Samoloty US Navy zderzyły się w powietrzu

18 maja 2021, 12:22
T-45C Goshawk
Fot. US Navy
Reklama

W rejonie Naval Air Station Kingsville w Teksasie zderzyły się w powietrzu dwa samoloty szkolno-treningowe T-45 Goshawk należącego do eskadry VT-22 Golden Eagles. Załoga jednej maszyny musiała się katapultować, ale drugi samolot zdołał wylądować bezpiecznie.

Zdarzenie miało miejsce 17 maja 2021 roku około godziny 11:00 czasu lokalnego, krótko po starcie samolotów z bazy liczniej w Kingsville. W wyniku kolizji w powietrzu jedna z maszyn uległa tak poważnym uszkodzeniom, że runęła na ziemię i rozbiła się na ranczu w rejonie Ricardo, około 15 km na południe od lotniska. Obszar katastrofy został zabezpieczony przez lokalne służby ratownicze oraz US Navy. Instruktor i pilot-uczeń zdołali się bezpiecznie katapultować i nie doznali poważniejszych obrażeń. Po odnalezieniu przez służby ratownicze trafili do pobliskiego szpitala Christus Spohn Kleberg.

Załoga drugiego samolotu zdołała mimo uszkodzeń powrócić na lotnisko i bezpiecznie wylądować. Obecnie okoliczności zdarzenia są badane przez odpowiednie służby lotnictwa US Navy we współpracy z lokalnymi władzami. Co warto odnotować, pod koniec marca b.r. rozbił się inny samolot T-45 Goshawk należący do tej samej eskadry VT-22 z Kingsville. Jest to jednostka w której wspólnie szkolą się piloci US Navy i US Marines przed przydziałem do jednostek operacyjnych.

T-45 Goshawk to samolot szkolenia zaawansowanego U.S. Navy (korzystają z nich także piloci U.S. Marine Corps) wprowadzony do służby pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia. Jest to zamerykanizowany wariant maszyny BAE Hawk, który w USA produkowała firma McDonnell Douglas. Łącznie wybudowanych zostało 221 tych samolotów z czego na początku tego roku w służbie pozostawało ich jeszcze 194. Wszystkie należą do zmodernizowanej wersji T-45C doposażonej m.in. w glass cockpit i system nawigacji inercyjnej. Obecnie amerykańska marynarka wojenna rozpoczyna poszukiwania następcy tych maszyn.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 49
Reklama
Jacek
sobota, 22 maja 2021, 05:28

W grudniu 2020 roku National Commission on Military Aviation Safety (NCMAS) opublikowała raport o niebojowych stratach poniesionych przez amerykańskie lotnictwo wojskowe - US Air Force, US Army, US Navy i US Marine Corps. Z opublikowanych danych wynika, że w latach 2013-2020 w różnego rodzaju wypadkach utracono 186 statków powietrznych. W omawianym okresie zginęło 224 osób z personelu lotniczego i pomocniczego. Straty materialne oszacowano na 11,6 mld USD, natomiast straty niematerialne, wynikające ze śmierci lotników są trudne do oszacowania…

Jacek
środa, 19 maja 2021, 23:17

W dniu 4 maja 2021 roku z Wichita Falls-Sheppard w Teksasie wystartował samolot dyspozycyjny Mitsubishi MU-2B-60 Marquise. Miał lecieć na lotnisko Hattiesburg Municipal. Podczas podejścia do lądowania samolot spadł na osiedle mieszkaniowe. Zginęły 3 osoby znajdujące się na pokładzie MU-2B-60 oraz 1 osoba na ziemi - mieszkaniec domu na który spadł samolot. Zapewne nie był to ostatni wypadek lotniczy na terytorium USA i niestety ciąg dalszy niebawem nastąpi...

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 19:17

No juz potęznie gonisz w piętke jak siegasz po wypadki cywilne:)) Ale co ci zostało, rubelków brak a twoje "rewelacje" upadają jedna po drugiej.

Jacek
sobota, 22 maja 2021, 00:41

W dniu 22.03.2021 r. w rejonie miasta Pingtung na Tajwanie w trakcie lotu treningowego zderzyły się dwa samoloty myśliwskie F-5E Tiger II. Obu pilotom udało się katapultować, jednak jeden z nich zginął, a drugi został uznany za zaginionego…

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:37

A ostatnio rozbił sie wasz Jak-130 na bandyckiej Białorusi. Niestety załoga nie przezyła katapultowania sie za pomoca twórcy kalek czyli fotela K-36 Zwiezda.

Davien
środa, 19 maja 2021, 13:50

W dzisiejszym dniu na Białorusi rozbił się Jak-130, czyli najnowszy rosyjski samolot szkolno-bojowy, załoga niestety nie przeżyła. Własnie nastąpił ciąg dalszy panei jacek.

Jacek
środa, 19 maja 2021, 00:52

W dniu 18.02.2021 r. w rejonie Sacramento Mather AFB w Kalifornii rozbił się samolot szkolno-treningowy Northrop T-38C Talon, należący do 50th Flying Training Squadron 14th Flying Training Wing US Air Force. W dniu 19.02.2021 r. w pobliżu Columbus AFB w Mississippi rozbił się samolot szkolno-treningowy Northrop T-38C Talon, należący do 1st Reconnaissance Squadron/9th Reconnaissance Wing US Air Force. Ciąg dalszy niebawem nastąpi…

GB
środa, 19 maja 2021, 13:11

Masz rację. Właśnie w Baranowiczach na Białorusi rozbił się szkolno bojowy Jak-130...

FR
środa, 19 maja 2021, 23:18

Poczekajmy więc na kolejną katastrofę lotniczą i znowu przyznamy sobie rację...

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:25

No własnei mamy kolejna: MiG-21 spadł w Indiach zabijając pilota, coś jeszcze.... To juz trzeci MiG-21 w tym roku na ziemi w kawałkach.

ret
sobota, 22 maja 2021, 14:35

Niech Hindusi o kolejne 100 lat przedłużą resursy to dziesiątkami będą spadały.

Valdore
czwartek, 20 maja 2021, 19:17

Oj zabolało jak wasze rewelacje upadły:)

lokk
wtorek, 18 maja 2021, 22:25

Jeżeli mówicie ,że tylko rosyjskie samoloty się rozbijają , to jak to możliwe w przestrzeni powietrznej rozbiły się samoloty amerykańskie?

Monkey
wtorek, 18 maja 2021, 16:19

Wypadki się zdarzają, jednym częściej, drugim rzadziej. Najważniejsze, że nikt nie zginął.

piotr
wtorek, 18 maja 2021, 14:45

To nie mozliwe tylko Ruski zlom zderza sie w powietrzu i nie tylko .

xd
środa, 19 maja 2021, 09:50

Chyba jest różnica pomiędzy lotnictwem szkoleniowym, a bojowym? Czyż nie?

Davien
wtorek, 18 maja 2021, 19:14

Jak widać brytyjskei maszyny tez sie zderzaja.

Gnom
środa, 19 maja 2021, 12:38

Czyżby, w końcu wyprodukowano je w USA? Goshawk to jednak znaczne zmiany choć na bazie Hawka.

Davien
środa, 19 maja 2021, 18:48

T-45 Goshawk to zmodernizowany Hawk, którego 60% powstaje w BAE w Anglii wiec jak widac jednak brytyjski panie Gnom

y
wtorek, 18 maja 2021, 18:09

To jak to w końcu jest? Tylko czy nie tylko?

spoko
wtorek, 18 maja 2021, 17:34

Porownujac ilosc samolotow do ilosci wypadkow masz racje

środa, 19 maja 2021, 05:58

No nie. Sprawdz sobie ile w w 2020 roku rozbiło się F-15/16/18/35 i porównaj z Rosja. Zdziwisz sie.

Davien
środa, 19 maja 2021, 13:34

dziecko, samych F-16 lata więcej niz wszystkich rosyjskich maszyn wiec nie zmyslaj.

czwartek, 20 maja 2021, 08:59

No i co z tego. Amerykańskie samoloty spadaja o wiele częściej.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 19:18

Spadają podobnei jak rosyjskei a jest ich kilka razy wiecej i latają kila razy bardziej intensywnie. Coś jeszcze?

niedziela, 23 maja 2021, 13:07

Spadają proporcjonalnie częściej wszędzie gdzie są tylko użytkowane. I mimo ogromnych starań Indii(użytkowanie Mig-21 do śmierci maszyn albo pilotów) to jeśli chodzi o procentowe straty z powodu katastrof poszczególnych typów maszyn to amerykańskie maszyny zajmują chyba wszystkie miejsca w pierwszej 10 tej klasyfikacji. W cywilnej klasyfikacji także.

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:40

Doprawdy?? W samych Indiach rozbiło sie ponad 400 MiG-21, ile tego złomu spadło gdize indziej tojuz Rosja nei podaje( W polsce 94 MiG-i) A pierwsze miejsce zajmuje Su-57: rozbiło sie 50% i to po niecałych 8-miu godż nalotu. A w cywilnej klasyfikacji to palme pierwszeństwa dzierżą rosyjskie Iły i Tupolewy.

poniedziałek, 24 maja 2021, 16:13

Brakuje argumentów to po prostu kłamiesz 94 rozbite polskie mig-21 to raptem 18% stanu w czasie 42 lat użytkowania, 400 Indyjskich to 33% stanu w czasie 57 lat użytkowania. Jak to się ma do ponad 40% utraconych średnio na świecie F-104 albo ponad 50% F-100 czy T-38 a przypomnę że w Turcji zaszczytne miano latajacej trumny to dzierżyły F-4. Niestety ale cywilnej wersji to amerykańskie produkty dzierżą palmę pierwszeństwa. Zgadnij z jakiego powodu upadł MD? TAkich DC-9 rozbiło się 177 ze 976 wyprodukowanych a DC-10 rozbiło się 56 na 446 co jak na lotnictwo cywilne jest koszmarna ilością, nawet IŁ-ów 62 o parę procent mniej się rozbiło.

GB
środa, 19 maja 2021, 13:11

Uwzględniłeś rozbitego dziś na Białorusi Jak-130?

Iwan IV Polofob
wtorek, 18 maja 2021, 17:24

Nie tylko Ruski, ale tylko Ruskie pierwsze seryjne maszyny rozbijają się ziemię.

do Mykoła 00 Rusofob
środa, 19 maja 2021, 00:49

Natomiast jankeskie samoloty ulegają katastrofom już na etapie prototypów... Dlatego wiele z programów lotniczych w USA skończyło się przed rozpoczęciem produkcji seryjnej...

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 19:19

W Rosji jak widzieliśmy rozbijają sie nawet neidokończone prototypy co udowodnił T-50-5:)

piątek, 21 maja 2021, 12:39

W tej dziedzinie to F-14 nikt nie pobije, ona ma wszystkie rekordy.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 08:12

Jakos nie przypominam sobie by rozbił sie NIEDOKOŃCZONY prototym, a ruskim to ię udało.

sobota, 22 maja 2021, 15:35

" 13 maja 1974 roku na skutek usterki silnika spłonął na ziemi drugi prototyp F-14. 19 września 1974 roku podobna awaria spowodowała katastrofę ósmego prototypu. A w ciągu dwóch kolejnych lat zniszczeniu uległo następne sześć samolotów." Przypomnę tylko że pierwszy prototyp uległ zniszczeniu już podczas drugiego lotu 30 grudnia 1970 roku. Koleżko zanim F-14 wszedł do służby operacyjnej we wrześniu 1974 roku to już rozbiło (pare z nich spłonęło na ziemi z powodu awarii silnika, rozlatywała się turbina i jej części rozwalały zbiorniki paliwa, po jego załączeniu przez pilota) prawie 20 maszyn. To rekord nie do pobicia. Wejście do służby to nie koniec katastrof przypomnę tylko że w 1977 roku po serii katastrof spowodowanych awariami TF-30 US Navy rozważała nawet wymianę wszystkich silników na F-404 firmy General Electric przewidzianymi do napędu F/A-18. Koszt całej operacji (prawie 1,7 miliarda dolarów) i zbyt mały ciąg, który spowodowałby kolejne zaniżenie osiągów, doprowadziły jednak do odstąpienia od tego pomysłu. Więc maszyny rozbijały się dalej i piloci ginęli dalej.

Davien
środa, 26 maja 2021, 22:13

Czyli jak widac dalej rosyjskiego Su-57 nic nie przebija. Ani zanim wszedłdosłuzby,ani w słuzbie, dalej to rekord wszechczasów w zawodnosci i rozbijaniu się.

czwartek, 27 maja 2021, 11:49

Oj taki fajny film nakręcili o tym szrocie. Tak tam genialnie latał, cobre nawet zrobił. Ale to był tylko film.Bajka. Tak naprawde F-14 okazał się kosztownym złomem. Spowodował śmierć tylu pilotów. I szybciutko skończył karierę tam gdzie jego miejsce, na złomowisku. Wiem boli to bardzo takiego dzieciaka zapatrzonego w amerykę. Trudno, czas obetrzeć łezki i żyć dalej. Faktów się nie zmieni. Szkoda tupania nóżkami bo nóżki bolą i butki się niszczą. Uśmiechnij się jutro też jest dzień.

wtorek, 18 maja 2021, 22:15

Pierwsze słyszę aby F-14 był rosyjskiej produkcji.

Davien
środa, 19 maja 2021, 13:43

A niby to kiedy rozbił sie pierwszy seryjny F-14?? Bo ze rozbiło się kilka prototypów nowej maszyny z całkiem nowymi silnikami to norma. Al że spadł pierwszy seryjny Su-57 i to po 8-miu godź. lotu to dopiero kompromitacja.

....
czwartek, 20 maja 2021, 12:05

No trudno się dziwić że taki drobiazg jak rozbity pierwszy seryjny F-14 umknął Twej uwadze. Bo tyle tych F-14 się rozbiło że trudno zliczyć. Samych prototypów na pewno 10 Do tego F-14 należy do elitarnego grona maszyn jakie same siebie zestrzeliły, podczas próby uzbrojenia F-14 pilot odpalił AIM-7E2 który o dziwo zawrócił i zniszczył samolot. Trudno w przypadku tego samolotu spamiętać wszystkie katastrofy bo rozbił się i pierwszy prototyp i pierwszy z 12 tak zwanych przedprodukcyjnych i pierwszy seryjny-produkcyjny.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 08:13

No trudno sie dziwic ze nei masz pojecia o czym piszesz:) Żaden pierwszy seryjny F-14 sie nie rozbił.

sobota, 22 maja 2021, 15:36

Rozbił się i pierwszy seryjny i drugi i nawet trzeci.

Davien
środa, 26 maja 2021, 22:14

Oj nie histeryzuj jak twoje bajki upadły.

Polak
wtorek, 18 maja 2021, 19:42

Poczytaj ile z pierwszych seryinych samolotów USA się rozbiło to może troszkę zmienisz zdanie

Davien
środa, 19 maja 2021, 13:43

Żaden?

John VII
wtorek, 18 maja 2021, 19:34

a tylko amerykańskie seryjne statki blokują kanał panamski ...

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 19:22

Po pierwsze to japoński kontenerowiec, po drugie pod tania banderą wiec skad ci sie te USA tam przykleiło Iwan..... Ale,ale to zdaje sie wasz krazownik rakietowy próbował zablokowac Bosfor chcac zostac przy okazji falochronem:)

poniedziałek, 24 maja 2021, 11:10

Zumwalt to japoński kontenerowiec?

Davien
środa, 26 maja 2021, 22:15

Ups, pomyłka, zle przeczytałem który kanał:) Tyle ze Zumwalt sobie dalej popłynał a Ustinowa musieli holownikami ratowac by sie nei rozbił:)

Tweets Defence24