PZL-Świdnik: Elastyczne zarządzanie flotą dzięki AW-101 [Defence24.pl TV]

14 lipca 2017, 12:57
Fot. Defence24.pl

"Unikalną zaletą śmigłowca AW-101 jest to, że może być skonfigurowany zarówno w wariancie do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, jak i do misji poszukiwawczo-ratowniczych i co ważne, [...] ta konfiguracja może być instalowana na tym samym śmigłowcu" - powiedział w rozmowie z Defence24.pl Stanisław Wojtera, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży rządowej PZL-Świdnik.

PZL-Świdnik proponuje Marynarce Wojennej RP trzysilnikowy śmigłowiec AW-101. Zdaniem Stanisława Wojtery szczególną zaletą maszyny jest możliwość jej rekonfiguracji w zależności od potrzeb użytkownika, co pozwala także na "elastyczne zarządzanie flotą". O klasie śmigłowca świadczy wykorzystywanie go przez kraje morskie, takie jak Japonia czy Wielka Brytania. 

Przedstawiciel PZL-Świdnik odniósł się również do propozycji firmy w ramach przetargu na śmigłowce dla wojsk specjalnych.

Wojska specjalne dla wykonywania swoich misji potrzebują śmigłowiec, który będzie zarówno duży, żeby mogli zabrać dużo sprzętu. Taki, który będzie miał rampę po to, żeby ten sprzęt móc wygodnie załadowywać, rozładowywać, desantować w bardzo krótkim czasie. Śmigłowiec, który będzie miał duży zasięg [...], o dużym udźwigu [...]. I takim śmigłowcem jest AW-101, który oferuje PZL-Świdnik w postępowaniu dla wojsk specjalnych.

Stanisław Wojtera, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży Rządowej PZL-Świdnik

Zaoferowanie Siłom Zbrojnym RP AW-101, nie oznacza jednak, że z katalogu produktów PZL-Świdnik znikają inne pozycje, którymi potencjalnie może być zainteresowany polski MON.

Przede wszystkim mowa tu o AW-149, który będziemy chcieli oferować przy zakupie śmigłowców wielozadaniowych, które zapewne w przyszłości będą przez Ministerstwo Obrony Narodowej realizowane.

Stanisław Wojtera, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży Rządowej PZL-Świdnik
 

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 38
Reklama
Willgraf
piątek, 14 lipca 2017, 15:51

...ELASTYCZNE ZARZĄDZANIE...CO ZA BREDNIE..KTO IM TO WYMYŚLA ..koszt tego śmigłowca jest dwukrotnie większy od konkurencji, cena, koszty utrzymania x 3, dodatkowo kiepskie słabiutkie trzy silniki bardzo awaryjne.... to śmigłowiec wtopa...po co komu rampa jeśli się nawet gazik nie zmieści ...to dla zwolenników rampy ....a zarządzanie osprzętem morskim przez jego demontaż ..to dopiero cuda made in leonardo ! i proszę nie używać nazwy PZL ..bo nie macie do niej prawa ! powinni płacić tantiemy za posługiwanie się nazwą PZL

Mar_Wegi
poniedziałek, 17 lipca 2017, 11:28

Skoro już mowa o pojemności, to co zmieści się do Karakala? Taczka? :D

George
piątek, 14 lipca 2017, 17:25

A gdzie od dawna obiecany H225M z wersją ZOP, ktory rzekomo miał byc w 2017r gdyby umowa offsetowa została podpisana.. gdzie rampa.. a jak się czuje bliźniak Super Puma, ktora nadal nie została dopuszczona do lotów. To nie są pytania, a stwierdzenia

konik
piątek, 14 lipca 2017, 15:23

Uważam za jeden z lepszych śmigieł, które faktycznie sprawdzi się w misjach praktykujących przez naszą marynarkę i siły specjalne. Zwłaszcza rampa jest tutaj atutem

zxxc
piątek, 14 lipca 2017, 15:13

AW-101 dla MW tak, ale w wersji dla Brytyjczyków i Japończyków. Inne wyposażenie, silniki itd. Włoska wersja ma problemy z przeleceniem dystansu Polska -Włochy. Dla specjalsów AW-101 odpada. Operują oni często z USA, więc powinien być taki sam jak u Amerykanów UH-60M , bez kombinowania z S70 i. Dali nam przykład Słowacy. Tylko problem ze związkami zawodowymi z Mielca. Ale w końcu chodzi o efektywność i bezpieczeństwo żołnierzy a nie miejsce pracy związkowców.

sayh69mat
sobota, 15 lipca 2017, 22:35

Jakim zatem to cudem jest możliwe współdziałanie brytyjskich Merlinów z 845 i 846 dywizjonów RN Commando Helicopter Forces, z rzeczonymi amerykanami???

Dropik
sobota, 15 lipca 2017, 08:45

9 używanych , po remoncie to koszt 250 mln $. Gołe transportowe smiglowce

Mar_Wegi
poniedziałek, 17 lipca 2017, 13:56

Pomysł świetny, oczywiście atuty są. Część ludzi zarzuca AW101, że jest za drogi, lecz każdy, kto chce mieć sprzęt z najwyższej półki, musi liczyć się z ceną, za którą stoi jakość. W przypadku ochrony życia i zdrowia naszych żołnierzy, jakość jest priorytetem.

ekonomista
niedziela, 16 lipca 2017, 10:45

Ja myślę, że dla marynarki i wojsk specjalnych powinny być AW101. Dla wojsk lądowych Chinooki (w zamian za co Mielec powinien być kupiony przez Boeinga i powinien dostarczać części do Chinooka i mieć możliwość montażu dla Polski). Dla celów treningowych warto pozyskać używane od Amerykanów. Chinook najmniejszy helikopter zdolny transportować 7 tonowe samochody z programu Pegaz. Plus SW-4 jako lekki bez systemów ochrony. Ewentualnie AW109 trekker jeśli przeniosą finalny montaż do Świdnika. Problem z Black Hawk/AW149/H225M jest taki, że to małe śmigłowce o małym zasięgu.

Quetalcoatl
niedziela, 16 lipca 2017, 23:02

"w zamian za co Mielec powinien być kupiony przez Boeinga " - tyle tylko,z e Polska nie am wplywu na strukture wlascicielska Mielca, gdyz rzad Kaczymskiego sprzedal go juz wczesniej Amerykanom. Co ciekawe wlasnie rzad USA ujzawnil, iz Arabia Saudyjska zakupiz a 1 mld USD 150 smigłowcow S-70I. P Mielec mial byc jedynym producentem tych maszyn. Okazuje sie, zi tak nie bedzie, porawa licencyjne zostaly sprzedane Saudyjczykom, powstanie tamz akald w ktorym beda montowane Blackhawk International. Czyli znowu Mielce zostal wyrolowanym. Zwraca tez uwage cena za 150 szt. Podczas gdy ti sami saudyjczycy z a 30 UG30M placa bodajze 1,6 mld USD. (vide LAI 2017/07)

Zbigniew
piątek, 14 lipca 2017, 21:45

Ciekawe jak długo jeszcze będą w IU analizować dokumęty przetargowe, a taki śmigłowiec jak AW101 jest już potrzebny "na wczoraj" bo zaraz będziemy bez śmigłowców nad Bałtykiem.

Piotr
piątek, 14 lipca 2017, 21:19

Skoro bardzo dobrze spysuje się w Angli to takiego śmigłowca nam potrzeba w Siłach Zbrojnych.

Davien
niedziela, 16 lipca 2017, 09:54

Anglicy maja nieco inna wersje niz włoska, a róznice wbrew pozorom są spore, zaczynając chocby od innych silników, nie uzywają cywilnych jak Włosi.

Antonio
piątek, 14 lipca 2017, 21:15

Najwyższy czas zobaczyć te śmigłowce nad PL niebem, zwłaszcza że spełnia wszystkie wymogi przetargu.

zdziowiony
niedziela, 16 lipca 2017, 11:34

Nie spełniają, bo są za cięzkie.

Rysiek
piątek, 14 lipca 2017, 21:11

Wypróbowana maszyna jaką jest AW101 to duża szansa dla WP tylko dlaczego tak długo trwa rozstrzygnięcie przetargu.

sojer
piątek, 14 lipca 2017, 19:41

Wszystko wskazuje na to, że wybór śmigłowca zajmie obecnej władzy tyle co poprzedniej, czyli jedyne osiem lat. To pod warunkiem, że będzie osiem lat, bo w przypadku innej dobrej zmianie cały przetarg ruszy od zera...

vvv
piątek, 14 lipca 2017, 13:52

aw-101 ktory po wizycie w Polsce zepsuł się i musiał awaryjnie lądować, a następnie 3 tygodnie w polu na serwis i części zamienne :) Aw-101 ktory ma osiągi caracala, ale większą masę oraz 2x wiekszą cene zakupu i serwisowania.

jogin
piątek, 14 lipca 2017, 16:32

Bredzisz człowieku, porównaj, a potem oceniaj! Przede wszystkim caracal nie ma rampy i wersji ZOP, choć w poprzednim przetargu miał mieć Hahahaha

ccc
piątek, 14 lipca 2017, 13:41

Nie potrafią wyremontować naszych Sokołów i Głuszców, a pchają się w tak poważny przetarg ? Jeżeli ich wybierzemy będzie to oznaczało w prostej drodze dywersję polskiego systemu obronnego !

KAMIL
piątek, 14 lipca 2017, 16:37

A co ma aw101 do Sokołów? Poza tym skutkiem opóźnień nie jest winny tylko świdnik, a cała obsługa tech ktora wiąże się firmami poza Świdnikiem ( części)

W3-pl
sobota, 15 lipca 2017, 11:47

23 May 2017 Printable version . na stronie Airbus heli w maju jest o; planowanym zakwalifikowaniu H225M do "anti-surface" ale Co to takie anti-Ship missiles"? ...to ten integrowany od kiedy to 2012?...In the last few weeks Helibras has delivered two H225Ms to the Brazilian Armed Forces. Two additional ones will be delivered this year . Czyli przemko,dropiku, Davien oczywiście Francja kupuje do ZOP nh90 a nasi dostali By te 50 przy 4 rocznie bogaczom Brazylii?kiedy?!

Davien
niedziela, 16 lipca 2017, 09:53

Kolejny:)) Jak nawet nie rozrózniasz wersji ASW od ZOP to o czym w ogóle mamy dyskutować. Dodatkowo Brazylia wymieniała awionike na izraelską więc naprawde zapoznaj sie z tematem zamiast wpadać co chwila na ściany:))

Miras
piątek, 14 lipca 2017, 17:02

Mieć taki śmigłowiec piękna sprawa i tak to jest super śmigłowiec i jest wart każdej ceny No nie słaby BH S70i

K.
sobota, 15 lipca 2017, 09:44

Jest koszmarnie drogi w zakupie i utrzymaniu . Podstawowe pytanie , na jakich okrętach będzie bazował ? Nie mamy odpowiednio dużych jednostek i nie planujemy ich zakupu .

Gruby
piątek, 14 lipca 2017, 16:59

Ciągle mówią że jest drogi w eksploatacji ale ma też duża ilość plusów Jestem na tak za AW101

Tomekt
piątek, 14 lipca 2017, 16:55

Czekam tylko kiedy będzie patrolowac nasze granice to świetna maszyna. Zbiera doskonałe opinie w WB

Gobi
piątek, 14 lipca 2017, 16:54

No AW 101 to odpowiednia maszyna dla naszych chłopców

Byku
piątek, 14 lipca 2017, 16:38

A co z NH90? Przeciez to idealna maszyna zarowno dla marynarki, jak i wojsk lądowych oraz specjalnych

Dropik
sobota, 15 lipca 2017, 08:43

Nh90 drogie plastikowe gie które się łamie. Koszty eksploatacji na poziomie 46000 € , nie mówiąc już o kosztach zakupu - zwykle wersje to 40-50 mln euro. Na te śmigłowce stać tylko bogate kraje , ale Niemcy się wycofały z części zamowien

Davien
sobota, 15 lipca 2017, 08:24

Jeżeli jest taka idealna, to czemu do tej pory nie ma wersji dla wojsk specjalnych ani wersji CSAR?

MP
piątek, 14 lipca 2017, 23:15

spytaj Norwegów co na ten temat sądzą

Realista33
piątek, 14 lipca 2017, 20:52

idealne to są śmigłowce Kamova, Ka52 Aligatr

mis
piątek, 14 lipca 2017, 20:45

NH 90 sa w armii holenderskiej. Holendrzy sa z nich bardzo niezadowoleni. Mowia, ze stare Cougary byly lepsze od tych nowych NH90. NH90 to badziewie; rdzewialo juz przy dostarczaniu. Tyle.

Azza
piątek, 14 lipca 2017, 20:38

Idealna pod jakim względem? Kłopoty wieku dziecięcego, mnóstwo awarii, ciągłe zakazy lotów, brak części, niski wskaźnik dostępności.

ito
sobota, 15 lipca 2017, 07:49

Czy"elastyczne zarządzanie zasobami" to nie ta światła teoria, która wyszła bokiem Niemcom? Zdajsie, że cały pomysł zakłada, że sprzętu z całą pewnością dramatycznie zabraknie kiedy będzie naprawdę potrzebny. Czyli ma być drogo i ok w leniwej, pokojowej eksploatacji- w razie kryzysu- ups! Dobry pomysł. Przedni nawet. W odróżnieniu od zadniego.

dany12-k
piątek, 14 lipca 2017, 16:20

skoro jest taki cool i super to dlaczego w pierwszym przetargu oferowano Polsce latający prototyp bez wersji specjalnych AW-149.

rybak
piątek, 14 lipca 2017, 19:45

W poprzednim przetargu tak ustawili widełki wagowe, że nie mogli zaoferować AW 101 bo odpadłby z przetargu z powodów formalnych. Ma masę większą niż te 11 ton.

Tweets Defence24