Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy Osprey marynarki wojennej USA

CMV-22B Fot. US Navy
CMV-22B Fot. US Navy

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wprowadziła do służby operacyjnej pierwszy zmiennowirnikowiec CMV-22B Osprey. Wcześniej podobne maszyny, choć w innej wersji, eksploatował tylko Korpus Piechoty Morskiej. W ten sposób rozpoczął się proces zastępowania za pomocą pionowzlotów samolotów transportowych C-2A Greyhound.

Pierwszy CMV-22B trafił do wielozadaniowego dywizjonu logistycznego VRM-30 „Titans”, jednostki stworzonej w 2018 roku specjalnie w tym celu. Pierwszy operacyjny Osprey trafił do niej, a dokładnie do bazy North Island na Płw. Coronado w Kalifornii, 22 czerwca. Dowódca jednostki kmdr Trevor Hermann określił to wydarzenie jako prawdziwe „narodziny” VRM-30. „Jak dotąd musieliśmy polegać na naszych braciach i siostrach z Korpusu Piechoty Morskiej, którzy pomagali nam się szkolić. Dzisiaj, kiedy można było zobaczyć lądowanie naszego pierwszego samolotu, nasze wysiłki stały się namacalne - powiedział".

C-2A Greyhound służą z powodzeniem w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych od 40 lat, wykonując przede wszystkim tzw. zadania transportowe wysokiego priorytetu. Chodzi tutaj o przerzut na pokłady lotniskowców specjalistów, uzbrojenia czy brakujących części zamiennych.

Wyspecjalizowany pod potrzeby US Navy wariant Osprey’a ma jeszcze zwiększyć możliwości dywizjonów logistycznych. CMV-22B w porównaniu z poprzednią konstrukcją ma podobny zasięg operacyjny, można go szybciej za- i wyładowywać, dzięki zastosowanym rozwiązaniom elektronicznym jego załoga ma większa świadomość sytuacyjną i większe możliwości przetrwania na polu bitwy. Niebagatelna jest też możliwość pionowego startu i lądowania, dzięki czemu na morzu nie jest wymagane posiadanie przez okręty wielkiego pokładu lotniczego. W przyszłości Osprey’e będą przenosiły niezbędne uzbrojenie i wyposażenie bezpośrednio na wybrane okręty, przynajmniej te większe. Do tej pory Greyhoundy zawoziły je na lotniskowiec, a dopiero stamtąd były one rozwożone na poszczególne jednostki pływające za pomocą śmigłowców.

Pomysł na zastąpienie Greyhoundów Ospreyami pojawił się w roku 2009. Jego propagatorzy wskazywali, że na dużych dystansach V-22 ma podobną prędkość, zasięg i możliwości przenoszenia ładunków, a na krótszych są one znacznie większe. Początkowo program Osprey’a zawierał plan zakupu 48 maszyn dla marynarki wojennej, tzw. HV-22, które miały wchodzić do użytku w tym samym czasie co maszyny dla Marines, ale ostatecznie ich nie zamówiono.

Dopiero w 2015 podpisano porozumienie o zakupie wyspecjalizowanego wariantu o powiększonym zapasie paliwa w sponsonach po bokach kadłuba, powiększającym zasięg do 2130 km (Osprey’e Marines mają zasięg 1,628 km), radiostację umożliwiającą komunikację dalekiego zasięgu i system łączności głosowej miedzy załogą a pasażerami. Maszyna jest też zdolna do przenoszenia opcjonalnego wyposażenia w tym: do prowadzenia walki elektronicznej, zwalczania okrętów podwodnych i zadań ratowniczych na morzu. Swój wariant US Navy oznaczyła właśnie jako CMV-22B i ostatecznie planuje zamówić 44 egzemplarze. Jak na razie zamówiono 39 seryjnych maszyn, z których pierwsza została oblatana w grudniu 2019 roku i zaprezentowana w styczniu br. W 2021 roku planowane jest osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej na tym typie.

Reklama

Komentarze (4)

  1. ito

    Fajne maszyny. Jeśli coś kupować od Amerykanów to takie.

    1. Fanklub Daviena

      Takie fajne, że nikt nie chce cywilnej wersji i nawet Chińczycy dla wojska nie chcą kopiować... :-))))))))))))))))))))

    2. Ery

      Alfą już wystartowała z Murmańska?

    3. Ruskie mają coś podobnego?

  2. Bosmanz Pucka

    Osprey na Egipcie mistrale Hahahaha

    1. Kopara

      Moze faktycznie usa przejmie mistrale bo Egipt ma niesamowite KŁOPOTY

    2. Derwisz

      Widocznie kasa Arabia Saudyjska poszla bokiem Bravo Sissi Lepszy od Kadafiego

  3. Offsetowy

    Czyli wszystkie Waspy beda miec po 8 osprey NOWYCH CUDA

  4. R

    Fajnie wyglada w malowaniu US Navy.

Reklama