Reklama

Siły zbrojne

MiGi-29 nadal uziemione. "Wznowienie lotów nie będzie rychłe"

MiG-29 z 23 BLT. Fot. B. Sulik
MiG-29 z 23 BLT. Fot. B. Sulik

Dowództwo Generalne zdementowało plotkę o wznowieniu lotów MiGów-29 stacjonujących w Mińsku Mazowieckim. Rzecznik Dowództwa, ppłk Marek Pawlak w rozmowie z PAP stwierdził, że wznowienie lotów tych maszyn nie będzie rychłe.

Plotka o wznowieniu lotów myśliwców MiG-29 pojawiała się w intrenecie we wtorek wieczorem wraz z kopiami dokumentów, które miały ją potwierdzać. Informacja opublikowana na Facebooku zapowiadała wznowienie w środę lotów samolotów z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W komentarzach zamieszczono zdjęcia dokumentacji lotniczej, która wskazywała na zaplanowane loty tych maszyn pomiędzy godz. 11 a 16.

Rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych ppłk Marek Pawlak zaprzeczył tym doniesieniom. W rozmowie z PAP ocenił, że są one nieprawdziwą plotką. Zapewnił, że loty MiGów-29 nie zostały wznowione i w najbliższym czasie wznowione nie będą. Rzecznik odmówił podania szczegółów dotyczących aktualnego stanu tych maszyn i dalszych decyzji dotyczących ich służby. Przyznał tylko, że jeżeli loty MiGów-29 zostaną wznowione, to "nie nastąpi to rychło"

image
MiG-29 z 23 BLT / Fot. B. Sulik

Odnosząc się do opublikowanych zdjęć dokumentów ppłk Pawlak zapewnił, że nie jest to dokumentacja wojskowa. Wyraził przypuszczenie, że może to być dokumentacja cywilna jaka powstaje po zgłoszeniu przez wojsko lotów swoich samolotów. W takim wypadku - jak ocenił - wpisanie w dokumenty lotów MiGów-29 wynika z błędu. Dopuścił też możliwość, że fragmenty dokumentów są nieautentyczne. "Nie odpowiadamy za działania cywilów" - skonkludował.

3 marca MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim rozbił się na Mazowszu. Pilot katapultował się i wyszedł z wypadku bez uszczerbku. Był to czwarty utracony samolot tego typu i trzeci, którego awaria zakończona zniszczeniem wydarzyła się w locie. W czerwcu 2016 r. na terenie bazy w Malborku, podczas rozruchu technicznego, doszło do pożaru samolotu tego typu. Uszkodzenia były na tyle poważne, że maszynę spisano na straty.

18 grudnia 2017 r. doszło do pierwszego wypadku polskiego MiGa-29 w locie. Wieczorem w okolicach Kałuszyna na Mazowszu podchodzący do lądowania w Mińsku Mazowieckim myśliwiec rozbił się w lesie. Pilot nie katapultował się, ale przeżył doznając obrażeń. 6 lipca 2018 r. doszło do katastrofy – MiG-29 rozbił się w okolicach Pasłęka (woj. warmińsko-mazurskie). Pilot katapultował się, ale nie przeżył wypadku. Po ostatnim wypadku loty MiGów-29 ponownie wstrzymano. Poprzednio wydano taką decyzje w lutym br., gdy myśliwiec z bazy w Malborku awaryjnie lądował z powodu rozhermetyzowania kabiny. Pilot musiał użyć awaryjnej instalacji tlenowej.

Dysze silników RD-33 /. Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak/Defence24.pl

Przed wypadkami polskie wojsko dysponowało 32 MiGami-29. Myśliwce tego typu służą w polskim wojsku od 1989 r., pierwsze samoloty zostały kupione od ZSRR, kolejne Polska otrzymała od Czech, następne za symbolicznego euro przekazały Polsce Niemcy, które rezygnowały z eksploatacji tych maszyn.

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze (34)

  1. BUBA

    Gdyby Polska naprawdę była zagrożona atakiem Rosji to liczył by się każdy sprawny czołg i każdy samolot. ........................................................................................................................................................................................ Minister którego urzędnicy w czasie zagrożenia wojną doprowadzają do utraty kilkudziesięciu samolotów bojowych powinien zapewne dostać od prezydenta Dudy Order Orła Białego za wkład w obronność Polski. ........................................................................................................................................................................................ Order orła Białego nadawany jest za znamienite zasługi cywilne i wojskowe dla Rzeczypospolitej Polskiej, położone zarówno w czasie pokoju jak i w czasie wojny. Nie dzieli się na klasy. Nadawany jest najwybitniejszym Polakom oraz najwyższym rangą przedstawicielom państw obcych......................................

    1. eVa

      Największe zagrożenie ze strony Rosji stanowi zakręcenie przez nią kurków z ropą i gazem a nie wojna totalna z NATO. Najpierw trzeba się uniezależnić od rosyjskich źródeł energii a potem rozwój armii...i w takim kierunku na szczęście idziemy.

    2. BUBA

      Nie zakręcą kurków bo nie zakręcili Ukrainie do końca mimo wojny.

    3. Davien

      Ukraina od kilku lat nie kupuje w ogóle gazu z Rosji.

  2. ehh

    pamietam ze przy katastrofie miga ze 3 czy 4 lata temu mon mowilo ze godzina lotu miga kosztuje 50 tys zl,a f16 33 tys.

    1. Davien

      Dokładnie to MiG-29 76tys zł, F-16 40tys zł, ale to tzw. koszt czastkowy, całkowity jest sporo wyzszy.

  3. Wandi

    Więc co dalej, jak najszybciej i pewnie najtaniej poprawić stan naszego lotnictwa?

    1. czytelnik

      Nie da się ani szybko i taniej! Latanie polega na tym, że pilot szkoli się przez całe swoje życie, a i tak zawodzi maszyna, bo było taniej.

  4. Lord Godar

    A co z pilotami ? Czy tak długotrwały okres bez pilotowania tych maszyn i utrzymywania umiejętności nie wpłynie negatywnie na ich poziom wyszkolenia ? Czy to po prosu już klamka zapadła i nie podnosimy migów i piloci oraz personel naziemny też ma postawioną kreskę na sobie ?

  5. BUBA

    Rok 2015 przed Dobra Zmianą.................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................... "Bułgaria zrezygnuje z rosyjskich usług serwisowych samolotów bojowych MiG-29 z powodu wysokich kosztów i zleci ich wykonanie specjalistom z WZL nr 2, poinformował minister obrony Bułgarii Nikołaj Nenczew. W wyemitowanym wczoraj w telewizji publicznej BNT1 wywiadzie, minister skarżył się, że cena świadczonych przez rosyjskich specjalistów usług jest wysoka i nie najlepsza jakościowo: Płacimy trzy razy więcej niż cena, którą ustala nam producent, ponieważ części zamienne przechodzą przez kilku pośredników. Minister poinformował, że prowadzone są już negocjacje z przedstawicielami WZL-2 w Bydgoszczy, które zaowocują porozumieniem, mającym obowiązywać od września br.................................................... ........................................................................................................................................................................ We wrześniu 2015 kończy się czteroletnia umowa ramowa na utrzymanie bułgarskich MiG-29 ze stroną rosyjską. Minister Nenczew podkreślił że WZL nr 2 w Bydgoszczy dysponują dużymi możliwościami, które gwarantują spełnienie procedur obowiązujących w wojskach lotniczych Bułgarii i gwarantują bardzo dobre warunki. Jednym zmartwieniem ministra jest tylko to, że Rosja będzie usiłowała przeszkadzać w pozyskiwaniu części do bułgarskich MiG-29....................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................... Piotr Rutkowski rzecznik prasowy WZL nr 2 powiedział redakcji RAPORT-wto, że bydgoski zakład już od wielu lat prowadzi politykę uniezależnienia się od rosyjskich usług w tym zakresie. Dodał też, że rozmowy z przedstawicielami wojsk lotniczych Bułgarii są prowadzone od jesieni 2013 i obie strony zdobyły wobec siebie zaufanie. Według informacji RAPORT-wto, porozumienie obejmie wsparcie eksploatacyjne sześciu samolotów bojowych MiG-29, wykorzystywanych do pełnienia natowskich dyżurów bojowych. Bułgaria nie przewiduje ich modernizacji"................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ Proamerykańscy politycy Dobrej Zmiany zaorali WZL-2 i MiGi-29 celowo moim zdaniem................ ........................................................................................................................................................................ W zasadzie tylko Lockheed Martin bez przetargów będzie dostarczał samoloty PSP. Ciekawe jaki będzie dalszy los ludzi odpowiedzialnych za kontakty z Lockheed Martinem i kontraktem na F-35 bez przetargu... ........................................................................................................................................................................ W końcu jak chcieli kupić konkretny samolot to przetarg służy głownie do negocjacji ceny, a tu ktoś dba by cena była zadowalająco wysoka dla prywatnej firmy Lockheed Martin kosztem budżetu...

    1. Davien

      Panie BUBA ile można... LM nie ma nic do powiedzenia przy zakupie F-35 bo nie jest stroną w tej transakcji. Przy FMS kupujesz od rządu USA, ale czyzby to jeszcze do pana nie dotarło?

    2. BUBA

      Czyli Lockheed Martin sprzedaje rządowi USA , rząd USA Polakom? Coś nowego wymyśliłeś...

    3. BUBA

      I skąd wiesz jaka procedura będzie zakupywany F-35? FMS: "Rząd USA nie jest gwarantem ceny, terminu realizacji, ani innych zapisów kontraktu, a jedynie może pośredniczyć w uzyskiwaniu niektórych gwarancji od wykonawcy towarów."

  6. Gul Anonim

    No to teraz miłośnicy ruskiej techniki niech przesiądą się z samochodów niemieckich do ruskich. A miłośnicy "ładnych samolotów" to niech je sobie oglądają w muzeach, bo wartość bojowa to wiemy jaka jest. I to wszystko na ten temat.

    1. BUBA

      Co ci da F-16 bez sprawngo kompleksu bojowego i nowoczesnych AIM-120D? Na razie nie mamy AIM-120C-7 zamówionych w 2016 a 2020 będzie za miesiąc i kilka dni. Ile lat czekamy na dostawę AMUNICJI do wywalczenia przewagi w powietrzu?

    2. Rex

      Czekamy tyle samo jak każdy inny. Taki jest czas realizacji zamówień.

  7. Aleksander

    dzisiaj pojawił się artykuł "Wszyscy piloci utracili uprawnienia do latania na myśliwcach MiG-29" na "niespecjalistyczny " portalu ... jeżeli wszyscy piloci MIG-29 stracili uprawnienia, bo nie podtrzymywali nawyków ze względu na uziemienie maszyn, to problem jest większy niż by się komukolwiek wydawało

  8. al2

    MIG-29 mamy amunicję bez samolotów. F-16 mamy samoloty bez amunicji. Ale pytanie -ile sztuk polskich F-16 było zdolnych do wykonywania zadań bojowych np. tydzień temu? dwa tygodnie?

  9. -CB-

    Panie Davien ile można... Jeżeli ustawiamy nowe wymagania tak, żeby pasowały tylko i wyłącznie do produktu LM, to jednak gdzieś coś do powiedzenia mają...

  10. wb106

    nie otrzymała od czech tylko wymieniła się za Sokoły.

  11. Arek

    A co pilotami i mechanikami?

    1. Adam

      Utracili uprawnienia

    2. Arek

      Naprawdę? Czyli powinni służyć w piechocie zmotoryzowanej lub w kuchni? A na poważnie nie chce mi się wierzyć, że wszyscy stracą takie uprawnienia ponieważ to marnowanie ogromnych pieniędzy

    3. Adam

      Tracą automatycznie gdy nie latają na danym typie samolotu przez długi okres.

  12. Wit.

    To teraz trzeba jeszcze F-16 uziemnić i pozamiatane.

    1. Adam

      Większość już jest niesprawna

  13. JanKowalski

    Szkoda samolotów !, pomijam już to że są to najładniejsze współczesne myśliwce (moja subiektywna ocena) to koszty eksploatacyjne są niższe niż F 16 na pewno jest to w dużym stopniu wina zacofania technicznego tych maszyn i braku nowoczesnych systemów walki ale jak nie ma się "niczego" w zastępstwie to musi wystarczyć co jest, zakup F 35 to skok jakościowy ale także skok kosztowy i to bardzo duży, mimo że żyjemy w "banasiowej republice" to nie da się- ot tak ! wytrzasnąć miliony dolarów na infrastrukturę i utrzymanie maszyn w zdolności bojowej a poza tym jeszcze się nie zdarzyło żeby Amerykanie nas nie orżnęli i wykiwali tak było z F-16- offsetem do samolotu, "darmowych" fregatach, starych Heculesach, rozpadających hammerach a teraz kiwają nas na patriotach i F- 35

  14. Dyktatorek

    Cóż tu komentować ...przyszła ," dobra zmiana " i uziemiła migi 29 wraz cała infrastukturą ...nasuwa się pytanie...czy to partactwo? czy sabotaż ? Jak do tego dodać uwalenie przetargu na śmigłowce(Caracalle) plus kompromitacje z programem Homar itd itd...to robi się dramatycznie słabo

    1. Sternik

      Będą. Chłopaki wzięli pod stołem grubo a potem trzeba było zwrócić. A jak tu zwrócić kiedy już wydane?

    2. Strażnik Teksasu

      Noe tylko caracale ale cały zapowiadany sprzęt bez wyjątku...

  15. Fencer

    Fulcrumy pięknie wyglądają również na ziemi...to może nich tam już pozostaną!

    1. Covax

      Mig 29 ma najpiekniejszą sylwetkę ze wszystkich myśliwców

    2. say69mat

      Koń, jako dzieło natury ma niewątpliwie więcej wdzięku niż ... czołg. Czy - bodaj - tankietka ;)))

    3. Strażnik Teksasu

      Na koniu dojedziesz wszędzie a i niejedną wojnę wygrały..

  16. jjj

    Nad Migami mamy większą kontrole technologiczną niż nad F-16 ---- logistyka Migów oparta jest w dużo większym stopniu o rodzimy przemysł więc Migi mają większe znaczenie dla polskiej obronności niż F-16 ---- ciekawe co by było gdyby dostawca F-16 czyli USA zmieniło co do Polski swe poglądy i odmówiło dostaw części i serwisowania naszych F-16 ------ które platformy służyły by nam dłużej w przypadku liczenia tylko na własne siły które typy samolotów byli byśmy sami dłużej eksploatować ?

    1. Dariusz

      Gdyby dostawca F-16, czyli USA zmieniło swe poglądy albo nasze "geopolityki" by się rozeszła w swoje strony, skończyłoby się jak z MIG-29. Nasze spółki utrzymywałyby te maszyny łopatologicznie. A firmy IT mamy w kraju całkiem niezłe.

    2. Fencer

      F-16 produkowane są m.in. w Turcji a ona zapewne bardzo chętnie zastąpiłaby USA w logistyce F-16...

    3. say69mat

      Mówisz, że Fort Worth leży nad Bosforem??? F16 były produkowane jedynie przez przemysł koreański i japoński

  17. su27

    W poniedziałek jest MON w jednostkach z MiG29 rozmowy i loty są planowane do końca tygodnia tyle w temacie

  18. ANDY

    nastapiła dziwna korelacja pomiędzy katastrofami polskich migów i ofensywy dyplomatycznej amerykańskiego lobby w polsce w sprawie zakupu z pominięciem jakichkolwiek zasad przetargu ( i zdrowego rozsądku - kto bogatemu zabroni ...) ich następców ... czy prokuratura i kontrwywiad nie powinien zająć się tymi zdarzeniami ...

    1. BUBA

      Czemu nie na Ukrainie?

    2. Gustlik

      Kontrwywiadu (wojskowego) nie mamy a prokuratura to chyba wojskowa ale ona podlega po linii ministrowi obrony więc.... lipa.

    3. Covax

      Fabryczny resurs Miga 29 to 25 lat. Pokątnie kupowane części przez szemrane firmy dały o sobie znać, okazało się że prawie nówki RD 33 mają więcej nastukane niz było w lipnej dokumentacji

  19. lek

    Czemu mityczne?

  20. niech stoją.. w muzeum

    Bardzo dobrze, że stoją - przynajmniej nie spalają ton paliwa. Jedyne do czego się jeszcze nadawały to loty na identyfikację i sprowadzanie "zbłąkanych" samolotów w naszej przestrzeni powietrznej - z racji niskiej prędkości minimalnej "dwudziestki dziewiątki", wojsko świadczyło takie usługi dla PAŻP. Nie ma żadnego sensu utrzymywać w służbie samolotu, który w każdym aspekcie jest gorszy od maszyn potencjalnego przeciwnika, posiadającego przy tym przewagę ilościową. Niemcy jak zwykle wyrządzili nam niedźwiedzią przysługę, wiedząc że wkrótce mamy zakupić maszyny wielozadaniowe produkcji zachodniej. Gdyby nie ten Dar Narodu Niemieckiego, zakupilibyśmy nie 48, a 64 F-16.

    1. BUBA

      Dlaczego super sojusznik nie zaproponował Polakom 30 F-16 A pomostowych za 1 dolara?............. .......................................................................................................................................................................... Szwedzi proponowali pomostowe Viggeny...a nasi najlepsi przyjaciele dali DWIE stare skorupy F-16A bez wyposażenia na malarnie w Bydgoszczy...i to nie za 1 dolara. ZSRR dało nawet za darmo kompletnego MiGa-23M na części z Bagicza do 28 PLM .................................................................................................. .......................................................................................................................................................................... Na dziś dar Narodu Niemieckiego jest wart około 10 milionów euro...możemy sprzedać MiGi-29 Ukrainie...pewnie wezmą za 1 euro....... i Polacy bedą latać na miotle jak Baba Jaga.

    2. BUBA

      Jak możesz załatwić F-16 za 1 euro to dawaj, ja kupie...ile masz. Poważnie. I dam w prezencie PSP.

    3. Sidematic

      I to byłby świetny deal... dla Amerykanów. A my mielibyśmy nie 8 a 12 w porywach 16 zdolnych do lotu nielotów i kilka miliardów USD w plecy. Ale to i tak byłby 100x lepszy deal niż bezprzetargowy zakup 32 sztuk F-35, którw jako samoloty przełamania obrony p-lot npla są nam na bata potrzebne.

  21. BUBA

    Jeżeli padnie IFF w F-16 Block 52+ a ich system uzbrojenia działa tak jak w tureckich F-16 Block 40/50/52 to te samoloty będą nadawały się tylko na defiladę...nie potrzeba będzie embarga...MON sam to załatwi perfekcyjnie jak zawsze.

  22. Adam

    Wyczerpane zostały resursy silników, a nic nie zapowiada by kupiono nowe.

    1. Davien

      Adam, nowych RD-33 ni kupisz bo ta wersja nie jest juz w produkcji a nowsze nie pasuja do MiG-29A/G

    2. J@ro

      A skąd o tym wiesz?

    3. BUBA

      MiG-29 UPG (Zmodernizowany MiG-29 9.12 jak nasz) ma zabudowane silniki RD-33 trzeciej serii sterowane cyfrowo. I nie ma z tym problemów nikt poza Davienem

  23. Amon

    Czy te mityczne Caracale już trwałe się zapisały w historii i będą wypływać w każdej dyskusji??

  24. Marek1

    BARDZO prawdopodobna plotka głosi, że w październiku w gotowości operacyjnej było ... 11(JEDENAŚCIE) F-16. Taka jest obecnie "moc" lotnictwa bojowego RP. Gdzieś na poziomie Boliwii, Kostaryki, Afganistanu ...

    1. tomek

      A ja słyszałem, że 2 (DWA).

    2. Davien

      Taak, ale jak zwykle nie ma na to żadnego dowodu:))

    3. Uważasz, ze szefostwo MON stać na potwierdzenie tej powtarzam BARDZO prawdopodobnej plotki ?? Wg. mnie absolutnie NIE. A pozatem mozliwe, ze d-ca sił powietrznych wcale tego szefostwu NIE zgłosił. Od paru lat w WP BARDZO takie meldunki szkodzą karierze oficera, więc unika sie ich jak tylko można. Zjawisko stare jak wojsko, świadczace m.in o fatalnym kluczu kadrowym

  25. Fencer

    Nie doszukuj się drugiego dna!...30-letnie samoloty, pozbawione fabrycznego nadzoru, mają prawo się psuć a nawet rozbijać...

Reklama