Samobieżne mosty na podwoziach Leopardów 2 dla holenderskiej armii

22 grudnia 2016, 18:56
Fot. KMW
Fot. KMW
Fot. KMW

Zgodnie z informacjami niemieckiej firmy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) armia holenderska pozyska samobieżne zestawy mostów towarzyszących/szturmowych Leguan zbudowanych na podwoziach czołgów Leopard 2. Maja się one składać z dwóch 14 metrowych przęseł lub jednego 26 metrowego.

Umowę na pięć wozów podpisano w Monachium 20 grudnia br. pomiędzy Holenderskim Urzędem Zamówień (DMO), niemieckim Federalnym Urzędem Wyposażenia Sprzętu Informatycznego i Materiałów Bundeswehry (BAAINBw) i producentem sprzętu niemiecką firmą KMW.

Dodatkowo zamówienie obejmuje niezbędne wyposażenie specjalistyczne i trenażery oraz zawiera opcję umożliwiającą jego rozszerzenie o dodatkowe przęsła. Wozy mają zostać dostarczone holendrom partiami w 2019 i 2020 roku. Dotychczas mosty Leguan zostały zamówione przez 17 krajów, przy czym są one osadzone na różnych podwoziach. Holendrzy będą natomiast szóstym użytkownikiem sprzętu na korzystającym z czołgu Leopard 2 jako bazy. Podobne mosty samobieżne wykorzystują armie Niemiec, Szwajcarii, Szwecji, Turcji i Indonezji.

Leguan
Fot. KMW

Czytaj także: Mosty dla niemieckich Leopardów

Most towarzyszący/szturmowy Leguan został opracowany po zakończeniu programu BG 80 z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych przez firmy niemieckie podczas jego realizacji. Pierwotnie Leguan posiadał klasę obciążenia MLC60, następnie doprowadzoną do MLC70. W ramach programu PBS2 realizowanego wstępnie z Francją a następnie Holandią opracowano jego zmodyfikowana wersję na podwoziu czołgu Leopard 2, a klasa obciążenia wzrosła do MLC 80. przeprawa ma 26 metrów długości i 4 metry szerokości. Może być posadowiony na różnych nośnikach kołowych czy gąsienicowych. Układ rozkładania sprzętu jest w pełni automatyczny a operację tę wykonuje jedna osoba w 5 minut przy rozkładaniu przeprawy o długości 14 m lub 6 minut przy moście o długości 26 m.

W przypadku zastosowania podwozia Leoparda 2 zestaw Leguan ma podłużne nachylenie ± 10%, a poprzeczne ± 5%. Różnica pomiędzy  nachyleniem brzegu i wzdłużnym nachyleniem mostu wynosi od ± 5% do ± 10%. Zaś różnica pomiędzy poziomem samego pojazdu z mostem i podłożem (brzegiem) wynosi 0,2 metra. Taka konfiguracja pozwala na lepsze możliwości wykorzystania mostu w trudnych warunkach terenowych, w tym przy podwyższonych i nierównych brzegach zbiorników wodnych czy rowów. Pięć takich mostów oznaczonych jako PMC-91M, zostało sprzedanych do Malezji w ramach kontraktu na dostarczenie polskich czołgów PT-91M.

Leguan
Fot. KMW

Czytaj także: Mosty na podwoziach Leopardów 2 dla Szwajcarii

Mosty szturmowe/towarzyszące używane przez nacierające wojska są zwykle montowane na podwoziach czołgowych lub kołowych i stanowią integralny element wysuniętych ugrupowań bojowych. Rodzaj wybieranego podwozia determinuje wymagana mobilność taktyczna mostu, jego nośność, konieczność zapewnienia ochrony załodze oraz uproszczenie procesu eksploatacji.

 

 

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
box
piątek, 23 grudnia 2016, 00:57

Mamy teraz nowe podwozia koreanskie... czy zrobienie na nich dwoch rozkladanych zelaznych platform jest az tak skomplikowane technologicznie ze przewyzsza mozliwosci naszego przemyslu?

Marek1
czwartek, 22 grudnia 2016, 21:43

ciekawe po co Holendrom taki sprzęt jak już dawno pozbyli sie wszystkich MBT

rED
piątek, 23 grudnia 2016, 02:05

Właśnie! Też przyszło mi to do głowy. Należy domniemywać celowość skoro na wojsku tak oszczędzają to muszą mieć inny cel.

kichot.
piątek, 23 grudnia 2016, 10:20

Po co om te mosty ? armia Holenderska nie przedstawia żadnej siły bojowej,oglądałem ich w akcji. ..........ogolić i do przedszkola ,smutne.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama