Remont silników Su-22 za 8,6 mln zł

30 lipca 2021, 13:57
Su-22 Remont WZL-4
Su-22 podczas remontu w WZL Nr 2. Fot. J.Sabak
Reklama

Kontrakt dotyczący naprawy głównej silników lotniczych AŁ-21F3 napędzających samoloty Su-22 zrealizują Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A z Bydgoszczy, poprzez włączone do spółki od grudnia 2019 roku Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 w Warszawie. Umowa w tej kwestii o wartości 8,58 mln zł została zawarta przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną, Wydział Techniki Lotniczej w trybie negocjacji z jednym oferentem.

"Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. są jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji technicznej i posiadającym prawo wyłączności do remontu silników AŁ-21F3 zgodnie z ,,Warunkami technicznymi na remont główny silników AŁ-21F3 serii III i wyższych o numerze fabrycznym z indeksem „540” w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 4 S.A.”, zatwierdzonej przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych w dn. 19.11.2010, na podstawie której decyzją Koordynatora zadania w/w sprzęt winien zostać naprawiony" - czytamy w uzasadnieniu zastosowania procedury pomijającej postępowanie konkurencyjne.

AŁ-21F3 to jednoprzepływowe silniki odrzutowe z dopalaczem, o ciągu maksymalnym 109,8 kN. Stanowią one napęd samolotów Su-22, których 18 egzemplarzy Siły Powietrzne planują eksploatować do wyczerpania resursów, które przedłużono na mocy decyzji z 2014 roku o 10 lat. Samoloty Su-22 posiadają znikomą wartość bojową, ale są intensywnie wykorzystywane np. w szkoleniu JTAC czy operatorów stacji radiolokacyjnych. Eksploatacja tych maszyn jest kosztowna, ale zapewnia również możliwość realizacji nalotu, wymaganego dla utrzymania odpowiednich uprawnień przez pilotów polskich sił powietrznych.

Realizowane regularnie, co roku remonty główne silników AŁ-21F3 są następstwem decyzji z 2014 roku o wydłużeniu eksploatacji maszyn Su-22. Nie zmienia się również tryb zawierania stosownych umów, z tym wyjątkiem, że od 2020 roku nominalnie podmiotem, z którym zawierana jest umowa stały się Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. Włączono  do nich bowiem Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 S.A. posiadające stosowne uprawnienia i oprzyrządowanie. Wartość kontraktu po zakończeniu negocjacji to 8 580 000 PLN bez VAT. Warto zauważyć, że wartość umów dotyczących remontów silników AŁ-21F3 w ostatnich latach regularnie maleje. W 2019 roku opiewała ona na ponad 21 mln złotych, rok później było to 11,9 mln zł a obecnie niespełna 8,6 mln. Najprawdopodobniej wynika to z kurczącej się ilości eksploatowanych egzemplarzy Su-22 zdatnych do lotu.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 51
Reklama
Kpt. Rykow
środa, 4 sierpnia 2021, 10:34

Czas na modernizację Su- 22 minął już dawno, a sprzedażą kilkudziesięciu sprawnych samolotów tego typu powinny zająć się służby lub/ równocześnie prokuratura. Jeżeli Francja modernizowała taki zabytek jak Etendarty, mając cała plejadę nowocześniejszego sprzętu - to dlaczego RP nie zrobiła nic w tym kierunku, zwłaszcza ze zgodą kraju - producenta była? Dzisiaj utrzymywanie tych kilkunastu zabytków nie ma żadnego uzasadnienia. Może lepiej byłoby dokupić F-16 - choćby z partii przeznaczonej pierwotnie dla Iraku i ostatecznie rozwiązać kwestię Su w polskim lotnictwie?

Weteran
wtorek, 3 sierpnia 2021, 11:07

Już Tupolewa remontowano w Polsce zamiast w Rosji.

MBW
wtorek, 3 sierpnia 2021, 12:48

Tupolew ostatni przegląd miał właśnie w Rosji.

Tre
niedziela, 1 sierpnia 2021, 17:03

A nie taniej poszukać w muzeum lotnictwa, albo za parę rubli kupić od ruskich u nich tego złomu na potęgę. Jak już mamy modernizować zabytki to niech to będzie klasyka z 2 wojny światowej.

Wally
sobota, 31 lipca 2021, 21:52

Podobno jest dużo silników do suki na wypadek "W" policzcie ile ich było w szczytowym okresie a ile teraz więc można brać zakonserwowane sprawdzić i założyć

BUBA
sobota, 31 lipca 2021, 20:03

Czy tam jest choc jeden myslacy czlowiek ... ludzie

XYZ
sobota, 31 lipca 2021, 01:13

Czas pożegnać ten złom.

Vip
sobota, 31 lipca 2021, 20:37

Kiedyś był dobry ale obecnie to już???

Kala
piątek, 30 lipca 2021, 21:07

A gdyby tak zintegrować LBPP-100 z Masterami (bo usa na f-y nie pozwoli tego wsadzić) można by się pozbyć suk

Enter
wtorek, 3 sierpnia 2021, 01:18

Niezły pomysł ale uzgodnienia z producentem Leonardo obowiązkowe

gliwiczanin
piątek, 30 lipca 2021, 21:01

Kto wie czy to prawda że Su-22 jako jedyne mogą przenosić bomby kasetowe w naszych siłach powietrznych. Tak swoją drogą czemu nasze WR-40 Langusta dalej nie mają rakiet z głowicą kasetową i innych. Czemu w naszej armii stosuje się głównie głowice odłamkowo-burzące, które są mniej skuteczne przy ostrzale dużej powierzchni.

Adam
środa, 4 sierpnia 2021, 09:34

Bomby kasetowe sa zabronione

JPC
poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 22:07

nie u nas - Polska nie ratyfikowała tej umowy

BUBA
sobota, 31 lipca 2021, 20:02

Bo nasi stratedzy gotuja sie na wojne ktora juz byla ... i tak daleko nie sa w stanie myslec ...

JOK3R
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:31

Na wojnę przyszłości może nas nie być stać (:

???
sobota, 31 lipca 2021, 11:37

Mają walczyć jako kamikadze ???

biały
sobota, 31 lipca 2021, 17:48

Azerom udało się z samolotu an-2 zrobić drona , uważasz że naszym inżynierom nie udało by się z su-22 zrobić dona ??? , nawet jak by miał służyć tylko do sprowokowania ujawnienia się stanowiska rakietowego to już był by jakiś pożytek

sobota, 31 lipca 2021, 00:37

bomby kasetowe wstrzymane konwencją ale są jeszcze do użycia bomby termobaryczne o wagomiarze 120kg i nasze Su są jedynym nośnikiem tych bomb atomowych dla ubogich

gliwiczanin
sobota, 31 lipca 2021, 16:28

Przecież nasza armia wykorzystuje bomby lotnicze ZK-300 o masie 465 kg, które są produkowane przez polską firmę Dezamet. Polska podobnie jak USA, Rosja i Chiny nie podpisała konwencji o zakazie broni kasetowej. Nie wiem tylko czy nasze Su-22 są obecnie jedynym nośnikiem tych bomb w naszym lotnictwie.

DDR
sobota, 31 lipca 2021, 16:26

Z Europy pięknoduchów tylko Polska miała na tyle oleju w głowie aby tego nie podpisać

K.
sobota, 31 lipca 2021, 09:42

Polska jej nie podpisała .

Jagoda
sobota, 31 lipca 2021, 09:30

Nie wprowadzaj w błąd Polska nigdy tej konwencji nie podpisała podobnie jak USA.

Gnom
piątek, 30 lipca 2021, 21:40

Popatrz co za konwencje podpisała swego czasu Polska.

abra kadabra
piątek, 30 lipca 2021, 20:10

Szkoda kasy. Lepiej przeznaczyć na drony. To jest przyszłość

Bomb
piątek, 30 lipca 2021, 19:20

Nasze chłopaki pokazaliby co potrafią te suczki.

AXM
sobota, 31 lipca 2021, 08:00

Te suczki to mogą tylko robić za cele podczas ćwiczeń OPL NATO bo Polska niema OPL :)

Baca
piątek, 30 lipca 2021, 19:07

Nie przesadzał bym z tym że to taki stary złom. Amerykanie ciągle eksploatują A 10 czy B 52. Jasne że je modernizują i przede wszystkim mają do A 10 uzbrojenie. Czego my niestety do Su 22 nie mamy. A pomysł z przerobieniem na drony jeśli wykonalny (w co wątpię) to nie jest taki zły.

rezerwa 77r.
piątek, 30 lipca 2021, 21:29

uważam że jest możliwy , należy pamiętać że nieistotny producent , ważne sprawność sprzętu oraz jego wykorzystanie , B-52 , BRADLEY , STRYKER , ABRAMS JEST MODERNIZOWANY ,KOSZT EFEKT

kapusta
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:37

Czy Ty choć raz możesz pomyśleć zanim coś napiszesz? Serio porównujesz czołg do samolotu?! To porównaj skutki awarii napędu w obu tych maszynach! Natomiast B-52H ma się do pierwowzoru tak jak obecny Mini Cooper do tego Coopera z końca lat 50. Porównanie ich do Su-22 które nigdy nie były modernizowane i od dobrych dwóch dekad nie mają żadnej wartości bojowej to skutki twojej edukacji, ewidentnie prowadzonej w systemie "koszt-efekt"

pylot
piątek, 30 lipca 2021, 18:30

Nazwany Ślepym Bokserem jeszcze polata, dobrze że mu wstawią nowe lusterka wsteczne.

Ss
piątek, 30 lipca 2021, 17:36

Najładniejsze samoloty naszej armii

kapusra
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:38

I to właśnie takim kryteriami powinniśmy się kierować - brawo MON!

Su
piątek, 30 lipca 2021, 18:44

Tak i dzięki takim samolotom NATO ma przewagę ilościową nad Rosjanami

Dowód
sobota, 31 lipca 2021, 20:38

Tobie już PiS całkiem mózg zrył.

y
piątek, 30 lipca 2021, 19:51

Tak, gratuluję pomyślunku. Przewaga dzięki teoretycznie 18 samolotom.

rezerwa 77r.
piątek, 30 lipca 2021, 17:10

na zakończenie służby w SP. przebudować należy na drony - samobójcze , będziemy mieli niespodziankę dla agresora // dodatkowe zbiorniki zwiększą zasięg do 2550 km + 2 szt . termobaryczne pod skrzydła

koszty i skuteczność nie mają znaczenia!
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:41

Zaiste geniuszem być trzeba, by w trzeciej dekadzie XXI wieku chcieć budować V1

AXM
piątek, 30 lipca 2021, 16:45

A konserwator zabytków wyraził zgodę na remont ?? :)

Arczi
piątek, 30 lipca 2021, 16:25

Paranoja...

Kala
piątek, 30 lipca 2021, 21:05

Nie paranoja tylko jedyny nosiciel dla naszych bomb LBPP-100

kapusta
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:42

A planujemy bombardowanie jakiś pasterzy?

jojo
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:33

Pustaki w tym wypadku wpadają f35 i 16 .. jadą z opl a suczki dopiero po nich ... Nie ogarniasz tematu który komentujesz

Jaro
piątek, 30 lipca 2021, 16:12

Ile ppk Pirat można zakupic za 8,6 mln PLN ???

y
piątek, 30 lipca 2021, 19:51

Odpowiedź jest prosta - 0.

ja
piątek, 30 lipca 2021, 18:51

2

Hanys
piątek, 30 lipca 2021, 16:07

Ło panie... To te same zakłady które naprawiały fotel w MiG-29 ?

Tik Tak
piątek, 30 lipca 2021, 19:26

nie, te same które naprawiały fotele w Tu-22

Darek
piątek, 30 lipca 2021, 18:20

Dobrze, że nie te same które produkują ,,myśliwiec” Su 57.

123
sobota, 31 lipca 2021, 08:08

A teraz się pochwal jakie myśliwce produkuje Polska ??? :) zacofany wasal bierze wszystko z półki w USA

Murf fanem Polski
sobota, 31 lipca 2021, 15:20

Tak jak Izrael, Tajwan, Japonia, Anglia. Belgia, Norwegia, Włochy, Hiszpania, Turcja, Korea Południowa itd... JEDYNymi dużymi krajami, które budują i używają własnych myśliwców, są Rosja, Francja i do pewnego stopnia Chiny. Nawet Szwecja używa silników GE. Jak więc to sprawia, że ​​Polska jest słabym wasalem?

Lajo2
czwartek, 5 sierpnia 2021, 18:55

Ale na różnych zasadach!

Tweets Defence24