 i 2A4, w jakie była uzbrojona od 2014 roku. Przeniesienie, realizowane w kilku etapach było motywowane chęcią wzmocnienia jednostek we wschodniej części kraju (1 BPanc. wchodzi w skład nowo formowanej 18 Dywizji Zmechanizowanej), jednak równocześnie spowodowało osłabienie potencjału 11 LDKPanc.

JP/JR/11LDKPanc

image
Fot. st.chor.szt. Rafał Mniedło
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 72
Reklama
Zwiad ogolnowojskowy
piątek, 22 maja 2020, 11:56

No to Czarna Dywizja cofnęła się w czasie o jakieś ćwierć wieku. Za mojej służby dostali Twarde. Grupa rekonstrukcji historycznej Sanacji trafiła również i tu. Dobra zmiana?

Wilk
piątek, 22 maja 2020, 10:15

Młotek przecinka- jedyne słuszne narzędzie haha

mc2
czwartek, 21 maja 2020, 16:51

Tu się umyje,tu wyklepie,tu "śprajlem" pryśnie...na koniec pokropek i my są potęga! Klękajcie narody!

Stasiek
czwartek, 21 maja 2020, 15:03

Smutno przesiąść się z leoparda na t72

biały
czwartek, 21 maja 2020, 19:07

ale w t-72 bezpieczniej służyć podczas wojny , t-72 nie dojadą po prostu na linie walk bo popsują sie po drodze , a leopardy dojadą i będą narażone na walkę

Troll z Polszy
piątek, 22 maja 2020, 13:00

Nie licz na to T72bieda są "zerowane" w Bumarze, więc prędzej dojadą niż zajechane leony

czwartek, 21 maja 2020, 22:16

Dokładnie tak

Leopardzik
czwartek, 21 maja 2020, 13:57

Brygada dostala zlom z wesołej i teraz KICHA trzeba remontować bo noe pojadą

vc Hert
piątek, 22 maja 2020, 01:09

W Wesołej to PT-91 służyły... Trzeba było nie robić Bieda remontu t-72, lecz dwa bataliony do standardu PT-16 doprowadzić.

kris
czwartek, 21 maja 2020, 18:51

na pewno nie z Wesołej

Meska
czwartek, 21 maja 2020, 13:20

T72... Śmieją nam się w twarz. Dziennikarze powinni wywierać ciągła presję na rządzie. Jeśli nie będzie presji to oni nic nowego nie kupią. Dlaczego dziennikarze potrafią nakrecac aferę z radiem a już to co dzieje się w armii mają gdzieś? Skandal co wyprawia się w tym kraju.

Willgraf
czwartek, 21 maja 2020, 11:40

Raczej zlot rekonstrukcyjny

NsZ
czwartek, 21 maja 2020, 11:39

Odmalowane wraki T-72 wyjadą na poligon :) przy okazji jak tam idzie bieda modernizacja Leoparda 2a4 do wersji 2a5+ szumnie nazwana Leopard 2PL

Tomasz
czwartek, 21 maja 2020, 11:26

A pamiętacie LOARĘ ??? Ileż w to wpompowano kasiory, a efekt??? Jak zwykle taki sam.

tom
czwartek, 21 maja 2020, 11:13

T-72 to chyba na clan wara w WOTa. Niech golda zaladuja.

olo
czwartek, 21 maja 2020, 11:02

w ramach bieżącej obsługi ściagają głowice? :)

środa, 3 czerwca 2020, 16:20

Bieżąca wymiana głowic XD

fmoiwe
czwartek, 21 maja 2020, 01:04

czyżby młotek i przecinak na ostatnim zdjęciu? Tuning silnika?

wert
czwartek, 21 maja 2020, 14:02

Podstawowe narzędzie takiego sprzętu. W małym fiacie bez tego też nic nie zrobiłeś

Jeszcze pojeździ
czwartek, 21 maja 2020, 00:54

A ja bym bamper, 2teownik, miedzy gasiennice zamocowal, niewiadomo od czego zaczac , bo to drogie wszystko, tylko tanie rozw moze cos pomoga, a kamizelki przeciw odlamkowe, niepalne gacie, i chelmy ale tylko na czas W, bo na co dzien to moze nie oddychac, i kible chemiczne dla wszystkich zalog poj. bojowych zeby siedzieli w srodku, kosze i zasobniki na sprzet, zewnetrze oczyw. moze oslony jak w meridzie, moze agregaty dla utrz. pojazdu w stanie gotowosci, bez palenia silnika etc takie tam..swoja droga to od gory np na amunicje kasetowa lub cokolwiek jest lipa...moze by ekran pospawal od gory, bo na Ukrainie sporo pojazdow tak zniszczono. czolg jest dosc łatwy do zniszczenia ,nawet abrams, najw w magazyn municji sie celuje i pozar, ale poza artylerią, piechotą i wyspecjalizowaną amunicją np pociski rakietowe, etc są smiglowce, samoloty, granaty reczne nasadkowe, granatniki, miny, itp tylko oslona aktywna oraz plot. I piechoty oraz dzialanie zaskoczenia czy ukrycia czy kamuflaż jest w stanie cos pomoc, A to o moze zeluzje po bokach, np kosze na wiezy i burty, poza tym , w czolgach eksploduje amunicja, moze by ja uzbrajac przed zadaniem ogniowym, wozic mniej , nieuzbrojoną, moze zdemontowac automat i wstawic skrzynie z klapa , moze oslony z kewlaru czy plyt przeciw odlamkowe, plyte stalowa z przodu, przed kierowca na gumie czy piance i dwie na trojkat spawanedo lufy...z policzkami czy ukrainski pancerz reaktywny, tanio, czy prysnac napylic z agregatu jakis syf i guma posypac, a by byl efekt, system ostrzegania , drona do kazdego pojazdu na kablu z zailaniem lub bez , a moze kamerki tanie dookola pojazdu, wiezy nawet ze 4, lub cofania, i pancerny monitor laptop do srodka , a moze granaty odlamkowe do samoobrony temat do przemyslen, nie wszystkie rozw sa drogie, nie wszystkie sa sensowne. Czolg to M1, nasz to czolg sredni, i z pierwszych wersji, eksportowych. A stabilizacia , czy łozyska bezluzowe, jesli jest tania to może, choc w kraju nic nie ma, moze sie da trafic z postoju

Polak
czwartek, 21 maja 2020, 00:42

Zycze pancerniakom z 34 Brygady 120 nowiutkich K2 Black Panther.

mick8791
czwartek, 21 maja 2020, 18:11

A zastanowiłeś się dlaczego tego K2 Black Panther nikt na świecie nie chce kupić (oprócz Koreańczyków oczywiście)?

wert
czwartek, 21 maja 2020, 14:06

Ale im życzysz. Ta oferta to batalion do 2030tego roku i produkcja w PL po tej dacie. Ja życze Arietowilka, bo to szansa na szybciej. Włosi są na gospodarczym musiku i bardzo im zależy

Krzysztof
czwartek, 21 maja 2020, 20:31

A ja bylbym ostrozny z Wlochami. Nie kwestionuje, ze maja technologie i dobre checi. Ale to kraj, w ktorym rzady potrafia zmieniac sie co kilka miesiecy... a w rezultacie moga nastepowac niespodziewane ciecia budzetowe (czytaj: ciecia finansow na nowy czolg). Z tego powodu wolalbym Koree...

wert
czwartek, 21 maja 2020, 21:21

Też bym wolał. Ale ich oferta jest nie do przyjęcia

Krzysztof
piątek, 22 maja 2020, 07:20

A niby dlaczego?

eMeM
środa, 20 maja 2020, 18:35

Czyli na każdym majowym serwisie demontują głowice?

Adam
środa, 20 maja 2020, 18:11

Według naszego MON, lepiej mieć 500 starych złomów T72, wartości muzealnej. Niż choćby 100 nowiutkich Leo. Sprzedać to do afryki i nie generować kosztów utrzymania tego muzeum!

Mariusz
czwartek, 21 maja 2020, 19:16

Oczywiście że tak 500 t72 rozjedzie 100 leopardów najnowszej generacji

Darek
środa, 20 maja 2020, 23:40

Nie wiem czy pamiętasz ale II WŚ wygrała ilość nie jakość. Nie mówię że obecne realia to odzwierciedlają ale czasami lepiej mieć więcej niż lepiej.

Erwin
piątek, 22 maja 2020, 11:24

Ilość czołgistów w Polsce to liczba dla 4 max 5 batalionów. Po mimo że mamy ich 13. Jeśli chodzi o przeszkoliną rezerwę zaczna mieć ona 40 i więcej lat. Nawet ilość u nas nic nie daje i niczemu nie służy.

bobo
czwartek, 21 maja 2020, 12:59

Tylko, że my nie mamy w wojsku batalionów nkwd pchających żołnierzy na samobójcze misje. Może być po prostu problem z załogami tych t 72. Chyba więc lepiej mieć 100 nowoczesnych wozów, których załogi pójdą w bój bo będzie jakaś szansa na przeżycie niż 500 starych maszyn, które będą stały bezczynnie bo nikt nie będzie chciał być samobójcą. No chyba, ze te 500 t72 mają służyć do rozpędzania manifestacji.

vvv
czwartek, 21 maja 2020, 12:16

bzdury, nikt nie bedzie robil frontu na 2 tys km oraz w WW2 t-34 byl w stanie przebic tygrysa z 400m ale obecnie zadna nasza amunnicja nie jest w stanie przebic frontu t-72b3 a tym bardziej t-90a. zestawienie nowoczesnej techniki a zlomu miales w 2 wojne w Iraku

Dannyboy
czwartek, 21 maja 2020, 05:08

Ale to nie są czasy drugiej wojny światowej. Tak trudno to dostrzec?

kim1
czwartek, 21 maja 2020, 14:25

Mimo to zasada przewagi ilości nad jakością dalej jest aktualna. Weźmy np. 1 czołg Abrams przeciw 15 czołgom T-72B3 lub 1 czołg Leopard 2A5 przeciw 10 czołgom T-72B3. To kto ostatecznie wygra taki pojedynek?

Adam
piątek, 22 maja 2020, 14:01

Tylko że my mamy 250 Leo a reszta to złom T72 trochę podpicowany.

tom
czwartek, 21 maja 2020, 01:40

Znasz historię roku 1941? ZSRR miał DUŻO więcej czołgów, samolotów, artylerii i ludzi i co? Na początku Sowieci stracili większość swego sprzętu i ludzi, obronili się ale na początku oberwali ostro mimom miażdżącej przewagi. Stosunek sił nie świadczy że ktoś na 100% wygra, w historii mamy na to wiele przykładów.

Raaf
czwartek, 21 maja 2020, 14:36

Ale nimi nie mial kto dowodzic bo stalin wszystkich powybijal

x
czwartek, 21 maja 2020, 01:30

Więc niech klepią 7 TP. są jeszcze jakieś rysunki i prawa intelektualne. Z czasem może nawet zrobią (z dykty) na MSPO wersję 7 TP NG albo 7 TP 2035 PL

Spinacz
środa, 20 maja 2020, 19:22

Jest taki kierunek na politechnice, konserwacja zabytków techniki

Lechu
środa, 20 maja 2020, 18:03

Jest moc panowie. Klękajcie narody.

Polish blues
środa, 20 maja 2020, 17:50

Ale fajny ten sprzęt grupy rekonstrukcyjnej! Pasjonaci zabytków naszą siłą!

Tomasz33
środa, 20 maja 2020, 18:02

A wiesz że są kraje na świecie które chciałyby mieć takie czołgi u siebie? Co im powiesz? Całe szczęście to nie są jedyne czołgi Wojska Polskiego. Celowniki dzienno-nocne będą wymienione a amunicja już jest zamówiona. Jako wóz wsparcia bezpośredniego jak znalazł.

kriss
czwartek, 21 maja 2020, 12:51

Tak masz racje USA,JAPONIA,KOREA PLD,NIEMCY,GRECJA,TURCJA one bardzo chca tych naszych T 72 tak bardzo ze codziennie sla do naszego rzadu zapytania o mozliwosc zakupu tych eksponatow chca tez Mig-ow 29,BWP 1,naszych SU i okretow cuda techniki.

Dannyboy
czwartek, 21 maja 2020, 05:10

Burkina faso ,Rwanda i Zambia. Szeregujesz te państwa razem z Polską?

kim1
czwartek, 21 maja 2020, 14:27

Jeszcze jest Syria, Irak, Libia, Sudan, RPA oraz Madagaskar.

Paweł
środa, 20 maja 2020, 18:47

Co jest zamówione ? Ha ha ha

Tomasz33
środa, 20 maja 2020, 22:47

https://www.defence24.pl/kto-dostarczy-nowa-amunicje-do-t-72. Będzie zamówiona, trochę wyprzedziłem. Kwestia czasu.

x
czwartek, 21 maja 2020, 01:31

jesteś albo "nowy" albo śmiesz...

QRF
środa, 20 maja 2020, 18:47

Masz rację jako wozy wsparcia w sam raz. Tylko że te de facto czołgi będą wykorzystywane jak czołgi bo definicja wozów wsparcia jest w WP dosyć płynna. Niektóre jednostki będą w całości wyposażone w T-72* i w tych jednostkach będą one chcąc nie chcąc używane na szczeblu taktycznym jak czołgi. Mogli by jeszcze choć erawę 2 na nich zamontować.

T-72 Beast'Yeah
czwartek, 21 maja 2020, 03:00

bo to są czołgi i jak na razie najlepsze na swiecie...

fefe
środa, 20 maja 2020, 23:07

a nawet gdyby były wykorzystywane jako czołgi np dobrze zamaskowane czekające na wroga to Twoim zdaniem lepiej by było nie mieć nic? tak? A wiesz że niektóre państwa Afrykańskie do dzisiaj kupują t-34 tylko że wykorzystują je jako samobieżna opancerzona artyleria wspierająca piechote ? Ja nie twierdze że t-72 to dobry MBT apsolutnie nie ale jest tyle możliwości sensownego wykorzystania starego sprzętu który mamy że hej , dać się da tylko trzeba to sensownie zrobić a nie hura i do przodu.....

asf
środa, 20 maja 2020, 17:41

I to nie są archiwalne zdjęcia...

x
czwartek, 21 maja 2020, 01:33

mam nadzieję że tak, odnowione cyfrowo i pokolorowane

prawnik
środa, 20 maja 2020, 17:02

Żeby tylko amerykanie się nie pomylili i nie zrobili "fruwających wież" jak w Iraku .....

KozaAhmeda
czwartek, 21 maja 2020, 05:21

To zobacz fotki z M1 w Iraku

pif-paf;
czwartek, 21 maja 2020, 03:01

.. nie obawiaj sie nie ma ttutaj Syryjczyków..wieże Abramsów i Leopardow nie beda latały w powietrzu jak w Syrii..

12345
środa, 20 maja 2020, 16:59

Jedyne co nowe na tych czołgach to kamuflaż (piękny tak przy okazji) niby fajnie, ale trochę bieda. Dobre i to,że chociaż przyrządy obserwacyjne dzienno-nocne będą wymienione i radia też. Ale przydałaby się nowa armata, nowa stabilizacja. Nowa amunicja na szczęście jest już w przetargu. Tylko jej potrzeba tak co najmniej z 20 tysięcy. I wtedy mamy tani wóz wsparcie bezpośredniego lepszy niż Anders i lepiej opancerzony, tylko tak jak mówiłem trzeba dać nową stabilizację i celowniki i nową amunicję.

Elaf
środa, 20 maja 2020, 22:30

Z tym pancerzem troszkę przesadziles:)

Adam
środa, 20 maja 2020, 18:14

Pancerza nie wymienisz. Jeden strzał z T90 i masz trzy trópy.

SAS
środa, 20 maja 2020, 19:52

To jest mit, że czołg zawsze napotka na swojej drodze czołg.

Adam
środa, 20 maja 2020, 21:02

Nie musi być czołg, u ruskich prawie każdy BWP ma rakiety ppc. Efekt ten sam.

SAS
czwartek, 21 maja 2020, 01:04

I Leopard wytrzyma trafienie tymi rakietami?

O
czwartek, 21 maja 2020, 17:36

Myślę, że jak będzie ustawiony przodem to wytrzyma

Anders
środa, 20 maja 2020, 16:57

A co oni robia poza majem?

Genowefa
środa, 20 maja 2020, 16:10

To są ćwiczenia z konserwacjii zabytków.

Tomasz33
środa, 20 maja 2020, 18:01

Całe szczęście to nie są jedyne czołgi Wojska Polskiego. Celowniki dzienno-nocne będą wymienione a amunicja już jest zamówiona. Jako wóz wsparcia bezpośredniego jak znalazł.

Adam
czwartek, 21 maja 2020, 13:09

Jest już zamówiona? To oświeć nas i powiedz co kupili i ile, bo wszyscy tutaj jesteśmy bardzo ciekawi.

Genowefa
czwartek, 21 maja 2020, 04:15

Co nie zmienia faktu, że są to i nadal będą zabytki!

Nikt
środa, 20 maja 2020, 18:08

Zistanie kwestia stabilizacji, opancerzenie, napędu. Drobnostki

Troll z Polszy
czwartek, 21 maja 2020, 02:57

Dokładnie to wszystko zrobiło Rosjanie ze swoimi T72b

alan
środa, 20 maja 2020, 16:00

Historia kołem sie toczy... - przynajmniej w 34 Brygadzie Kawalerii Pancernej im. Hetmana Wielkiego Koronnego Jana Zamoyskiego - podstawowym uzbrojeniem brygady były do 2014 r. czołgi PT-91 Twardy, w 2014 Brygada otrzymała Leopardy II A5, zaś w 2018 otrzymała zabytkowe czołgi T-72M1.

Tweets Defence24