Rosomak BMS opóźniony. Inspektorat Uzbrojenia potwierdza

20 grudnia 2019, 13:09
Rosomak Mniedło1
Fot. chor. R.Mniedło/11LDKPanc.

Zawarcie umowy na system zarządzania polem walki Rosomak BMS planowane jest na 2020 rok. Oznacza to, że ten zakup opóźnił się po raz kolejny.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek poinformował: „Przewiduje się, że stosowna umowa zostanie zawarta w 2020 roku. Przedmiot zamówienia nie uległ zmianie, a harmonogram dostaw zostanie określony w warunkach kontraktu.”.

Obecne postępowanie na system Rosomak BMS trwa od września 2016 roku. „W ramach postępowania na pozyskanie Systemu Zarządzania Walką Szczebla Batalionu (SZWSB) Rosomak BMS aktualnie trwają negocjacje z Wykonawcą – Konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), PIT-Radwar S.A., Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A., Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A., Rosomak S.A. oraz Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. (…) Do udziału w realizacji zamówienia Wykonawca zgłosił w roli Podwykonawców następujące podmioty: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz spółki: Transbit Sp. z o.o., Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. i Kenbit Koenig i Wspólnicy Sp.J.” – podkreślił mjr Płatek.

To już druga procedura dotycząca pozyskiwania Rosomak BMS. Poprzednia została unieważniona przez MON w 2016 roku, z uwagi na zmianę oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. W anulowanym postępowaniu jako główni wykonawcy mogły uczestniczyć również krajowe podmioty prywatne, natomiast obecne zamówienie zostało skierowane do podmiotów kontrolowanych przez Skarb Państwa, natomiast firmy prywatne mogą jedynie podejmować rolę podwykonawców.

W nowy system mają jako pierwsze być wyposażone transportery z wieżami Hitfist-30. Fot. Defence24.pl.
W nowy system mają jako pierwsze być wyposażone transportery z wieżami Hitfist-30. Fot. Defence24.pl.

Finalizacja postępowania przeciąga się jednak w czasie, niedługo po rozpoczęciu nowej procedury zakładano że umowa zostanie podpisana w 2017 roku, a najprawdopodobniej będzie to mieć miejsce dopiero w 2020 roku.

Czym jest Rosomak BMS?

W ramach postępowania na Rosomak BMS planuje się Systemu Zarządzania Walką Szczebla Batalionu (SZWSB) dla pięciu batalionów zmotoryzowanych, są to jednostki uzbrojone w KTO Rosomak z wieżami Hitfist-30, wchodzące w skład 12 Brygady Zmechanizowanej i 17 Brygady Zmechanizowanej.

Program ma być realizowany etapowo. W pierwszej fazie przewidziano pozyskanie (poprzez modernizację KTO) 12 wozów dowódczo-bojowych szczebla pluton/drużyna oraz 3 wozów dowódczo-bojowych szczebla batalion-kompania (opartych na KTO z wieżą Hitfist) i jednego wozu dowódczego zbudowanego w oparciu o transporter w wersji bazowej. W drugiej – po przeprowadzeniu testów – 44 wozów, w tym 43 dowódczo-bojowych i jednego dowódczego, co pozwoli na ukompletowanie pierwszego batalionu.

Wreszcie, w trzecim etapie – po przebadaniu kompletnego batalionu - ma być zamówionych kolejnych 250 wozów, w tym 232 dowódczo-bojowe, 8 szkolnych (również z wieżami Hitfist) oraz dziesięć dowódczych. To umożliwi pełne wyposażenie kolejnych czterech batalionów.

W skład systemu, oprócz wspomnianych wozów wchodzą także elementy przeznaczone do użycia również poza systemem Rosomak BMS, w tym:

  • Oprogramowanie (aplikacja) wsparcia dowodzenia;
  • Szerokopasmowa radiostacja pokładowa IP;
  • Pokładowy i przenośny terminal BFT (Blue Force Tracker);
  • Podsystem ochrony kryptograficznej bazujący na technologii SCIP (POK SCIP).

Samo zamówienie obejmuje – obok dostawy wyżej wymienionych elementów, modernizacji transporterów i opracowania podsystemu ochrony kryptograficznej także dostawę pakietu logistycznego, aparatury kontrolno-pomiarowej, wykonanie laboratorium szkoleniowego w wersji kontenerowej (LS), szkolenie personelu i wykonanie dokumentacji technicznej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 107
Reklama
Borsuk
czwartek, 19 marca 2020, 11:05

Program BMS niedługo osiągnie "pełnoletność" a ostatecznej, sprawdzonej wersji wciąż nie widać. Środki wydane na program zapewne przekroczyły już dawno wartość proponowanych rozwiązań przez firmy zewnętrzne. I tak Thales proponował swoje sprawdzone rozwiązanie i współpracę ze stroną polską, jednak polityczne decyzje to utrąciły. BMS byłby już od jakiegoś czasu wykorzystywany operacyjnie a tak to wciąż borykamy się z niedopracowaną koncepcją pochłaniającą olbrzymie środki.

Logiczny
wtorek, 14 stycznia 2020, 13:43

To co jest najgorsze w polskiej armii to inspektorat uzbrojenia to właśnie dzięki nie mu przetargi ciągną się latami nie jest kupowany sprzęt najlepszy ani potrzebny

Abcd
piątek, 27 grudnia 2019, 13:52

ŻENADA!!! I nikt się nie interesuje dlaczego tak się dzieje!!!

Inspektor Łysiak
wtorek, 24 grudnia 2019, 13:28

Pozdrawiam świątecznie kolegów z INSPEKTORATu uzbrojenia

Robertpk
wtorek, 24 grudnia 2019, 12:00

Tyle wysiłku, wstydu i żenady... Tylko po to, żeby nie kupić w prywatnej firmie...

Ja
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 09:36

Od dawna jest wiadomo że polski BMS jest tylko jeden i to jeden z najlepszych w świecie - więc o co chodzi

poniedziałek, 23 grudnia 2019, 20:38

E tam...m.jeden z wielu. A co powiesz o Wiśle? Homarku? F-35. Modernizacji Leo i teciakow?

JanKowalski
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 09:22

Wygląda to na celową obstrukcję, i śmierdzi na kilometr kumoterstwem względem naszego wschodniego sąsiada bo jak wytłumaczyć że uwala się najważniejszy projekt obronny państwa ?......

kołalsky
niedziela, 22 grudnia 2019, 19:54

I tak do emerytury ! A po nas choćby potop...

Zły
niedziela, 22 grudnia 2019, 12:56

Kolejna gruba afera MON. I nie ważne jaka partia rządzi . Zawsze , od lat w MON podejmowane są zbrodniczo chore decyzje! Jeśli nawet jakaś zostaje podjęta, jakiś kret w MON tak ją zmanipuluje, że zakup będzie nieskuteczny. Zakup Krabów czy Raków z odłączeniem zakupu amunicji. Wstrzymanie w 2011 rozpoczętego już zakupu pocisków precyzyjnych typu Bonus. Zakup najgorszych możliwych radarów dla rakiet NSM. Zakup samolotów transportowych i sanitarek bez zakupu samolotów rozpoznania morskiego, wstrzymanie zakupów wszystkich większych dronow. Nawet wycofanie się z modernizacji radarów na posiadanych już Bryzach!! Zablokowanie Narwi poprzez "chytre" uzależnienie od czasochłonnej Wisły. Decyzja o nie uzbrajaniu Ślązaka w rakiety . Teraz decyzja o wprowadzeniu BMS ale na najsłabszych z posiadanych Rośków. I żadnej ale to żadnej amunicji ani innych środków ppanc. Np program GROT , czyli zakup granatnika ppanc. Słyszeliście o nim ? Trwa już ponad 12 lat!! 10 lat rzekomej integracji Spike?? 10 lat i nic!???A zakup 180 Javelinow- czy 1000 Warmate to żarty. MON marnuje budzet. Angażowanie budżetu z jednej strony w najdroższe ale i celowo maksymslnie czasochłonne programy Wisła, Harpia, HIMARS, Ottokar-Brzoza, a z drugiej w wyłącznie nie bojowe zakupy jak ławeczki, węgiel, drogi sanitarki, samoloty VIP, kontenery warsztatowe, mosty towarzyszące, amunicję dymną i oświetlająca , tajne kancelarie. Zdumiewające , że kupiono Poprada i Pilicę jedyne srodki plot. Ale za to już zapowiedziano likwidację OS , bez następcy, jedynego mobilnego systemu plot w WP. W dwóch kluczowych obszarach tj. obrony ppanc oraz plot jesteśmy nie tylko zacofani, ale wręcz w stosunku do wszystkich sąsiadów cofamy się w rozwoju. Po prostu szok. I zważcie , że

Kałboj
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 23:25

BMS ma być wprowadzany od Rosomaków z HitFistem. Mamy lesze od tych? Czy przespałem coś? Reszta twojego marudzenia nudna.

pcman
piątek, 27 grudnia 2019, 13:46

Żadnego BM-a, przynajmniej w najbliższych latach, nie będzie. Został skutecznie zablokowany. A przez kogo i dlaczego? Od tego są służby.

Zły
środa, 25 grudnia 2019, 20:44

Mają być wieże bezzałogowe z ppk. Decyzja o montażu na wieżach bez ppk cię nudzi?? To SĄ te słabsze wersje Rośków. Nie powiesz chyba, że to za trudne dla ciebie do zrozumienia? Czy właśnie to przespałeś? A ze względu na brak merytorycznego komentarza "Kał... "jako nick świetnie ci pasuje! Podważ choć jeden fakt, przytoczonych przeze mnie fakt, jeśli potrafisz!

Prawda
środa, 25 grudnia 2019, 01:39

Reszta to najprawdziwsza prawda. Wszystko przespałeś.

BUBA
niedziela, 22 grudnia 2019, 16:42

Bo nigdych nie ma winnch.I nowe wladze zawsze obwiniaja poprzednie.Dlaczego nikt nikogo nie postawi przed sadem. Z tego wniosek ze nowi tacy sami jak poprzednicy.

Marek1
niedziela, 22 grudnia 2019, 11:46

Ktokolwiek jest jeszcze zdziwiony ?? BMS jest jednym z kluczowo istotnych systemów sieciocentrycznego pola walki, więc nasz MON niejako z definicji musi robić wszystko, by blokować jego implementację do jedn. WP. To jest od wielu lat jasne i oczywiste. Mnie ciekawi coś innego - DLACZEGO tzw. pożal sie Boże "opozycja" w Sejmie i w SKON(sejmowa kom. obr) NIE zadaje w trybie interpelacji poselskich pytań MON-owi dot. godnego idioty uporu z jakim kolejny już skład ministerstwa blokuje wprowadzenie do WP systemu BMS Jaśmin od Teldatu ?? Widać wszak wyraźnie, że konsorcjum PGZ NIE radzi sobie z tym systemem od lat co generuje kolejne lata opóźnień. Jeśli bowiem MB&Co. ma do produktu Teldatu jakiekolwiek uzasadnione wątpliwości, to CZEMU ich nie artykułuje, tylko w kretyński sposób totalnie ignoruje istnienie naprawdę dobrego, już od 2-3 lat istniejącego i stale przez Teldat rozwijanego syst. BMS ??

gliwiczanin
wtorek, 24 grudnia 2019, 17:06

Dlatego że mało kogo interesuje polska armia i jaki sprzęt mają. Dużo ludzi widząc parady widzi fajny sprzęt naszej armii. Dla nich ważne jest że widzą czołgi, a nie to że ten sprzęt ma ponad 30 lat tak jak T-72. Założę się że olbrzymia część społeczeństwa łącznie z posłami w sejmie nawet nie wie że coś takiego jak Jaśmin istnieje. Podobnie jest z innymi rzeczami np. z służbą zdrowia. Puki jesteśmy zdrowi nie interesuje nas że jest smog który szkodzi naszym płucom, że leki są drogie oraz ciężko dostępne i nie ma specjalistów. Problem zauważymy dopiero gdy będziemy ciężko chorzy. Podobnie jest z wojskiem. W czasie pokoju armia dla zwykłego obywatela jest niepotrzebna i mało interesująca. Dla nich ważne jest by mieć za co wyżyć. Ludzie problem zaczną dopiero zauważać gdy będą zmuszeni ubrać mundur by bronić kraju lecz wtedy nie będzie czym.

Covax
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 21:35

Akurat najwyżej oceniony przez "zmecholi" był Hermes a nie Jaśmin

PRS
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 12:43

Ostatnie ,,niewygodne" pytania zadawała Pani Poseł Anna Maria Siarkowska (wtedy Republikanie). Ale to było w ubiegłej kadencji Sejmu RP. Czekam z niecierpliwością czy ktoś z posłów Konfederacji odważy się zadać jakieś pytanie Panom Ministrom. A może ,,nowa lewica"?

Racjonalny
niedziela, 22 grudnia 2019, 09:28

Tak było i będzie zawsze jeżeli się niezasadnie stawiało lub będzie stawiać na wykonawce bądź wykonawców którzy w danej dziedzinie nie mają osiągnięć nie zrealizowali zawartych umów lub zrobili to nienależycie itp. itd. szczegolnie jeżeli się ma pod ręką zupełnie innych

dim
niedziela, 22 grudnia 2019, 08:47

Ale to nie jeden, czy drugi minister jest do wymiany. Cały system polityczny nie ma wiele wspólnego z demokracją. Kilka dni uzależnienia od wyborców, co cztery lata, ale potem faktycznie rządy oligarchii. Demokracja, to nie tylko sposób wyłaniania władz, także jej sposób sprawowania. Przykład: W starożytnych Atenach (łącznie ok. 2 mln ludności), urzędników i dowódców, w razie potrzeby, odwoływano w ciągu kilku dni. "Demokracja, to dosłownie "władza gmin", zatem gminy porozumiewały się, że życzą sobie głosowania w tej sprawie. Wybierano przedstawicieli. Ci spotykali się na Pnyksie - wzgórze ze stałym miejscem obrad. Naczelnemu dowódcy, zastępcom, czy innemu, dowolnie wysokiemu urzędnikowi przedstawiano zarzuty w konkretnych sprawach. Wysłuchiwano wyjaśnień. Jeśli urzędnik nie przekonał, był natychmiastowo odwoływany. Ciekawe, że w i sądach, oskarżeni też odpowiadać musieli osobiście, a ich adwokaci pozostawali poza salą. Składy sędziowskie dość często wybierano zupełnie od nowa, o nieusuwalności sędziów nie mogłoby być mowy. Sędziów była duża ilość (300, czasem nawet 600 osób głosujących orzeczenie), co czyniło przekupstwo zupełnie niemożliwym. Płacono im dniówkę fachowca, a wybór był wyróżnieniem publicznym. - i to była demokracja. A nasz obecny system to tylko - jak to ujmowali czołowi starożytni - pomieszanie oligarchii (władzy grupki), plutokracji (władzy bogaczy) z ochlokracją (władza tępego, impulsywnego tłumu). Bardzo przestrzegał przed takim połączeniem Arystoteles. Uważał je za zgubne. I mamy je.

Sopocki
środa, 25 grudnia 2019, 20:37

Polska piastowska liczyła milion mieszkańców. Rzym i Aleksandria u szczytu rozkwitu też milion mieszkańców A Ateny dwa miliony? Coś pomyliłeś

Sternik
niedziela, 22 grudnia 2019, 18:09

Dodałbym do tego głosowanie pieniędzmi czyli odpis podatkowy na działanie wybranej partii politycznej. Tak jak w tej chwili mamy możliwość przekazania 1% podatku na jakąś fundację tak moglibyśmy przekazać co roku jakiś ułamek procenta podatku na WYBRANĄ partię polityczną. I partie polityczne nie mogłyby korzystać z ŻADNYCH INNYCH źródeł finansowania pod karą delegalizacji. Takie mini wybory co 12 miesięcy. A przy okazji nie mieliby prawa głosu nie płacący podatków. Oczywiście w normalnych wyborach mogliby dalej głosować bo to zapewnia OTUA.

dim
wtorek, 24 grudnia 2019, 22:55

Fakt, że w Atenach głosowali wyłącznie stali mieszkańcy gmin i tylko właściciele nieruchomości, poprawnie płacący podatki, przy tym odbyli już co najmniej jedną służbę wojskową, ich dzieci uczęszczają do gminnych szkół i codziennie ćwiczą sport i walkę wręcz, w publicznych gimnazjonach. A że dziewczęta tego nie ćwiczyły - kobiety głosu nie miały. Chętnie radzono się za to Ateny czy Artemidy, jako znakomitych wojowniczek :)

GRD
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 18:48

Popieram.

JPC
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 10:55

pomysl genialny w swej prostocie - popieram

matrioszka
niedziela, 22 grudnia 2019, 00:19

Wbrew niektórym to największe szambo robi obecny minister M.B. - sprzątanie po nim zajmie dziesięciolecia .

Ecik
sobota, 21 grudnia 2019, 22:41

Czy możemy już skandować doceniając rozmiary skandalu oraz jego sprawcę : " autor, autor, autor"??? Bo automatycznie i bezwarunkowo mamy obecnie absolutnie najgorszego ministra ON. No, może zaraz po duecie Klich-Komorowski.

BUBA
sobota, 21 grudnia 2019, 22:38

Opuznienia to nasza specjalnosc

Wkur
sobota, 21 grudnia 2019, 17:47

Wyrzucić od razu całą tą sitwę z MON.Nasze podatki się nie opóźniają...każdy płaci na czas ...tylko u was wiecznie opóźnienia!!!

Hunter
sobota, 21 grudnia 2019, 16:20

A czy czasem Leonardo Świdnik i LM Mielec to nie są prywatne firmy?

Zenek
sobota, 21 grudnia 2019, 15:10

Brawo MON. Gdybym chciał maksymalnie osłabić zdolności bojowe Rosomaków to w pierwszym kroku odkładałbym wybór BMS w nieskończoność. Gdyby jednak niesprzyjające warunki nie pozwoliły na dalsze odkładanie, to powierzyłbym to zadanie PGZ. Szansa na wykonanie bliska zeru, a jakby nawet jakoś się udało, to użyteczność systemu prawie żadna. Dobra robota.

gliwiczanin
sobota, 21 grudnia 2019, 14:00

Największym wrogiem polskiej armii jest Inspektorat Uzbrojenia i cały Mon z ministrami na czele. Robią praktycznie wszystko by nie wydać ani złotówki na potrzebny wojsku sprzęt. Jednak raz się przejechali :) Gdy przetarg na holowniki wygrała Remontowa Shipbuilding chcieli też unieważnić przetarg. Nie spodziewali się jednak że stocznia ich zaskarży w sądzie i wygra. Dzięki temu chociaż wojsko dostanie holowniki. Szkoda jednak że nie Orki lub lepsze rozpoznanie umożliwiają zwiększenie zasięgu nabrzeżnego dywizjonu rakietowego.

Thomas
sobota, 21 grudnia 2019, 13:39

To im najlepiej wychodzi. Odkładanie, odkładanie, odkładanie...

Szymon
sobota, 21 grudnia 2019, 11:23

-------------------------------------------------wszystkie rosomaki powinny zostać dozbrojone w PPK Piraty w tej chwili to juz chyba standard KTO zinegrowane z ppk---------------------------------------------------------

mobilny
niedziela, 22 grudnia 2019, 15:28

Pirata nie ma. Rosomaki z wieżą ZSSW30 będą miały ppk i będą zmieszane z tym co Mają hitffisty. Nie ma szans bybwszystkie dostały ppk stary. BmS jednak to mus ale zrozum że wszystko idzie na niekorzystne kontrakty z amerykanami tj. Wisla. Homar a zaraz F-35. Niestety nie polepszamy tym samym naszych możliwości obronnych. 30 lat trwa już nieudolność kolejnych rządów bynajmniej nie propolskich a ten rząd jak widać nie jest inny. Wisła tak ale nie w tej formie a gdzie Narew! Samoloty tak ale kolejne F-16 a nie bubel F-35. Szkoda nerwów. Wesołych Świąt

zły
sobota, 21 grudnia 2019, 22:00

A jest jakiś ppk Pirat? Od pięciu lat nie mogą skopiować ukraińskiej rakiety a co dopiero zintegrować ją z Rosomakiem!

Tomek pl
sobota, 21 grudnia 2019, 17:26

Pirat jest za słaby na rośka już bardziej za parę lat moskit

Wojciech
sobota, 21 grudnia 2019, 08:11

To jest chore. Świetny BMS jest gotowy od dawna a MON wymyśla kwadratowe jaja. Jest to tak dalece idiotyczne, że nikt normalny nie jest w stanie tego pojąć. Przecież całą informatyka w armii (Jaśmin i węzły teleinformatyczne) i tak pochodzą od tej samej PRYWATNEJ firmy co gotowy BMS i jest to informatyka na szczeblu o wiele wyższym niż jakiś BMS. Polskie wojsko naprawdę nie potrzebuje żadnego przeciwnika żeby się samemu zaorać.

SimonTemplar
sobota, 21 grudnia 2019, 21:54

Ja to pojmuję bardzo dobrze. W Polsce działa lobby na rzecz osłabienia militarnego naszego kraju. Ciągle zmiany decyzji, przeciąganie a potem unieważnienie przetargów, podpisywanie kontraktów i ich zrywanie. Czy tego nie widać? Każdy średnio ogarnięty menadżer jakiejkolwiek specjalizacji widzi to doskonale. Głośne pysznienie się programami rozwojowymi czołgów, wozów wsparcia- śmigłowców, samolotów, okrętów podwodnych czy korwet, program Tytan, amunicja do czołgów czy dział samobieznych, obrona plot. To tylko słowa i puste gadanie. Zamiast tego odmaloeujemy trupy T72 i Mi24 za miliardy. To jest zdrada stanu i wszyscy to widzą.

michalspajder
sobota, 21 grudnia 2019, 04:06

Przetarg opozniony, przetarg odwolany. Znaczy sie: normalka. Miliard "zaoszczedzony", i co z tego. Moze pojdzie na drogi, moze na LPR, moze na szpitale, moze na... Ale za zadna cene na to, zeby zakupy zrobic u firmy prywatnej, nawet jesli w przeciwienstwie do panstwowej ma gotowy produkt.

-CB-
sobota, 21 grudnia 2019, 20:00

Tu "miliard zaoszczędzony", ale za pracę (czyli przygotowanie i przeprowadzenie całej procedury) kasa oczywiście wzięta. I tak po kilka razy w każdym programie. W efekcie nie mamy nic, ale olbrzymie sumy z budżetu są "przejadane".

hahahahahaha
sobota, 21 grudnia 2019, 00:41

-jak oni kupują papier do dupy? też w wieloletnich przetargach ? w międzyczasie liściem łopianu się podcierają ? wojsko ku mać

dim
piątek, 20 grudnia 2019, 22:43

"...podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa... natomiast firmy prywatne mogą jedynie podejmować rolę podwykonawców...." - takie stawianie spraw to jest już szczyt zakłamania. Dawne propagandowe kłamstwa, brednie komuny, przy nim zwyczajnie gaśną.

Alek
piątek, 20 grudnia 2019, 21:49

Mamy być bezbronni, a to jest jeden z elementów tej bezbronności i... tyle w tym temacie.

Vald
piątek, 20 grudnia 2019, 19:56

O ile pamiętam, z dobrego rozwiązania polskiej firmy prywatnej zrezygnował miłośnik fabryk państwowych (a w szczególności miłośnik podległych jemu samemu prezesów tychże fabryk) czyli, a jakżeby inaczej, Antoś Macierewicz we własnej osobie. Krótko był ministrem. Ale szamba po nim szybko nie posprzątamy. O helikopterach nie chce mi się już pisać...

Sidematic
sobota, 21 grudnia 2019, 08:13

Antoniego już dawno nie ma a oni dalej brną w ten idiotyzm. A co do helikopterów to akurat przyznaję mu 100% racji. Caracale są za drogie w utrzymaniu nawet dla armii francuskiej, a my nie potrzebujemy transportowców tylko szturmowce.

Danisz
niedziela, 22 grudnia 2019, 09:32

to ile tych szturmowców kupilismy po skasowaniy Caracala? może choć jakiś przetarg się zaczął? a Caracale są znaczne tańsze w utrzymaniu niż AW101 które kupił MON czyli też pudło

Marek1
sobota, 21 grudnia 2019, 13:23

Kolego wraz z H-225 polski przemysł miał otrzymać technologie i kompetencje o których nadal możemy sobie jedynie pomarzyć. W rezultacie działań największego szkodnika w historii WP nadal nie mamy ani drogich, ani tańszych śmigłowców wielozadaniowych w choćby dostatecznej liczbie, a absurdalne zakupy po 4 maszyny horrendalnie drogich śmigieł z "polskich fabryk"(Mielec/Świdnik) w konfiguracjach NIE spełniających wymagań tak dla WP jak i WS są kolejna kompromitującą wpadką aberracyjnych rządów w MON ekipy MB&Co.

PRS
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 12:59

To jest bardzo naiwne by jako sprawcę anulowania tamtego przetargu wskazywać AM. To był tylko sprytnie wmanewrowany figurant. O takiej a nie innej decyzji zadecydował wtedy wicepremier Mateusz Morawiecki trzymający ,,łapkę" w rządzie Pani Premier Beaty Szydło na finansach. To samo tyczy się wszelkich innych zakupów podnoszących w sposób wymierny ,,stan obronności" WP (np. vide granatniki przeciwpancerne, syst. plot., etc. ). Jakakolwiek kasa z naszego budżetu (naszych podatków) ma płynąć w sposób jak najbardziej maksymalny tylko do LM i ogólny bilans nie zmienią zakupy np. w Leonardo.

Alek
niedziela, 22 grudnia 2019, 23:07

Francja nie przekazuje żadnych technologii ani kompetencji. Coś ci się przyśniło. Nie chcieli nawet sprzedać licencji na działo do KRYLA, a gotowy wyrób i tak byłoby z Caracalem. Francja chciała za to przejmować naszą zbrojeniówkę. Były swego czasu wzmianki na ten temat na portalach wojskowych.

Yaro
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 16:24

Ależ oferowali licencję na działo do Kryla tylko finalnie ze względów konstrukcyjnych wybrano ofertę z Izraela! A skrótowy opis tego czego nie przekazują Francuzi (to już odnośnie Caracali) masz poniżej: "WZL-1 w Łodzi w ramach offsetu ma zyskać pełna zdolność remontową, przeniesienie produkcji Caracala do spółki w Łodzi z większościowym udziałem PGZ, WZL-1 w Dęblinie ma zyskać zdolność produkcji i obsługi silników oraz APU dla maszyn H225M a WZL-2 w Bydgoszczy zyska kompetencje w zakresie awioniki. Uzbrojeniem zajmie się Mesko, natomiast wiele innych firm, w większości związanych z PGZ, ma zyskać inne związane z umową kompetencje oraz udział w łańcuchu dostaw. Umowa ma też obejmować dalszy rozwój konstrukcji śmigłowcowych i udział ośrodków naukowych."

Ziggy
sobota, 21 grudnia 2019, 22:17

Na razie piszemy o opóźnienie BMS, nie o rzekomych "cudach z Francji"! Więc pilnuj tematu.

Danisz
niedziela, 22 grudnia 2019, 09:43

czyli jak trzeba uwalić BMS to używa się argumentu, że firma musi być państwowa, a jak śmigłowce mają powstawac w państwowych zakładach to go uwalamy i kupujemy w prywatnych - każdy sposób jest dobry, by szkodzić armii

niedziela, 22 grudnia 2019, 12:29

Oczywiście. Kazdy srednio ogarnięty widzi ,że jedynym skutkiem jest opóźnianie, osłabianie, propaganda. Niczym innym niż chec zaszkodzenia Polsce i WP, nie da się wytłumaczyć tego co robią w MON i inspektoracie rozbrojenia!!!

Reaper
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 13:50

Show must go on. A 500+ samo się nie sfinansuje.

gegroza
piątek, 20 grudnia 2019, 19:44

Tak jak juz pisałem - za parę lat parę parę osób trafi za kratki. Tyle, ze to pewnie znów będą przeciwnicy ideowi a tak jak się nic nie zmienia tak się pewnie nie zmieni. Bardzo przykro to czytać jako Polakowi, zatroskanemu o swoją ojczyznę.

Hipopotam
piątek, 20 grudnia 2019, 19:39

Jesteśmy, jednak JEDNAK dzikim narodem. Mielibyśmy broń to machalibysmy szabelką. A tak morda zmylona chętna do korupcji

Telimena
piątek, 20 grudnia 2019, 19:26

Teldat podpadł mon i Błaszczakowi bardzo mocno Wróbel ćwierka ze nic juz nie dostaną Dlaczego?

Sternik
sobota, 21 grudnia 2019, 08:16

To nie będą mieli mieli ŻADNEJ teleinformatyki i wrócą do maczug. Bez Teldatu polska armia nie istnieje. PGZ nie jest w stanie wytworzyć niczego co by chociaż leżało obok Jaśmina i teldatowego BMS-a.

Jarosław
piątek, 20 grudnia 2019, 19:06

Teraz BMS a po 2 latach ppk i ciągle w fabrykach zamiast w linii , ręce opadają ....

Wiem co piszę
piątek, 20 grudnia 2019, 21:45

PPK na tych wieżach nie będzie. Podano już oficjalną informację.

Fanuel
piątek, 20 grudnia 2019, 18:45

Zanim to się dokona te wozy będą już stare i do modernizacji .Dramat.

Wiem co piszę
piątek, 20 grudnia 2019, 18:43

Karuzeli ciąg dalszy!

Gts
piątek, 20 grudnia 2019, 18:10

Co się dziwić, forsa leci na internetowe bojówki pisu bo trzeba siać propagandę im gorzej w gospodarce i im wyższe ceny, opłaty i podatki. Jak z bolszewikami, nie mogą się już cofnąć, muszą iść do końca, aż poleje się krew. Muszą pociągnąć za sobą własnych patologicznych wyborców, by nie czuć się osamotnionym wśród tłumu z krwią na rękach. Dziś pisowcy zaczynaja rozmowę z tobą od wyzwisk, za rok czy dwa będą zaczynać od rękoczynów. KCNA Kurskiego już o to zadba. Nie ma merytorycznej debaty czy dialogu jest propaganda, kłamstwo i manipulacja. Pis się armią nie przejmuje, zrobili dobrze LM, Biały Dom swoje osiągnął i na tym koniec. Resztę się wyczaruje w TVP.

Ciekawy
piątek, 20 grudnia 2019, 18:07

Wydaje się że główną przyczyna tego wieloletniego opóźnienia jest wyjątkowo zły dobór wykonawców/podwykonawców do realizacji tego ważnego i dużego projektu. W związku z tym może warto byłoby chociaż ZBADAĆ w jakiej procedurze - jakim trybie na jakich zasadach i CZY TRANSPARENTNIE wybrano przynajmniej te drugie firmy i czy w jej ramach miały szanse wystąpić znani i renomowani krajowi oferenci dysponujący tego typu systemami (a nie co najwyżej jego niekompletnymi oderwanymi od siebie kawałeczkami) najlepszymi osiągnięciami doświadczeniem i potencjałem w tym zakresie ?

Cine
sobota, 21 grudnia 2019, 08:18

Ale co tu wybierać? BMS jest od wielu lat gotowy, tylko montować.

mobilny
piątek, 20 grudnia 2019, 18:07

Nie krytykujcie. Kasa poszła na Wisełke, homarka i zapewne pójdzie na mityczne F-35 czego większość chciała i slusznie. Przydałyby się no ale jest ale. No właśnie to ale jest takie że brakuje na resztę. Jak się chciało mercedesa to na lodoweczkę i paraleczke zabrało

Dudley
piątek, 20 grudnia 2019, 17:55

Czyli PGZ kupi gotowe rozwiązanie od prywatnego dostawcy np Kenbitu czy WB, nałoży 100% lub większą marżę i sprzeda wojsku. Jak pojawi się problem, to armia będzie w czarnej .... ponieważ celem optymalizacji zysków PGZ nie zakupi wsparcia od oryginalnego właściciela rozwiązania. Aby takiej sytuacji uniknąć należy przenieść prawa intelektualne na PGZ, a na takie rozwiązanie żadna prywatna firma nie pójdzie, bo to podcinanie gałęzi na której się siedzi. Zapewne stąd te opóźnienia.

Covax
piątek, 20 grudnia 2019, 22:00

Teoria nietrafiona

Radek
piątek, 20 grudnia 2019, 17:37

PiS wygrało już ostatnią kadencję, dno i żenada. Może NIK przyjrzy się przetargom organizowanym przez IU.

SimonTemplar
sobota, 21 grudnia 2019, 11:17

Wyborcami PiS sa ludzie- którzy obronność kraju maja gdzieś a o tej i podobnych stronach nigdy nie słyszeli.

Skandal
piątek, 20 grudnia 2019, 17:15

To skandal BMS i integracja z pociskami przeciwpancernymi już dawno powinna być zrealizowana!

Wiem co piszę
piątek, 20 grudnia 2019, 21:47

Na tych wieżach pocisków PPK nie będzie.

Adam
piątek, 20 grudnia 2019, 16:49

Prywatny i gotowy do wprowadzenia system im śmierdział. A państwowy twór do niczego nie jest zdolny. Brawo MON!

sobota, 21 grudnia 2019, 06:38

Działanie szkodliwe, ale jakże typowe dla dyletantów oczadzonych .

Rafik21
piątek, 20 grudnia 2019, 16:27

Wszystko ich przerasta a chcą 2,5 PKB a wojsko wyje i kwiczy ,po co PUTIN nasi politycy sami wojsko rozbroją

MON nam bruździ
piątek, 20 grudnia 2019, 16:04

Trzy lata od 2016 i całe z e r o postępu? Ktoś w MON poniesie konsekwencje ? Do tego ten najważniejszy element zarządzania czyli BMS - MON przeznacza na najsłabsze posiadane wozy , czyli te bez Spike'ów? Znów MON tak decyduje, by osiągnąć minimum skuteczności!!! Powinny trafić na logikę na Rośki z bezzałogowymi bo te mieć będą ppk! A tu znów sabotaż! Kto tak rządzi??

Pjoter
piątek, 20 grudnia 2019, 15:54

I znów bez ppk bzdura

matrioszka
piątek, 20 grudnia 2019, 15:46

Co tam polski BMS , najważniejsze żeby LM i rząd USA był zadowolony - opóznień z zakupem F-35 zapewne nie będzie .

Frantz
sobota, 21 grudnia 2019, 22:28

Chyba żartujesz, najbardziej z tego to mogą być zadowoleni na Kremlu. Twoi mocodawcy. Jak przecież wszyscy wiedzą F35 to będzie za 10-15 lat, więc nie stanowi zagrożenia dla Rosji. Ważniejszy jest dla ruskich brak naszego BMS, który za pół roku mógłby być wprowadzony. A tak dzięki V kolumnie w MON, wszystko zgrabnie jest opóźniane wewnętrznie i Putin jest tym kretom wdzięczny.

piątek, 20 grudnia 2019, 22:01

Nie zapomnij o jej ekscelwncji

As
piątek, 20 grudnia 2019, 15:42

Nie ma większego sensu informowanie o opóźnieniach w zakupach. To sytuacja zupełnie normalna. Za rok o tej porze będzie można artykuł wkleić z nowymi datami.

werte
piątek, 20 grudnia 2019, 15:26

Tak trzymać. Etapowo. Nic na szybko. Pomału. Powolutku. Za rok może dwa zrobi się analizę aktualnych potrzeb i wtedy się zobaczy czy modyfikujemy zamówienie. Albo i nie.

SimonTemplar
sobota, 21 grudnia 2019, 11:20

Widocznie cie słuchają bo stosują się do twoich zaleceń. Zwłaszcza odnośnie słów pomału i pomalutku. Wszystko tak robimy.

Jorgu
sobota, 21 grudnia 2019, 22:30

Ja tak nie robię. I chętnie bym uzyskał informację, kto odpowiada za notoryczne opóźniane wprowadzania nowego sprzętu do WP!!

SimonTemplar
niedziela, 22 grudnia 2019, 01:35

Zagraniczne lobby odpowiedzialne za to, aby polska armia pozostała zacofana- niedozbrojona i z takimi decydentami jakimi mamy w MON.

adams
piątek, 20 grudnia 2019, 15:05

Burdel był,jest i będzie,tyle lat Rosomaka w WP a dalej niema pocisków przeciwpancernych.To jest dno i wodorosty

Rjk
piątek, 20 grudnia 2019, 18:32

Ale Davien przecież pisze, że Polska nie ma zapędów imperialnych. To o co chodzi?

Ups
sobota, 21 grudnia 2019, 22:34

A tobie? Bo coś słabo nawiazujesz do tematu. A Polska nikomu nie ukradła Krymu. Zgodzisz się prawda? I nie ćwiczy ataków atomowych - jak Rosja- na stolicę sąsiada!

svt
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 14:34

A czym niby miałaby ćwiczyć?

UPS
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 22:18

A cóż to w ogóle za pytanie?? Skoro nie chcemy zmieniać historii i np. udowadniać że to USA zaatakowało w Pearl Harbour? Czy ktos w Polsce w ogóle, poza jakimiś odszołomami, myślałby o atakowaniu kogokolwiek?? Więc niby po co Polska miałaby ćwiczyć jakikolwiek atak?? Aby wiesz o co w ogóle pytasz??

svt
wtorek, 24 grudnia 2019, 11:17

Np o obwód kaliningradzki.

pdrbosw
piątek, 20 grudnia 2019, 16:20

Dosadne ale prawdziwe! Ja bym dodał jeszcze celowość takiego działania że względu na brak kasy.

Dyktatorek
piątek, 20 grudnia 2019, 15:02

Typowo urzedniczo- dyletanckie działanie Najważniesze żeby" gonić króliczka " ...miesiące lata mijają , ciepła i lukratywna posadka jest !!! a podjęcie decyzji i załatwienie sprawy to jest ryzykowne działanie także lepiej udwać że pracujemy i tworzymy masę papierów i dokumentów ...reszta jest mało ważna

Fanklub Daviena
piątek, 20 grudnia 2019, 20:17

Ale za to jak długo można pracować w komisji przetargowej! A tak przetarg by się skończył i trzeba by szukać uczciwej pracy...

martin
piątek, 20 grudnia 2019, 14:52

to sa jaja po prostu. Cialy swiat sie zbroi a w Polsce bur...

Soroka
piątek, 20 grudnia 2019, 14:45

Co z gotowym BMS Jaśmin z Teldatu? Czemu Mon przeciąga ten temat tyle lat. Niech ktoś rzuci na to trochę światła proszę.

Hunter
piątek, 20 grudnia 2019, 18:24

Problem w tym, ze jest gotowy a tutaj chodzi żeby robić. To juz trzy lata opoznienia. Jak widać polski przemysł kłamał mówiąc że jest w stanie to zrobić. Brawo Wy.

Aa
piątek, 20 grudnia 2019, 18:09

Bo ludzie odpowiedzialni za mon zatrzymali się na 1990 roku albo gorzej i wykonują polecenia z Moskwy bardziej prawdopodobne

Stefan
piątek, 20 grudnia 2019, 17:01

Światło świeci od dawna. dla obecnej władzy wszystko co jest prywatne jest "be". Nie mają związków zawodowych, nie tupią nóżką jak PGZ. Nie krzyczą, że chcą jeszcze darmowej kasy. WB też proponuje swój BMS, ale przypadłość ta sama co u Teledetu.

Durnie
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 23:42

To jakie to związki zawodowe z PGZ naciskają na Mon w sprawie bms?

dropik
piątek, 20 grudnia 2019, 14:39

jak widać minister Błaszczak "umi" jedynie amunicję do BWP-1 kupić, ale już BMS-a, który by zwiększył siłę używających go jednostek 2 razy to niestety nie "umi".

asd
piątek, 20 grudnia 2019, 14:31

Rozpierduchy ciąg dalszy. Towarzystwo wzajemnej adoracji dalej debatuje...zamiast nabyć od polskiego podmiotu gotowy i sprawdzony produkt - co najwyżej łączność i kwestie kryptograficzne wykonać w podmiocie państwowym.

Zawisza_Zielony
piątek, 20 grudnia 2019, 14:19

I to pokazuje na jakim poziomie organizacyjnym i technologicznyn są państwowe moloch.

A
piątek, 20 grudnia 2019, 16:18

Co te słowa oznaczają?

michalspajder
sobota, 21 grudnia 2019, 17:38

Ze sa na slabym poziomie technologicznym i organizacyjnym. Ale za ta brzuchaci wasacze ze zwiazkow zawodowych maja sie dobrze.

Tweets Defence24