Rekordowy lot pocisku PrSM. Przekroczono ograniczenia Traktatu INF?

16 października 2021, 08:29
PrSM
Fot. Lockheed Martin
Reklama

13 października odbył się piąty udany test pocisku balistycznego PrSM (Precision Strike Missile), który został odpalony z wyrzutni HIMARS. Koncern Lockheed Martin poinformował, że rakieta osiągnęła rekordowy dystans i jednocześnie przekroczyła planowane parametry. Zgodnie z planami podczas tego strzelania miał zostać sprawdzony maksymalny zasięg, który jest z pewnością większy od planowanych 499 km.

Pierwotnie pocisk PrSM miał mieścić się w ustaleniach Traktatu INF (ang. Treaty on Intermediate-range Nuclear Forces), czyli nie przekraczać donośności 500 km. Ponieważ jednak USA wycofały się z tego traktatu w związku z jego łamaniem przez Rosję, dystans na jaki będą mogły razić przeciwnika pociski PrSM, będzie ograniczony jedynie możliwościami technicznymi rakiety, które szacowane są na ponad 700 km.

Ze względu na prowadzenie strzelań na tak duże dystanse próby przeniesiono z lądowego poligonu White Sands na Pacyfik, gdzię możliwe jest wydzielenie odpowiednio większej przestrzeni poprzez ograniczenie żeglugi wodnej i powietrznej na wybranym rejonie.

Pociski PrSM powstają jako następca rakiet ATACMS (Army TACtical Missile System) o zasięgu do 300 km, stosowanych w systemach rakietowych MLRS i HIMARS. Będzie on stanowił najniższy poziom systemu pocisków balistycznych US Army. Kolejne dwa to system MRC (Mid-Range Capability) Typhon oraz hipersonicznych LRHW (Long Range Hipersonic Weapon) Dark Eagle.

Reklama
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 89
Reklama
Ciekawski
niedziela, 17 października 2021, 16:02

A tymczasem Chiny przetestowały pojazd hipersoniczny który okrążył Ziemię, zanim trafił w cel, czyli ma zasięg ponad 40 000 km. Czujecie różnicę w technologii, USA zostało w tyle, a Chiny rządzą i gospodarczo i technologicznie.

onuca
niedziela, 17 października 2021, 19:50

Nie koniec na tym! Rosja, we współpracy z Chinami, opracowała technologię stealth XXI generacji, która NIE IMIEJET ANAŁOGA W MIRIE. Urządzenia zainstalowano na rosyjskich lotniskowcach - i od tego czasu są ona CAŁKOWICIE NIEWIDZIALNE. To dopiero sukces!

ito
niedziela, 17 października 2021, 13:38

I już wiadomo, dlaczego Rosja "łamała" układ, co oczywiście "zmusiło" USA do jego zerwania.

Davien
niedziela, 17 października 2021, 19:58

Ito i znowu zwyczajnie kłamiesz, bo Rosja złamała INF lata temu ale jak zwykle musisz sobie popakac.

ito
piątek, 29 października 2021, 13:56

Davienku, to że Amerykanie kogoś o coś oskarżają jak od dawna wiadomo oznacza, że oskarżają, bo jest im to do czegoś potrzebne. Po latach oskarżenia te z zasady okazywały się fałszywe.

peptys
niedziela, 17 października 2021, 22:38

Panie Davien zbłaźniłes sie wiedza o głębokości przekopiu mierzei wislanej chyba na twoje posty fachowe troche przez palce trzeba patrzeć.

rezerwa 77r.
niedziela, 17 października 2021, 10:56

kolejny raz wrzucam pomysł jak wykorzystać SU-22 / // przerobić je na drony samobójcze , dodatkowy zbiornik zwiększy zasięg do 2550km. pod skrzydła podwiesić 2 x 500 kg lub 2x250 kg ewentualnie zabawki termo-baryczne , będziemy posiadać niespodziankę dla agresora , gdyż na razie nie posiadamy rakiet o takim zasięgu

ito
piątek, 29 października 2021, 14:05

Masz 32 maszyny, dla których trzeba opracować cały system zdalnego/autonomicznego sterowania- i żadnych szans na uzyskanie kolejnych do przerobienia w razie powodzenia projektu. Z założenia mają to być jednorazówki- czyli rzecz robi się droga nie tylko na etapie opracowywania, ale i później- przeróbek- poczynając od ich rozległości, a kończąc na niewielkiej ilości egzemplarzy. Do tego maszyna pozostaje samolotem wymagającym całej infrastruktury lotniskowej. Pomysł, rzekłbym, prezentuje się słabo. Tym bardziej, że skuteczne użycie pocisku dalekiego zasięgu wymaga porządnego rozpoznana- a z tym u nas cienko.

St. mat pchor.
niedziela, 17 października 2021, 15:20

Słaby pomysł rezerwisto, zbyt łatwe do wykrycia i zestrzelenia, trudne do kontrolowania.

kibic
niedziela, 17 października 2021, 12:02

Pomysł ma pewne minusy. "Odpalanie" takiego środka napadu wymaga długiego pasa startowego, a ten może zostać zniszczony nawet w pierwszych godzinach wojny. Dron wymaga jakiejś formy komunikacji z operatorem. Przy zasięgu 2500km to duże wyzwanie. Nawet w wersji bezpilotowej samolot pozostaje samolotem, a Rosja ma całkiem skuteczne środki obrony przeciwlotniczej.

rezerwa 77r.
niedziela, 17 października 2021, 12:47

zaprogramowany komputer steruje , cel w/g zdjęcia lub położenia geograficznego , wysokość lotu 50 - 100 metrów nad ziemią

Dudley
niedziela, 17 października 2021, 12:42

Przerobienie takiego samolotu to stosunkowo niewielki koszt, jednak przeznaczenie środków na obronę przed takim prymitywem jest niezwykle kosztowne, i eliminuje je z innych kierunków.

Mark
poniedziałek, 18 października 2021, 10:16

W dodatku jak pokazał Karabach nawet starożytne ANtki mogą skutecznie wykruszać środki OPL przeciwnika.

w.
niedziela, 17 października 2021, 10:05

Czyli EU nałoży sankcje za naruszenie traktatu?

Masz 100% racji
niedziela, 17 października 2021, 20:30

Jestem ze. Za naruszenie traktatu IF powinna dowalić ruskom nowe sankcje oraz wesprzeć obronne działania USA jako odpowiedź za naruszenie traktatu INF przez Rosję.

Davien
niedziela, 17 października 2021, 15:09

Jakiego traktatu? Bo chyba nei mówisz o wielokrotnie złamanym przez Rosję INF?:))

Victor
niedziela, 17 października 2021, 14:47

Traktat INF był zawarty pomiędzy USA a ZSRR. Unia nie była stroną tego traktatu.

ciekawy
niedziela, 17 października 2021, 14:09

Jakie sankcje skoro USA nie jest już sygnatariuszem traktatu? Czy ty wiesz co piszesz czy tylko piszesz co wiesz?

Dudley
niedziela, 17 października 2021, 12:44

To UE jest stroną traktatu? To jakaś nowość .

dropik
niedziela, 17 października 2021, 12:31

Tak. Nalozy na nas , bo my zawsze dostajemy w 4 litery za niewinność

Hans Kloss
niedziela, 17 października 2021, 15:21

Ha, ha, za niewinność. Każdy osadzony siedzi za niewinność.

kmdr
sobota, 16 października 2021, 19:44

Jak te rakiety będą miały zasięg, że odpalone z pod Groby Nieznanego Żołnierza dolecą do Mauzoleum Lenina to pogadamy.

wasz minister
sobota, 16 października 2021, 19:09

poproszę 8 sztuk, akurat na defilady

F
sobota, 16 października 2021, 18:36

Ale głowica bojowa jest biedna. Ile waży głowica iskandera?

ruski stek bzdur...
niedziela, 17 października 2021, 11:34

A po co ci większa głowica jak iskander nie trafi w cel :P

Juras
sobota, 16 października 2021, 17:39

Hmm , no to juz wiemy co kupimy…?

Victor
niedziela, 17 października 2021, 15:00

Jest ogranicznik takich zakupów. Reżim Kontroli Technologii Rakietowych.

dropik
sobota, 16 października 2021, 14:33

Ze przypomnę. Ta rakieta ma 4 m długości i głowicę o wadze 91 kg i nie ma mowy o żadnej kasetowce. W razie awarii gpsu, może się okazać że nie jest w stanie zniszyc celu bo spadnie 100 m od niego ;)

Rejtan
sobota, 16 października 2021, 16:12

A w razie awarii silnika nie doleci nawet na 10 metrów, a w razie jak szofer zaśnie to ... Parametry lepsze od Iskandera, choć cena zapewne będzie zaporowa. Niemniej 100-200 sztuk dla naszych HIMARSÓW byłoby niezłym wzmocnieniem naszej armii. Najnowsze doniesienia LM : bedzie zarowno głowica kasetowa, jak termobaryczna, jak też kierowana kasetowa z 7 podpociskami ppanc i przeciwradiolokacyjna. Sporo wersji .

dropik
niedziela, 17 października 2021, 13:44

A i lepszą ani gorsza. Ta rakieta ma ok 800kg wagi. Głowica iskndera zapewne ok 500kg . Jak można to porównywać? To inna klasa. Jakby karabin z pmem porownywac

sum
sobota, 16 października 2021, 20:45

To co kupimy do HIMARSów starczy nam na Kaliningrad a przydało by się coś na 1 Armię Pancerną Rosjan czyli coś strzelającego dalej. 700 km to już jest coś, Byłoby lepiej gdyby było 1500 a nawet 2500 ale od czegoś trzeba zacząć

kapusta
sobota, 16 października 2021, 19:53

Tyle, że głowicy kasetowej legalnie nie kupimy, a sami też nie wyprodukujemy bo HIMARS kupiliśmy z półki, bez żadnej polonizacji, transferu technologii czy know-how

Xyz
niedziela, 17 października 2021, 06:59

Polska posiada i produkuje pociski kasetowe, nie podpisaliśmy traktatu

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:03

A niby dlaczego nie? Ani Polska ani USA nie podpisały zakazu ich uzytkowania.

Davien
sobota, 16 października 2021, 15:58

Dropik, a niby skąd masz dane o PrSM jak nie sa podawane:)

dropik
niedziela, 17 października 2021, 11:47

Jesli nie Internetu to od producenta mailem dostałem ;) długość odpowiada długość i wyrzutni , a ze dwie rakiet zamiast jednej to waga będzie mniej niż połowa atacms. Takie parametry ma konkurent więc ta będzie zbliżona bo przecież nie robią jej krasnoludy z morii. "Designed to travel at speeds in excess of Mach 6, Raytheon’s DeepStrike solution is 13 ft (3.9 m) in length, just under 17 inches (43 cm) in diameter, and weighs approximately 1,700 lbs (771 kg). The missile will feature a new solid rocket motor that is being developed by Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS) – NGIS is also developing the propulsion system for the Lockheed Martin PrSM solution – a 200-lbs high-explosive blast fragmentation warhead and a Flight Termination System (FTS) developed by Dynetics. Guidance for DeepStrike is delivered through GPS combined with a Raytheon-designed advanced inertial platform for improved precision and accuracy."

Davien
niedziela, 17 października 2021, 15:17

Dropik głowice 90km to ma pocisk M30/31 ważący ok300kg. Przypomne ci też ze to nie raytheon opracowuje PrSM ale Lockheed Martin Nie zapominaj tez że pocisk Raytheona ma byc wyraznie szybszy niż PrSM. Wiec może nie podawaj danych innego pocisku jako PrSM.

dropik
niedziela, 17 października 2021, 19:57

Prsm b3dzie mial taka sama głowicę, bo wszak zalozenia programu sa jakies . Może to będzie ta głowica z m30 ;) z gie bicza nie ukrecisz. Wyrzutnia ma swoje ograniczenia tj dlugosc <4m i średnicę i wage rakiety. Hmmm a zasięg ... coś tam przebakuja o grubo ponad 1000 km

mam pytanie
sobota, 16 października 2021, 12:31

Mam pytanie co się dzieje z zamówionymi Himarsami czemu jeszcze ich nie ma na wyposażeniu ? co jest przyczyną kto wie ?

kapusta
sobota, 16 października 2021, 19:59

Zgodnie z umową mają być w przyszłym roku.

rozbawiony
niedziela, 17 października 2021, 12:38

Nie w przyszłym tylko w 2023.

sobota, 16 października 2021, 14:27

a to zgodnie z kontraktem miały już być

LestatX
sobota, 16 października 2021, 14:03

Zamówiliśmy najnowsze wersje! Tak aby można było odpalić na 700 km. Po drugie to nie jest sprzęt z półki, trzeba go najpierw wyprodukować co właśnie jest w trakcie!

kapusta
sobota, 16 października 2021, 19:59

Nie zamówiliśmy żadnych "najnowszych wersji" i nie kupiliśmy rakiet o których mowa w tym artykule, więc nie będzie żadnych 700 km

Kot
niedziela, 17 października 2021, 18:41

No dziwne żebyśmy kupi 4ak8ery których nie było w dniu podpisania kontraktu. W sumie to dalej ich nie ma. Ale kupujemy wyrzutnie a rakiety można dokupic na bieżąco.

Polish blues
sobota, 16 października 2021, 12:26

Brawo! Kupujemy - i to wiadomo z jakimi głowicami!

Extern
niedziela, 17 października 2021, 21:32

No na pewno ani nie z A, ani nie z kasetowymi, ani nie z paliwowo-powietrznymi. Co najwyżej możemy liczyć na "Alternative Warhead" albo klasyczne burzące. O ile w ogóle te rakiety nam sprzedadzą, bo jest to już broń którą mogli byśmy sięgnąć terytorium Rosji. A po co im w razie czego taki kłopot że wyprodukowana w Ameryce broń kogoś w Rosji zabiła?

belzebub
sobota, 16 października 2021, 18:33

z taktycznymi atomowymi ,jeśli je sobie wyprodukujemy. Możliwości są. Tylko gniew Amerykanów i sojuszników z NATO może nas powstrzymać. Niestety Polska suwerenność w dzisiejszym świecie jest iluzoryczna. Dotyczy to także innych państw europejskich. Za wyjątkiem Francji, Anglii . Niemcy ograniczają się same. Powinniśmy przynajmniej przystąpić do programu nuclear sharing. Tylko trzeba poczekać na dobry pretekst ze strony Rosji.

wert
sobota, 16 października 2021, 21:22

co z tego że chcemy do NS jak ważniejsze jest NEIN. Niemce nawet nie pozwalają nam na budowę el atomowej a Ty chcesz głowic. W przypadku polskiego programu atomowego masz jak w banku zgodną współpracę państw atomowych + większość UE. To nie byłby jeden Kaliski. Można jedynie nabyć po cichu kilkanaście głowic.

dropik
niedziela, 17 października 2021, 12:03

Atomowe sny werta . Nabyć po cichu, na bazarze, od ruskich. Tylko ruch bezwizowy z O.K. przywrocic, potem jak juz dojdzie to powymieniac się ciosami z tymi samymi ruskimi. My 16 razy i oni 16 i tak obronimy ojczyznę obracając ja w perzynę. 3x napisałaś "po" mało literą , brak rewolucyjnej czujnosci lub zepsuta klawiatura. Stawiam na to drugie

wert
niedziela, 17 października 2021, 22:30

nie sny tylko prawdopodobnie konieczność już niedługo. Wszystko zależy od tempa badań i zatrzymania proliferacji. Zobaczymy jak POśmieszkujesz gdy Iran zrobi pierwszą "bombkę"

Dropik
poniedziałek, 18 października 2021, 14:31

to chyba oczywiste, że Iran zrobi bombę. nic już tego nie zatrzyma.

wert
poniedziałek, 18 października 2021, 17:18

zgadza się. Pokojowo NIKT tego nie zatrzyma. Zobaczymy co zrobią żydzi. Jeżeli będzie pokój będziemy musieli mieć broń A

Darek S.
niedziela, 17 października 2021, 01:17

Możemy wejść w ich posiadanie, trzeba by tylko zmienić swego Pana z Waszyngtonu na Moskwę.

wert
niedziela, 17 października 2021, 12:08

doczytaj o Kaliskim

X
sobota, 16 października 2021, 17:50

Jedno zdanie i... zero prawdy.

Oczki
sobota, 16 października 2021, 17:45

Jak zawsze spośród zakupionych w przewadze będą albo dymne, albo oświetleniowe.

sobota, 16 października 2021, 14:27

z telemetrycznymi

cecery
sobota, 16 października 2021, 11:38

nic tylko wiecej himarsow i prsm zebysmy mieli sile razenia

Sternik
sobota, 16 października 2021, 15:26

Wojny wygrywa nie armia ale PRZEMYSŁ.

ciekawy
niedziela, 17 października 2021, 23:11

Irak miał potężny przemysł naftowy i dzięki temu stworzył sobie czwartą armie pancerną na świecie. Ile wytrzymał przeciwko Amerykanom którzy przypłynęli i przylecieli z drugiego końca świata?

kapusta
sobota, 16 października 2021, 20:01

a które wojny to potwierdzają? Afganistan? Jemen? Ukraina? Gruzja?

H
sobota, 16 października 2021, 18:34

Nic w razie W nie będzie produkowane w Polsce.

sobota, 16 października 2021, 17:46

Ale tylko armia obroni przemysł!

Polish blues
sobota, 16 października 2021, 12:27

Dokładnie! Szkoda tylko, że z obiecanych 180 6 lat temu do tej pory zakupiono 0 obiecywanej liczby

mat
sobota, 16 października 2021, 13:03

Czekaliśmy na unowoczesnie ie i zasorg nowych rakiet.

Gruszwik
sobota, 16 października 2021, 11:21

To bardzo miła wiadomość. Z Łotwy do Moskwy jest ok 600 km. Czyli w zasięgu.

sobota, 16 października 2021, 19:08

HAHAHAHAHA!!! DOBRE!!!

XXL
sobota, 16 października 2021, 16:44

Jedcno mnie martwi. Zanim Nasi żołnierze rozłożą centrum dowodzenia, te namioty, anteny, to Ruscy mogą w międzyczasie to wszystko zbombardować.

Extern
niedziela, 17 października 2021, 21:02

U nas to będzie na kółkach w kontenerach.

Ok bajdur.
sobota, 16 października 2021, 15:23

Wystarczy zasięg do Bramy Smoleńskiej tak by drugi rzut już nie doszedł. Ważniejsze, to czy będziemy w stanie. Po za Himars trzeba modernizacji bm-21 ,RBS-70 do Langusty 2 .

sobota, 16 października 2021, 19:09

Tak masz racje i to w duzych ilosciach a mozna spokojnie z tego kalibru doprowadzic do skutecznego zasiegu o 120km.

czarno to widzę
sobota, 16 października 2021, 16:42

Skoro nie możesz się doczekać wojny, to chociaż zapisz się do WOT. No i podciągnij się z języka polskiego...

Fanklub Daviena i GB
sobota, 16 października 2021, 15:06

To super wiadomość! Najlepiej od razu tak zabić wszystkich rosyjskich decydentów, by nikt nie był uprawniony do wyłączenia systemu martwej ręki "Perimetr", który automatycznie odpali cały rosyjski arsenał nuklearny, bo tylko to gwarantuje 100% rozpętanie nuklearnej zagłady świata! Jak po kilkudziesięciu latach pomysłodawcy zagłady wygrzebią się ze swoich bunkrów w Cheyenne Mountain i w Nowej Zelandii, to będą mogli zebrać się świętować wokół pomnika "Najwyżej 500 mln" i cieszyć się, że zgodnie z planami udało im się zredukować ludzkość poniżej tego poziomu! :D

Fan desantu z Pn koreańskich An2
niedziela, 17 października 2021, 14:03

Standard Olgino, bójcie się Rosji bo rozwali cały Świat, a winni będą Amerykanie, oczywiście to miłująca pokój Rosja jest zagrożona, bo wszyscy chcą jej ukraść dobrobyt czyli brak dróg, szkoły bez Wc i średnią życia męższczyzny jak w Burkina Faso i najlepszą haubicę kołową Malwę, co ty jeszcze wymyślisz.

to może być możliwe
niedziela, 17 października 2021, 09:24

A no pamiętam w latach 90 ruskie trolejbusy miały taką właściwość że same z siebie ruszały do jazdy jeśli im się pałąków nie ściągnęło. To już w latach 90 miały system martwej ręki.

Chateaux
sobota, 16 października 2021, 20:02

Parimeter to tylko system łączności, reszta o strzale za grobu, to jedynie urban legends.

Rejtan
sobota, 16 października 2021, 16:17

Rozumiem że wg ciebie to dobrze, że Rosja wprowadziła ten legendarny Perimetr, dobrze że Rosja szantażuje użyciem broni atomowej tam gdzie widzi przegraną w klasycznej opcji. Twoja logika: zachód powinien się rozbroić, przeprosić rosję że żyje, wybrać Putina na przywodcę wszechswiata i uczyc się rosyjskiego. Olgino, opamiętaj się!

Chateaux
sobota, 16 października 2021, 20:23

Putin prezydent świata. Ciekawa koncepcja.

Vixa
niedziela, 17 października 2021, 16:47

Prezes kuli ziemskiej.

ROTFL
sobota, 16 października 2021, 17:17

Rosja to nie kraj to stan umysłu

Davien
sobota, 16 października 2021, 16:00

Fanku, a ty dalej o tym mitycznym, nieistniejacym systemie Martwej Ręki.... Nawet Rosjanie tak głupi nie byli by cos takiego stworzyc:))

w.
sobota, 16 października 2021, 18:29

w Polsce wszyscy będą mieli martwe ręce.

Extern
niedziela, 17 października 2021, 21:21

Jak już by to użycia takiego systemu miało dojść to rakiet strategicznych będą bardziej niż na Polskę potrzebowali aby równo poobdzielać wszystkie światowe mocarstwa, bo przecież jak już zaczną strzelać atomową bronią strategiczną to nikogo dużego nie będą mogli na nogach zostawić. Sami też od wszystkich innych, a nie tylko od Stanów oberwą. Tak więc Rosjanie są ostatnimi którzy powinni mieć takie pomysły.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:04

A po Rosji sladu nei zostanie, wot opłacalna wymiana.

Polish blues
sobota, 16 października 2021, 12:28

A zasięg prawdziwy jest zapewne większy od deklarowanego.

Lord Godar
sobota, 16 października 2021, 11:07

Całkiem miła wiadomość , ruscy już rysują kółka i liczą ile jeszcze będą musieli dokupić nowych baterii opl .

Monika177777
sobota, 16 października 2021, 10:35

Kupować choć 100 takich rakiet i extra 2 diwiziony Himarsa Jeszcze

rezerwa 77r.
sobota, 16 października 2021, 11:38

dywizjony / tak jest po POLSKU

Tweets Defence24