Rosyjska armia otrzyma gąsienicowe transportery arktyczne

11 marca 2015, 09:13
Transsporter arktyczny
fot. transport-ttm.com

Brygady zmotoryzowane wchodzące w skład Floty Północnej otrzymały pierwsze arktyczne pojazdy gąsienicowe typu TTM-4902PS-10. Maszyny mają być specjalnie przygotowane do pokonywania zasp śnieżnych i terenów bagnistych.

Pojazdy przeszły wcześniej badania kwalifikacyjne na Półwyspie Kola i po wprowadzeniu zaleceń dotyczących działania w tej strefie klimatycznej producent – przedsiębiorstwo TTM Transport rozpoczęło produkcję seryjną.

Rosjanie skopiowali w transporterze kilka rozwiązań z ciągnika gąsienicowego BvS 10 produkowanego przez szwedzką firmę BAE Systems Hägglunds. W Rosji zastosowano jednak pojazd praktycznie nieopancerzony oraz o dosyć topornym wykończeniu i wyposażenia.

Takie podejście sprawdza się jednak w rosyjskich warunkach. Najważniejsza jest bowiem prostota całej konstrukcji, możliwość działania w temperaturach od -50 do +50ºC i zdolność do pokonywania trudnego terenu w tym przeszkód o wysokości do 1,8 m.

TTM-4902PS-10 to pojazd modułowy, składający się z ciągnika napędzanego silnikiem diesla (mającego miejsce dla 6 ludzi) oraz doczepianego jednego lub dwóch gąsienicowych modułów transportowych. Mogą przewozić do 16 ludzi, ale także mieścić w sobie kontener sanitarny, mieszkalny lub przewoźne stanowisko dowodzenia. Pierwszy pojazd może transportować do 500 kg ładunku, drugi do 4000 kg.

W rzeczywistości Rosjanie nie wprowadzają zupełnie nowego transportera. Powstał on bowiem na bazie oferowanego od dawna cywilnego pojazdu gąsienicowego TTM-4902 PS opracowanego przez firmę TTM Transport do działania w trudnych warunkach arktycznych. Został między innymi tak zaproponowany, by można go było przewozić ciężarówkami KAMAZ. W cywilnej wersji ciągnik waży 13060 kg. Prędkość maksymalna to 48 km/h.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 21
Reklama
Bonifacy
środa, 11 marca 2015, 13:04

Chyba nikt o zdrowych zmyslach nie bedzie pchal sie w rejony podbiegunowe. W zimie niesamowity mroz, latem bagno! Strata czasu i pieniedzy.

gosc
czwartek, 12 marca 2015, 08:32

Zapomniales o ropie i gazie. To o to toczy sie coraz intensywniejsza walka.

GD
środa, 25 marca 2015, 14:33

Doskonały kamuflaż wprost idealny do zimowych warunków panujących na dalekiej Arktyce.

On
środa, 25 marca 2015, 20:13

Dobra uwaga! :)

ito
środa, 25 marca 2015, 18:37

To wersja cywilna. Malowanie BARDZO logiczne.

gość
środa, 25 marca 2015, 14:32

Nic ująć nic dodać. Patrząc na ten wytwór myśli technicznej narzuca się jedno skojarzenie. Wyprodukowany z tego co mieli pod ręką, pełen recykling - nic sienie marnuje.

edward
środa, 11 marca 2015, 11:28

Drzwi z przodu pochodzą od Kamaza, dosłownie pochodzą bo zostały tylko ucięte z dołu, pozostało nawet wycięcie na koło. Pewnie wieje tą dziurą. Strach pomyśleć jak reszta tej gniotsy nie łamiotsy jest zbudowana.

krzysiek
środa, 11 marca 2015, 11:00

Nic nie skopiowali, podobne prototypy powstawały w NAMI już ponad 40 la temu. Może autor mógłby nas oświecić i napisać na czym polega kopiowanie? NIE rzuca się przecież fałszywych oskarżeń. Rosyjskie źródła chociażby Zviezda odwoluja się do prototypów min ZiLa lub instytutu NAMI a nie do zagranicznych.

rabarbarus
środa, 25 marca 2015, 19:32

40 lat powiadasz? Bv202, czyli przodek BvS10 był produkowany od 1964 r. W tej właśnie, dwuczłonowej koncepcji.

Misyu
środa, 11 marca 2015, 11:49

Iwan, skopiowaliście to jak wszystko inne.

Gość
środa, 11 marca 2015, 10:57

To nie jedyne transportery przegubowe jakie zostały zakupione dla armii. DT10P, DT-30 to są dopiero maszyny. Jest na co popatrzeć. W warunkach Syberii, Tundry bez tego sprzętu nie ma co się z ruszać z bazy.

olo
środa, 11 marca 2015, 10:33

Przecież te biedaki tam zamarzną. Rosjanie są tak schorowanym narodem że do armi powołują Czeczenów,Inguszów czy Dagestańczyków. W starciu ze skandynawskimi Inuitami będą jak mięso niedźwiedzia na śniadanie.

Willgraf
środa, 11 marca 2015, 10:22

gąsienice pojazdu na zdjęciu maja wąsy na gąsienicach jak niemieckie gąsienice zimowe winterkatten - tylko że tu wąsy są z dwóch stron

TT
środa, 11 marca 2015, 09:47

"Rosjanie skopiowali w transporterze kilka rozwiązań z ciągnika gąsienicowego BvS 10" Czyli nic się nie zmieniło od czasów sowietów. Część skopiować, reszta toporna żeby rolnikom zza Uralu nie komplikować życia podczas obsługi. Sprawdzona metoda...

Szerszeń
środa, 11 marca 2015, 20:02

Nie każda myśl techniczna może być tak innowacyjna, jak polska.

vladimir
środa, 11 marca 2015, 10:46

ale oczywiscie sprzet jest lepszy niz 5x droższy zachodni. przeciez kazdy wie ze rosyjskie proste i tanie jest znacznie lepsze niz sprzet z zaawansowana technologia za odpowiednia cene :)

podbipięta
środa, 11 marca 2015, 10:02

Cóż z tego.Wszyscy kopiują.Radzę zobaczyć na you tubie jak to zasuwa.

orkan
czwartek, 26 marca 2015, 01:16

Panie autorze błąd na błędzie. Co konkretnie skopiowali skoro od 50 lat produkują i konstruują dla cywili te pojazdy. Nawet wariant przegubowy był w konkursie na BWP-1 w 1963.

bebe
środa, 11 marca 2015, 15:12

Kabina od Kamaza, trochę lach od BMP - słowem sowiecka myśl techniczna w XXI wieku wiecznie żywa

PAtrzWSwojeBagno
czwartek, 26 marca 2015, 06:24

jak tam nasze Kraby słyszałem że podwozie będzie z Korei bo pospawać nie umiemy

awu
sobota, 14 marca 2015, 01:43

Jako ciekawostka artykuł o planach zakupu BvS10 dla kanadyjskich sił w Arktyce oraz ciekawy komentarz Kanadyjczyka pracującego w Polsce ukazujący jak nasze siły zbrojne są postrzegane w świecie. ottawacitizen.com/news/national/canadian-special-forces-ice-plan-to-purchase-vehicle-for-arctic

Tweets Defence24