- Wiadomości
Ratownicze H145 dla Bundeswehry
Niemieckie siły zbrojne zamówiły 7 lekkich śmigłowców Airbus Helicopters H145 aby zastąpić przestarzałą flotę poszukiwawczo-ratowniczych maszyn Bell UH-1D które mają za sobą już ponad 45 lat służby. Nowe wiropłaty zostaną dostarczone w 2020 roku i będą stacjonować w bazach w Niederstetten, Holzdorf i Nörvenich.

Umowa została zawarta w dniu 13 grudnia 2018 z koncernem Airbus Helicopters przez Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINWBw). Dotyczy ona pozyskania siedmiu śmigłowców H145 LUH SAR wraz ze wsparciem logistycznym, serwisem i obsługę techniczną. Maszyny mają pełnić służbę poszukiwawczo-ratowniczą.
Zgodnie z umową zawartą z Federalnym Ministerstwem Transportu, Bundeswehra jest odpowiedzialna za zadania SAR dotyczące ofiar wypadków lotniczych na terytorium Niemiec. W związku z tym utrzymuje flotę śmigłowców poszukiwawczych i ratowniczych w stałym trybie gotowości. Śmigłowce te są również dostępne w ramach krajowych operacji zarządzania kryzysowego, na przykład w zakresie akcji gaśniczych czy likwidacji klęsk żywiołowych. Pierwsze śmigłowce Bell UH-1D eksploatowane obecnie przez Bundeswehrę po raz pierwszy weszły do służby we wczesnych latach 1970’.
Ich następcą mają być H145 LUH SAR (lekkie śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze), wyposażone m.in. w doskonałe kamery, reflektory poszukiwawcze, urządzenia odbierające sygnały awaryjnych nadajników lokacyjnych, kompletny zestaw sprzętu medycznego, wciągarki ratunkowe i zawiesia zewnętrzne, które mogą być używane np. do przenoszenia zbiorników ze środkami gaśniczymi.
Nie będą to pierwsze maszyny należące do rodziny H145 w Bundeswehrze, gdyż Airbus Helicopters dostarczył do bazy Laupheim 15 lekkich śmigłowców H145M służących jako wsparcie dla sił specjalnych.
H145M to lekki śmigłowiec wielozadniowy o masie 3,7 tony charakteryzujący się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych niż w poprzednich generacjach silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. W wersji wojskowej H145M wiropłat jest zdolny do przenoszenia uzbrojenia (w tym potencjalnie kierowanego), którego obsługa i kierowanie realizowane są dzięki systemowi HForce.
Czytaj też: Pierwszy serbski H145M gotowy do służby
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu