Saab Globaleye po raz pierwszy w powietrzu

15 marca 2018, 17:29
globaleye_first_flight_take_off_high_res_300dpi (1)
Fot. Saab

Samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab Globaleye wzbił się w powietrze po raz pierwszy 14 marca o godzinie 12:45 czasu lokalnego z lotniska Linköping w Szwecji. Maszyna odbyła trwający 126 minut lot testowy. W jego trakcie potwierdzone zostało poprawne działanie i stabilność w locie płatowca, który stanowi poważną modyfikację dyspozycyjnego samolotu Bombardier Global 6000.

Dziewiczy lot Globaleye odbył się niespełna trzy tygodnie od pierwszej publicznej prezentacji nowego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia firmy Saab, która miała miejsce 23 lutego, przy czym samolot znalazł już nabywcę. Trzy GlobalEye zostały zamówione przez Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Maszyna oparta jest na płatowcu Bombardier Global 6000, którego konstrukcja została istotnie zmodyfikowana, przede wszystkim po to, aby nad kadłubem można było umieścić charakterystyczna belkę radaru Erieye ER. Jest to system oparty na azotku galu w standardzie AESA produkowany przez koncern Saab.

W tym celu nie tylko wzmocniono konstrukcję, ale również wydłużono skrzydła, zaopatrzone też w winglety. Dodatkowe powierzchnie stabilizujące znalazły się również na statecznikach oraz pod kadłubem. Zmiany wymagały sprawdzenia w locie ich wpływu na własności pilotażowe. Jednak jak oświadczył po zakończeniu lotu Magnus Fredriksson, pilot doświadczalny firmy Saab - Lot odbył się zgodnie z planem, a osiągi samolotu odpowiadały naszym wygórowanym wymaganiom. 

Globaleye jest pierwszym z rodziny samolotów wojskowych firmy Saab opartych na płatowcu Bombardier Global 6000. Na tej samej bazie powstaną bowiem patrolowe maszyny morskie Swordfish MPA przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych oraz samoloty rozpoznania radioelektronicznego Swordfish ISR. Oba typy są oferowane Polsce w programach Rybitwa i Płomykówka.

Reklama
Tweets Defence24