Reklama
Reklama

Rosyjski laser zestrzeli satelity

1 marca 2018, 09:24
1024px-Taganrog_Beriev_Aircraft_Company_Beriev_A-60_IMG_7981_1725
Lotnicze laboratorium laserowe Beriew A-60. Fot. Wikipedia

Rosjanie prowadzą prace nad laserem systemem rażenia przenoszonym przez samoloty, zdolnym do zwalczania satelitów na orbicie Ziemi. 

Prace nad lotniczą bronią laserową mają trwać od 2016 r. po gruntownej renowacji i modernizacji samolotu testowego Beriew A-60. Przy czym w dużej części wykorzystano rozwiązania już opracowane w poprzednich próbach realizowanych na tym samolocie od początku lat osiemdziesiątych. Ostatecznie z powodu braku sukcesów i pieniędzy zostały one zamrożone w 2011 r.

Obecne wyniki prób były podobno na tyle obiecujące, że rosyjskie ministerstwo obrony miało zadecydować o zbudowaniu zupełnie nowego samolotu do przenoszenia broni laserowej a nie adoptowaniu do tego, jak to wcześniej bywało, już istniejącego transportowca Ił-76MD (tak jak w programie Beriew A-50 i Beriew A-60).

Jak donosi agencja Interfax, na razie wiadomo jedynie, że „prace na obecnym etapem zostały zakończone”. O jaki etap chodzi i jakie próby przeprowadzono – nie wiadomo. Prace są najprawdopodobniej prowadzone przez koncern NPO Ałmaz i biuro konstrukcyjne automatyki chemicznej KBChA w Woroneżu. Specjaliści wątpią jednak, by Rosjanom rzeczywiście udało się wyjść poza badania laboratoryjne na ziemi i zbudować w pełni działający i latający model. Próbowali przecież to zrobić bez powodzenia przez 30 lat - i to mając o wiele większe środki finansowe.

Teraz dostępne są oczywiście lepsze systemy obliczeniowe, ale w broni którą chcieliby obecnie rozwijać potrzebne są również odpowiednie, przemysłowe technologie lotnicze i laserowe. A do tych Rosjanie jak na razie nie mają dostępu.

KomentarzeLiczba komentarzy: 48
rockocmocc
piątek, 2 marca 2018, 00:22

półprzewodnikowy na bazie światłowodów ? wątpię, pewnie znowu będą pompować gaz albo kryształy

R24
czwartek, 1 marca 2018, 17:10

Przyszłe pole walki zejdzie na ziemię. ... Tak jak na Ukrainie: zero samolotów za to dronów ja psów , i artyleria która wycina całe sektory ( nie bawi się puntkowo)

:))
czwartek, 1 marca 2018, 13:29

To wszystko doprowadzi do wojny na kamienie. Rozwijajmy kamieniołomy :)

ergo
czwartek, 1 marca 2018, 12:58

Rosjanie broń laserową mają od lat 60-tych XX w. Po raz pierwszy użyli jej w starciu z Chinami na rzeką Ussuri.

legit
czwartek, 1 marca 2018, 22:24

Ehehe, byli tak zaawansowani że aż dzisiaj nie mają ani jednego a informacje o laserowej wojnie z Chinami można znaleźć tylko na stronach gromadzących teorie spiskowe.

arona
czwartek, 1 marca 2018, 17:23

Nad Ussuri Rosjanie posiadali także traktory, które zaatakowane przez Chińczyków odpowiedziały nawałą ogniową. Podobno po tym incydencie ministerstwo rolnictwa ostrzegło chińskich towarzyszy, że jeśli incydent się powtórzy, to na pola zostaną wysłane kombajny ;)

obserwator
piątek, 2 marca 2018, 08:15

To dawne czasy. Chińczyk wróci prędzej czy później, i nie będzie ci już do śmiechu.

inżynier
czwartek, 1 marca 2018, 16:38

Wszyscy coś

fakt
czwartek, 1 marca 2018, 16:29

Chodzi o ten czołg z rubinowym laserem oślepiającym? Poszedł na niego cały rubin jaki miało ZSRR i na tym temat się skończył.

POLAK.
czwartek, 1 marca 2018, 12:30

a czy skończyli budowę schodów na księżyc ? sowiecka myśl techniczna to ,,łopata\'\' haahhhaa

Andi
czwartek, 1 marca 2018, 18:22

Schodów Jeszcze nie ale winda w kosmos jest już możliwa do zbudowania pytanie tylko kto pierwszy zbuduje

okiem laika
czwartek, 1 marca 2018, 12:28

Czy stealth okazal sie slepa uliczka i wroca czasy wielkich bombowcow? Przeciez eskadra takich maszyn wyposazona w laserowe systemy obronne przedarlaby sie przez kazda OPL. Nawet Rosjanie to zrozumieli i wyciagneli z muzeum starego A-60.

-/%
czwartek, 1 marca 2018, 15:57

No to jak zestrzela te samoloty stealth jak ich nie beda widzieli?

tak sobie piszę
czwartek, 1 marca 2018, 20:24

Stealth obejmuje tylko fale milimetrowe i krótsze, oraz centymetrowe. Dla fal decymetrowych F-35 już nie jest stealth, a dla fal metrowych RCS F-22 wynosi nieco ponad 1 m2. Radar naziemny pracujący z falami metrowymi wykryje F-22 z odległości 300-400 km. Ponadto horyzont radiolokacyjny dla fal metrowych jest znacznie dalej niż dla fal krótszych (odbicia fal). F-22 broniące USA są bezpieczne, ale gdy lecą nad terytorium wroga już nie.

też tak sobie
piątek, 2 marca 2018, 09:40

Zapomniałeś tylko napisać, że wymiary radarów na takie długie fale są olbrzymie i prawdopodobnie staną się one jednymi z pierwszych ofiar konfliktu zbrojnego. Dodatkowo będzie działało potężne zagłuszanie.

Tak sobie
piątek, 2 marca 2018, 16:04

Zapomniałeś pewnie tez wspomnieć, że radary dalekiego zasięgu nie stoją sobie na rubieżach a schowane są w głębi własnego terytorium.

Davien
piątek, 2 marca 2018, 20:45

Po pierwsze radary wczesnego wykrywania jak najbardziej sa blisko granic państwowych bo nie spełniałyby swoich funkcji, po drugie mylisz z radarami OTH , te jednak mja taką drobna wadę-sa konstrukcjami stacjonarnymi, działajacymi tylko w okreslinym sektorze.

ZZZ
piątek, 2 marca 2018, 09:12

Tylko, że na falach metrowych strzelanie do takiego F-22 to tak naprawdę walenie na oślep w sferę o wielokilometrowym promieniu. Żeby to zadziałało, trzeba mieć rakietę z aktywnym naprowadzanie i radarem centymetrowym/milimetrowym zdolnym wykryć cel po dotarciu na miejsce.

Davien
piątek, 2 marca 2018, 20:46

Tyle ze stealth akurat na raday centymetrowe działa najsilniej wieć taki pocisk nawet nie widziąłby celu.

vvv
piątek, 2 marca 2018, 13:59

radary na fale dlugie nie moga naprowadzac ani wskazywac celow obecynym systemom opl. takie rakiety musialby byc naprowadzane komendowo co w przypadku fal dlugich jest niemozliwe :)

okiem laika
czwartek, 1 marca 2018, 18:03

Zestrzeli rakiety wystrzelone w jego stronę które stealth nie są.

Davien
piątek, 2 marca 2018, 20:47

Akurat JASSM sa jak najbardziej stealth a nawet radar wczesnego wykrywania przez krzywizne ziemi nie widzi.

Know
czwartek, 1 marca 2018, 12:12

Najbardziej dzis zagraza nam wojna masowego blokowania i przejmowania naszych firm zagrażającej konkurencji. Bezradność pgz przeraza w pozyskiwaniu know-how. Amerykanie nie kupuja technologi a maja .Przykladem tego jest kopno przez amerykanow 1 szt opłota z Ukrainy. To wstyd miec pod nosem swoje i nie rozwijac.Tak jak z puszczykiem sw 4 . Jak tylko ktos wyjdzie ponad szerg zagrazajac lobby zagranicznemu jest elminowany czy nikt tego nie widzi. Pt 91 to najlepszy czołg bo ma magazynek ładowania kto twierdzi ze zeby go niemodernizowac szantazuje . Tylko ten czołg ma przysłosc bo mozna z niego zrobic bezzałogowca a bumar niezaleznie od monu powinien go dopracowac.

jpg zbeg
czwartek, 1 marca 2018, 16:36

Zachód nie pozwoli na to by nasz przemysł był konkurencyjny w stosunu do jego firm. Nie po to państwa \"starej unii\" przyjmowały Polskę, by ta im robiła konkurencję w jakiejkolwiek branży. Mamy być tylko poddostawcą i uzupełniać gospodarki zachodnie - zwłaszcza niemiecką. Produkcja własnych konkurencyjnych produktów jest absolutnie niewskazana. Takie są reguły UE. I Niemcy bardzo tego pilnują bo to oni z Francuzami te unijne reguły gry ustalali i ustalają.

A.K
czwartek, 1 marca 2018, 13:33

Dokładnie, ja się tym zamartwiałem już lata temu. Co ciekawe polską zbrojeniówkę sabotowali niemcy, nawet się przy tym specjalnie nie kryjąc, ale to było za PO, teraz nie słyszałem o żadnych groźbach i zastraszaniach w celu przejęcia firm, czy kontraktów. Smutne, ale moim zdanie polska powinna się skupić przede wszystkim na obronie wewnętrznej. Nasz kraj jest jak dziurawy ser. Każdy może wejść i wyjść.

ryskat
czwartek, 1 marca 2018, 17:52

tylko ludzie genialnego stratega,mogą wyda cały budżet mon ,nic za to nie kupójąc

As
czwartek, 1 marca 2018, 12:10

To nie nasz Ślązak. Tam przychodzi prikaz i ma działać.

rtv
czwartek, 1 marca 2018, 12:58

tak, przychodzi prikaz - malują trawę na zielono i \"działa\".

a_to_Ci_dopiero
czwartek, 1 marca 2018, 11:53

Specjaliści wątpią jednak, by Rosjanom rzeczywiście udało się wyjść poza badania laboratoryjne na ziemi i zbudować w pełni działający i latający model. Próbowali przecież to zrobić bez powodzenia przez 30 lat - i to mając o wiele większe środki finansowe. -------------------- Kompletna bzdura, akurat w dziedzinie broni laserowej ZSRR od początku wyprzedzał USA.

Gts
czwartek, 1 marca 2018, 13:43

W broni laserowej, kanalizacji, dostepiw do pradu i wlektrycznych samochodow, czy biezacej wody... oni nawet na tajdze sa przed wszystkimi. Gratuluje poczucua humoru.

tut
czwartek, 1 marca 2018, 13:14

Wyprzedzali bo mieli Polskę jako kolonie. I odkładnie wiem co mówię bo miałem informację w tym względzie z pierwszej ręki.

taktyk
czwartek, 1 marca 2018, 19:28

to kiepską miałeś, w latach 80-tych mój wój pracował na WAT przy największym polskim laserze, niestety Rosjanie w tej technologii byli przed nami.

Olo
czwartek, 1 marca 2018, 11:16

\"Próbowali przecież to zrobić bez powodzenia przez 30 lat\" - na tym opiera się nasza polityka obronna: zakładamy, że świat stoi w miejscu, więc my też możemy.

inżynier
czwartek, 1 marca 2018, 11:09

Właśnie dziś zakłady w Niżnogorodzie rozpoczęto produkcję seryjną S-500! Dawien i co ty na to?

QDark
czwartek, 1 marca 2018, 13:57

Tak i już za rok nawet będą w stanie przemalować na S1000, to dopiero będzie straszna farba!

yaro
czwartek, 1 marca 2018, 13:50

w gierce jeszcze nie wprowadzili nowych bonusów i update nie zawiera S500

Gts
czwartek, 1 marca 2018, 13:44

Papier wszystko przyjmie, zwlaszcza przed wyborami. Gadaj zdrow. Moga i produkowac sobie S-1500 albo S-5500.. naklejka to nie wszystko jak sie wam zdaje.

rak
czwartek, 1 marca 2018, 12:15

masz stare informacje ... Zakłady w Wyżnogorodzie ogłosiły że w związku z wygranymi wyborami prezydenckimi przez W.W. Putina na jego inaugurację dostarczą do Syrii S-760 !!!

bvcx
czwartek, 1 marca 2018, 15:07

chyba błąd ja słyszałem że S-842 z nowym efektorem Pokój/LEN-2018

kar
czwartek, 1 marca 2018, 13:52

w Syrii S760 już zestrzelił dwa F22 i 19 Tomahawk do tego spadł jeden F35, dwa F15 i cztery F16I o czym Izrael nie informuje.

Insider
czwartek, 1 marca 2018, 13:41

Oczywiście w wersji IS, InterStellar. Możliwość śledzenia do 4k obiektów poruszających się z drugą nadświetlną.

Voodoo
czwartek, 1 marca 2018, 13:23

To Ty masz niedokładnie info o S500 bo jeden z wysokomanewrowych efektorów ma zasięg 750 km....nie w tym miejscu wstawiłeś cyferki

Davien
piątek, 2 marca 2018, 16:31

voodoo, zasięg do 600km to ma miec jedynie przeciwko celom balistycznym i jest to pochodna 40N6 czyli wielkiej ciezkiej rakiety nadającej się do stzrelania w powolne transportowce. O Atakowaniu manewrujących celów zapomnij.

tut
czwartek, 1 marca 2018, 13:16

Ale S-760 to Fujitsu produkuje....

Davien
czwartek, 8 marca 2018, 12:56

Ruskie zwędzili japończykom projekt i teraz będą produkowac sami:)

Maxio
czwartek, 1 marca 2018, 12:43

Natomiast S1210 już jest na stołach kreślarskich, będą w stanie zestrzelać meteoryty i komety!

starszy oborowy
czwartek, 1 marca 2018, 18:22

Oczywiście, wystarczy dołożyć węgla do kotła i S-ileś-tam strąci nawet cel poruszający się 500 km pod ziemią.

ZZZ
piątek, 2 marca 2018, 09:15

A po wszystkim wróci na wyrzutnię i jeszcze przywiezie samogonu dla obsługi.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama