Reklama

Eurosatory 2018: Zmodyfikowany NH90 dla wojsk specjalnych

21 czerwca 2018, 12:57
NH90 Eurosatory 2918
Fot. M. Dura

Na swoim stoisku francuska Agencja Zamówień Wojskowych (DGA) zaprezentowała podczas targów Eurosatory 2018 najnowszy wariant śmigłowca NH90FS, dostosowany do potrzeb francuskich wojsk specjalnych. Maszyny mają zastąpić w 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales (fr. 4. Pułk Śmigłowców Wojsk Specjalnych) maszyny H225M Caracal. Maszyny otrzymają nowy zestaw sensorów firmy Safran oraz rozbudowaną łączność i środki samoobrony.

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Wstępnie, na podstawie doświadczeń z operacji w Mali, francuskie wojska specjalnego planowały pozyskać 24 śmigłowce NH90FS (skrót pochodzi od słów Forces Speciales). Ostatecznie, na okres 2018-2025, udało się zakontraktować sześć maszyn z opcją na kolejne cztery. Trafią one do 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales, bo taką nazwę nosi ta jednostka, należy do struktur Brygady Wojsk Specjalnych. W skład 4 RHFS wchodzi sześć eskadr śmigłowców, wydzielonych z sił powietrznych i wojsk lądowych, w tym jedna eskadra śmigłowców szturmowych Tiger, jedna lekkich śmigłowców Gazelle i cztery transportowe, wykorzystujące maszyny Puma, Cougar i Caracal. Pierwsze śmigłowce NH90 w nowym wariancie mają być dostarczone jeszcze w 2018 roku.

Podczas Eurosatory 2018 pojawiły się pierwsze, niepełne jeszcze informacje na temat zmian w konfiguracji „specjalnego” NH90FS. Przede wszystkim jest on wyposażony w głowice obserwacyjną Safran Euroflir™ 410 która zastąpi standardowo stosowaną w NH90 głowice FLIR firmy Alenia Marconi. Nowa głowica, stosowana również w maszynach bezzałogowych Patroller i śmigłowcach morskich Panther, zapewnia bardzo wysoką jakość obrazu w świetle widzialnym, podczerwieni i termowizji z wielokrotnym zoomem, laserowy znacznik celów i dalmierz, podświetlanie w podczerwieni i stabilizację w czterech płaszczyznach. Wśród dodatkowych opcji należy wymienić autotracker oraz oprogramowanie zwiększające świadomość sytuacji, takie jak automatyczna detekcja wybranych obiektów, cyfrowo poprawiona rozdzielczość oraz zastosowanie poszerzonej rzeczywistości.

image
Hełm TopOwl z wbudowanym wyświetlaczem stanowi element wyposażenia NH90FS, umożliwiający zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości. Fot. Paweł K. Malicki

Jednak o wiele ciekawszą modyfikacją jest użycie na pokładzie NH90FS sensorów systemu Eurofl'Eye™ które umieszczone na maszynie mają zapewniać załodze przestrzenny, trójwymiarowy obraz całego otoczenia śmigłowca w zakresie 360 stopni. Dzięki zastosowaniu rozszerzonej rzeczywistości i wyświetlaczy nahełomowych w hełmach Thales TopOwl, które również stanowią nowy element wyposażenia, załoga będzie widzieć „przez ściany” śmigłowca w pełnym zakresie, zarówno w świetle widzialnym jak i w podczerwieni. Będzie to więc stanowić istotną rewolucję w zakresie świadomości sytuacyjnej. Dla pilotów pole widzenia z użyciem tego systemu to około 200 stopni, natomiast z wykorzystaniem rozwiązania Distributive Aperture System (DAS) ma ono obejmować 360 stopni dla całej załogi połączonej z systemem pokładowej wymiany danych, w tym również dla strzelców.

Brak jest obecnie informacji na temat planowanych zmian w zakresie systemów aktywnej i pasywnej samoobrony, łączności wielozakresowej oraz uzbrojenia, jednak można się spodziewać ich upublicznienia gdy pierwszy specjalny NH90 Caimane trafi do do 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales. Zainteresowanie wersją specjalną NH90 wyraża  również Australia. 

Zobacz też:  Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

KomentarzeLiczba komentarzy: 18
KOSA
wtorek, 23 października 2018, 23:33

NH 90 To raczej nie dla naszych Specjalsow. Troszkę szkoda. Wolałbym żeby dla Naszych Specjalsów Kupili jak dla Policyjnych Specjalsów Black Hawki. NH 90 widzę na Okrętach . NH 90 jako morska Platforma. Dla Korwet, Fregat okrętów pomocniczych jak RATOWNIK. Okrętowy Śmigłowiec. 3 fregaty 3 korwety 2 okręty Ratownicze 2 okręty zaopatrzeniowe czyli z dwie eskadry 8 szt. Dlaczego decyzje tak się ślimaczą? Brak zrozumienia że to nie kupno coli w sklepie. A Czas leci . a gdzie szkolenie gdzie infrastruktura? gdzie zabezpieczenie finansowe?

Davien
niedziela, 24 czerwca 2018, 15:42

Oj panie anty, tak kłąmać:)) śmigłowce Super Puma zostały zastapione przez NH-90 od 2001r więc kosmiczna wpadka:) Dopiero jak NH-90 zaliczyły gigantycze opóznienie dostaw to kupiono jako zapchajdziurę zwykłe UH-60M. Całą zabawa w tym że Pumy to maszyny SAR i takie tez miały je zastapic NH-90 a te UH-60M to zwykłe transportowce . Maszyn AS332 Super Puma nikt nie wyrzucał, latały jeszcze 4 lata po zakupie UH-60M wiec panei anty dawno takiej wtopy nie miałeś.

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
sobota, 23 czerwca 2018, 19:20

Szwecja ma 10 mln. mieszkańców i małą armię, a terytorium Szwecji jest podłużne. Być może Pumy w zimnym, morskim klimacie Szwecji za bardzo siŁ zużyły? Może USA postraszyły Szwecję, że skoro nie są w NATO, to bez kupna BlackHawków się nie obronią? Szwedzi są bogaci, a więc stać ich na błędy w kupnie uzbrojenia. Nie ma się co cieszyć. UK nie wyrzuciła swych Pum, lecz zmodernizowała je.

Anty 50 C-cali przed 500+
piątek, 22 czerwca 2018, 20:27

Zainteresowanie na Forum zbija niezdrowe podniecenie szturmowymi heli...bo tanki w liczbie z 3000 daleko. ok. Mamy czas na obserwowanie Szwecji - gdzie wywalili na ...pysk(!) pumy i NIE kupili C-cali I Szybko kupili uh-60. Po Afganistanie. Czy Tanio kupili???? A gdy nasza liga to Kolumbia- dawniej Mi-17 a teraz Teraz to s70i! Albo Senegal - kraik co remontuje Milki24 w WZL-1. Kupuje Albatrosy z Czech do misji szturmowych (bo szybsze) i poTem do szkoleniowych. A gdy Europa maniakalnie brnie w plastikowe \"Niepewne\"H-90 to ...dlaczego pytam? Bo \"blaszak\" to Pewniejszy cel? Jak ta Puma zestrzelona z niszczyciela R.Navy - gdy przed dwoma pociskami Tekiego samego typu Argsy uciekli, nawet Herculesem ...Sfrustrowani rozwalili heli SAR (combat sar ?po utracie kontaktu z kutrem rybackim - w \"zakazanej strefie\") bez wypowiadania wojny

Ja
piątek, 22 czerwca 2018, 18:59

Nasze zmodernizowane śmigłowce MI-2 będą bardziej zaawansowane technologicznie od następców tych całych NH-90.

Anty 50 C-cali przed 500+
piątek, 22 czerwca 2018, 13:39

KwaterMISTRZU to ilesz tych C-cali? 79?? Czy 7,5 milarda za 50? gdy 19 ROBILII na terenie R.Francji to jaki to % podatku VAT zostawiliby Tam??? Jaki to % na kontrakt wart 13,4 mld pln (50/19 = jaki % wychodzi???). Z terenu Rzeczpospolitej - mimo \"Unii\"- odprowadzamy 7 % NASZEGO podatku vat do Brukseli.

wuwuzela
piątek, 22 czerwca 2018, 12:06

\"Zainteresowanie wersją specjalną NH90 wyraża również Australia.\" ORLY? Ciekawe który polityk w Australii zaryzykuje zakupy u Airbusa po porażce z szturmowymi które po dekadzie dalej nie latają, i które aktualna australijska biała księga obronności zaleca wyrzucić na śmietnik i zastąpić prawdziwym śmigłowcem, a producenta pozwać...

demaskator ruskich szpionów
piątek, 22 czerwca 2018, 11:54

Czyli teraz ma miękkie papucie \"w standardzie\"? Jeden z użytkowników tej rozpaczliwej sterty złomu, Szwecja, obok skarg na nieziemsko drogi serwis i sprawność operacyjną na poziomie 25% zgłosił konsorcjum które to produkuje, że - dosłownie - rozwarstwia się wykonana z tworzywa podłoga. Odpowiedź konsorcjum - winni Szwedzi, bo ci ich żołnierze ZA BARDZO TUPIĄ!

zły
piątek, 22 czerwca 2018, 11:29

Na forum niezdrowe podniecenie, że we Francji NH90 zastępuje Caracala. Tymczasem u nas wojska specjalne nadal będą latać w Mi-8, MW będzie nadal używać Mi-14 ale po odmalowaniu Mi-2 nastąpi istotne wzmocnienie floty śmigłowców.

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
piątek, 22 czerwca 2018, 01:50

Nie 13 lecz 13,4 mld., ale minus Offset i minus podatek VAT, który pozostaje w Polsce. Pozostaje 7,5 mld. zł. za w przeliczeniu 79 zwykłych Caracali, ok. 22 mln. euro za Caracala, czyli prawie 10 mln. euro za Caracala taniej niż to znane z jakiejkolwiek sprzedaży Caracali w świecie._____ Bez kłamania nie można podważyć niesłuszności >>uwalenia<< Caracali.

gru
piątek, 22 czerwca 2018, 01:06

Do NH 90 trzeba wchodzić w łapciach bo podłoga się wygina - fajnie będą specjalsi wyglądać np. w różowych kroliczkach założonych na buciory.

Rex
czwartek, 21 czerwca 2018, 22:00

Jak można zastępować najlepszy śmiglak świata jakim jest Caracal? Przecież to pionierska maszyna wyprzedzająca konkurencję o lata świetlne! Dodatkowo mieliśmy je dostać od francuzów w rewelacyjnej, prawie dumpingowej, cenie 13mld PLN za 50 szt!

Anty 50 C-cali przed 500+
czwartek, 21 czerwca 2018, 21:13

Japan Coast Guard (JCG), bringing JCG’s H225 fleet to ten units - to z airbusa, Dlaczego nad uss\"Fitzgerald\" po staranowaniu nie \"wisi\" Tani tylko taki mniejszy heli z dwoma kwadratowymi oknami. Tani H225 ma w tym miejscu 1 okno nad oprofilowaniem podwozia

Tec
czwartek, 21 czerwca 2018, 20:21

Jeszcze żeby latałten nowy caracan. Bo stare to sami wiecie..

zdziwniony niezmiernie
czwartek, 21 czerwca 2018, 15:52

Maszyny NH90 mają zastąpić we Francji Caracale? No jak to, im też już śmierdzą? Szlachetne zdrowie jednak ważniejsze...

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
czwartek, 21 czerwca 2018, 15:44

NH90FS nie są wstanie zastąpić H225M Caracal, bo są prawie dwa razy mniejsze od Caracali, a przez to mają mnijszą możliwość instalowania dodatkowego pancerzenia oraz nie mają stanowisk strzelców bocznych chroniących helikopter bez blokowania rozsówanych drzwi bocznych. Przede wszystkim jednak NH90 nie będzie nigdy tankował z samolotu, a Francja ma tak olbrzymie zapotrzebowanie na tankowanie helikopterów z samolotu, że gdy opóźniała się funkcja tankowania z A400M, to Francja szkoliła pilotów Forces Spéciales we współpracy z USA, a potem nawet kupiła amerykańskie Herkulesy. Wojska specjalne Francji działają na misjach i mają loty, w których np. tankują nad Morzem Sródziemnym, a niekiedy nawet dwa lub trzy razy w czasie lotu. NH90 tu zupełnie odpada i nigdy konstrukcyjnie nie będzie wstanie tankować z samolotu. _________ Natomiast tak jak NH90 przejął od Caracala jego legendarnego autopilota, tak Caracal może także stosować nowinki w rodzaju systemu Eurofl\'Eye™, wyświetlaczy nahełomowych TopOwl itp. Stosowanie Caracali do lotów z tankowaniem wymusi wręcz te nowinki wspomagające pilotów. Tylko przejście na fly-by-wire będzie wymagało głębszej modernizacji Caracali. _______ Caracal jest też dużo tańszy w używaniu niż NH90.

wefweffefefefef
czwartek, 21 czerwca 2018, 15:21

czy nie mozemy kupić te NH90 dla naszych Sił Zbrojnych i MSW ?? no please

Davien
czwartek, 21 czerwca 2018, 15:03

Ciekawe, czyli mamy zwykłego NH-90TTH z dodana głowica obserwacyjna i systemem ulepszonej widzialności i to jest maszyna do zadań spercjalnych dla armii ladowej? No do maszyn klasy PaveHawka czy Caracali z sił powietrznych to jej troche brakuje. Zobaczymy co bedzie dalej.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama