Saab: rośnie zainteresowanie systemem dozoru powietrznego GlobalEye

30 kwietnia 2017, 12:29
Ilustracja: Saab / saabgroup.com
Reklama

Szwedzki koncern Saab obwieścił sprzedaż trzeciego egzemplarza swojego lotniczego systemu wczesnego ostrzegania i dowodzenia, GlobalEye. Najnowsze zlecenie zakłada dostawę pełnego rozwiązania obejmującego lekki samolot Bombardier Global 6000 z dedykowanym radarem obserwacyjnym Erieye za cenę 238 mln dolarów. Jak dotąd nie ujawniono, kto jest zleceniodawcą w przedmiotowym zamówieniu.

Najnowsze zlecenie zadeklarowano jako dodatkową dostawę, obejmującą trzeci lekki samolot Bombardier Global 6000 z dedykowanym radarem obserwacyjnym Erieye za cenę 236 mln dolarów. Zamówienie ma być zrealizowane do 2021 roku. Choć w komunikacie firmy Saab nie ujawniono pochodzenia zleceniodawcy, dostawa wpisuje się w tok realizacji niedawnego kontraktu podpisanego przez szwedzki koncern z rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Umowa o całkowitej wartości 1,27 mld USD obejmowała dotychczas zakup dwóch samolotów systemu GlobalEye.

Platforma–nosiciel, czyli maszyna Global 6000 firmy Bombardier może poruszać z prędkością przekraczającą 900 km/h i zapewnia możliwość prowadzenia misji przez ponad 11 godzin. Centralnym elementem całego systemu jest stacja radiolokacyjna Erieye ER o zwiększonym zasięgu (Extended Range) z charakterystyczną anteną umieszczoną nad kadłubem samolotu równolegle do jego osi. Szwedzki radar charakteryzuje się małymi gabarytami i ograniczonymi kosztami eksploatacji. Jego właściwości pozwalają też na montowanie na pokładzie mniejszych samolotów, takich jak Saab 340, Saab 2000 i Embraer E-99.

Pierwotne wersje radaru były główną częścią europejskiego wariantu systemu wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej AWACS, który tworzono na bazie o wiele większych samolotów Boeing. Zgodnie z deklaracjami producenta zasięg wykrywania i śledzenia bieżącej generacji radaru Erieye ER zostały znacznie zwiększone w porównaniu do wcześniejszych radarów pokładowych, wliczając w to możliwość wychwytywania obiektów trudno wykrywalnych. GlobalEye ma umożliwiać zatem śledzenie celów powietrznych i naziemnych o bardzo słabych sygnaturach radarowych, jak samoloty stealth, rakiety manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych – również w warunkach zakłóceń aktywnych i naturalnych.

Samolot GlobalEye, poza samym radarem, dysponuje również zintegrowanym system prowadzenia misji, który ułatwia operatorom analizę rozpoznanego obrazu sytuacji taktycznej. Obejmuje on zarówno kontrolę powietrzną, jak również śledzenie sytuacji nawodnej i naziemnej. System gwarantuje niezależne prowadzenie obserwacji taktycznej w promieniu nawet do kilkuset kilometrów w oparciu o tylko jedną platformę obserwacyjną. W zasięgu możliwości urządzenia ma być również śledzenie mobilnych obiektów naziemnych z zastosowaniem trybu GMTI (Ground Moving Target Indication), co czyni GlobalEye rozwiązaniem użytecznym w operacjach wsparcia jednostek lądowych.

Czytaj też: Szwedzki system dozoru powietrznego GlobalEye

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Przydatne nam?
niedziela, 30 kwietnia 2017, 17:54

Polska zainteresowana?

Bartek
poniedziałek, 1 maja 2017, 10:18

Pewnie nie.

kpiarz
niedziela, 30 kwietnia 2017, 15:53

Kupo samolotów dla VIP, bardziej wpisuje się w PMT dla wojska.

rta
poniedziałek, 1 maja 2017, 15:08

Jak to wypada w porównaniu z E3 Sentry ?

Max Mad
czwartek, 4 maja 2017, 09:26

Mniejszy, krótszy czas przebywania w powietrzu, stacja radiolokacyjna o mniejszym zasięgu. Ale jednak nowoczesny, stacja AESA i znacznie tańszy w użytkowaniu. Dobra alternatywa dla państw które chcą mieć taki system ale nie stać ich wydawać worków kasy na duże maszyny.

dd
niedziela, 30 kwietnia 2017, 13:37

Nam przydałoby się coś takiego.

mux
niedziela, 30 kwietnia 2017, 19:51

Przydałoby się, tylko oczywiście na platformie Gulfstream G550.

qqqq
niedziela, 30 kwietnia 2017, 17:34

Za tą cenę lepiej satelitę zwiadowczego. Choć na pewno samolot z radarem obserwacyjnym który może w jednej misji przlecieć wzdłuż granic Białorusi a następnie nad krajami bałtyckimi i spowrotem jest potężnym narzędziem. Pytanie jakie charakterystyki zasięgu ma ten radar.

dokk
niedziela, 30 kwietnia 2017, 16:25

Dwa jeszcze w tym roku.

m
środa, 24 maja 2017, 12:30

Kiedy mowa o modernizacji Polskich Sił Powietrznych, to przede wszystkim powinno się rozmawiać o zakupie samolotów tej klasy, szczególnie, że w ogóle takich nie mamy. Tymczasem do odpowiednio wczesnego wykrycia wroga i skutecznego użycia nowoczesnego, kosztownego uzbrojenia takie systemy będą nieodzowne.

Tweets Defence24