Korwety zamiast ścigaczy rakietowych. Izrael stawia na większe okręty

18 listopada 2019, 15:21
7515134_original
Fot. Israel Shipyard

Izraelskie Ministerstwo Obrony podpisało z krajową stocznią Israel Shipyards Ltd. z Hajfy kontrakt na zaprojektowanie nowych korwet rakietowych typu Reshef. Okręty te będą oparte na konstrukcji oferowanych przez tą stocznię na eksport korwet typu Saar S-72. W służbie zastąpić mają one mniejsze okręty, czyli ścigacze rakietowe typu Saar 4.5 (typ Hetz).

Aktualnie izraelska marynarka wojenna dysponuje ośmioma ścigaczami rakietowymi tego typu. Te duże jak na swoją klasę jednostki (wyporność 430 t, długość 62 m) zostały zbudowane przez stocznię Israel Shipyards i weszły do służby w latach 1981-2003. Razem z trzema korwetami rakietowymi typu Saar 5 zbudowanymi w Stanach Zjednoczonych, stanowią one obecnie trzon sił nawodnych izraelskiej floty.

Według wstępnych założeń korwety Reshef będą miały 800 t wyporności standard, długość 72 m i szerokości 10,25 m. Siłownię składającą się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 16V1163M94 V16 o mocy 5920 kW każdy, pozwalającą na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 30 w, zasięgu 5500 Mm/18 w. oraz autonomiczności wynoszącej 21 dni. Załoga liczyć ma 50 osób, dodatkowo przewidziano pomieszczenia dla 20 osób (żołnierze sił specjalnych, grupy inspekcyjnej itp.)

image
Fot. Andrzej Nitka

Nowe korwety będą wyposażone w wielofunkcyjny system radarowy IAI Elta EL/M-2258 ALPHA (Advanced Lightweight Phased Array Naval Radar), który trafia ostatnio w ramach modernizacji na pokłady ścigaczy rakietowych typu Saar 4.5 i korwet typu Saar 5. Uzbrojenie nowych jednostek obejmować ma rakiety przeciwlotnicze typu Barak 8, osiem rakiet przeciwokrętowych Gabriel V, dziobową 76 mm armatę Leonardo Super Rapid, dwa zdalnie sterowane stanowiska artyleryjskie kalibru 30 mm oraz wyrzutnie torped kalibru 324 mm. Pokład rufowy przystosowany będzie do operowania bezzałogowych statków powietrznych lub transportu kontenerów.

Reklama
Tweets Defence24