Sejm uchwalił budżet na 2021 r. Utrzymano 2,2 proc. PKB dla MON

17 grudnia 2020, 15:29
DSC_6366
Fot. Maciej Szopa/Defence24
Reklama

Sejm uchwalił w czwartek ustawę budżetową na 2021 r. z deficytem na koniec roku w wysokości 82,3 mld zł. Wprowadzono kilkanaście poprawek zgłoszonych przez posłów PiS, jednak żadna z nich nie dotyczyła zmian środków przeznaczonych dla Ministerstwa Obrony Narodowej.

Za uchwaleniem budżetu zagłosowało 234 posłów, przeciw było 220, a 1 poseł wstrzymał się od głosu. Wcześniej w głosowaniu Sejm nie poparł wniosku KO o odrzucenie budżetu w całości.

Sejm do rozpatrzenia miał niemal 900 poprawek, ponad 600 wniosków mniejszości (poprawek zgłoszonych po pierwszym czytaniu odrzuconych przez komisję finansów publicznych) i prawie 280 poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu.

Ostatecznie przychylił się do wniosku zakładającego łączne głosowanie nad poprawkami, które uzyskały pozytywną opinię sejmowej komisji finansów i łączne nad poprawkami, które otrzymały opinię negatywną tej komisji i wnioskami mniejszości w związku z czym zamiast maksymalnie 882 przewidzianych głosowań, posłowie uporali się z budżetem w czterech głosowaniach.

Reklama
Reklama

Sejm zdecydował się na wprowadzenie kilkunastu poprawek zgłoszonych przez posłów PiS, które w środę uzyskały pozytywną opinię sejmowej komisji finansów publicznych.

Przypomnijmy, że projekt uchwalonego budżetu zakładał nakłady na obronność na poziomie 51,8 mld zł, co stanowi 2,2 proc. PKB przewidywanego na przyszły rok. Z tej kwoty 30,4 proc., czyli 15,78 mld zł przeznaczone zostało na wydatki majątkowe. Z kolei na prace B+R – zgodnie z ustawowym wymogiem – przeznaczono 2,5 proc. nakładów, czyli 1,3 mld zł.

 Pula funduszy została podzielona w następujący sposób:

  • 51,18 mld zł będzie wydanych w części obrona narodowa;
  • 445,8 mln zł w dziale obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa (np. Program Mobilizacji Gospodarki i Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych);
  • 205,7 mln zł to wydatki Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Agencji Mienia Wojskowego przeznaczane na inwestycje internatowe i mieszkaniowe.

Jeśli chodzi o stosunkowo największą pulę, czyli wydatki w części obrona narodowa, została ona podzielona w następujący sposób:

  • 15,64 mld zł to wydatki majątkowe przeznaczone głównie na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne resortu obrony narodowej oraz na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO;
  • 12,39 mld zł stanowią wydatki osobowe – wynagrodzenia oraz świadczenia relacjonowane do uposażeń dla żołnierzy i pracowników cywilnych;
  • 9,58 mld zł to wydatki na zakup usług remontowych, zdrowotnych, telekomunikacyjnych i pozostałych oraz na zakup materiałów i wyposażenia, sprzętu i uzbrojenia, energii oraz środków żywności;
  • 7,77 mld zł to emerytury i renty dla żołnierzy i funkcjonariuszy;
  • 1,84 mld zł zakwalifikowano jako pozostałe wydatki bieżące;
  • 1,83 mld zł stanowią świadczenia na rzecz osób fizycznych;
  • 2,14 mld zł zostanie przeznaczone na dotacje i subwencje na zadania związane z obronnością.

Budżet obronny z 2021 roku będzie pierwszym, zakładającym udział wydatków na poziomie 2,2 proc. PKB roku bieżącego, co jest zgodne z nowelizacją ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP oraz ich finansowaniu, przyjętą w 2017 roku. Ta nowelizacja zakładała stopniowy wzrost wydatków na obronę – od 2,1 proc. PKB w roku bieżącym do 2,5 proc. PKB w roku 2030.

Nie ulega wątpliwości, że budżet na 2021 rok będzie przedmiotem wnikliwych analiz i prac senatorów. Jednak można założyć, że wprowadzone w nim przez Senat zmiany zostaną w większości odrzucone przez Sejm. Tak więc z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić można, że budżety MON na przyszły rok nie ulegnie zmianie.

PAP/Defence24

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 90
Reklama
Lem
środa, 25 sierpnia 2021, 23:07

ŁATANIE PKB ZARAZ BEDA FLOTY TIROW DO HIPERMARKETOW I STRUKTUR SPEDYCYJNYCH JAKIE TO BEDA KWOTY SPRZET BUDOWLANY NOWY KOMBAJNY WYDOBYWCZE I CUDA ELEKTRONIKI Z ZA MURU osiagniemy najwyzszy poziom rozwoju swiatowego

pielgrzym
niedziela, 14 marca 2021, 16:40

NIECH POLSKA ZACZNIE WYDOBYWAĆ ZŁOŻA NATURALNE POLSKI JESTEŚMY NAJBOGATSZYM KRAJEM EUROPY MAMY TYTAN,WANAD, GAZ, ROPA, ZŁOTO ,SREBRO I INNE SUROWCE. POLSKI RZĄD MUSI NOSIĆ OKULARY BO NIC NIE DOSTRZEGA. POLSKI BUDŻET NA OBRONNOŚĆ POWINIEN BYĆ ZNACZNIE WYŻSZY NAPEWNO DWU CYFROWY. PO CO WYDAJEMY MILIARDY DOLARÓW NA SYSTEMY RAKIETOWE KTÓRYCH W RAZIE CZEGO W 100% NIE WYKORZYSTAMY BO NIE MAMY SATELIT WOJSKOWYCH OBSERWACYJNYCH, ROZPOZNAWCZYCH. CO Z MARYNARKĄ WOJWNNĄ PŁAKAĆ SIĘ CHCE GDZIE OKRĘTY PODWODNE I NAWODNE RÓŻNEGO TYPU. WIELE PAŃSTW CHCE NAM POMÓC I PRZEKAZAĆ TECHNOLOGIE KTÓREJ NIE POSIADAMY TAK JAK FRANCJA, IZRAEL, KOREA POŁUDNIOWA ,NORWEGIA ,NIEMCY I INNI. KOREAŃCZYCY NP.MAJĄ TAŃSZE FREGATY OD PROGRAMU MIECZNIK I ZAAWANSOWANE TECHNOLOGICZNIE, SYSTEMY RAKIETOWE TAŃSZE OD AMERYKAŃSKICH I INNE FRANCUZI OKRĘTY PODWODNE KONWENCJONALNE CZY ATOMOWE, POCISKI MANEWRUJĄCE, SYSTEMY RAKIETOWE PRZECIWLOTNICZE I PRZECIERAKIETOWE, NORWEGIA I NIEMCY POCISKI MANEWRUJĄCE, PRZECIWOKRĘTOWE,IZRAEL SYSTEMY PRZECIWRAKIETOWE, ANTYBALISTYCZNE,SATELITY I INNE. TO WSZYSTKO PO POZYSKANIU TRANSFERU TECHNOLOGI POLSKIE ZAKŁADY ZBROJENIOWE MOGĄ TO BUDOWAĆ W POLSCE TAK SAMO ŚMIGŁOWCE. NIECH PREZYDENT RP NAPRAWI BŁĄD SWOJEGO POPRZDNIKA I PRZYWRÓCI W POLSCE ZASADNICZĄ SŁUŻBĘ WOJSKOWĄ. POLSKA SAMA MOŻE ZBUDOWAĆ POCISKI BALISTYCZNE, MANEWRUJĄCE I INNĄ BROŃ .......

mustafa
niedziela, 14 marca 2021, 16:02

budżet na obronność już powinien wynosić 2,5% PKB

milwaw
sobota, 19 grudnia 2020, 09:24

Dobrze, że budżet obronny rośnie i to cieszy, jednak gdy dalej będzie panował taki chaos decyzyjny i biurokratyzacja w procesie modernizacji armii to choćby co roku było dostępne nawet 100 miliardów złotych to efekty nadal będą marne.. Niezbędne są niezwłoczne działania takie jak między innymi systemowe upraszczanie i skracanie procedur zakupowych, likwidacja zbędnych barier administracyjnych i przyspieszenie kluczowych programów modernizacyjnych, (jak np. systemy opl., rozpoznanie itp.) a kontrakty krajowe powinny być wieloletnie i realizowane kompleksowo, unifikacja możliwego wyposażenia armii dla zmniejszania kosztów, konkretne i niezmienne określenie wymagań wojska wobec działań przemysłu, jasne określenie odpowiedzialności konkretnych osób za realizację i terminowosć zamówień oraz rozliczanie z ich wykonania czy wreszcie szybsze powołanie jednej Agencji Uzbrojenia odpowiedzialnej za całokształt modernizacji i eksploatację systemów wojskowych. Tylko zdecydowane i przemyślane działania mogą pomóc w efektywniejszym wykonaniu programów modernizacji wojska polskiego a stan obecny jest zbyt daleki od obiektywnej pozytywnej oceny. Oby tylko kiedyś nie było za późno na podniesienie poziomu naszego bezpieczeństwa.. Sojusze są cenne jednak liczyć należy przede wszystkim na siebie jak to historia nieraz pokazała.

Tomek pl
piątek, 18 grudnia 2020, 18:46

Nic NIE da podnoszenie wydatków do 2,5 pkb jak będą Tak idiotyczne wydawane jak do tej pory

piątek, 18 grudnia 2020, 16:18

Z polską armią jak z polską reprezentacją PN...już za cztery lata już za cztery lata...bitwa otwarcia,bitwa o wszystko,bitwa o honor. Efekt... ciągłe klęski od 337 lat z małymi wyjątkami

Marcin
piątek, 18 grudnia 2020, 16:14

Moim zdaniem Polska co roku powinna podnosić 0,5% - 1% budżet MON. powinna przeznaczać do 2030 8% - 12% PKB na obronność. Jeśli ktoś uważa że podniesienie do 8% budżetu w przeciągu 10 lat jest nie możliwe to proszę sobie policzyć ile pieniędzy zmarnotrawili politycy nieważne jakiej opcji politycznej przez 10-20 lat Po tym wykazie widać ze w Polsce od 1989 r dalej rządzą wrogowie narodu. MON nie powinien zajmować się wypłatą rent i emerytów. Dzięki temu wykazowi MON można by zadać pytania. Poproszę o wyjaśnienie: 1,84 mld zł zakwalifikowano jako pozostałe wydatki bieżące; 1,83 mld zł stanowią świadczenia na rzecz osób fizycznych; 2,14 mld zł zostanie przeznaczone na dotacje i subwencje na zadania związane z obronnością. Żołnierzy da się policzyć ale ilu pracowników cywilnych pracuje w Siłach Zbrojnych RP? 12,39 mld zł stanowią wydatki osobowe – wynagrodzenia oraz świadczenia relacjonowane do uposażeń dla żołnierzy i pracowników cywilnych; W normalnym kraju MON odpowie na takie pytania. Natomiast Polski MON nie odpowie wcale lub zasłoni się tajemnicą państwową.

Ola
piątek, 18 grudnia 2020, 13:39

Karakale byłyby wartościowe gdyby umiały latać

Zamek
piątek, 18 grudnia 2020, 09:22

Budżet rośnie z roku na rok a marynarka tonie,czas chyba podjąć rękawice i ogłosić przetarg na okrety to i tak nie jest jednostkowy wydatek tylko rozłożony w czasie a warunek budowy tych okrętów w polskich stoczniach pod patronatem zagranicznego przedsiebiorstwa da gwarancje sukcesu a dodatkowo lwia część wydanych środków wróci do budżetu w podatkach

Chilii
piątek, 18 grudnia 2020, 23:46

Otóż właśnie to. A nawet planowanej liczby korwet na licencji Meko A-100 przez tyle lat nie zbudowano.

Krzys
piątek, 18 grudnia 2020, 07:47

I dylematów ciąg dalszy - jak wydać aby nic wartościowego nie kupić?

Darek
sobota, 2 stycznia 2021, 17:32

??? Ty tak od zawsze masz, że na wszystko negatywnie spoglądasz? Jeżeli dla ciebie F35, Kraby, Raki, Rosomaki, Patrioty, Himmars i pomniejsze zakupy to nic wartościowego to nie wiem co dla ciebie jest wartościowe.

Krzys
poniedziałek, 4 stycznia 2021, 10:57

F-35 gdzie stacjonują? Patrioty gdzie mają stanowiska? Himars w którym z półków? Kraby i Raki rzeczywiście kupują (bez wydajnej amunicji) aby coś kupować. A są to prodkty przeciętne i nie tanie. Dowód - świat nie rzucił się do zakupów. Z drugiwj strony - wielkorotnie tu omawiane zakupy pojedynczych egzemplarzy sprzętu dla propagandowego wydźwięku. Wielokrotnie odwoływane przetaegi. Przetargi które nie mogły przynieść efektu. Każdy wie o co chodzi. I to ma być obraz oczekiwanej redormy/odbudowy armii? Wg mnie jest to obraz dziejącej się tu i teraz akcji niszczenia naszego bezpieczeństwa. Przerażające jest to że, mając świadomość niebezpieczeństwa, akceptujemy ten stan.

JM
piątek, 18 grudnia 2020, 07:07

Armia to nie służba zdrowia. Załóż, że to ubezpieczenie przed kataklizmem na skalę II WŚ. Zginęło wtedy 6 MILIONÓW polaków. Mylisz skale zagrożeń i procenty ryzyka.

Krzys
piątek, 18 grudnia 2020, 13:02

Nie zginęło 6 milionów Polaków. Dość wiarygodne dane mówią o stratach 3,7 - 4,2 mln obywateli polskich różnych narodowości (w tym narodowości żydowskiej). Zawyżanie strat, świadome czy nie, niczemu - obiektywnie- nie służy.

Odbrązawiacz historyi
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:35

W większości popełnili samobójstwo! Słyszałem tę wersję. Aha Żydów było w tym 99% tych zabili Polacy pod nadzorem Niemców. Pozdrawiam.

sparrow
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:33

Pewnie jak zwykle nabijemy kieszeń zagranicznym koncernom, zamiast inwestować w rodzime - może ciut gorsze, ale budujące wiedzę i potencjał do przyszłych zamówień eksportowych. No i część tej kasy by wróciła do Polski w podatkach.

BWP BORSUK UJĘTY W PLANACH BUDZETU ???????????????????????????
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:27

BWP Borsuki -------------- zakupy ujęte w planach na 2021 ?????????????????????????????????????????

Ehh
piątek, 18 grudnia 2020, 12:15

Ten który zostanie ukończony w 2022?

Myslacy Polak
piątek, 18 grudnia 2020, 09:47

Zakonczenie pracy rozwojowej pierwszy kwartal 2022 z uwzglednieniem badan panstwowych. Umowa przelom 2022-2023 optymistycznie

Niuniu
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:04

Nakłady na służbę zdrowia w Polsce w stosunku do pkb są najniższe w Unii Europejskiej. Jeden samolot F16 kosztuje tyle co wybudowanie szpitala klasy wojewódzkiej. A koszt eksploatacja takiego samolotu jest porównywalny z kosztami eksploatacji szpitala. Mamy olbrzymi budżet obronny. naszym zagro żeniem są rosjanie. Ale Rosja od dziesiątków lat nie zabija już polaków. I nic nie wskazuje aby to się zmieniło. Za to w listopadzie tego roku średnio umierało dziennie w Polsce ponad 2000 polaków. W 2019r było to 1200 osób. Obowiązkiem Państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa jego obywalelom. Jak widać nie armia nie jest w stanie Nas obronić przed obecnym zagrożeniem. Ale co z tego - szpital źle się prezentuje na defiladzie. Nie ma to jak kolumna czołgów sprzed 30 lat.

asf
piątek, 18 grudnia 2020, 11:51

1) Jak to jest, że ciągle znajduje się ktoś, komu przeszkadza kasa wydawana na bezpieczeństwo, czyli na Wojsko Polskie, a nie przeszkadza, że każdego na kościół katolicki jest wydawane kilkanaście miliardów złotych?
2) Piszesz: "Obowiązkiem Państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa jego obywalelom. Jak widać nie armia nie jest w stanie Nas obronić przed obecnym zagrożeniem." - ale nie pomyślisz, że gdy przyjdzie inne zagrożenie, w postaci armii obcego państwa to wtedy nie będzie już czasu na budowanie systemu bezpieczeństwa na to zagrożenie

Jarek
piątek, 18 grudnia 2020, 09:47

Po co ci szpitale jak stracisz suwerennosc i Polskę?

abenader
sobota, 19 grudnia 2020, 13:17

Po to żeby się leczyć.Ludzie cenią sobie zdrowie nawet podczas okupacji.Można też zadać inne pytanie.Po co ci silna armia jak nieleczeni ludzie będą umierać w swoich domach albo na ulicach.Jestem zwolennikiem silnej obrony narodowej (nie tylko armii) ale alternatywa armaty zamiast tomografow jest w założeniu falszywa.Tak przy okazji służba zdrowia jest uznawana za sektor bezpieczeństwa narodowego.Polecam lekturę strategii gm.

Anty-Che
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 09:13

Ale jak stracisz suwerennosc to cale nowoczesne wyposazenie tego szpitala zostanie wywiezione na wschód. I nie bedziesz miał ani suwerenności ani szoitala.

zeneq
piątek, 18 grudnia 2020, 09:33

Otóż wszystko wskazuje że to może się zmienić. Rosja nie zabija nas bynajmniej nie z braku ochoty ale ze strachu przed NATO. Zbrojenia Rosji, modernizacja armii i nowe systemy wprowadzane na wyposażenie to nie odpowiedź na brak pomysłów na to co zrobić z nadmiarem kasy w Moskwie ale zwykły wyścig zbrojeń. A szpitale nawet gdybyśmy ich postawili po 100 w każdym mieście to przy braku własnej armii i sojuszu nie zapewnią bezpieczeństwa obywatelom gdy Rosja wyruszy na kolejną wojnę z Polską.

fkdsjfkdjsfkjdskjf
piątek, 18 grudnia 2020, 09:14

Nareszcie coś mądrego, powiedz to Putinowi, może przestanie bez sensu wydawać pieniądze na uzbrojenie, a zacznie wreszcie poprawiać w Rosji fatalny stan szpitali i dróg.

Andrzej
piątek, 18 grudnia 2020, 07:44

Po co nam armia, jest przecież bundeswehra.

Ciekawy
piątek, 18 grudnia 2020, 07:28

Próżny trud. Rozbrajania Polski dla wygody twojej Rosji nie będzie.

Czompo
piątek, 18 grudnia 2020, 12:46

Nic się nie bój, odwiedzisz szpital w bliższym lub dalszym czasie i się zdziwisz ,że mogłeś pisać takie bzdury. Zdrowia życzę.

Ambasador
piątek, 18 grudnia 2020, 06:30

Typowe myślenie szarego Polaka-po co aię zbroić jak nikt nas nie atakuje a jak się coś dzieje to wielkie halo...ale wiadomo-mądry Polak po szkodzie.....oby nie. Pzdr.

Raf
piątek, 18 grudnia 2020, 18:20

Typowe myślenie szarego Polaka - po co tam jakieś szpitale, służba zdrowia - a efekty jak widać...

Antytroll
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:42

A świstak siedzi.... Gdyby nie takie myślenie jak twoje, to dzisiaj Polska była by jednym z najpotężniejszych państw na świecie i nie brakowało by pieniędzy ani na służbę zdrowia, ani na inne wydatki . Ale jak ktoś skąpił na armię to potem był mordowany i grabiony przez wszystkich co kilkadziesiąt lat, tak że stracił tysiąc razy więcej i teraz ledwo wiąże koniec z końcem. Podobne bzdury rozpowszechniała zresztą ruska agentura w pierwszej Rzeczpospolitej, że nie ma co wydawać pieniędzy na wojsko bo nikt nam nie zagraża, więc te twoje banialuki to nie jest nic nowego. Ale widać przynajmnjej, że kogoś boli zwiększanie wydatków na armię przez Polskę. A z tymi pokojowymi Rosjanami którzy już łaskawie nas nie mordują to nawet szkoda gadać

Raf
piątek, 18 grudnia 2020, 18:22

Akurat w II RP nie skąpiono na armię a jaki był efekt końcowy - każdy wie

piątek, 18 grudnia 2020, 16:07

Bredzisz nie znając historii

X
piątek, 18 grudnia 2020, 08:37

Masz rację w 100%

Paweł P.
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:03

Zaraz będzie 45% to się zapłaczą Totalsi.

stefan
czwartek, 17 grudnia 2020, 21:40

I za te pieniądze znowu kupią bulwarowe Rangery , wmawiając ludziom , że to następca Honkera ? Przeciez to pieniądze wyrzucone w błoto. Czy ten rząd potrafi coś w ogóle zrobić dla wojska ? Jak na razie to tylko robią destrukcję naszej armii.

fsdjflkdsjfkljdslkafjaklsd
piątek, 18 grudnia 2020, 09:17

To nie następca Honkera, tylko samochód, który jest w stanie realizować pewną przeznaczoną dla niego część zadań. To nie jest samochód do wszystkiego. Spokojnie nada się do wożenia zupy, przewozu oficerów, czy innych zadań poza linią frontu.

Marek
piątek, 18 grudnia 2020, 07:29

Ranger bulwarowy? Rolniczy jak już.

Jabadabadu
piątek, 18 grudnia 2020, 14:16

Zgoda, rolniczy. Do zaorania budżetu w sam raz.

W wy
piątek, 18 grudnia 2020, 02:04

Ciekawa hipoteza, zwiększając liczebność wojska ( a to podstawa ) kupując kraby, raki, Poprady itp, itd robią destrukcję armii. To co w takim razie działo się wcześniej ??????

PRACA DLA POLAKÓW MAMY KRYZYS GOSPODARCZY INWESTUJMY W POLSKE I POLAKÓW
czwartek, 17 grudnia 2020, 20:42

Oby pieniądze te zostały wydane w jak najwiekszym stopniu w rodzimym przemysle --------- mamy kryzys gospodarczy ratujmy POLAKÓW I ICH BUDZETY DOMOWE DAJMY IM CHLEB AMERYKANIE IZRAELCZYCY NIEMCY SAMI SOBIE PORADZĄ NIE MUSIMY INWESTOWAC W ICH PRZEMYSŁ W ICH GOSPOADRKI ----------- kupmy Jelczy na nie wsadzmy 35 mm zintegrowane z piornem lub posadowmy to wszystko na podwoziu kraba uzyskując zamiennik szyłek zainwestujmy w obrone przeciwlotnicza (osłone bezpośrednią wojsk) budowaną przez rodzimy przemysł zamówmy PPK Piratów wzmacniając obrone przeciwpancerną kupmy więcej Krabów Raków i amunicji precyzyjnej do nich plus odpowiednia ilośc podświetlaczy celów dla rozpoznania a uzyskamy precyzyjne uderzenia niczym z górskiego krabachu jednak nie wrażliwe na warunki atmosferyczne na które były wrażliwe drony itd kupujmy w jak najwięszkym stopniu w rodzimym przemyśle

Raf
piątek, 18 grudnia 2020, 18:23

Znając życie to od amerykanów kupimy i oni wezmą te pieniądze

ABC
czwartek, 17 grudnia 2020, 19:09

2,2 % to więcej niż do tej pory , ok. Obrona i wolność zawsze są w cenie. ... materiałów i wyposażenia, sprzętu i uzbrojenia... - ciekawe ile tak naprawdę jest przeznaczone na nowy sprzęt. Pozyskamy nowe technologie? Wydatki osobowe, wynagrodzenia - ostatecznie przy podobnej sile, podobnym sprzęcie najważniejszy jest żołnierz. Inwestycje ? Trafione lub nie. Wydatki będą merytoryczne czy polityczne? Każdy z nas ma prawo być dobrze rządzonym.

xzfsdfsdfsafdsafsaf
piątek, 18 grudnia 2020, 09:23

Zgodnie z treścią artykułu ok 15 mld na inwestycje, 12 mld na pensje, 9 mld utrzymanie sprzętu, ok 7 mld na emerytury. Więc gdzie jest tu twoje "głównie".

fdsfdsfsdfdsgds
piątek, 18 grudnia 2020, 09:19

W artykule jest napisane, ile na modernizacja (ok. 15 mld.), a ile na pensje.

Democracy Now
czwartek, 17 grudnia 2020, 19:03

NASAMS kupcie aby mieć obronę baz i zgrupowań wojska !!!

Yyyy?
piątek, 18 grudnia 2020, 07:31

Po co gotowiec z półki jak można wsiąść CAMM?

Stanisław
czwartek, 17 grudnia 2020, 19:03

kasa idzie głównie na wysokie emerytury dla czterdziestolatków, a w jednostkach dalej "Malutka" i bezzębne Mi-24.

Przemek
czwartek, 17 grudnia 2020, 18:56

Przy założeniu małego wzrostu gospodarczego. Banki już mówią że będzie o ok 2% wyższy niż planowany w budżecie. Czyli doojdzie jakieś 2 mld pod koniec roku. Pozatym na szybko ogłosili kilka przetargów. Kupią min drony amunicję i różne radary itp .

orel
piątek, 18 grudnia 2020, 09:57

dojdzie albo i nie dojdzie, budżet ma być taki jakie jest planowane PKB. To czy coś dołożą albo nie to zupełnie inna sprawa

dlksaldkslkflsdkf
piątek, 18 grudnia 2020, 09:24

Chyba priorytet pójdzie na rozpoznanie, tak coś na to wygląda.

Peter
piątek, 18 grudnia 2020, 06:28

Antek już 10 tys. dronów kupił...

HanSolo
piątek, 18 grudnia 2020, 01:18

Poprzednio ogłaszali naprawę czołgów. Ogłaszasz w mediach jak auto dajesz do mechanika? Potem ogłaszali zakup dronów. Kupili 9. Jak bierzesz internet na próbę to też w mediach donosisz o sukcesach w zakupach? Zamiast 50 Caracali kupi 3 najdroższe na świecie latajace szpitale. Reszta pieniędzy "się rozeszła" Black Hawków ile jest? Sześć? Matko jedyna... Nie ma czym latać już to nowe środki na smigłowce przeznaczyli. Tym razem nie dostaną dobrego kontraktu. Max to jakies 16-32 malutkich 4-5 osobowych helikopterków. Zamiast 50 średnich transportowych. Pytali w Eurocopter o oferte to im słuchawka Francuzi trzasnęli bez słowa...

wsio'jqw;
piątek, 18 grudnia 2020, 13:18

Jedź razem z francuskim Eurocopterem na wczasy.

On ona ono
czwartek, 17 grudnia 2020, 18:22

1-Narew-15 bateri po 3 wyrzutnie -F16V-16 samolotów -Himars-18 wyrzutni -Black hawk-18 -spikeNLOS zasieg 32 kl

Box123
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:45

Nie ma już sensu inwestować nowe f16. Cena niewiele niższa od f35, a możliwości to ułamek tego co tych drugich

orel
piątek, 18 grudnia 2020, 10:04

Z tym ułamkiem mozliwości to przesada, są mniejsze owszem ale pamiętajmy że F-16 block 70/72 to też duży przeskok względem tego co mamy obecnie przy dużo niższym godzinowym koszcie lotu co F-35 co też ma spore znaczenie. Jednakże i tak bym wola zostać przy tym co mamy (przynajmniej na razie) i iść w loyal wingman (o ile by miał możliwości ataku zarówno celów powietrznych jak i naziemnych) z możliwie dużą autonomiką tych systemów o ile cena faktycznie byłaby kilkukrotnie niższa niż pełnoprawny myśliwiec

Zly
czwartek, 17 grudnia 2020, 18:21

Co z tego cała kasa będzie wywalona na boty liniowe wojska będą dalej ruch....

Box123
czwartek, 17 grudnia 2020, 18:16

Takie wydatki są niewystarczające. Nie mamy ani czasu na modernizowanie armii 100 lat, ani nie możemy sobie pozwolić na posiadanie armii na aby aby. W naszej sytuacji geopolitycznej w tym agresywnej postawy KE reprezentującej Niemcy, które próbują podporządkować sobie po raz kolejny kontynent i działają w sposób podporządkowany skrajnej ideologi (tym razem dla odmiany lewackiej), która to przysłania prawo i fakty, tylko posiadanie bardzo silnej armii, może być ostatnim argumentem, który będzie uszanowany przez druga stronę. Czyli osiągnięcie trochę takiego statusu turcji, która nawet pomimo wspopracowania z Rosją i terroryzowania UE, przez długi czas była przez zachód houbiona. Trzeba zwiększyć plany modernizacyjne przynajmniej x2-3. Można to osiągnąć nawet przy dodatkowych nakładach 15 miliardów rocznie i tworząc z tych środków specjalny fundusz modernizacyjny na okres 10 lat, co da dodatkowe 150mld złotych do 2031 roku. Za te środki kupić dodatkowe 3 eskadry f35 (około 30 mld zl z vat), 7 dywizjonów krabow (podwojenie liczby dotychczasowych plus dwa dla nowej 18 dywizji) - około 7 mld złotych; 600 czołgów K2 pl z pełnym transferem transferem technologii ( dostawy w latach 2025-2032) około 25mld złotych ( a dodatkowo opracowanie wspólnie z Koreą czołgu kolejnej generacji k3 pl i wyprodukowanie 400 sztuk w latach 2033-40. Tutaj ewentualnie tylko koszty badań przypadały by na lata do 2031/32 roku; koszty zakupu przypadały by na lata po istnieniu funduszu modernizacyjnego i powinny być pokryte z ówczesnych budżetów MON); dokupienie do liczby 160 wyrzutni himrams z możliwie największym transferem technologi - czyli powyżej 56 sztuk które są przewidziane w planie modernizacyjny - ok 10mld); dołożenie do pełnego transferu technolgii w narwii od Brytyjczyków + dwie dodatkowe baterie - ok 5mld; 200 niszczycieli czołgów ( po 8 na każdy batalion czołgów, borsukow i rosomakow) - ok 5mld; 32 apache i 64 śmigłowce uderzeniowe opracowane z Włochami aw249 (po wcześniejszym odkupieniu 51% Świdnika jako warunek współpracy) - ok 20mld; 60 blackhawkow i 60 aw139 (dostosowanych do zwalczania czołgów) lub jeśli wlosi nie przystali by na warunki odkupienia Świdnika , 120 blakhowkow, a jako drugi śmigłowiec uderzeniowy cobre - ok 15mld. Łącznie powyższe wydatki to ok 115mld złotych. Pozostają więc dodatkowe środki np na: przebudowę kryli bardziej na wzór dan i ewentualny ich zakup; opracowanie i kupienie 200-300 sztuk ciężkich borsukow (45t); modernizację wszystkich gradów i langust do standardu langusty2; opracowanie rozwinięcia pioruna do 12km; opracowanie lub zakup nowej amunicji o znacznie wydłużonym zasięgu do krabow). Wydanie dodatkowych 150 mld złotych na armię w ciągu 10 lat to żadne pieniądze w porównaniu z kosztami ewentualnego podporządkowania politycznego czy pozbawienia środków ze względów ideologicznych przez KE. Nie mówiąc już o utracie niepodlegloaci w wyniku ataku ze wschodu ale nawet samej desytabilizacji i utraty poczucia bezpieczeństwa przez inwestorów na skutek zagrożenia takim atakiem. Znaczna część tych kosztów wróci też do budżetu Polski, w postaci różnych podatków (przynajmniej około 1/5 tej kwoty), a jednocześnie da impuls do rozwoju gospodarczego. Jako uzupełnienie należy wpisać do ustawy wymog przekazywania na modernizację 30% budżetu MON, a od momentu kiedy wydatki osiągną 2,5% PKB - 35% budżetu, co powinno zapobiegać rozpływaniu się tych środków na inne cele oraz stworzyć instytut badawczy z prawdziwego zdarzenia, który posiadał by odpowiedni budżet (np: 0,2%PKB) do rozwijania i tworzenia nowych technologii, także w oparciu o pozyskiwane licencje

Jarek
piątek, 18 grudnia 2020, 10:08

Pamiętaj ze 20mld to koszty osobowe rocznie.

Krzys
piątek, 18 grudnia 2020, 07:53

Czyli to jednak Niemcy wraz z całą UE są największym zagrożeniem? Ciekawe co mówisz ... Ale nie powtarzaj tego za często bo wyjdzie, że reprezentujesz kremlowskie interesy.

Box123
piątek, 18 grudnia 2020, 12:26

Zagrożenie jest tu i tu. Czyli w zasadzie nic nowego. Jak będziemy za słabi ci pierwsi zrobią z nas prowincje. Jak wyjdziemy z UE, a przynajmniej bez odpowiedniego przygotowania i zbyt szybko, pójdziemy pod nóż tych drugich. Więc trzeba zrobić krok do przodu zgodnie z tym co pisze powyżej. Tymbardziej, że akurat tego nigdy nie robiliśmy, bo akurat na armię zawsze nam szkoda było pieniędzy

HanSolo
piątek, 18 grudnia 2020, 01:20

"W naszej sytuacji geopolitycznej w tym agresywnej postawy KE reprezentującej Niemcy..." - Lecz się typie.

Krzys
piątek, 18 grudnia 2020, 10:04

Poprostu gdzie indziej widzę zagrożenia. Nie rozumiem nienawiści do zachodnich sąsiadów, którzy tak jak i my mają swoje interesy ale nie są wrogami. Być może traktują Polaków protekcjonalnie ale sami na to zasłużyliśmy. Trzeba się uczyć współpracy a nie lansować teorii oblężonego obozu.

Ja
piątek, 18 grudnia 2020, 00:44

Doskonale napisane

Autor Widmo
czwartek, 17 grudnia 2020, 23:21

Box123, masz 100 % racji, że zakładany na kolejne lata budżet z wydatkami na modernizację sprzętu, jest co najmniej niewystarczający i przypomina przykrótką kołdrę. Z tego co mi wiadomo, był sprecyzowany projekt dofinansowania zakupów strategicznego uzbrojenia z dodatkowych środków poza budżetem MON, coś w stylu finansowania zakupu F-16 swego czasu. Nie wiem jednak na ile jest realny do zrealizowania na chwilę obecną, w związku z sytuacją pandemiczną i związanymi z nią extra wydatkami. Jak dla mnie, w obecnej sytuacji pozostaje to co wynika z aktualnych założeń PKB na armię i przeznaczonej części budżetu na modernizację.

Hektor
czwartek, 17 grudnia 2020, 21:57

A gdzie okrenty podwodne

Paweł P.
piątek, 18 grudnia 2020, 11:08

na huk Ci te okręty teraz. P.S. Chciałbym aby PL miała kompetencję, do ich budowy – może nie za 5 lat, ale za 10 – całych.

12
czwartek, 17 grudnia 2020, 21:27

Dobrze prawisz. Wydaje się, że ta ekipa idzie w tym kierunku - zobaczymy. Pewne jest, że będą mieli silny wiatr w oczy (feministki, ekolodzy, kosmopolici, germanofile, euroentuzjaści). Sojusze sojuszami, a my musimy być gotowi. Popieram, szczególnie podoba mi się zapisanie na sztywno procentu na nowy sprzęt.

Marek
piątek, 18 grudnia 2020, 14:07

To jasne, że należy być gotowym na wszystko. Nawet coś, co dziś wydaje się zupełnie nieprawdopodobne, jutro może być całkiem możliwe a pojutrze pewne.

czwartek, 17 grudnia 2020, 19:44

Dużo kolega się na produkowal A i tak rządzi USA kupimy co oni zechcą nam sprzedać.

Tomasz34
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:13

W większości typów uzbrojenia to USA przoduje. Po drugie to tylko oni na naszym teatrze działań mają realną projekcję siły. Polska robi zakupy też w innych krajach, również we własnym przemyśle(Poprad, Krab, Grom, Piorun, MSBS , Pilica, Kormoran itp.)

Box123
piątek, 18 grudnia 2020, 12:30

Dokładnie. Ale też nie powinniśmy popadać w skrajności. Dlatego uważam, że ważne jest żeby narew i wilka kupić u Brytyjczyków i w Korei, co znajduje też swoje uzasadnienie w krabie łączącym akurat technologie obu tych krajów

rozpłaszczony
piątek, 18 grudnia 2020, 12:15

Możliwe jest ochłodzenie na linii Waszyngton - Warszawa . Być może doprowadzi to do końca zakupów z półki w USA i szukania innych oferentów sprzętu wojskowego bardziej skorych do dzielenia się technologiami . Bez tego nasza zbrojeniówka pozostanie wykonawcą remontów posowieckiego sprzętu i producentem prostych konstrukcji .

Democracy Now
czwartek, 17 grudnia 2020, 19:03

NASAMS do obrony baz lotniczych i zgrupowań wojsk a nie ciężki sprzęt

desperado
piątek, 18 grudnia 2020, 00:45

do ..Niuniu,.... Rosja od dawna nie zabija ludzi ,....a to dobre, największy bzdury jakie przeczytałem od lat, to ci odpowiem ....bo nie może, ma nad sobą silniejszych, gdyby mogła już by to zrobiła.

Kenny
czwartek, 17 grudnia 2020, 17:17

Lwia czesc budzetu to wydatki jak widzimy na utrzymanie mlodych emerytow ...dlatego wielu idzie do armii ludzi po ukladach to synowie,corki,kuzynie wojskowych wiadomo o co chodzi.

STOP EKSPORTOWI PRACY PRACA DLA POLAKÓW
czwartek, 17 grudnia 2020, 17:13

oby jak najwięcej zostało wydane w krajowym przemysle -------- PPK PIRAT może wejdzie do produkcji seryjnej zamówić tego z 1500 systemów raz i konkretnie, więcej KRABÓW I RAKÓW, 35 MM ZINTEGROWANE Z PIORUNAMI NA JELCZACH ROSOMAKACH ITD

HanSolo
piątek, 18 grudnia 2020, 01:21

Oby nie. Z tego wszystkiego tylko wcale nie polski Rosomak i do połowy polski Jelcz warte cokolwiek...

Marek
piątek, 18 grudnia 2020, 13:51

Jasne. Kraby i Raki są zupełnie nic nie warte, bo są takie mniej "europejskie". Jeśli Krab nie jest nic wart, to powiedz mi co jest wart będący na wyposażeniu francuskiej armii gąsienicowy AMX Au F1 z lufą o długości 39 kalibrów, który strzela na 28 kilometrów z wiatrem w plecy?

Xorer
czwartek, 17 grudnia 2020, 16:48

Wszyscy pamiętamy "komentatorów i specjalistów z opozycji" którzy twierdzili że wzrostu budżetu MON do 2.2% nie da się zrobić....

Rumak
czwartek, 17 grudnia 2020, 20:57

Wszystko się da, a teraz wyszukaj jaki jest deficyt budżetowy tylko do tego dolicza zadłużenie z funduszy typu covid, solidarnosciowy . Wyjdzie tak coś koło 280mld zł. No ale niedobra Unia da kasę to nie ma co się skupić. Druga rzecz dodruk pieniądza, sprawdź skalę( fakt że w dobie kryzysu covid robi tak chyba większość w unii)

Marek
piątek, 18 grudnia 2020, 15:00

A Unia taka dobra, bo bierze z sufitu to, co daje? Po pierwsze płacimy tam składki. Niebawem będą wyższe od tego co otrzymujemy. Powinieneś wiedzieć także, że "dopłacanie" do Polski jakie miało miejsce wcześniej co roku odbijała sobie z nawiązką.

Janusz
piątek, 18 grudnia 2020, 16:42

Poczytaj ile jesteśmy do przodu,wkładamy tak ale jak na razie więcej dostajemy i to duzo więcej. Kilkadziesiąt państw w unii kolejne w kolejce się ustawiają. Wszyscy oszaleli? Pchają się tam gdzie jest niedobrze,tam gdzie stracą grube mln euro. Ale zapomniałem nasz wódz wie lepiej . Niestety prawda jest taka że dzięki unii mamy skok ewolucyjny. No ale teraz w niektórych kręgach i mediach Unia to jak zsrr,a na zachodzie to zgniły kapitalizm,a opozycja to zdrajcy. Już to kiedyś przerabialismy

Autor Widmo
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:42

Rumak, znasz może jakieś alternatywne rozwiązanie ?

Rumak
piątek, 18 grudnia 2020, 11:59

Zawsze jest jakieś,np zaciskania pasa,można ale czy będzie lepsze,nie wiem,ekonomistą nie jestem,to była odpowiedź na tezę że opozycja mówiła że nie bedzie pieniedzy na 2,2%. Kij ma dwa końce.

Tomasz34
czwartek, 17 grudnia 2020, 16:43

Po dzisiejszym kursie dolara do złotego, daje to mniej więcej 14,3 mld dolarów przeznaczonych na zbrojenia i obronę narodową w przyszłym roku.

Autor Widmo
czwartek, 17 grudnia 2020, 23:01

Tomasz, wyobraź więc sobie co można byłoby kupić dla naszego wojska przez dwie kadencje poprzedniej ekipy, mając do dyspozycji jedynie 1/2 tej kwoty. Chcieć, to móc. Ale oprócz tego potrzebna jest też jakakolwiek wizja tego, co chce się zrobić i odrobina logicznego myślenia. Oni po prostu jednego i drugiego niestety nie mieli. Parafrazując słowa pewnego klasyka " Prawdziwych mężczyzn poznaje się po tym, nie jak zaczynają, ale jak kończą ". W mojej ocenie MON ostatnio trochę się podciągnął, ale chromy i metalik FORDów RANGERów blasku obecnemu ministrowi nie przysporzą.

rozbawiony
piątek, 18 grudnia 2020, 12:25

Od czasu zakupu 20 Himarsów i malowania T-72 rzeczywiście zakup ,, błyszczących '' Fordów jest krokiem w dobrym kierunku .

Tomasz34
piątek, 18 grudnia 2020, 10:12

Mamy 2020 rok, po co wracać do historii i zakupów poprzednich rządów? PO też dużo kupiła(lub rozpoczęła programy które PiS "przyklepał"). A F-16 to zasługa SLD. Z punktu widzenia obronności Polski to co kto kupił, nie ma żadnego znaczenia. Ważne czy wogóle coś kupiono. Jedynie politycy przed wyborcami lubią podkreślać swoje zasługi w tym zakresie.

Tweets Defence24