Reklama
Reklama

Roboty PIAP dla pirotechników i przeciwlotników [Defence24 TV]

10 września 2019, 17:23

Główną nowością na stoisku Łukasiewicz - Instytut PIAP jest wspólny projekt opracowany z Telesystem-Mesko - Autonomiczny System Bojowy Obrony Powietrznej ASBOP Perkun na robocie mobilnym IBIS®. Jest to (...) połączenie wysokiej mobilności taktycznej z błyskawiczną reakcją na pojawiające się zagrożenie powietrzne — powiedział Defence24 TV przedstawiający stoisko marketing manager Łukasiewicz - Instytut PIAP Adam Szepczyński.

Przypomnijmy, że podstawowym uzbrojeniem systemu PERKUN są dwie wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych GROM/PIORUN. Robot dysponuje własnymi środkami wykrywania (celownik termowizyjny i celownik dzienny), jest także przystosowany do współpracy z systemami rozpoznania „swój-obcy”. Może być rozlokowywany np. w trudnych warunkach geograficznych. 

PIAP zaprezentował także m.in. mobilny robot pirotechniczny PIAP Gryf wyposażonego w mobilny system RTG MONOS i wyrzutnik pirotechniczny VIPER CSL 50-30 VIP.

Następną prezentowaną nowością jest system zakłócania komunikacji radiowej, który jest przeznaczony zarówno do uniemożliwienia podsłuchu, a także radiowej detonacji ładunku wybuchowego.

Po raz kolejny zaprezentowano taktyczny robot miotany TRM, tym razem ze specjalnym przygotowanym miejscem do jego praktycznego wykorzystania w postaci imitacji szybu wentylacyjnego.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Ok bajdur
czwartek, 12 września 2019, 10:25

Takie pojazdy mogą szybko utworzyć linię obrony np. Wzdłuż wybrzeża. Penetracja dronami, czy śmigłowcami z grupami dywersyjnymi byłaby bardzo utrudniona. Dobre do ochrony naszych NSM przed ostrzałem manewrujacymi i przed bliskim desantem wrogich jednostek specjalnych.

dim
środa, 11 września 2019, 12:51

Przypomnę Państwu, jak dyskutowaliśmy wszyscy ponad 2 lata temu, gdy to redakcja rzuciła ideę ochrony kraju Gromami przed rosyjskimi pociskami manewrującymi. Najpoważniejszym zarzutem było wtedy, że jest to technicznie nierealne jako czas naszej reakcji. Nim operatorzy pobiorą zestawy, przygotują do strzału itd... - ta propozycja PIAP to odpowiedź kasująca tamte wątpliwości. Choć oczywiście cena musiałaby być jak przy masowej produkcji przemysłowej, nie jak przy obecnych wyrobach PIAP.

dim
środa, 11 września 2019, 22:07

- czyli realnie, musi to być zrobotyzowana fabryka, oferująca towar do kilkudziesięciu krajów świata. Przykład robota z ppk... Tańszy niż wóz bojowy z nowoczesnymi ppk. A już zupełnie tańszy, jeśli pojazdy bojowe liczyć razem z kosztami utrzymywania ich pełnej załogi, koszar itd. Skuteczniejszy nie ważne czy na łące, w zbożu, czy na pustyni, aby tylko ukryty w niedużym wgłębieniu. Prawie niewykrywalny, gdyż mały i zabezpieczony dobrze dobranymi "berberysami", znacznie łatwiej zastawi pułapkę niż duży wóz bojowy oraz czatować może 24 godziny na dobę / 7dni w tygodniu. I bez przerw na modły czy mecze. I dziesiątki krajów to kupują, szejkowie kupują, kacykowie o tym marzą, ale nic by im nie przyszło, gdyż wersje eksportowe blokowane są przez fabrykę zdalnie, np. satelitarnie, czy radiowo, naszym kodem master... - wszystkie - phi ! - dziś wszystkie nowsze komercyjne systemy alarmowe też tak mogą działać. Ze zdalnym dostępem, rekonfiguracją itp... Instaluję je i to jest dzień dzisiejszy rynku cywilnego - taniocha, nie żadna fantazja, ani nie hiperkoszty. Człon remote zamknie się w 200 Euro (a cywilny nawet w kilkudziesięciu euro)

Oki
środa, 11 września 2019, 10:10

To całkiem interesujący i dobrze rokujący projekt choć ma za mało moim zdaniem rakiet - co najmniej 4 na taki pojazd! Bo pomyślmy: oddział plot dysponuje np. 4 szt takich robotów. I co operatorzy po zdalnym rozstawieniu tych robotów powiedzmy o 300-500 m od stanowiska dowodzenia będą biegać potem po całym terenie i uzupełniać ręcznie pociski!? Czy przywołają je po każdym odpaleniu pojedynczej sztuki? To by się najeździly niepotrzebnie. Przy 4 szt jest "zapas" , choć przecież co do zasady użycia MANPADS, to do pojedynczego celu odpala się i tak po DWA pociski. Nic nie piszą też, czy można robota "spiąć" sieciocentrycznie we współpracy z radarem zewnętrznym (inne systemy np. Pilica, Noteć, Poprad, przyszła Narew) albo zewnątrzną sieciową głowicą optoelektroniczną np. na jakimś WD czy też może innego interesującego systemu z taką głowicą a mianowicie przeciwlotniczą Kuszą!!! Wtedy możnaby szeroko i zdalnie rozstawiajac takie roboty pokryć spory obszar nie angażując większej grupy operatorów. Mnie się podoba!

dim
środa, 11 września 2019, 15:24

Kilka lat temu oglądałem w youtbe fantazyjne filmiki. Oto na półotwartej przestrzeni pojawiają się wozy bojowe, ale w chwilę potem "spod traw" wychylają się na pantografach jakieś zrobotyzowane pojazdy jak ten tutaj, ale ppk. Czyli, jako ukryte pod ziemią, mogły tam przeczekać nawet wypalenie danej okolicy wielkim pożarem. Teraz z satysfakcją widzę, że filmiki te oglądali i polscy konstruktorzy z PIAP. Otóż co było tam jeszcze ciekawego ? - Były to roboty samozaładowcze, z zapasem pocisków. I nie chciałbym być wtedy w skórze rosyjskich tankistów czy zmechu. Po prostu trzeba to zrobić. Nie zapominając i o idealnym maskowaniu wszelkich działań przygotowawczych, potem, w terenie.

Marzyciel
środa, 11 września 2019, 19:16

Można też pójść dalej lub inaczej. Prosty metalowy kontener, standardowy najlepiej. A i choćby zamaskowany jako prymitywny "śmieciowy" skip WUKO z zabierakiem hakowym. A w nim cały gotowy moduł plot z integralnym źródłem zasilania. Tyle, że dużo więcej rakiet można w nim wtedy schować, dołożyć wysuwaną w górę na czas alertu głowicę optoelektroniczną i łącze datalink do współpracy sieciocentrycznej. Możesz wozić go gdzie chcesz , na czymkolwiek np. zwykłej ciężarowce z małym dzwigiem typu HIAB. Ustawiać za stodołą, na boisku szkolnym, na przydrożnym lub leśnym parkingu. Stoi sobie takie metalowe zamknięte pudło i czeka! A pilnować go może lokalny WOT. A w razie czego np. na sygnał z sieci, alert radarowy, że w jego stronę przemieszcza się wrogi obiekt klapy się otwierają, głowica się unosi i identyfikuje cel. I po potwierdzeniu - z wnętrza kontenera startują np. dwa Gromy/Pioruny i cel znika z radarów, ha ha. Klapy się zamykają, i pudło czeka dalej. Można by je też zakopać, tak np do poziomu gruntu, jeśli byłaby taka potrzeba. A jako zakopywany wariant opracować wersję - zamiast z Gromami /Piorunami - taką z Piratami i Spike'ami. A w ogóle to taki Poprad albo system z PIAP'a powinien mieć również wersję stricte kontenerową - nie zabudowaną specjalnie na drogim specjalnym podwoziu jak Poprad , ale w pełni funkcjonalny moduł w prostej metalowej czy kompozytowej skrzyni do ustawiania np. helikopterem na dachach, przewożenia na np. lekkich samochodach ciężarowych takich do 4,5 tony, ustawiania na ziemi wokół jakichś obiektów, ustawienia wprost na... pokładzie Ślązaka?? itd. Możnaby w ten sposób bez użycia całych pojazdów mieć takie moduły zmagazynowane i w razie W albo je postawić wzmacniając obronę plot konkretnego obiektu, albo tworzyć całe strefy anty dostępowe (lubicie grać w "Go"?). Albo tworzyć "doraźne" Poprady, po prostu na np. zmobilizowanych cywilnych ciężarówkach. Możnaby też zabudowac Poprada albo system z PiAPA wewnątrz zamaskowanego zwykłego furgonu. Bez specjalnego drogiego opancerzonego podwozia MRAPa czyli Żubra. Sam Poprad ma i owszem przewagi : terenowość podwozia, zdolność do samodzielnej zmiany pozycji oraz opancerzenie chroniące w razie wykrycia przez wrogie np. śmigłowce i wrogiego ostrzału. Minusem jest zaś koszt takiego podwozia. Ale kontenery moim zdaniem też mają swoje zalety.

dim
czwartek, 12 września 2019, 10:17

"... wewnątrz zamaskowanego zwykłego furgonu..." - nie można. Kamery działają już nie tylko w zakresie światła widzialnego. Czyli muszą to być środki transportu upozorowane na zwyczajne i z możliwością szybkiej zmiany "ubranka", jednak o specjalnej konstrukcji wewnętrznej. Zauważ, Rosjanie używają w tym celu "zwykłych kontenerów cywilnych" - i jeszcze chwalą się tym na targach.

dim
czwartek, 12 września 2019, 10:06

Nie chciałem mieszać zbyt wielu pomysłów naraz... ale zgadzam się z Tobą w 100%. Choć kontener musi być jednak zamknięty w jakimś dobrze strzeżonym, ukrytym położeniu, w czasie pokoju. A człowiek z WOT wyprowadzi go na jedną z lokalizacji bojowych, dopiero na zakodowany rozkaz.

dim
środa, 11 września 2019, 15:11

Natychmiastowa gotowość do strzału i praca w rozległej sieci. Może kilkusetkilometrowej. Czyli jeśli jest tego wystarczająco wiele, możesz niszczyć także wrogie pociski manewrujące. A dopiero te, które przecisnęłyby się przez graniczną sieć posterunków Piorunów, absorbowane byłyby przez baterie Narwi, pomocniczo także przez lotnictwo. Żołnierze WOT albo rezerwiści z obsługi naziemnej, to właśnie tylko do uzupełniania pocisków. Jedynie zgaduję to, ale czy nielogicznie ? Podobne roboty dyżurować mogą z ppk. Poza tym myślimy "rosyjskie", ale wcale nie jest to pewne, że tylko rosyjskie. Miewaliśmy w historii i inne konflikty, sąsiedzkie czy nawet bratobójcze z naszymi Rusinami. Czyli potrzebny jest wyrób w 100% krajowy, przy tym produkowany masowo, czyli tanio, czyli wtedy także w szerokiem eksporcie. By na siebie zarabiał sam.

Rex
środa, 11 września 2019, 18:09

->Dim!! Zgadzam się i popieram. PiAP musiałby obniżyć cenę, po wtóre masówka. Co do zwalczania pocisków manewrujacych, to faktycznie sieciowe rozstawienie tych automatycznych systemów mogłoby stworzyć dla nich skuteczną "zaporę" - relatywnie tanią i przede wszystkim bezproblemowo dostępną. Mamy systemy zarządzania polem walki - całkiem dobre Jaśminy czy warianty Topaza. Jest zatem system kierowania, czas dołożyć do niego odpowiednią liczbę efektorów. A zapora byłaby dla wszystkiego co latałoby do pułapu rażenia przyszłych Piorunów. To co lata wyżej, to dla F16, Narwi i Wisły, choć mnie bardzo tu podoba się całościowy kompleksowy Barak MX.

dim
czwartek, 12 września 2019, 10:09

o Baraku wszyscy piszą, że jest zbyt powolny. Przy tym bez 100% technologii, bez prawa zmian w konstrukcji, przy tym producent zna jego słabe strony, więc dziękujemy. Wiesz, są poza tym liczne dzwonki ostrzegawcze. Pobity właśnie "student" okazał się izraelskim oficerem itd...

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama