- Analiza
- Wiadomości
Rosomak „niewidoczny” w termowizji i radarze? Kontrakt dla Finlandii
Grupa Lubawa opracowała system kamuflażu wielozakresowego, pozwalającego na ograniczenie możliwości rozpoznania nie tylko w świetle widzialnym, ale też w podczerwieni, termowizji i radarze. System został wybrany dla Sił Zbrojnych Finlandii, gdzie trafi na zmodyfikowane bojowe wozy piechoty BMP-2.
Wielozakresowy kamuflaż mobilny stworzony został także z myślą o polskich pojazdach kołowych i gąsienicowych, w tym m.in. Kołowym Transporterze Opancerzonym „Rosomak”. Siatka maskująca ogranicza widoczność pojazdu zarówno przed obserwacją w świetle widzialnym, jak i przed środkami obserwacji technicznej (w tym termowizji, noktowizji i radarze).
- Redukcja rozpoznania obiektu przy użyciu naszego systemu sięga 75 proc., czyli obiekt jest o ¾ mniej widoczny niż bez takiego systemu – mówił na temat wielozakresowego kamuflażu mobilnego prezes zarządu Lubawy, Marcin Kubica.
Produkcją systemu maskującego zajęła się spółka Miranda, która wchodzi w skład Grupy Lubawa (wiodącą spółką jest Lubawa SA). Przedsiębiorstwo od wielu lat specjalizuje się w produkcji okryć maskujących sprzęt, żołnierzy, oraz instalacji militarnych.
Maskowanie nie tylko dla oka
Obecny poziom rozwoju technologii wojskowej wymaga wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie systemów kamuflujących, gdyż nowoczesne urządzenia do rozpoznania, będące jeszcze niedawno domeną armii NATO, wchodzą do użycia na dużą skalę w różnych państwach, w tym Federacji Rosyjskiej. Czynnikiem umożliwiającym ukrycie przed obserwacją noktowizyjną są właściwości reemisyjne trybu NIR, które mają skutecznie imitować teksturę naturalnego środowiska, zapewniając podwyższone właściwości ochronne zwłaszcza pośród drzew.
Według zapewnień przedstawicieli Grupy Lubawa SA mobilna siatka maskująca ma możliwość „wtopienia” się w otoczenie dzięki obustronnej fakturze pozwalającej na skoordynowanie maski ze zmieniającym się obszarem. Kamuflaż można dostosować do dynamicznie zmieniających się warunków, nie ingerując w konstrukcję pojazdu. Siatkę montuje się na zewnętrznych elementach wozu, co trwa nie dłużej niż 30 minut i nie wymaga specjalistycznych narzędzi.
Kamuflaż mobilny pozwala także na zamaskowanie obecności w sferze radarowej. Zdolności kamuflażu w tym zakresie potwierdzają badania wykonane przez niezależne instytuty.
Masa produktu nie przekracza 3 kg/m2. Pozwala to na poruszanie się bez przeszkód zarówno na lądzie, jak również na i pod wodą. Tkanina stworzona przez Mirandę jest wodoodporna, a jej wyporność jest dwukrotnie większa od masy własnej.
Umowa w Skandynawii
Ministerstwo Obrony Finlandii zdecydowało się na zawarcie kontraktu ze spółką Miranda, dotyczącego systemów kamuflażu, na kwotę 4,5 mln zł. Będą one przeznaczone dla 106 zmodyfikowanych bojowych wozów piechoty BMP-2, jakie mają pozostać w służbie w fińskich siłach zbrojnych co najmniej do 2030 roku. Umowa będzie zrealizowana do 2019 roku.
Zawarcie kontraktu w zakresie dostaw dla MON Finlandii tym bardziej nas cieszy, że oferowane systemy kamuflażu to innowacyjne rozwiązania, będące nowym produktem, który już znalazł dużego odbiorcę. Warto dodać, że realizujemy również kontrakt dla Lubawy z tym samym partnerem na dostawy systemów balistyki, które również znajdą zastosowanie w pojazdach BMP – 2.
Systemy kamuflażu wielozakresowego są testowane bądź wdrażane w siłach zbrojnych wiodących państw, jak Stany Zjednoczone czy Wielka Brytania. Stanowią one „odpowiedź” na rozwój i upowszechnienie środków obserwacji technicznej, na przykład termowizyjnej. Polski system kamuflażu opracowany przez Grupę Lubawa stanowi ofertę w tym zakresie zarówno dla Sił Zbrojnych RP, jak i dla użytkowników zagranicznych.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu