Reklama
Reklama
Reklama

Putin otworzył most łączący Rosję z Krymem

16 maja 2018, 12:57
p8tbk1_ZL2TvLTanEIlZOfVmzhPberf30hBMSuT
fot. kremlin.ru

Rosjanie uroczyście uruchomili przeprawę samochodową poprzez kilkunastokilometrowy most położony nad Cieśniną Kerczeńską. Pierwsza ciężarówka, która wjechała na Krym, była prowadzona osobiście przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina.

Otwierając 16 maja br. ruch dwustronny przez most nad Cieśniną Kerczeńską Rosjanie faktycznie przypieczętowali nieakceptowaną praktycznie przez cały świat aneksję Krymu. Stworzono bowiem stałe połączenie półwyspu z lądem, które pozwoli Rosjanom nie tylko na transport samochodowy, ale również kolejowy.

To właśnie dlatego uroczyste otwarcie mostu 15 maja br. stało się praktycznie ceremonią państwową, w której wziął udział osobiście prezydent Putin. To właśnie on jechał w ciężarówce otwierającej konwój z materiałami budowalnymi. Jako pierwszy oficjalnie przejechał on ze stałego terytorium Rosji na Półwysep Krymski.

image
Fot. kremlin.ru

Władimir Putin przeprowadził również inspekcję Jednolitego Centrum Zarządzania Ruchem, gdzie zapoznał się z gotowością służb operacyjnych do obsługi przejazdu przez Cieśninę Kerczeńską. Rosjanie zorganizowali bowiem specjalne centrum ochrony, które nie tylko ma monitorować przebieg transportu na przeprawie, ale również dbać o bezpieczeństwo – w tym przed zagrożeniem terrorystycznym, katastrofami i kolizjami np. z jednostkami pływającymi. Most biegnie bowiem nad uczęszczanym szlakiem morskim, którego ruch musi być również monitorowany. To właśnie w tym celu przęsła „morskie” mają długość 227 metrów i są wyniesione 35 metrów nad powierzchnią wody.

Jest to w sumie najdłuższa przeprawa mostowa w Europie licząca około 19 kilometrów. Nie jest to jednak tylko most przęsłowy ale cały trakt komunikacyjny, który zaczyna się na Półwyspie Tamańskim, przechodzi wzdłuż tamy o długości pięciu kilometrów i wyspy Tuzla, następnie przecina Cieśninę Kerczeńską i wychodzi na krymskie wybrzeże.

image
Fot. kremlin.ru

Jak na razie oddano do użytku tylko część drogową, ale obok budowana jest również przeprawa dla linii kolejowej. Zgodnie z planem ma ona zostać oddana do użytku w przyszłym roku. Rosjanie już się jednak pochwalili, że na samym moście drogowym zainstalowano ponad 60 znaków drogowych oraz 10 automatycznych zestawów monitorowania ruchu. Jest to potrzebne ponieważ zgodnie z założeniami po dwóch dwupasmowych jezdniach może przejeżdżać dziennie około 40 000 pojazdów kołowych. Po dwóch torach ma natomiast przekraczać cieśninę 47 pociągów.

Rosyjski prezydent nie zapomniał się spotkać z budowniczymi mostu (buduje go w sumie ponad 220 firm i około 10000 osób, a w szczytowych momentach nawet ponad 15000 osób). Putina przywitano owacyjnie. Radość była tym większa, że prace zostały zakończone przed terminem (około sześć miesięcy), a prezydent zgodził się wygłosić krótkie przemówienie na uroczystym koncercie zorganizowanym z okazji otwarcia odcinka autostrady mostu krymskiego.

Podziękował on w nim kilkakrotnie budowniczym oraz przypomniał, że idea budowy przeprawy przez Cieśninę Kerczeńską nie jest nowa i pojawiała się w różnych historycznych epokach. Prace zaczynano trzykrotnie w latach trzydziestych, czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, ale dopiero teraz udało się je zrealizować do końca.

To wspaniałe dzieło, który sprawia, że Krym i legendarny Sewastopol są jeszcze silniejsze, a my wszyscy jesteśmy jeszcze bliżej siebie… Pozwoli to na rozwój gospodarki Krymu i Sewastopola w nowym tempie i nowej jakości, podnosząc poziom życia ludzi.

Prezydent Rosji Władimir Putin

Obserwatorzy zwracali przy tym uwagę na swobodę poruszania się Putina, którego ochrona była praktycznie niewidoczna, a często jakby nieobecna.

KomentarzeLiczba komentarzy: 87
polak mały
piątek, 18 maja 2018, 16:02

Zbudowali pomnik propagandy a infrastruktura reszty kraju woła o pomstę. W miastach standardem jest brak chodników, często nawet krawężników - mnóstwo jest takich miejscowości. Sieci nadają się do wymiany, bloki budowane w latach 70tych w zasadzie do wyburzenia. Zdumiewające jest jak bardzo brudno jest w rosyjskich miastach, tak jakby nie działały tam służby oczyszczania. O truizmach, że znaczna część ludności nie ma nie tylko wychodka, ale nawet bieżącej wody w domu, nie ma co mówić. Tylko kto się przejmie tymi 50-70mln ludzi radzieckich, którzy mają tego pecha, że nie mieszkają w Moskwie czy Petersburgu? Gdyby władze zrobiły im normalne warunki do życia, to niewiele by na tym zyskały, zwłaszcza propagandowo. Dlatego woleli wysadzić ten most. Podobny jest na dalekim wschodzie (krótszy oczywiście), we Władywostoku. Po zaledwie 5-6 latach okazało się, że brakoróbstwo przy budowie osiągnęło poziom megalityczny. Pękają żelbetowe elementy, stalowe rdzewieją. Koszty utrzymania tego bubla przy życiu są ogromne. Z tym krymskim będzie zapewne podobnie.

Krzysztof Andrzej Mróź
czwartek, 24 maja 2018, 01:57

Fantazje rusofobów,Zachęcam do twardego stapania po ziemi. Most krymski jest zdecydowanie poważniejsza inwestycję niż pisowskie Mosty+

jan mosdorf
niedziela, 20 maja 2018, 19:32

w2000 r polski 3oo mld d rosji150 mld w2017 polski500 mld rosji1537 mld

Kazimmierz
czwartek, 17 maja 2018, 20:05

Budowa mostu krymskiego świadczy o tym, że Rosjanie nie zamierzali przebijać korytarza lądowego na Krym. A straszenie przebijaniem korytarza pojawiały się w zachodnich mediach regularnie w latach 2014-2016.

Krzysztof Andrzej Mróź
czwartek, 24 maja 2018, 01:55

Słusznie

fernando
czwartek, 17 maja 2018, 12:19

Most oraz trasa Kerczeńska wspaniale w komponowana -upór i stanowczość ostatnich lat przynoszą efekty . To nowe osiedla , to nowe drogi , to nowe metro i tak możemy mnożyć. Uch ci zazdrośnicy ( forowicze zwani rusofoby ) - upada i upada i upaść nie potrafi ! Putin rozkręca Rosję mimo wielu potknięć , po konsolidacji widać pomału rozwój a mimo sankcji nawet z naszej strony nałożone ( tu jabłuszka jako symbol się kłaniają ) - dają radę a zachód jak tylko potrafi omija sankcje USA nałożone jednostronnie ? A to stateczki nowe a na nich nówki inteligentne i pomalowane ( tak mawiał szeryf ) - więc wzorem Trampa - Putin się pochwalił ??? My oczywiście mamy dialogi i przodujemy w EUROPIE a myślę i na Świecie w dialogach , przekrętach a czas upływa ! Most - piękna konstrukcja - jak na pijaków i posiadaczy HIV oraz tych z kiblem na podwórku - mamy im co pozazdrościć - OBALACZ MITÓW - ma rację budują i rozwijają przemysł . My pracujemy w obcych zakładach za garść RYŻU - jak w CHINACH .? Czy to się podoba - ale tak mamy ???? Przykre że musimy - WROGA NR.1 ( tak twierdzi Warszawa ) - pochwalić - za upór ! Chciało by się aspekt polityczny zostawić na boku - lecz ludność Krymu sobie chwali obecność Rosji na półwyspie .

Tomo
piątek, 18 maja 2018, 01:45

Cos ci się kompletnie pomieszało. To nie Polska nałożyła sankcje na jabłka tylko Rosja. Jeśli my pracujemy za garść ryżu to Rosjanie pracują za 1/2 garści. Rozwijają przemysł ? Produkcja przemysłowa w Rosji jest obecnie niższą niż w 2010 roku. Super rozwijają.

AWU
czwartek, 17 maja 2018, 12:14

W 6 miesięcy 1943r saperzy Wehrmachtu oraz Organizacja Todt zbudowali ponad 50% mostu przez Kercz. Wycofując się konstrukcje wysadzili jednak pozostały przęsła i cały zgromadzony materiał na budowę. Rosjanie most zbudowali w 1945r jednak uznali że zaprojektowane przez Niemców potężne ostrogi za \"niepotrzebne\" w rezultacie konstrukcja runęła pierwszej zimy pod naporem lodu. Ciekawe również porównanie kosztów konstrukcji, wg \"Kommiersanta\" obecny koszt to $257mln za km a po ukończeniu częsci kolejowej $352 mln/km. Dla porównania koszt 55km mostu Hong Kong - Macau (w tym tunel umożliwiający ruch największych kontenerowców) to $289mln/km. Koszt kanadyjskiego Mostu Konfederacji na Atlantyku to $118mln/km (po uwzględnieniu inflacji). Jedyną droższą konstrukcją jest Tunel pod La Manche $416mln/km lecz Rosjanie mają jeszcze szansę pobić ten rekord. Media światowe zwracają uwagę że inwestycja olbrzymich środków w most przyczyną deterioracji infrastruktury transportowej w pozostałych częściach kraju. Wg rankingu Banku Światowego \"Infrastruktury Transportu i logistyki\" Rosja spadła w 2017r z 94 miejsca na 99 za Tunezją, Kambodżą czy Nigerią i Mołdawią. Dla porównania Ukraina 79 miejsce. Polska za 2017 podniosła ranking z 33 na 31miejsce, wyprzedzając znacznie bogatsze kraje jak Islandia czy Nowa Zelandia?

Tymek
czwartek, 17 maja 2018, 11:16

Rosjanie zbudowali sobie drogę szybkiej ewakuacji jak trzeba będzie zwiewać z Krymu.

AWU
piątek, 18 maja 2018, 02:09

tak jak podczas Wojny Krymskiej czy w 1942r.. W 1942 NKWD zanim uciekli zdążyli jednak wymordować wszystkich więźniów politycznych Tatarów ,Rosjan i Rusinów w jaskiniach sewastopolskich.. Typowym przypadkiem był desant na Teodozję .. Doszło tam to pierwszej masakry szpitala wojskowego pozostawionego przez Niemców. Szpitala gdzie leżeli zarówno Niemcy jak i Rosjanie.Zezwierzęcenie które stało się normą na froncie wschodnim . Natomiast kilkutysięczny obóz jeńców sowieckich się zbuntował i zażądał że chcą się wycofać wraz z Niemcami.. Co im się zresztą udało gdyż desant sowiecki zakończył się \"jak zwykle\"... Mało znany fakt gen Bór Komorowski podczas rozmów kapitulacyjnych Powstania Warszawskiego uzgodnił z gen von dem Bach Zelewskim że żołnierze Powstania pójdą do Oflagów/Stalagow na zachodzie Niemiec aby nie dostali się w ręce Rosjan którzy mieli już na wschodnim brzegu Wisły Łagry gotowe na ich przybycie jak np niemiecki obóz koncentracyjny Majdanek(było to już po Katyniu gdzie obydwie strony negocjacji miały jasność) gdzie przetrzymywano żołnierzy AK przebierając ich w niemieckie mundury a zwłaszcza dziewczyny z Powstania gdy sowieci mówili lokalnej ludności \"wieziemy Volksdeutchki\" gdy ładowali je do bydlęcych wagonów jadących na wschód.. bardzo daleki wschód...

Ralf_S
czwartek, 17 maja 2018, 11:12

Rosyjskie centrum zarządzania ruchem: monitory HP (kompy zapewne też...), telefony IP CISCO, OS pewnikiem też Microsoftu :]

liptom
czwartek, 17 maja 2018, 12:50

W takich centrach administracyjno-rządowych zwykle na całym świecie w przetargach staje 3 głównych graczy: HP, DELL, IBM z softem własnym i upustem na produkty Microsoftu. To nie jest baza kryptologów, gdzie stały by szafy z unixami.

łowca_stupików
czwartek, 17 maja 2018, 12:31

I co z tego ? Bo to co piszesz to zwykła hejteromania ...

huba
piątek, 18 maja 2018, 00:22

chodzi o to że beron i siła robocza jest made in russia, a wszystkie zaawansowane elementy z Zachodu - tak wygląda propaganda i potęga sojuzu z blizka

Rzeszow
czwartek, 17 maja 2018, 03:39

Amerykańskie sankcje mocno uderzają w Rosję---ale mogą być nieskuteczne-most--nord stream2 -Mercedes-Benz -Hyundai -Rosyjski Gazprom podpisał porozumienie z włoskim koncernem samochodowym Fiat---itd----oj bieda --- -Budowa jednego kilometra autostrady kosztuje w Polsce średnio 9,6 miliona euro - tak podała właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To więcej niż w Czechach (8,86 mln euro za km), Niemczech (8,24 mln euro), Słowenii (7,29 mln euro) oraz Danii (5,89 mln euro), ale nieco mniej niż średnia europejska, która wynosi ok. 10 mln euro.

As
czwartek, 17 maja 2018, 00:20

trzeba im oddać, że szybko się uwinęli z tym wszystkim

huba
czwartek, 17 maja 2018, 11:22

Kanał Białomorsko-Bałtycki też zbudowali ekspresowo - jak car każe, to budujemy bez względu na koszty i nie zważając na logikę! Oby jak najwięcej takich durnych inwestycji jak ten most czy Soczi

xyz
środa, 16 maja 2018, 23:49

Brawo! piękny i nowoczesny most życiowo niezbędny do godnego życia mieszkańcom Krymu. Nie sianiem nienawiści i wojną ludzie żyć powinni, jest też normalne życie i zwykłe codzienne problemy

huba
czwartek, 17 maja 2018, 11:26

Za to sianiem nienawiści i wojną żyją włodarze na Kremlu. Ludzi i ich zwykłe codzienne problemy mają oni totalnie w poważniu - kto choć raz poznał ich służbę zdrowia albo kanalizację poza Moskwą ten wie w jak wielkim poważniu...

rob ercik
czwartek, 17 maja 2018, 15:00

Tak tak huba, wlodarze w kijowie sieja tylko milosc i dobobyt

sylwester
czwartek, 17 maja 2018, 13:49

ale Krym historycznie nigdy nie należał do Ukrainy , najczęściej w historii właścicielami Krymu była ruś za nimi tatarzy nigdy zaś Ukraińcy

Davien
piątek, 18 maja 2018, 11:14

Doprawdy? Czyli może Mongolia powinna zarządać całej Roji, wszak nimi długo rządzili. Naprawdę daruj sobie ta propagandę

ZZZ
czwartek, 17 maja 2018, 16:26

Tylko, że ta \"Ruś\" (dodajmy: Kijowska) to właśnie Ukraina.

yaro
czwartek, 17 maja 2018, 12:34

ostatnio mamy lepszy przykład siania nienawiści -- Jerozolima -- to przebija obecny Kreml kilkukrotnie ...

grześ
środa, 16 maja 2018, 23:24

Bravo Rosja!!! U nas w Polsce takie mostu nawet by nie zbudowali no chyba że po 100 latach chandryczenia się... A potem po otwarciu już nadawał by się do remontu... Wystarczy wspomnieć o słynnej S-3 która od Legnicy do Zielonej Góry jest nie kończącym się koszmarem z ogromnymi poślizgami czasowymi a pomiędzy Lubinem a Głogowem nawet zarys nie istnieje... A miał ten odcinek być oddany dla kierowców już za miesiąc... Cyrk w cyrku...

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 14:37

Most Torunski pierwszy raz rozpadl sie po niecalych 20-stu latach i nawet nie byl jeszcze skonczony :^)))))

As
czwartek, 17 maja 2018, 12:49

Tylko tam nikt nie musiał martwić się procedurami,przetargami,odwołaniami,ekologami,przejściami dla zwierząt, okresem lęgowym ptaków,żabek,wywłaszczeniami i milionem innych spraw. Putin kazał - zbudowali, bez względu na koszty. Oglądałem kiedyś film BBC o olimpiadzie w Soczi. To jest coś strasznego co tam zrobiono, degradacja terenu, ludzie którym przez budowniczych poobsuwały się domy i nikt nawet nie raczył z nimi porozmawiać nie mówiąc o odszkodowaniu. Koszmar

02ns
środa, 16 maja 2018, 21:48

Nie jestem może wyznawcą tej inwestycji ,bynajmniej nie w ten sposób .Ale co jak co Władimir ma rozmach i jak by nie było silną ręką rządzi

tak tylko... (Michał Rakowski)
środa, 16 maja 2018, 20:11

Dziwna jest z powyższego powodu radość niektórych, wszak polską racją stanu jest Rosja słaba i podzielona. Jak ktoś prezentuje inne poglądy, twierdząc, że bezpieczeństwo Polski rośnie wraz z potęgą Rosji, to chętnie podyskutuję. Znajdzie się jakiś odważny?

rob ercik
czwartek, 17 maja 2018, 15:02

Gdy Polska przestanie reprezentowac intetesy USA w regionie, to i sytuacja z siasiadami ulegnie zmianie

Zlomir
czwartek, 17 maja 2018, 17:53

Tak jest!

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 14:38

Nie istnieje cos takiego, jak polska racja stanu !!!! Ale mozesz sobie podyskutowac !

Patcolo
czwartek, 17 maja 2018, 13:25

Nie dyskutuj nie ma sensu nie pamiętają kartek, kolejek, braków w zaopatrzeniu sklepów, w prąd. Nie uczono o Katyniu, 17 września, deportacjach, wywózkach, zsyłkach i innych przykrościach bo po co. Byleby USA dać prztyczka.

huba
czwartek, 17 maja 2018, 11:48

To samo mało ogarnięci ludzie mówią o Niemczech czy szerzej o Europie - a prawda jest zupełnie inna: polską racją stanu jest Rosja zamożna i demokratyczna, bo tylko taka nie zagraża sąsiadom. Tak samo bogate i demokratyczne Niemcy w ciągu zaledwie pokolenia nie tylko przestały być dla nas egzystencjalnym zagrozeniem ale stały się kluczowym sojusznikiem i najważniejszym partnerem gospodarczym. Problemem nie jest Rosja czy tym bardziej Rosjanie, ale postsowiecka oligarchia która rządzi tym krajem! Propaganda, zabójstwa polityczne, brak wolności słowa i swobodnego dostępu do informacji choćby w internecie - powiązane z mafią pasożyty żyją w luksusie i wysyłają swoje dzieci na zachód, a reszta jeździ Ladami 2107 i przy taniej wódce cieszy się z Dnia Pabiedy. Nie ma pan racji - Rosja nie musi być słaba i podzielona byśmy się jej nie bali, musiałaby tylko wymienić swoje kryminalne elity na ludzi, którzy chcieliby zrobić coś dla zwykłego człowieka. Tyle, że się na to zupełnie nie zanosi...

Zlomir
czwartek, 17 maja 2018, 17:57

100% masz racie.

tak tylko... (Michał Rakowski)
czwartek, 17 maja 2018, 15:27

Rzecz w tym, iż Rosjanom podobają się takie elity i ich agresywne państwo. Proszę nie mieć złudzeń, Rosja jest zawsze taka sama, bez względu na to kto znajduje się na Kremlu. Prawa geopolityki są niezmienne: sąsiedzi powinni być możliwie słabi. Jeśli chodzi o Niemcy, to też wolałbym, aby jak przed wiekami był to zlepek małych państewek, a nie potęga gospodarcza dominująca nad Europą. Proszę to spokojnie przemyśleć...

huba
piątek, 18 maja 2018, 02:43

Rosjanom podobają się takie elity, bo mie wiedzą że mogą mieć inne. W Niemczech do lat 50. również było to niewyobrażalne: albo porządek i zamordyzm, albo anarchia republiki weimarskiej. Autorytarne reżimy świadomie nie dają ludziom wyboru: propaganda, manipulowanie faktami, pokazywanie ludzi takich jak Żyrinowski jako alternatywę, czy prowokowanie konfliktów i syndromu obłożonej twierdzy - to jedne z wielu metod by Rosjanom \"podobały się takie elity i ich agresywne państwo\". UE udowodniła, że niezmienne ponoć prawa geopolityki to bzdura: np. Francja która przez stulecia grała na osłabianie sąsiadów stała się bez bezpieczna i naprawdę potężna dopiero gdy zaczęła z nimi współpracować. Ten punkt widzenia jest tak samo nieaktualny jak merkantylizm. A co do podzielonych na dziesiątki państwek Niemiec, to przypomnę że Polska poniosła w XVII I XVIII w. niewyobrażalne szkody m.in. ze względu na to, że nie było jednej Frau Merkel z którą można było się dogadać. Po stuleciach wojen Europa dorosła do pokoju na którym wszyscy wygrywają choć każdy marudzi, Rosja niestety jeszcze nie i to jest problem. Proszę to spokojnie przemyśleć.

Zlomir
czwartek, 17 maja 2018, 17:59

Nie moge z tym sgodzic sie.

yaro
środa, 16 maja 2018, 19:35

No tak najdłuższy most w Europie, część drogowa zakończona 6 miesięcy przed terminem. Można wyciągnąc dwa wnioski: 1. Rosjanie nie potrafią planować robót. 2. Rosjanie są sprawni organizacyjnie, technicznie i logistycznie i dlatego tak wielka inwestycja tak dobrze wyszła.

huba
piątek, 18 maja 2018, 02:56

nie wiem jak Wy, ale ja pamiętam czasy gdy i u nas co chwila przekraczano normy i plany. na przykład jak chwalono się wytopieniem już we wrześniu 100% rocznego planu prod. surówki to wiadomo było, że węgla będzie zimą brakować, bo nic z niczego się nie bierze. tak samo jest w tym przypadku, ale o opóźnionych inwestycjach w drogi, szpitale, oczyszczanie ścieków czy elektrownie raczej tu nie przeczytamy

anda
czwartek, 17 maja 2018, 09:38

Bo robota była na trzy zmiany a nie na jedną jak w Polsce bo RDOŚ nie pozwala bo przeszkadza to mieszkańcom w spaniu - ale szum z ciężarówek nie przeszkadza.

O!
środa, 16 maja 2018, 19:12

Piękny most. Najdroższy na Świecie w przeliczeniu na metr, transport tylko osobowy, ciężarówki (oprócz konwoju Putin) po staremu promem.

andro
czwartek, 17 maja 2018, 10:24

Ciężarówki i pociągi za parę miesięcy, na razie tylko osobowy

Davien
piątek, 18 maja 2018, 11:18

O ile go skończą a nie będzie jak z Wostocznym.

anda
czwartek, 17 maja 2018, 09:38

A skąd wiesz, że najdroższy? bo tak napisali w Polsce?

Naiwny
środa, 16 maja 2018, 18:45

Faktycznie Prezydent Putin zachowywał się wyjątkowo swobodnie. Również ładnie i swobodnie przemawiał. Jak zwykle zachował się nieszablonowo przejeżdżając most za kierownicą ciężarówki. Ale to gwiazdor. Odnośnie mostu znamienny jest pośpiech z uruchomieniem przeprawy samochodowej i widoczne słabe zawansowanie budowy części kolejowej. Pewnie nie mogą się spieszyć z częścią kolejową bo wymaga ona budowy całej linii łączącej most z siecią kolejową Rosji. Warto zauważyć bardzo wysoki koszt tej budowy sięgający 4 mld euro. Zobaczymy jak konstrukcja mostu poradzi sobie z naporem kry lodowej w zimie i ew. trzęsieniami (obszar budowy jest wysoce aktywny sejsmicznie). Pierwszy most zbudowany jeszcze przez Stalina pod koniec II wojny światowej zerwała właśnie kra lodowa przemieszczana huraganowym wiatrem. Ukończony most wraz z linią kolejową ma olbrzymie znaczenie dla pełnego uniezależnienia się Krymu od tranzytu przez Ukrainę. Ma również duże znaczenie militarne w przypadku potencjalnego konfliktu. Dodatkowo pozwala on jakby przy okazji wpełni kontrolować róch statków z i na morze Azowskie. Jeśli kiedyś nastąpi normalizacja sytuacji prawnej Krymu to most ten może stać się ważnym elementem połączenia lądowego Europy z Iranem i okolicą. Niewątpliwie oddając go do użytku rosjanie przypieczętowują aneksje Krymu.

Ministrant Maciora
czwartek, 17 maja 2018, 14:43

A sprawdzales gdzie lezy Morze Czarne ?? Czy pod naporem kry lodowej czaszka ci odparowala ...

anda
czwartek, 17 maja 2018, 09:58

Część drogowa została oddana przed terminem natomiast część kolejowa zostanie oddana zgodnie z harmonogramem. Co do zagrożeń sejsmicznych - czy słyszałeś kiedyś o trzęsieniu ziemi na Krymie? bo chyba częściej trzęsie się u nas niż na Krymie. Zapominasz, że Rosja ma klimat taki jaki ma i budownictwo do tego przystosowane a szczególnie ochrona przed lodami.A poprzedni most był drewniany więc kra go mogła zerwać / w Polsce słynnym most drewniany w Wyszogrodzie co zima chroniony przez wojsko/ chroniony Znając polskich kierowców to na pewno znajdą sposób aby wjechać na Krym od strony Ukrainy i na most a potem dalej skrót 700 km? bo jest to najkrótsza tras na Zakaukazie.

yaro
czwartek, 17 maja 2018, 12:39

Filary mostu mają zabezpieczenia przeciw trzęsieniu ziemi ...

fumfel
środa, 16 maja 2018, 17:43

no a jak tam nasz legendarny przekop z Elbląga na Bałtyk ?

ZZZ
czwartek, 17 maja 2018, 16:48

Prowadzone są konsultacje społeczne - rzecz nieznana w Rosji.

fumel
piątek, 18 maja 2018, 00:58

Te konsultacje trwają już chyba 40 lat. Mieszkam w Krynicy Morskiej i opowieści o legendarnym przekopie opowiadał mi już dziadek. faktycznie, w Rosji tego nie znają jak widać.

ZZZ
piątek, 18 maja 2018, 15:08

Ależ bzdury Pan pisze. Ustawa o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Inwestycja jest duża, ma duży wpływ na okolicę i oczekiwana oraz uwagi mieszkańców muszą zostać uwzględnione. Ale, jak już pisałem, w Rosji o czymś takim nie słyszeli.

okonski
środa, 16 maja 2018, 21:59

i tunel w Świnoujściu

kopacz
środa, 16 maja 2018, 21:36

ekolodzy na razie się buntują ;)

bojowa owca
czwartek, 17 maja 2018, 10:21

\"Eko\" to na pewno \"szpiedzy Putina\". Do aresztu z nimi. Zarzuty można takie jak niejakiemu Piskorskiemu. W sumie żadne ale od 2 lat \"spokój z nim\".

rozgarnięty obserwator
czwartek, 17 maja 2018, 12:40

O Piskorskiego upomniało sie ONZ bo siedzi bez zarzutów ... co łamie prawo ...

Tomo
sobota, 19 maja 2018, 21:33

Siedzi z zarzutami. Szpiegostwo na rzecz Rosji i Chin oraz kilka innych.

Obalaczmitow
środa, 16 maja 2018, 17:30

No i widać te sankcje i upadająca Rosję. Ale jaja. A o nowym Kortezu, którym przyjechał cisza, o nowym porcie lotniczym w sewastopolu cisza, nowy most przez wołgę w dubnej, cyklotron w dubnej, nowe stacje metra otwarte w tym miesiącu w Moskwie , petersburgu , kazaniu, almaz-antey założony zamówieniami do 2025 r, wodowane co miesiąc nowe okręty , drugi mc-21 który wzbił się w powietrze, il-112 na ukończeniu a nowy mi-38 poleci w maju, jak 152 z silnikiem diesla, i tak można w długo - a u nas PKb rośnie bo fabryki Niemców pracują więcej a my jako państwo bez dotacji UE nie zbudowalibysmy km nowej autostrady. Od UE na czysto dostaliśmy 120 mld !!!! Euro + nasze długi i wybudowaliśmy trochę autostrad i parków , kasa przejedZona i co ona produkuje?

Davien
piątek, 18 maja 2018, 11:29

No to obalm mity mitomana:) Jak 152 nie poleciałby bez zachodniego silnika bo Rosja nie potrafi sama takiego skonstruowac:) Mi-38 próbuje polecieć od 2003r i nawet teraz nie planuja produkcji seryjnej tylko chcą kupić całe 15 maszyn, istotnie\"sukces\";) Ił-112 miał poleciec juz w 2011r a do tej pory nie moga sobie poradzić z tym nastepca An-26 mniejszym niz nasze Casy:) Mc-21 lata na amerykańskich silnikach, bo rosyjskich PD-14 nikt nie chce i jedynie te maszyny co kupi Rosja będą na nich latały(podobno) a oba prototypy latają na PW1000G Oj panie mitoman, dawno takiej wtopy nie zaliczyłeś:) PS Co do okretów to porównywanie przerosniętych kutrów rakietowych do budowanych seryjnie niszczycieli i SSN na Zachodzie tylko pokazuje zacoanie Rosji.

7plmb
czwartek, 17 maja 2018, 21:49

\" jak 152 z silnikiem diesla\" oczywiście jak zwykle zapomniałeś dodać że ten silnik diesla to produkt niemiecki..mam już swoje lata i pamiętam propagandę ZSRR i ta obecna rosyjska niczym się nie różni.

Tomo
czwartek, 17 maja 2018, 10:27

I czego byś nie pisał to wasza gospodarka leży i kwiczy. PKB na poziomie tego z 2008 roku. Zmarnowane 10 lat. Przegoniła was i malutka Korea i Kanada (z kością ludności na poziomie Polski).I wielkie inwestycje za miliardy rubli tego nie zmienią.

LNG second
czwartek, 17 maja 2018, 02:56

Rosja ma 3,8x więcej ludzi. Żeby budować 3,8x więcej niż w Polsce to musiałaby ROCZNIE budować ekspresówkę Petersburg - Moskwa - Kijów o długości około 1600km.

rob ercik
czwartek, 17 maja 2018, 15:10

LNG, 300 milonow nowych kredytow kazdego misiaca,... to wlasnie ten niby rozkwit naszego kraju. Ciekawe kto, kidy i za co to splaci ...

huba
sobota, 19 maja 2018, 09:17

ale wiesz, że zaciąganie i spłacanie kredytów to nie żaden wymysł szatana, tylko normalny mechanizm w gospodarce rynkowej? że problem pojawia się tylko jeśli się ich nie spłaca, a z tym w Polsce nie ma żadnego problemu?

antonio
czwartek, 17 maja 2018, 00:04

W Sewastopolu otwarto nowy terminal do odprawy pasażerów. Nowe zapasowe lotnisko . . . jest w planach tak jak \"sztuczne\" zwiększenie populacji na Krymie. Rusyfikacja pełną gębą.

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 14:49

Za to ukrainizacja Krymu nie wyszla ! Nic nie robili od czasu otrzymania Krymu w 1991 i tak tez ten wspanialy okres sie zakonczyl w 2014. A powtorki nie bedzie.

tak tylko... (Michał Rakowski)
środa, 16 maja 2018, 20:15

Każdy walczy o to, czego mu brak. Rosji brak infrastruktury, to zaniedbany kraj, więc trzeba eksponować wybudowanie każdej kładki na rzece. Czy w przypadku artykułów o Belgii, Holandii, czy Szwecji ktoś musi podnosić temat tamtejszej infrastruktury? Ona nie wymaga pochwalnych wpisów i komentarzy, broni się sama swą jakością...

memento
czwartek, 17 maja 2018, 10:27

Jak się kolaboruje z okupantem i najeźdźcą to infrastruktura mało cierpi. Rosjanie w IIWŚ stracili prawie wszystko

tylko tak...
czwartek, 17 maja 2018, 09:53

A to w Holandii i Szwecji produkują samoloty rejsowe, maja cyklotrony ? A może dwie wojny im zniszczyły prawie cały kraj ?

gizmo
piątek, 18 maja 2018, 01:10

O jakich wojnach mówisz ? Ostatnia wojna która dotknęła cała Rosję to była inwazja mongołów. II WŚ objęła zasięgiem mniej niz 30% Rosji. I WŚ wogle na terenach obecnej Rosji sie nie odbywała. Zarówno I jak i II WŚ zniszczyły bardziej Holandie niz Rosje.

roland
środa, 16 maja 2018, 17:06

A to Rosja właśnie prezydent kraju bezczelnie łamie prawo poruszając się ciężarówką bez stosownych uprawnień. No chyba że Rosjanie zakładają iż Krym nadal znajduje się na Ukrainie

igo
środa, 16 maja 2018, 20:46

Skąd wiesz,że nie miał uprawnień? Co to za problem w Rosji żeby dać mu stosowny papier, jak będzie chciał to dostanie na odrzutowiec

Ministrant Maciora
czwartek, 17 maja 2018, 14:51

I na rakietu !!!

marian
środa, 16 maja 2018, 19:59

A skąd Pan wie, że nie ma uprawnień? Na żurawiach umie latać to i ciężarówką pojedzie ;)

Stirlitz
środa, 16 maja 2018, 17:00

Kamazy prosto z fabryki, trawa pomalowana na zielono, asfalt na czarno... czysta radziecka propagandowa papka.

Szlapka
środa, 16 maja 2018, 16:52

Hitler też się cieszył z przyłączenia Austrii \"do macierzy\". Do czasu.

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 14:55

Zdaje sie, ze ktos tu zapomina, ze Tysiacletnia Rzesza jest zaplanowana do 2932 roku ... Dla porownania w Polsce plany sa do konca kadencji :^)))

benek
środa, 16 maja 2018, 16:35

Most super - polityka wyniesiona na wyżyny - a nikt w to nie wierzył iż Rosjanie sami są w stanie z konstruować jak i wybudować ?

Kiks
czwartek, 17 maja 2018, 14:12

Sami? Sankcje złamały dwie holenderskie firmy wobec których teraz jest prowadzone dochodzenie, a które to sprzedały ruskim kluczowe technologie.

Tomo
czwartek, 17 maja 2018, 10:19

Rosjanie potrafią budować mosty od kilkuset lat. XXI wiek to nie XIX. Budowanie mostów nie jest problemem.

Lazy Lazer
czwartek, 17 maja 2018, 14:56

W Polsce jest. Olbrzymim problemem. No nie tylko mostow ...

Tomo
piątek, 18 maja 2018, 01:51

Poważnie ? To gdzie w Polsce nie można mostu zbudować ?

Adrian
środa, 16 maja 2018, 19:52

Bo zrobili to z pomocom firm zachodnich

bojowa owca
czwartek, 17 maja 2018, 10:26

na poziomie firm i korporacji nie ma podziału na wschód i zachód. \"Wschód\" i \"Zachód\" to papka dla gawiedzi i potłuczonych. Wystarczy popatrzeć na faktografię czasów minionych. Jakoś tak \"zachodnim\" i \"wschodnim\" nie przeszkadzało wspieranie i finansowanie IIWŚ póki był \"zysk\". KOlejne konflikty miały w większości podobny scenariusz ale gawiedź łykała narracje konfliktu.

Kaszlak
środa, 16 maja 2018, 16:01

Ochrona była. Siedzieli na pace.

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 14:58

A po co ochrona, jak caly most i okolica byly zamkniete :^)))

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama