Reklama

P&W Rzeszów zadba o silniki do Mi-2

17 lipca 2019, 10:54
oz579l_d6740f43fc51d3fdde394cacd0b77cb1
Śmigłowce Mi-2 pełnią służbę w polskim wojsku od ponad 50 lat. Fot. mjr pil Marcin Sieradzki

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o wyłonieniu wykonawcy naprawy głównej silników lotniczych GTD-350W oraz silników GTD-350 wraz z dostosowaniem do wersji „W” .

Wykonawcą tego zadania będzie Pratt & Whitney Rzeszów S.A. Całkowita wartość zamówienia to ponad 60 mln PLN. Ma ono zostać wykonane w latach 2019-2022. Procedura pozyskania wykonawcy prowadzona był w trybie negocjacyjnym, bez publikowania ogłoszenia o postępowaniu, bowiem Pratt & Whitney Rzeszów S.A. jest jedynym właścicielem dokumentacji technicznej niezbędnej do przeprowadzenia naprawy, a jednocześnie dysponuje wszystkimi niezbędnymi zdolnościami technicznymi.

image
Silnik GTD-350/ Fot. Wikipedia/CC BY-SA 3.0

GTD-350 to silnik turbowałowy stosowany jako jednostka napędowa na śmigłowcach Mi-2. Opracowany został w radzieckim biurze konstrukcyjnym Klimowa, jednak dopiero prace konstrukcyjne podjęte w ówczesnym WSK Rzeszów umożliwiły zastosowanie go w przemyśle lotniczym (głównie wydłużenie resursu międzyremontowego do 1000 godzin, wobec pierwotnych 200). W późniejszym okresie opracowano wersję wzmocnioną GTD-350W, której moc maksymalna wynosiła 420 KM / 313 kW (wobec  pierwotnych 400 KM / 294 kW)

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
Naprawiacz
czwartek, 18 lipca 2019, 18:06

Silnik GTD z zakładu wychodzi jak nowy, nie ma co nazywać go złomem ale prawda jest że to przestarzała konstrukcja. O przejęciu polskiej produkcji w P&W nie wiadomo nic nawet na zakładzie. Walne zgromadzenie akcjonariuszy w Kaliszu miało dać jakaś decyzje ale dalej nic nie wiadomo, ponoć decyzja ma być na dniach ale takie gadanie jest już od długiego czasu XD

Lotnik
środa, 17 lipca 2019, 20:22

A z tym "jedynym podmiotem" to chyba pomyłka. WZL-4 w Warszawie GTD-350 remontował w przeszłości kilkaset sztuk rocznie. Do dziś zresztą stoi na ich terenie w pełni wyposażona hamownia do tego typu silników.

Szok
środa, 17 lipca 2019, 18:41

Remonty Mi2 czy modernizacja T72 to jakaś porażka. Niedlugo przeczytamy remontach su22.Ten sprzęt nadaje się na złom a nie na pole walki.

Loco
środa, 17 lipca 2019, 16:11

Dobra i niezawodna konstrukcja ale jednak już jest wymęczona przez tyle lat.

igo
środa, 17 lipca 2019, 15:44

Ładne muzeum

Navigator
środa, 17 lipca 2019, 15:41

P&W dał ultimatum PGZ do przejecia działu silników.PGZ jak zwykle dał ciała NAGLE CUD JEST KASLA NA REMONTY

LLd
środa, 17 lipca 2019, 15:23

60 mln USD?????? Opłacało się sprzedawać dokumentację techniczną do tych silników?

Adam07
środa, 17 lipca 2019, 14:47

Antyk!!! 60 milionów USD za wskrzeszenie tego złomu do latania !!!!

;)))))
środa, 17 lipca 2019, 14:41

Brawo, przez poprzednie 8 lat o to nie dbano ;)))))

WoW
środa, 17 lipca 2019, 14:22

To na potrzeby grup rekonstrukcyjnych?

say69mat
czwartek, 18 lipca 2019, 01:04

Jak zwykle ... dla dobrego samopoczucia zszywaczy, spinaczy i pinesek w biurkach urzędników Ministerstwa ON. Politykowi się pokaże, że śmigła są na stanie, że są zmodernizowane, i że poczyniono oszczędności, bo nie trzeba kupować byle czego u Niemców v/s Francuzów. A polityk powie ludowi miast i wsi ... silni zwarci i gotowi ... potencjałem naszych sojuszy i sojuszników.

Wnikliwy
środa, 17 lipca 2019, 14:19

To już nie Zakład Napędów Lotniczych Rzeszów z władzami w Kaliszu będzie odpowiedzialny za te remonty? W takiej sytuacji, w jakim celu była powołana spółka Zakład Napędów Lotniczych Rzeszów należąca, pośrednio (poprzez WSK PZL-Kalisz), do Polskiej Grupy Zbrojeniowej?

kris
środa, 17 lipca 2019, 18:07

Spółka została powołana w celu przejęcia ZNL od P&W, ale sama transakcja chyba jeszcze nie została sfinalizowana.

Wnikliwy
czwartek, 18 lipca 2019, 12:54

Jak można dowiedzieć się ze strony KRS, spółka Zakład Napędów Lotniczych powołana została 18 października 2018r. 20 lutego 2019r. odbyło się, pełne emocji, posiedzenie sejmowej podkomisji, poświęcone przejęciu ZNL (jako części składowej P&WR) przez PGZ (WSK-PZL Kalisz). I co, skończyło się na biciu piany? A co z deklaracją premiera, złożoną na spotkaniu na Podkarpaciu (przed wyborami do PE), o repolonizacji przemysłu lotniczego? Czy premier został "wystawiony" przez niekompetentnych doradców? P.S. Odrębnym zagadnieniem jest sens ekonomiczny przejęcia. Ale to już temat na inną opowieść..

dawo
środa, 17 lipca 2019, 14:12

Serio? Aż dziwne, że LIMy wycofali.

Urko
czwartek, 18 lipca 2019, 04:01

LiM-y wycofali jeszcze komuniści. Gdyby tylko dotrwały do odzyskania niepodległości, latalibyśmy nimi jeszcze dzisiaj...

NSZ
środa, 17 lipca 2019, 14:10

Że też te zabytkowe coś jeszcze lata,toż to dawno powinno stać w muzeum,wstyd żeby polscy żołnierze latali trupami

wiatrak jeden
środa, 17 lipca 2019, 14:05

Francuz płakał jak to czytał....ze szczęścia że się w taki pasztet z MONem nie wpakował....

say69mat
środa, 17 lipca 2019, 13:38

Punktem odniesienia dla rzeczywistego potencjału konstrukcji ntp śmigłowca, jako elementu systemu uzbrojenia. Powinien być potencjał konstrukcji znajdujących się na wyposażeniu sił zbrojnych naszych sąsiadów i potencjalnych adwersarzy. Ntp. Białoruś wykorzystuje co prawda rzeczone Mi2, ale w jednostkach ... policji

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama