Rosjanie pokazują T-90M pod Moskwą [WIDEO]

11 marca 2021, 13:30
T90M
Fot. Ministerstwo obrony Rosji/Facebook.
Reklama

Ministerstwo obrony Rosji poinformowało, że należące do koncernu Uralwagonzawod zakłady w Niżnym Tagile dostarczyły osiem czołgów T-90M Proryw do brygady piechoty zmotoryzowanej stacjonującej pod Moskwą. Maszyny przekazano z dwuletnim opóźnieniem.

2 marca pisaliśmy o pierwszej w 2021 roku dostawie czołgów T-90M, jednak producent nie informował ani o liczbie przekazanych rosyjskim wojskom lądowym czołgów, ani o miejscu ich stacjonowania. 11 marca rosyjskie ministerstwo obrony opublikowało materiał multimedialny opisujący przyjęcie do służby 8 czołgów tego typu w „brygadzie strzelców zmotoryzowanych Zachodniego Okręgu Wojskowego w Moskwie”.

Opis ten pasuje do 27. Samodzielnej Gwardyjskiej Brygady Strzelców Zmotoryzowanych, która stacjonuje pod Moskwą w Mosrentgenie, ale nominalnie należy do 1. Gwardyjskiej Armii Pancernej podlegające Zachodniemu Okręgowi Wojskowemu. Jednostka jest regularnie wykorzystywana do celów reprezentacyjnych, m. in. podczas słynnych defilad na Placu Czerwonym. Na wyposażeniu batalionu czołgów 27. Brygady znajdowały się już wozy T-90A, tak więc wprowadzenie pierwszych T-90M Proryw na jej wyposażenie wydaje się być logicznym działaniem.

Należy odnotować, że dostawy nowych czołgów są istotnie opóźnione. Zaplanowane na lata 2018-2019, realnie rozpoczęły się w drugiej połowie 2020 roku. Produkcja jest nie tylko opóźniona, ale również niewielka i obejmuje, jak się wydaje, zaledwie po kilka egzemplarzy kwartalnie. Jest to problem dla Rosjan, ponieważ do 2027 roku do służby miało wejść 400 wozów T-90M z których znaczna część powstać ma poprzez modernizacje starszych egzemplarzy T-90. Realnie w tym tempie sukcesem będzie przyjęcie do uzbrojenia więcej niż 100 egzemplarzy, aczkolwiek dostawy mogą stopniowo przyspieszać w miarę realizacji seryjnych prac na czołgach.

Wozy T-90M Proryw to obok T-14 Armata najnowocześniejsze czołgi w rosyjskiej armii. Zakres modernizacji T-90M objął przede wszystkim montaż nowego uzbrojenia w postaci zmodernizowanej armaty gładkolufowej 2A46M-5 kal. 125 mm wraz z nowym systemem kierowania ogniem oraz zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z karabinem maszynowym Kord na stropie wieży. Nowy modułowy pancerz reaktywnego "Relikt" chroni kadłub i wieżę, a pancerz prętowy ochrania tylną część pojazdu. Możliwe jest zastosowanie aktywnych systemów ochrony.

Dla podniesienia mobilności czołg otrzymał też nowy silnik wysokoprężny W-92S2 o mocy 1130 KM z automatyczną przekładnią oraz generatorem APU. T90M Proryw ma również nową, spawaną wieżę o zmienionej konstrukcji, która podnosi poziom ochrony.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 131
Reklama
qwert
niedziela, 14 marca 2021, 11:27

Rozbrajające są komentarze tutejszych ekspertów, którzy na podstawie kilku zdjęć, paru artykułów, i krótkiego filmiku są w stanie ocenić silnik , pancerz , czy uzbrojenie, ( oczywiście wychodzi im że to złom ) natomiast nie potrafią rozgryźć co to za " ustrojstwo" na wieży. Co większy fachowiec , to ciekawsza koncepcja

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 14:23

A co za problem ocenic jak to skąłdanka z dawno znanych elementów; Sam czołg to T-90A z wymieniona wiezą, działęm znanym z T-72B3, podobnie z silnikiem. Pancerz kadłuba bez zmian, poza wymianą Kontakt-5 na Relikt,

Grzyb
sobota, 13 marca 2021, 12:49

Chciałbym zdemontować informacje jakoby okrągły element na szczycie wieży był rurą do oddychania pod wodą. Jest to zbiornik na bimber, jakże nieodzowny na polu walki, stosowany jako realne wzmocnienie załogi rosyjskiego czołgu. Docelowo takie zbiorniki z samogonem będą mocowane na każdym rodzaju wozów FR.

Eee tam
sobota, 13 marca 2021, 12:27

Widziałem to już w 4 pancernych

DefBot
sobota, 13 marca 2021, 03:48

Do poczytania na Jekatierynburg Online, jakie manewry z BHP odwalają w Uralwagonzawodzie. Te maszyny największą śmiertelność mają przy produkcji...

Gorja
piątek, 12 marca 2021, 15:55

Opóźnienia ale maja a my czekamy na Smiglowce od 2014 roku pieniądze przerąbali na socjal marynarki wojennej to wogole nie mamy. W wojnę w szkole na planowaniu przegraliśmy w 3 dni masakra ma każdym kroku jedynie propagandę mamy lepsza niż za komuny

re- Gorja
sobota, 13 marca 2021, 11:17

Bo śmigłowce to zmarnowana kasa chyba, że Gorja wyłoży kasę...

reht
sobota, 13 marca 2021, 11:15

Śmigłowce transportowe Caracal mają się nijak do walki z czołgami T90

Realista 1
piątek, 12 marca 2021, 14:36

Urządzenie na wystającym cylindrze przypomina zestaw antydronowy, Rosjanie szybko reagują na zagrożenie przez bezzałogowe systemy powietrzne.

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 12:54

W czasie kiedy prowadzono ten projekt modernizacyjny nie brano jeszcze pod uwagę takiego zagrożenia . Ja sądzę że część rozwiązań modernizacyjnych np tych dotyczących systemów obserwacyjno -celowniczych ze względu na rozwiązania i konstrukcję oraz brak miejsca w ciasnym wnętrzu , który jest problemem w teciakach jest po prostu z konieczności montowana na zewnątrz w takich czy innych "kurnikach" , a wszyscy się tym ku uciesze ruskich jarają jak nie wiem co .

er
piątek, 12 marca 2021, 12:48

Kolejny odgrzewany ruski kotlet, czy ich doprawdy nie stać na prawdziwą produkcję naprawdę nowoczesnego czołgu na miarę XXIw takiego jak np. polsko-koreański K2PL?

Miro
sobota, 13 marca 2021, 14:51

A ile to już tych K2PL wyprodukowano?

Adamus
piątek, 12 marca 2021, 12:14

I tak przy trafieniu werza odpadnie tak jest przy ruskich czołgach, wybuch amunicji

Dropik
piątek, 12 marca 2021, 08:28

brak zwykłej optyki , wszystko co widzi dowódca to z kamer. Za to sam może strzelać swoim karabinem wiec to system killer-killer. ciekawe jak bardzo ten karabin wpływa na ten system obserwacyjny dowódcy. postęp jest ale główna wada czyli amunicja w kadłubie nadal pozostaje. To samo w Armacie. w razie wybuchu amunicje i armaty nic nie ocali. Abrams zaś pójdzie do remontu (zazwyczaj) , a załoga przeżyje

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 12:56

Nie da się wyeliminować "genetycznych" wad teciaków i tyle . Niezależnie od modernizacji to podstawowe wady i tak zostaną , tak jak i w propozycjach Bumaru .

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 14:25

Ukraincom sie udało wyeliminować latające wieże w T-84-120.

poniedziałek, 15 marca 2021, 23:20

Taaaaaa ukraińcom się udało , ruskim nigdy. Taaaa.

Davien
czwartek, 18 marca 2021, 16:40

NO popatrz tak, bo wyeliminowali główna przyczynę czyli działo 125mm z autoloaderem w kadłubie;)

ten
piątek, 12 marca 2021, 07:12

Bzdury

Bobi
piątek, 12 marca 2021, 07:06

Nu po raz czemu tak mało bo modernizacja starych T90 obejmuje cały zakres zmian. Od razu gołym okiem widać wieża główna jest mniejsza i mocno zjechała do tyłu maszyny, co oznacza ze zmieniona zostala zupełnie konstrukcja wierzy oraz inaczej umieszczone są ludzie w środku. Po drugie, ta druga wieżyczka z góry jest oczami, uszami i aktywną antena, oraz rurą do pobierania powietrza pod wodą. Prawdopodobnie czołgiem może kierować nawet jedna osoba lub w ogóle bez ludzi w środku, a jeśli tam i są ludzie to zmniejszona ilość z trzech do dwóch.

GB
piątek, 12 marca 2021, 08:44

Ta wieżyczka na stropie wieży nie jest żadną rurą do pobierania powietrza gdy czołg jest pod wodą, tylko wieżyczką zdalnie kierowanego karabinu maszynowego Kord... Aktywny system ochrony jest montowany opcjonalnie - jeśli klient za niego zapłaci. Czołg jak miał załogę składającą się z trzech osób tak ma dalej.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 14:13

Te na zdjęciach mają Sztorę.

poniedziałek, 15 marca 2021, 13:14

Serio? Gdzie?

Bobi
piątek, 12 marca 2021, 07:05

Nu po raz czemu tak mało bo modernizacja starych T90 obejmuje cały zakres zmian. Od razu gołym okiem widać wieża główna jest mniejsza i mocno zjechała do tyłu maszyny, co oznacza ze zmieniona zostala zupełnie konstrukcja wierzy oraz inaczej umieszczone są ludzie w środku. Po drugie, ta druga wieżyczka z góry jest oczami, uszami i aktywną antena, oraz rurą do pobierania powietrza pod wodą. Prawdopodobnie czołgiem może kierować nawet jedna osoba lub w ogóle bez ludzi w środku, a jeśli tam i są ludzie to zmniejszona ilość z trzech do dwóch.

KORYTO+
piątek, 12 marca 2021, 07:05

U nas malują trupy T-72 a ruscy modernizują :) Brawo MON haha

Tomasz34
piątek, 12 marca 2021, 09:42

W Polsce trwa modernizacja Leopardów 2A4 do 2PL. Nie słyszeli o tym na wschodzie, obywatelu? A w T-72 była też m.in. wymiana radiostacji i poprawa świadomości sytuacyjnej, a nie samo malowanie.

WP
sobota, 13 marca 2021, 07:34

Bieda modernizacja Leoparda i malowanie trupa T-72 ale w MON płacą to zachwalasz tą nieudolną modernizację

Dropik
piątek, 12 marca 2021, 08:29

przecież my kupujemy k2pl ;)

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 21:03

Powinniśmy.

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 12:57

Dużo sprzętu i uzbrojenia powinniśmy kupić dla armii , ale tego się nie robi .

Tytus
piątek, 12 marca 2021, 07:03

To tak jakby dużego fiata przerobić na auto 21 wieku Nie da sie Takie rzeczy tylko w Rosji Widać że kasy u nich malo bo inwestują w coś co i tak na polu walki jest już trupem

Zeus
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:44

Tymi "trupami" pokonają Polskę w 3 dni. A całą Europę w 3 tygodnie.

Herr Wolf
piątek, 12 marca 2021, 08:26

Piszesz o abramsie

Davien
piątek, 12 marca 2021, 19:06

Abrams to poziom zaawansowania nieosiągalny dla Rosjan jeszcze przez dekady:)

niedziela, 14 marca 2021, 14:19

Ciekawe kto pierwszy stosował pancerz typu jaki ma Abrams.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 20:39

Brytyjczycy, bo to oni opracowali pancerz typu Burlington/Chobcham jakbys nie wiedział:) A potem USA i Niemcy bo go dostali od brytyjczyków:)

poniedziałek, 15 marca 2021, 13:15

To niby brytyjczycy pierwsi zastosowali pancerz ceramiczny?

Davien
czwartek, 18 marca 2021, 16:41

Jak widac tak:)

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 14:15

Nie. On pisze o T-90. I ma rację. Ze względu na konstrukcję potencjał modernizacyjny tego czołgu jest ograniczony.

Pułkownik Kassad
sobota, 13 marca 2021, 11:26

Jak zwykle, ocena na oko, "bo jest podobny" , tak na prawdę to nic nie wiemy. ( Tylko tyle ile przekaże producent)

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 14:27

Nie, bo jest to stary T-90A czyli inaczej T-72BU będący moderką T-72B Kadłuba nie zmieniaja, wymienili wieżę dali nieco lepsze działo ale czy ruszyli autoloader i karuzele w kadłubie??

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:33

Do tego nie trzeba specjalnej filozofii ani tego, co przekaże producent. Tytułem przykładu spróbuj postawić na tym czołgu wieżę bezzałogową. Nie da się tego zrobić sensownie, bo nie będziesz miał miejsca dla załogi. Tymczasem na Abramsie da się to zrobić. Zresztą swego czasu był taki prototyp. Na Leopardzie 2 też się da jakby ktoś chciał.

Andrettoni
piątek, 12 marca 2021, 03:18

Gdyby Amerykanie zastosowali odwrócony manewr Nixona to pewnie zrobimy to co USA, jak myślicie? Byłoby zabawnie gdybyśmy z USA i Rosją byli w jednym sojuszu? Oczywiście są na to małe szanse, ale co by wtedy robiły te wszystkie trolle? Kto lepszy? USA, czy Rosja? A może Polska panowie?

rer
sobota, 13 marca 2021, 16:05

Rosjanie na to nie pójdą, za bardzo się boją Chińczyków.

Brum
piątek, 12 marca 2021, 01:52

Dlaczego zeby zobaczyc film mam pozwolic sie szpiegowac Facebookowi?

Kom
piątek, 12 marca 2021, 00:55

To w końcu spawaną czy odlewaną? Zdecydujcie się w końcu.

Dark
piątek, 12 marca 2021, 00:38

Hahahaha ale beka bo ich czołgi to syf hahahah eksperci którzy wierzą że abramsy to czołgi mega dobre

Grzyb
czwartek, 11 marca 2021, 22:18

Ciekawe jakie radiostacje mają te T90M, czyżby AZART, wyprodukowane w Chinach? Podobno u Ruskich niezła chryja: od rosyjskiego pseudo producenta zakupili zaawansowane technologicznie radiostacje, które okazały się w całości wyprodukowane w ChRLD, wyposażone w dodatkowe, nieznanego przeznaczenia chipy oraz szpiegowskie oprogramowanie. Najgorsze w tej sytuacji jest to, że Ruskie nie produkują żadnej radiostacji, która mogli by zastąpić AZARTy. Ot żałka...

Oszołom
piątek, 12 marca 2021, 07:37

Te chipy i soft szpiegowski to twoje domysły. Choć jest to możliwe.

Davien
piątek, 12 marca 2021, 09:48

I Chiny wsadzające chipy szpiegowskie do ukłądów cywilnych nie skorzystałyby z takiej mozliwości???

Oszołom
piątek, 12 marca 2021, 20:37

O ile można wsadzić chip w żelazko aby łączyło się z otwartą siecią wifi i wysyłało spam, to Rosjanie chyba nie są debilami i dokładnie zweryfikują ten sprzęt. Swoją drogą dziwię się że nie kontrolowali procesu produkcji. Fachowców mają. Swoje chipy też produkują.

rer
sobota, 13 marca 2021, 16:14

To rosyjska technika jest na poziomie chipów w żelazku. Chińczycy gonią zachód i zrobią to na poziomie mikroarchitektur i modeli programowych mikroprocesorów.

Davien
piątek, 12 marca 2021, 23:34

Panie Oszołom, te chipy znaleziono w zaawansowanych układach scalonych do suprkomputerów wiec jakei żelazko:)) A tu Rosjanie nawet nie mieli pojecia czego uzywali. Ciekawe ile jeszce takiego "rosyjskiego" sprzetu z przeklejonymi naklejkami maja. A jak weryfikuja to właśnie widzielismy.

qwert
sobota, 13 marca 2021, 11:31

Zapewne mniej niż nasz sprzęt. Natomiast Jankesi nawet nie muszą się wysilać bo Błaszczak sam dostarcza wszystko czego sobie zażyczą

Sarmata
piątek, 12 marca 2021, 06:46

A gdzie wyczytales o tych chipach oraz szpiegowskim oprogramowaniu? Chyba niezrozumiales artykułu który czytałes. Te chipy i oprogramowanie były ww zupełnie innym kraju i innych produktach. Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem ten artykuł[ nie pisze gdzie bo to by była reklama] A ww Rosji jak na razie to tylko chodzi o użycie podczas produkcji czesci elektronicznych z Chin.

Lord Godar
piątek, 12 marca 2021, 13:00

Jeśli czytaliśmy ten sam artykuł , a podejrzewam że tak , to pisało że nie chodzi o jak ty twierdzisz montaż części importowanych z Chin , tylko praktycznie o import gotowych urządzeń , ewentualnie cos tam na miejscu dołożono , a praktycznie to tylko opakowanie i instrukcję . Jak bowiem wykazują kolejne kontrole to w tych zakładach w Rosji nie ma praktycznie linii produkcyjnej do wytwarzania tych systemów łączności . Po prostu przez ładnych kilka lat brano kasę , a zamówienie szły do Chin tworząc totalną fikcję i oszukując własny MON i państwo . Co do tych ukrytych chipów to była tylko sugestia , że Chińczycy mogli cos od siebie "dorzucić " do urządzeń , co trafiło się innym odbiorcom , co mogło skutkować bardzo niepożądanymi konsekwencjami w czasie wojny np ujawnieniem przekazu danych lub pozycji użytkownika radiostacji. To jednak nic , bowiem sytuacja ta po prostu jasno i wyraźnie świadczy o poziomie złodziejstwa , korupcji i degradacji poziomu świadomości ludzi zajmujących się kwestiami istotnymi dla bezpieczeństwa państwa ( Rosji w tym przypadku) , która niszczy ich od wewnątrz .

Davien
piątek, 12 marca 2021, 09:47

Nie "Sarmato" z AZART-ami chodzi własnie o zwykłe przeklejanie naklejek na kupione w Chinach radiostacje. A Chiny byłyby totalnie.... jakby nie skorzystały z okazji:) Aha, jaka produkcja w Rosji, włąsnie z powodu kupowania w Chinach nie są w stanie jej podjac;)

Sarmata
piątek, 12 marca 2021, 17:19

To własnie w twoich kochanych USA były te chipy i dziwne orogramowania a w Rosjii chodzi o podzespoły elektroniczne z Chin.I na razie o nic więcej.

Jan z Krakowa
sobota, 13 marca 2021, 20:31

Piszesz bajki. Akurat rosyjskie media szeroko i rzetelnie informują o całej sprawie. Gotowe radiostacje kupiono w Chinach, a miały być produkowane w zakładach "Angstrem" w Rosji. Jest proces w sądzie rosyjskim rozpoczęty w roku 2021 defraudację 6,7 mlrd rubli w procesie dostawy tych radiostacji. Piękna suma została ukradziona. Układy scalone tj. czipy są również chińskie. Cała sprawa tej dostawy i rzekomej produkcji w Rosji ciągnie się od roku 2012.

niedziela, 14 marca 2021, 14:22

Tak i te zaczipowane radiostacje z 2012 zamontowali na nowych maszynach w 2020.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 20:42

Sprawa sypneła sie dopiero niedawno i nie, tych akurat r adiostacji AZART nie montowali w czołgach. Ale ciekawe skąd sa te montowane w czołgach, może tez spod Szanghaju z naklejkami made in Rossija

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 13:02

Bo ta sprawa sięga długo , długo wstecz . Oni dopiero teraz dochodzą do tego co się przez tyle lat działo , mimo że śledztwo w tej i powiązanych sprawach już trochę czasu trwają . Świadczy to że mimo kontroli , śledztwa to ten proceder trwał i rozwijał się w najlepsze .

Davien
czwartek, 11 marca 2021, 23:57

Nie, to akurat ręczne radiostacje jak sie zdaje:) A tak byli z nich rosyjscy żołnierze zadowoleni.

ubawiony
czwartek, 11 marca 2021, 22:17

wow usmialem sie do lez ,8 sztuk robi wrazenie , te badziewia beda dalej gorsze od abramsow i leopardow chocby nie wiem jaka moderke robili ,jedynie t 14 moze zrobic tu znaczna roznice no ale i tutaj kacapy maja opoznienia i szereg problemow , a ludziska sie podniecaja moderka T72

Fanklub Daviena i GB
piątek, 12 marca 2021, 09:11

Zobacz sobie ile jest Abramsów M1A2 SEPv3 i ile czołgów produkuje rocznie całe NATO a ile Rosja, to zobaczymy, czy dalej będziesz ubawiony i nie pod wrażeniem! :D

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 21:12

Ja nie jestem. Od czasów Stalina Rosja ma to do siebie, że produkuje dużo byle jakiego sprzętu. Każdy z nich nie ma analogów. Pierwszy z brzegu przykład, to Mig-1/Mig-3/ który był "lepszy" od Spitfire.

Endymion
sobota, 13 marca 2021, 22:16

A z tymi migami było coś nie w porządku? Żeby je porównać wypadałoby zorganizować pojedynek 1:1 z pilotami porównywalnej klasy i doświadczenia bojowego

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:58

Z Migami od początku było nie za bardzo. Zaczęło się od wadliwej konstrukcji płata (jeden profil na całej długości), poprzez felerną instalację hamulcową i byle jak polutowany zbiornik od chłodnicy pod siedzeniem, który potrafił sam od siebie pęknąć i ugotować pilota. Samolot był źle wyważony a jego uzbrojenie pozostawiało wiele do życzenia. Na dodatek zoptymalizowano go do tego, żeby latał wysoko. Na średnich i niskich pułapach, gdzie toczyły się walki powietrzne samolot nie nie miał większych szans z niemieckimi myśliwcami. Spitfire był produkowany do końca wojny. Natomiast Rosjanie stosunkowo szybko postanowili się pożegnać ze swoim cudem techniki i tam gdzie trzeba było latać wysoko robili to na Spitfire’e Mk. IX.

wtorek, 16 marca 2021, 14:28

Zobacz w którym roku Spitfire Mk.IX dostali rosjanie.

Davien
piątek, 19 marca 2021, 12:50

W 1943, a co?

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 13:04

Znaczy się test " nie mający analogów " ...

poniedziałek, 15 marca 2021, 11:08

Proste porównanie danych Mig-1 i Spitfirea jest miażdżące dla Spitfire,a dopiero wersje Spitfirea powstałe po zakończeniu produkcji Miga-1 mają lepsze osiągi od Miga-1. Jak zatem chcesz udowodnić że Spitfire to lepsza maszyna od Miga-1?

Davien
piątek, 19 marca 2021, 12:50

No istotnie, Spitfire V powstały kiedy MiG-1 bije MiGa w zasięgu, sile ognia jedyne co MiG ma nieco lepsze to pułap i prędkość maks ale bez uzbrojenia;)

Lord Godar
piątek, 12 marca 2021, 13:02

NATO ma wystarczającą ilość czołgów , tylko musi myśleć nad modernizacją obecnych lub nowymi . To już nie te czasy że klepano na potęgę i ustawiano w ogródku .

Fanklub Daviena i GB
sobota, 13 marca 2021, 11:40

Ale podaj ile USA ma tych Abramsów M1A2 SEPv3, którymi tak zachwyca się Davien, skoro krytykujecie ilość T-14 i T-90M! :D

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 20:44

T-90M to ledwo poziaom zwykłego M1A2 nawet pierwsze M1A2SEP sa lepsze od tej przeróbki T-90A. A T-14 macie zero, bo jedyne co jest to 20 prototypów.

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 13:17

Już Ci napisałem , że w armiach NATO jest wystarczająca ilość Abramsów , Leopardów , Leclerków czy Challengerów , które są naprawdę godnymi przeciwnikami dla ruskich tanków . Nie bawią mnie wasze zabawy z piaskownicy z Davienem o to który czołg lepszy , a czyj patyk dłuższy , albo kto tam zrobił ładniejszą kupkę w piaskownicy . Ja tylko czytam i analizuję artykuły , czasem zabieram głos . Analizy dają różne wnioski , odnośnie tych Abramsów o których piszesz to takie że jest ich kilka setek , a planowane i podpisane programy modernizacyjne zaowocują trawie tysiakiem w tym standardzie , natomiast odnośnie T- 90 i Armaty to na razie jest ich niewiele , łapią duże opóźnienia i co wskazują sami Rosjanie zbyt szybko dużo ich nie przybędzie . Miały być już grube setki jak zapowiadano , a na razie to są dziesiątki . Czy to Ciebie satysfakcjonuje ?

Grzyb
piątek, 12 marca 2021, 10:15

Spokojnie, toć Rosjanie nie mają tyle załóg, żeby tymi czołgami jeździć :)

qwert
sobota, 13 marca 2021, 22:17

Być może nie potrzebują

Adam S.
czwartek, 11 marca 2021, 20:58

No właśnie, czy ktoś wie, czym jest ta cylindryczna wieża na wieży? Czy to sprzęt do pokonywania przeszkód wodnych? Czy przejaw sympatii do autora powieści "dwie wieże" o swojsko brzmiącym nazwisku Tołkin ?

;)))
piątek, 12 marca 2021, 08:39

Zarżnęli pomysł z Pzkw-3

Trybun...
piątek, 12 marca 2021, 05:07

Tu chodzi o srebrne wieże.....

Davien
czwartek, 11 marca 2021, 23:59

To jakis system obserwacyjny albo czujnik, na samum końcu filmiku jest pokazany z przodu ten dodatek na tej beczce.

lotnik szuka żony
czwartek, 11 marca 2021, 19:58

Panowie czołgiści, czemu oni się nie śpieszą, w takim stanie więcej czołgów będzie wypadać niż wchodzić, panowie czołgiści jaka przyszłość, something new?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 11 marca 2021, 18:25

Ktoś wie co Ruscy umieścili po prawej stronie dodatkowego magazynu amunicji?

Davien
piątek, 12 marca 2021, 00:01

Chyzwar, T-90nie ma tam dodatkowego magazynu amunicji, przyjrzyj sie tej "niszy" wieży uwazniej, a nie jak z Karrarem:) A to na tej beczce to jakiś czujnik, albo sustem obserwacyjny, na koniec filmiku widac go z przodu.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 14:25

To poszukaj jak wygląda teciakowa wieża z góry. Tu tego nie widać, ale da się znaleźć. Nisza jest stosunkowo wąska z trzema prostokątnymi deklami umieszczonymi obok siebie prostopadle do osi czołgu. Środkowy dekiel jest dłuższy od dwóch pozostałych. Moim zdaniem pod tymi deklami jest dodatkowa amunicja. Są dość wiotkie, więc w razie czego energia wybuchu powinna iść do góry. Po obu bokach niszy są umieszczone pudła. Mnie interesuje to po prawej.

Davien
piątek, 12 marca 2021, 23:39

Widziałem i tam nie ma magazynu amunicji o czym zreszta mówia sami Rosjanie, zdjeć T-90M Proryw 3 jest całkiem sporo Do tego w czołgu karuzelowy magazyn amunicji jest na podłodze kadłuba, to byłaby zabawa dla załogi: wyciaganie ładunków i pocisków z wieży i co dalej?? Gimnastyka akrobacyjna by jakos je załadować do magazynu amunicyjnego?

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 21:37

Dla podkręcenia ostrości. Hipotetyczny magazyn jest prostopadły. Każdy z trzech dekli jest zrobiony tak, że dłuższe części są równoległe do osi armaty, przy czym środkowy jest najdłuższy. Zużytych kombinezonów i tym podobnych pod deklami raczej nie wożą, bo lepiej nadawałby się do tego kosz, który umieszczono za niszą. Jedynym logicznym wytłumaczeniem takiej konstrukcji wieży jest dla mnie dodatkowy magazyn amunicji rozdzielnego ładowania.

sceptyk
sobota, 13 marca 2021, 03:59

To jest magazyn amunicji drugiego rzutu.

Davien
piątek, 12 marca 2021, 23:42

To akurat sa skrzyni na wyposazenie itp a magazyn amunicji w tym miejscu przy autoloaderze na dnie kadłuba.... Zrozum ze autoloader pobiera pociski z magazynu amunicyjnego na dole kadłuba, niezłą gimnastyka akrobacyjnaby była:)) To nie zachodni czołg gdzie taki magazyn miałby sens.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 15 marca 2021, 10:10

Ja wiem gdzie jest loader w Teciaku. Mimo tego Irańczycy choć mają ten sam układ i uznali, że warto zrobić dodatkowy magazyn magazyn w tylnej niszy. Że akrobatyka wiadomo. Sugeruję poszukać zdjęcia górnej części ruskiej wieży. Nisza jest integralną jej częścią. Ma trzy dekle na górze. Po bokach niszy są dwa pudła a z tyłu kosz. Chyba Ruskim musiał przyświecać jakiś cel w takiej a nie innej konstrukcji wieży?

Davien
piątek, 19 marca 2021, 13:00

Chyzwar, doskonale na zdjęciach widac co ma Karrar: prętowy kosz na wieży z pojemnikami na wode itp. A co do Rosjan to doskonale widać na bocznych pojemnikach z tyłu wieży że to są zamykane pojemniki. Podobnie środkowy, własnie obejrzałęm sobie ta wieżę w testach Prorywa 3 Aha, może podasz żródło ktore mówi o magazynie amunicyjnym w wiezy.

yro
czwartek, 11 marca 2021, 18:11

poruwnalny z abramsem m1a2v3tylko lżeiszy bo waży 51t0n a abrams prawie 70ton,toabrams nie nadaje się na europejski teatr działań wojennych a proryw 3 jest na to pszygotowany.

Jan z Krakowa
sobota, 13 marca 2021, 20:35

Podaj jaki nacisk wywiera Abrams na jednostkę powierzchni, a jaki twój czołg. A jak to podasz to dopiero wtedy napisz, a nie podawaj wniosków z powietrza.

fiu bździu
piątek, 12 marca 2021, 09:51

I to jest czołg do walki w europejskich warunkach geograficznych. Złom M1A1 z 1985r pewnie by nawet nie dojechał na pole walki w Europie bo utopiłby się po kilku kilometrach marszu a jak by dojechał to zwykłe T-80 i T-72 by go rozstrzelały jak puszkę po konserwach. A mastodont M1A2 to taka hitlerowska "Myszka", który jeszcze bardziej grzęźnie w gruncie jak pokropi byle kapuśniaczek. To dopiero byłaby rzeź ugrzęzłych Abramsów, które "z przyłożenia" piechota wybiłaby stareńkimi rgp-7 bo po co marnować coś lepszego. Do wybudowania czołgu na teren Europy USA nigdy nie dorosło bo ich zacofanie w tym względzie jest masakryczne.

Steve
czwartek, 11 marca 2021, 22:48

Coś mi się wydaje, że na Kremlu boją się tych Abramsow jak ognia.

Sailor
czwartek, 11 marca 2021, 21:29

Toś pojechał. Ciekawe w czym?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 11 marca 2021, 23:57

Na pewno w karuzeli, po trafieniu w którą wieża fruwa. Nadal jednak ciekaw jestem, co umieścili w pudle obok dodatkowo magazynu amunicji po prawej stronie tylnej niszy wieży. Tak samo, jak ciekaw jestem, czy mogą uzupełnić karuzelę nie wychodząc z czołgu o co podejrzewa się Irańczyków. W środkowej części góry magazynu ruskiego czołgu masz dość długi dekiel. Po bokach są dwa krótsze symetryczne dekle. Wnętrze wieży dałoby się zaaranżować tak, żeby amunicję rozdzielnego ładowania można było uzupełnić bez wyściubiania nosa. Choć wygodne by to nie było.

Davien
piątek, 12 marca 2021, 09:51

Chyzwar, znowu... Naprawdę przyjrzyj się tej wieży bo nie ma tam żadnego dodoatkowego magazynu amunicji. Wpadłęś juz z Karrarem. A amunicje mozna uzupełnic choćbyz tej przewożonej wewnatrz kadłuba czołgu, o ile po Czeczenii nie ograniczaja się do 22 pociskó.

Herr Wolf
piątek, 12 marca 2021, 08:30

Pokaż gdzie to trafiony t90 odpada wieża?!

Davien
piątek, 12 marca 2021, 19:09

Latały w T-72B3 na Ukrainie , a to ten sam kadłub więc Wolfik......

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 20:36

Kolega Wolf chciałby, żeby Ruscy mieli najlepsze na świecie czołgi. Tyle, że przy amunicji rozdzielnego ładowania w rosyjsko ukraińskich konstrukcjach typu T-64/T-72/T-80/T-90/Bułat to se ne da.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 14:27

Trudno by było, bo do tej pory za bardzo nie było okazji. Loader jednak jest taki sam, jak w T-72, więc cudów bez.

środa, 17 marca 2021, 11:52

Były w Syrii, nawet sa filmiki z bezpośredniego trafienia T-90 i jakoś czołg przetrwał a wieża nie odfrunęła. Leopardom trochę gorzej w Syrii poszło, nie mówiąc o Abramsach w Iraku i Jemenie.

Davien
piątek, 19 marca 2021, 13:02

Mówisz o tym trafieniu w przód wieży T-90 pociskiem ITOW?? Dziwne żeby wtdy wieza odfrunełą, choć działonowy zwiał w podskokach:)

Lord Godar
czwartek, 11 marca 2021, 20:47

Trzeba też najpierw lepiej się "pszygotować" , aby coś sensownego napisać .

ruski stek bzdur...
czwartek, 11 marca 2021, 19:45

A w czym porównywalny ??? Chyba że oba mają gąsienice i wierze z armatą, na tym porównanie się skończyło :) No chyba, że rozbieramy na składowe i co chcesz dalej porównać ??? Kamery noktowizyjne? System kierowania ognia ? Silnik ? Opancerzenie ?

Sailor
piątek, 12 marca 2021, 09:14

Gąsienice, wieżę i armatę Abrams ma lepsze:)

Ryszard 56
czwartek, 11 marca 2021, 16:50

Lepszy od Naszych Leopardow

Polak
czwartek, 11 marca 2021, 19:45

Nie od najnowszych PL

Herr Wolf
piątek, 12 marca 2021, 08:32

A co jest lepszego w a4PL niż w a4 bez PL?

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 marca 2021, 20:45

Choćby przekonstruowana armata, która przy zastosowaniu amunicji nowej generacji mimo krótszej od A7 lufy bez problemu wentyluje rosyjskie teciaki.

Pułkownik Kassad
sobota, 13 marca 2021, 22:32

Skąd masz takie informacje?

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 20:45

Poszukaj sobie wykłądu rosyjskiego prof Chudasowa na temat amunicji APFSDS-T:)

Beks
czwartek, 11 marca 2021, 19:37

He..he..ale masz poczucie humoru.Chcielibyście by tak było.To pociotek szajsu T-72.

Tomasz34
czwartek, 11 marca 2021, 19:33

Ma pancerz reaktywny "Relikt" i zdalnie sterowany moduł z karabinem Kord, a pozatym to nic znacząco lepszego od Leopardów 2PL nie ma.

rED
czwartek, 11 marca 2021, 18:42

Polska nie zamierza napadać Rosji nie potrzebuje aż tak wyrafinowanej broni. Ale czy Rosja ma takie plany wobec swoich sąsiadów?

piątek, 12 marca 2021, 21:05

rED. A niby dlaczego Rosja miała by nagle Polsce zagrażać jeśli Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów. Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych?

Wkurzony
piątek, 12 marca 2021, 10:57

A niby dlaczego Rosja miała by nagle Polsce zagrażać jeśli Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów. Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych?

Lord Godar
niedziela, 14 marca 2021, 13:33

Chcesz powiedzieć , że Polska to tylko obszar ograniczający się do ziem dawnych Piastów ? Chcesz powiedzieć , że Rosja nie graniczy z Polską ? Co Ty masz za mapy u siebie ?

Sarmata
piątek, 12 marca 2021, 06:49

Przeciez po to kupili te 8 czołgów.Przyjadą i zaorają.Co prawda mają 2 letnie opoznienie więc chyba nie spieszy im się z tą wojną.

No skąd
czwartek, 11 marca 2021, 20:46

Polska niema nic do gadania. Pentagon decyduje za nas

rED
piątek, 12 marca 2021, 07:42

Pentagon wybiera się na Moskwę??? za dużo czytasz Izwiestii

Davien
piątek, 12 marca 2021, 00:02

Pentagon za Rosję decyduje? Ciekawa nowina:)) Bo Polska decyduje za siebie.

No skąd
piątek, 12 marca 2021, 09:58

Od kiedy?

Plw
czwartek, 11 marca 2021, 23:03

*RF

PLw
czwartek, 11 marca 2021, 23:02

Pentagon decyduje za FR ?

ultraubawiony
czwartek, 11 marca 2021, 17:57

tak, w zakresie opóźnienia dostaw

Jindo
czwartek, 11 marca 2021, 22:12

małe pocieszenie wobec faktu że posiadają flotę T-72b3 i T-90

Matołusz
czwartek, 11 marca 2021, 15:39

to wystające takie na wieży to laser hipersoniczny?

inż.
czwartek, 11 marca 2021, 21:29

nie to teleport

Tweets Defence24