Reklama

Siły zbrojne

Rekordowy lot samolotu hybrydowego AW609

Samolot hybrydowy AW609 TiltRotor pobił rekord czasu przelotu na dystansie 1000 km. Mogąca startować i lądować pionowo maszyna pokonała odległość 1161 km pomiędzy zakładami spółki Finmeccanica-AgustaWestland w Yeovil w południowo-zachodniej Anglii, a Cascina Costa pod Mediolanem we Włoszech w czasie 2 godzin 18 minut. 

Samolot hybrydowy AW609 TiltRotor pobił rekord szybkości przelotu na odległości 1000 km. Mogąca startować i lądować pionowo maszyna pokonała dystans 1161 km pomiędzy zakładami Finmeccanica-AgustaWestland w Yeovil w południowo-zachodniej Anglii, a Cascina Costa pod Mediolanem we Włoszech w czasie 2 godzin 18 minut.

Maszyna wystartowała z Anglii pionowo, a następnie kontynuowała lot jak samolot na pułapie 8000 metrów by wylądować w północnych Włoszech. Przelot udowodnił znaczną oszczędność czasu, szacowaną przez producenta na 30 do 50% w przypadku dystansu 1000 km w stosunku do analogicznej podróży przy użyciu biz jeta, a następnie śmigłowca lub samochodu.

AW609 TiltRotor to samolot hybrydowy o konstrukcji podobnej do opracowanego dla sił zbrojnych USA V-22 Osprey. Maszyna Finnmeccanica-AgustaWestland powstała jednak głównie z myślą o rynku cywilnym. Samoloty mają być używane przede wszystkim do transportu VIP-ów, a także w przemyśle naftowym i gazowym. Pierwszym klientem wojskowym może być Włoska Armia, która planuje pozyskanie maszyny hybrydowej do szybkiego transportu wojsk i ewakuacji medycznej.

Samolot AW609 napędzają dwa silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67A, każdy o mocy 1447 kW, co pozwala na rozwinięcie prędkości przelotowej 482 km/h. Maszyna może przewieźć do 9 pasażerów na dystans 1390 km. AW609 ma zostać certyfikowany przez Federalną Administrację Lotnictwa w 2017 roku, a wkrótce potem pierwsze maszyny mogłyby trafić do użytkowników. 

(AH)

Reklama

Komentarze (4)

  1. Afgan

    Zakupem AW609 zainteresowane są rosyjskie koncerny naftowe, które wcześniej zakupiły duże ilości AW189 czyli rozwinięcia AW149. Zakup przez cywilne spółki naftowe jest "zasłoną dymną" dla pozyskania technologii i opracowania u siebie podobnych rozwiązań do użytku wojskowego.

  2. gosc

    Samoloty mają być używane przede wszystkim do transportu VIP-ów, a także w przemyśle naftowym i gazowym. Pierwszym klientem wojskowym może być Włoska Armia a zaraz potem nasi "sprzemierzency" sprzedadza ta technologie agresywnej i bandyckiej Rosji. Tak jak sprzedali AW 138 z technologia i awionika tak, ze moga sami je produkowac. Dobrze, ze nie kupujemy smiglowcow z Agusty.

    1. Kael

      Airbus bez problemu sprzedaje helikoptery i samoloty do Rosji. W Kazachstanie (bliskim sojuszniku Rosji) otworzył montownię śmigłowców w tym pełne prawa montażowe i awionikę dla H225M które będą montowane dla tamtejszych sił zbrojnych ściśle współpracujących z Rosją. W czasie Zimnej Wojny prekursor Airbusa czyli koncern Aérospatiale nie miał problemów by sprzedać cała linię montażową śmigłowców Puma który jest w prostej linii maszyną tej samej serii co H225M Rumunii, państwu Układu Warszawskiego. Widać u pana tak zwaną mentalność Kalego... AgustaWestland sprzedaje, ŹLE! - Airbus sprzedaje, DOBRZE!

  3. antyUSA

    "a także w przemyśle naftowym i gazowym" - czarno to widzę. W tych branżach wymagane jest bezpieczeństwo jak dla VIP, czego tiltrotory nie zapewniają. Nie wierzę by dostały certyfikat do lądowania na platformach. Osprey certyfikatu do przewozu VIP nie ma.

  4. Roman

    AW609 Tilt Rotor na tej trasie uzyskał przeciętną prędkość przelotową prawie 505 km/h, a więc wyraźnie więcej niż zakładane 482 km/h. To może świadczyć b. pozytywnie o dopracowaniu konstrukcji przez AgustaWestland

Reklama