Reklama

Austria kupuje nowe śmigłowce

7 stycznia 2019, 16:29
Black Hawk Austria
Fot. Mirosław Mróz

Austriacki rząd zgodził się na wydanie 300 mln euro na zakup 15 śmigłowców. Tamtejsze lotnictwo wojskowe zyska 12 lekkich maszyn oraz trzy Black Hawki.

Program modernizacji floty śmigłowców austriackich sił zbrojnych to element zatwierdzonego już w ubiegłym roku planu mającego zwiększyć zdolność reagowania na skutki katastrof naturalnych. Obecnie rząd austriacki podjął decyzję o przeznaczeniu na ten program funduszy, w kwocie 300 mln euro.

Austriacy zamierzają pozyskać trzy dodatkowe, prawdopodobnie używane śmigłowce Black Hawk, aby uzupełnić posiadaną flotę maszyn S-70A-42, wprowadzonych do służby od 2002 roku. W ten sposób Wiedeń będzie dysponował pełną eskadrą Black Hawków. W 2017 roku podpisano z firmą GAS kontrakt na modernizację awioniki posiadanych przez Austrię śmigłowców. Wcześniej Black Hawki, należące do wojsk USA były używane m.in. w czasie akcji ratunkowej po zejściu lawiny w Galtür w 1999 roku – jeszcze przed wprowadzeniem tych śmigłowców przez Austrię. Z kolei 2018 roku co najmniej jedna maszyna tego typu należąca do austriackich sił zbrojnych została użyta w akcji przeciwpożarowej.

Drugi program obejmuje zakup lekkich śmigłowców, w celu wymiany maszyn Alouette III, używanych w Austrii od 1967 roku. 21 starych Alouette zostanie zastąpionych przez dwanaście nowych lekkich śmigłowców. Serwis heute.at podał, że pod uwagę mogą być wzięte maszyny Bell 429, Leonardo AW109 oraz Airbus Helicopters H145M. Przypuszczalnie maszyny będą pozyskiwane w ramach umów międzyrządowych. Oba typy śmigłowców planowanych do pozyskania będą mogły zostać uzbrojone.

Austria po latach cięć stopniowo, od 2016 roku powoli zwiększa finansowanie sił zbrojnych po tym jak rok wcześniej wojsko zostało zaangażowane w przeciwdziałanie skutkom kryzysu migracyjnego. Pod koniec 2018 prezydent Alexander Van der Bellen stwierdził wprost, że armia nie jest zdolna do wykonywania zadań, jakie stawia przed nią konstytucja. Stwierdził, że 2019 rok będzie decydujący dla odtworzenia jej podstawowego potencjału, i dodatkowe fundusze muszą zostać uwzględnione w procesie negocjacji budżetowych. Według SIPRI w 2017 nakłady na obronę Wiednia wyniosły 2,647 mld euro, co stanowiło 0,7 proc. austriackiego PKB.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
Davien
środa, 9 stycznia 2019, 14:58

Anty, a od kiedy H225M czyli Caracal to H-215 czy Surion??? Widzisz w ogóle co za bzdury wypisujesz czy tylko bezmyślnie stuksz w klawisze:) Caracal dziecko tam nawet nie startował

Andrzej polskiego brzegu
środa, 9 stycznia 2019, 14:50

Davien- nie oceniaj innych wg.siebie miszczu...Hejt typu ..."nic nie kupili w Mielcu"...nie KUPILI z MARIGNATE France.! albo maniakalne twoje o transportowaniu s70i z Mileca via USA do tego Chile....

Odrzucenie Caracali to jedna ze strategicznych super-porażek Polski - wojskowo, gosp. i technologicznie
środa, 9 stycznia 2019, 03:44

+Andrzej polskiego brzegu - Zadaje pan pytanie: "- Szwedzi kupowali Super Pumy od dawna - PRZESTALI?" To odpowiadam: nie pamiętam, ale obojętnie, czy tak, czy nie, to to nic nie wnosi do oceny przydatności Caracala dla Polski. Szwecja ma PKB na mieszkańca wg siły nabywczej 51.475 dol. oraz wojsko liczące łącznie ok. 33.000 żołnierzy, w tym wojska lądowe ok. 19.000. To więc armia mała broniąca górzystego półwyspu, z budżetem ok. 6 mln. euro. To przypadek podobny do Austrii - małe armie nie mają tylu żołnierzy, by używać dużych helikopterów, a góry powodują, że obrona je wykorzystuje ZAMIAST HELIKOPTEROW. Szwecja nie stoi wobec konieczności walki helikopterami na bezkresnych nizinach tak jak Polska. Gdyby Szwecja jednak faktycznie odrzuciła helikoptery duże, to byłby to błąd, bo nawet w jej warunkach helikoptery od Caracala, czy AW101 wzwyż pozwalają na montowanie skutecznej, ale ciężkiej samoobrony helikoptera, a małe helikoptery nie. Szwajcaria jest górzysta, ale słusznie woli SuperPumy z uwagi na większy udźwig. Szwecja przystąpiła jednak do NH90 i gdyby dostała na czas, to by nie kupowała BlackHawków, a kupiła bo pozbyła się SuperPum, a nie dostała na czas NH90. Gdy dostanie zamówione 17 NH90, to pewnie zrezygnuje z BlackHawków, bo nie będzie miała dla nich zastosowań. Także NH90 jest jednak za mały, aby zamontować ciężkie systemy samoobrony. Szwecja nie ma helikopterów szturmowych, przeciwpancernych.________ Polska jest w sytuacji zbliżonej do Francji i RFN, a te państwa mają NH90 oraz drugie tyle większe od nich SuperPumy/Caracale lub CH53 oraz szturmowe Tigry. _______ Jeżeli do helikoptera zbliża się rakieta, to z helikoptera muszą startować aż do skutku antyrakietya więc Polska potrzebuje co najmniej Caracale, a za jakiś czas CH53K lub równoważne. Musimy zakładać przemieszanie się walki małych grup na terenie całej Polski i okolic, a więc każdy helikopter powinien mieć systemy samoobrony. Powinniśmy też świczyć na terenach sąsiadujących z Polską, by je znać na czas nadal nie wykluczonej wojny.

Davien
wtorek, 8 stycznia 2019, 21:02

Andrzej po pierwsze pierwsze co Turcy z tym naszym S-70i zrobili to wywalili wszystko poza kadłubem( a ten jest wspólny dla wiekszości wersji) po czym zamontowali własne, lepsze silniki, awionike i przekładnie. Turcy chcieli maszyne do której produkowali elementy wiec znowu sie zbłazniłeś:)

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:53

Odrzucenie Caracala to z def24....Przetarg na nowe śmigłowce dla Chile rozpisany został w 2015 roku. Władzom tego kraju w jego ramach zaproponowano takie maszyny jak: AW-149 od Leonardo Helicopters (dawniej AgustaWestland), H-215M Cougar od Airbus Helicopters czy Surion od Korean Aerospace Industries.

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 8 stycznia 2019, 19:34

..gdy jeden Caracal zabiera do kabiny blisko trzy razy tyle a S70 to wersja transportowa, pusta_____to podejrzewam idioci kupili to co Janes.def pokazuje DZISIAJ___________po "hejcie"..." FACh selected the Polish-built S-70i so as to receive the aircraft as soon as possible. Since the air force has fielded a single S-70A since 1998, it has some experience of the type...Odrzucenie Caracali to w kraju gdzie odrzucili i Airbusa Cougara, Suriona!!!!!!

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 8 stycznia 2019, 16:14

@Odrzucenie Caracali to jedna ze strategicznych super- Szwedzi kupowali Super Pumy od dawna - PRZESTALI? kupili Caracale , Tanie, EKONOMICZNE NIE!! tak podejrzewam Austriacy - nie w NATO!- od 2002 wprowadzone S-70A-42 obserwowali lepiej jak anonimowy klikacz z Polski

Andrzej polskiego brzegu
wtorek, 8 stycznia 2019, 16:05

@-CB- ale "nasze" Black Hawki chcieli Turcy, najpierw dla policji - a POtem jako prototyp helikoptera nowej generacji dla Wojska. pisano o tym na Forum? Pisano, mimo jadu lanego typu "dno, wydmuszki, nikt go niechce itp. Jedno jasne - Turcy nie chcieli Caracala , dla tego kokpitu nowej generacji. Helikoptera

Odrzucenie Caracali to jedna ze strategicznych super-porażek Polski - wojskowo, gosp. i technologicznie
wtorek, 8 stycznia 2019, 11:25

Im mniejsza armia, tym większy sens małych helikopterów. Austria ma dodatkowo górzysty teren, co inaczej kształtuje jej obronność. Wojsko Austrii używa Black Hawki od dawna i przy okazji awantury w parlamencie o wycieczkowe przewiezienie osób cywilnych poinformowało posłów pisemnie, że całkowity koszt godziny lotu Black Hawka wynosi 7.300 euro: "Laut Vollkostenrechung wird eine Flugstunde eines Hubschraubers der Type S 70 „Black Hawk“ mit rund 7.300 Euro berechnet." S70 to wersja transportowa, pusta, zabiera ok. 1.200 kg do kabiny (Caracal 5.560 kg) lub 11 w pełni wyposażonych żołnierzy. _______ Ponieważ armia Austrii musiała się tu bronić przed zarzutami o niegospodarność, więc można podejrzewać, że raczej zaniżyła te koszty. Ale nawet gdyby podliczyli uczciwie, to koszt dwóch Black Hawków S 70 wynosiłby za godzinę 14.600 euro przy transporcie 2.400 kg, podczas gdy jeden Caracal zabiera do kabiny blisko 3 razy tyle i kosztował przed reformą bałaganu we francuskiej logistyce bodaj 9.400 euro za godzinę lotu (?). ______ Dodam, że wojsko Austrii wyliczyło, że Betriebskosten - czyli koszty godziny lotu wynosiły dla jednej z baz nawet ok. 47.965,5 euro - pokazuje to trudności porównawcze, bo chodziło w tym przypadku o bazę lotniczą z tylko jednym Black Hawkiem, który latał rocznie ok. 25 godzin, co zwiększało np. udział kosztów hangaru i podobnych kosztów, które maleją rozkładane na większą ilość helikopterów i godzin. Czytałem wypowiedź na forum, że koszt lotu BlackHawka armii Austrii w rzeczywistości wynosi średnio blisko 10.000 euro.

zloty donek
wtorek, 8 stycznia 2019, 08:36

@mixer jak widac do dzis nie znalezli lepszych wiec moze caracale nie sa takie zle. rozumiem, skasowac przetarg kiedy pojawi sie lepszy deal. i ja naiwny tak myslalem, ze dostali lepsza oferte na blackhawki i dlatego skasowali. jednak okazalo sie, ze nie kupili nic! ja powiem, niech kupia cokolwiek co spelnia rozsadne wymagania i bedzie tanie w utrzymaniu, zeby latalo a nie stalo w oczekiwaniu na zakup czesci kiedy sie popsuje

-CB-
wtorek, 8 stycznia 2019, 03:07

@mixer - ale "naszych" Black Hawków też nie chcę, a podobno jeszcze lepsze...

hgw
wtorek, 8 stycznia 2019, 02:11

@mixer dlaczego dobra zmiana, taka dobra podobno, nie kupila nic?

Łukasz
poniedziałek, 7 stycznia 2019, 23:29

Panie mikser gdybyś pan przeczytał artykuł to byś pan wiedział. Pomogę: "Austriacy zamierzają pozyskać trzy dodatkowe, prawdopodobnie używane śmigłowce Black Hawk, aby uzupełnić posiadaną flotę maszyn S-70A-42, wprowadzonych do służby od 2002 roku. W ten sposób Wiedeń będzie dysponował pełną eskadrą Black Hawków". Niedługo na artykuł z informacją o zakup krzeseł do kantyny trolle Antoniego będą pytać "dlaczenio nie caralace".

CAD
poniedziałek, 7 stycznia 2019, 23:11

A u nas dalej nic

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 7 stycznia 2019, 19:54

niedojdy nie chcieli nawet Super pum? jak nie Caracala Taniego- jak Budapeszt,..kto jeszcze Bangkok, Koala Lumpur? A i Brasila aha. Tosz WYREMONTOWA kotka (dla Ukrainy) to tylko tak z 65 mln w pln

mixer
poniedziałek, 7 stycznia 2019, 19:09

dlaczego nie kupili Caracali ? -takie dobre podobno

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama