Saab i Embraer stworzą wariant myśliwca Gripen NG

11 lipca 2014, 17:20
Saab i Embraer opracują wspólnie dwumiejscową wersję myśliwca Gripen nowej generacji. Fot. Stefan Kalm/Saab AB.
Reklama

Saab podpisał z brazylijską firmą Embraer porozumienie odnośnie wspólnego opracowania myśliwców Gripen nowej generacji w wersji dwumiejscowej.

Według komunikatu firmy Embraer, podpisany list intencyjny dotyczy współpracy ze szwedzkim koncernem Saab w realizacji zamówienia na samoloty Gripen NG, które mają trafić do sił powietrznych Brazylii w ramach programu F-X2. Jednym z jej elementów będzie wspólne zbudowanie wersji dwumiejscowej Gripena nowej generacji.

Embraer będzie koordynować wszystkie prace rozwojowe i produkcyjne związane z  dostawami nowych myśliwców, odbywające się w Brazylii. Zakres odpowiedzialności brazylijskiego partnera koncernu Saab obejmie między innymi montaż końcowy, przeprowadzanie prób i integracji oraz rozwój systemów nowych samolotów. Porozumienie otwiera także drogę do promocji jedno- i dwumiejscowych maszyn typu Gripen NG na rynkach światowych.

Brazylia zdecydowała o wyborze samolotu Gripen NG jako perspektywicznego myśliwca dla sił powietrznych w grudniu 2013 roku. Przewiduje się, że brazylijskie siły powietrzne otrzymają 36 Gripenów za kwotę około 4,5 mld USD. Już wcześniej mówiło się, że Brazylia będzie chciała pozyskać maszyny w wersji dwumiejscowej, choć Szwecja i Szwajcaria  planowały pozyskanie jednomiejscowych myśliwców Gripen E. Szwajcarskie siły powietrzne ostatecznie jednak w ogóle nie otrzymają Gripenów z uwagi na wynik majowego referendum.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
hgjghj
piątek, 11 lipca 2014, 19:17

Brazylia mając takie myśliwce nie zaatakuje chyba USA ?? Sprzedać poza NATO to jest katastrofa !!

Autor komentarza
piątek, 11 lipca 2014, 18:17

Kiedy polacy będą współpracować przy jakimś projekcie z samolotami?

Dragon
sobota, 12 lipca 2014, 18:03

Kiedy w końcu przestaniemy się łudzić, że komuś zagranicą zależy na naszym bezpieczeństwie i bogactwie, nieważne czy w Waszyngtonie, Brukseli, Berlinie. Swoją drogą Niemcy są swego rodzaju ewenementem i poziomem pomocy zagranicznej w trudnych okresach własnej historii mogą być porównywani jedynie z Izraelem, tak się rodzą hegemoni swoich regionów.

Adam
piątek, 11 lipca 2014, 17:29

Czyli jak dobrze pójdzie za 5 lat Gripen dorówna F-16 E/F z 2004 roku.

Legion
sobota, 12 lipca 2014, 13:23

Wersja C rzeczywiście jest słaba ale NG/Gripen E to jest wręcz nowa maszyna(demonstrator, np. link 16, większa relacja ciągu do masy, więcej paliwa, radar AESA). Gripen NG zapowiada się bardzo ciekawie ale na pierwsze egzemplarze trzeba czekać do 2018. Jest spore prawdopodobieństwo że będzie dużo lepszy niż F-16(nawet od Vipera). Problem z ceną bo skoczy zapewne gdzieś do 80 mln lub trochę więcej za sztukę(po rezygnacji szwajcarów). Co do ceny F-16 Viper niestety nie znalazłem info co do ceny ale raczej będzie podobnie tylko zero transferu technologi...

ja
czwartek, 20 listopada 2014, 13:12

A Embraer zaczynał m.in. od Tucano a potem Super Tucano. Tyle tylko, że oni będą robić Gripeny ( nie piszą co innych maszynach ) a my dalej robimy Orliki ...

Tweets Defence24