Przetarg na silniki dla polskich MiGów-29

22 grudnia 2015, 16:32
MiG-29 Skalski
MiG-29. Fot. WZL-2

Przetarg na dostawę dziewięciu silników Klimow RD-33 serii 2, stosowanych w myśliwcach MiG-29 rozpisała 3. Regionalna Baza Logistyczna, Wydział Techniki Lotniczej. Realizacja kontraktu obejmie lata 2016-2018, a termin zgłaszania ofert mija 15 stycznia 2016 roku. 

Przetarg podzielono na dziewięć odrębnych części dotyczących pojedynczych silników RD-33. Zgodnie z warunkami przetargu, mogą to być silniki po remoncie głównym, posiadające resurs międzyremontowy nie krótszy niż 350 godzin nalotu oraz pozostały resurs techniczny nie krótszy niż 700 godzin.  Muszą też posiadać gwarancję na co najmniej 200 godzin lotu lub dwa lata, zależnie co upłynie pierwsze. Dostarczony silnik powinien być zakonserwowany zgodnie z dokumentacją na okres nie krótszy niż 2 lata oraz posiadać skrzynie lub kontenery transportowe. Poza wypełnieniem wymaganych warunków kryterium decydującym o udzieleniu zamówienia w 90% będzie cena, a w pozostałych 10% okres zapewnionej gwarancji.

Jest to już kolejna tego typu transakcja, związana z utrzymywaniem w służbie myśliwców MiG-29, napędzanych nieprodukowanym już wariantem silnika Klimow RD-33 pochodzącym z serii drugiej. W 2012 roku Siły Powietrzne kupiły sześć silników, w 2013 i 2014 po dwa, a w bieżącym roku cztery sztuki.

Obecnie rosyjski producent wytwarza trzecią serię, która pod względem oprzyrządowania i instalacji znacząco odbiega od modelu stosowanego w polskich samolotach. Dlatego silniki są pozyskiwane przede wszystkim jako jednostki wyremontowane, lub też pochodzące z zapasów sił powietrznych innych krajów. W Polsce remontami silników RD-33 zajmują się Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 (WZL-4) w Warszawie, które realizują tego typu zadania m. in. w ramach umowy dotyczącej wsparcia przez Polskę eksploatacji bułgarskich myśliwców MiG-29.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 23
Reklama
wafel
środa, 23 grudnia 2015, 13:40

Bravo Bulgaria wlasnie dostala od Polski dostala pozyczke na 2 silniki RE 33, na 2 lata w zasadzie dajcie im tez Migi 29 USA pozyczy nam Gripeny, obecnie na skladzie w liczbie 60 sztuk, cena amortyzacyjna

Hammer
wtorek, 22 grudnia 2015, 23:19

Czyli o nowych samolotach dla naszych SP możemy zapomnieć?

dora
wtorek, 22 grudnia 2015, 18:12

wstyd i dziadostwo,to mi wcisnęło się na usta po przeczytaniu artykułu.Podobno 20 gospodarka świata

,
środa, 23 grudnia 2015, 11:21

Podobno

chorąży
środa, 23 grudnia 2015, 10:54

Szanowny "Dora" Co uważasz za wstyd i dziadostwo ? Mógłbyś doprecyzować ?

Ares37
wtorek, 22 grudnia 2015, 20:37

Zgadzam się w 100% z tobą

RWD9
sobota, 26 grudnia 2015, 19:00

Ciekawe że Mirage F1 latał z silnikami RD-33 Klimowa .Nie śledzę jaki pozostał resurs dla płatowców ale czy tylko RD-33 można zamontować do naszych MIG-ów?Ponoć to odpowiednik GE F404.Skoro tak chcemy się uniezależnić od dostaw rosyjskich to czy nie warto rozważyć adaptacji?Zaznaczam-racjonalnej.

RWD9
sobota, 26 grudnia 2015, 19:00

Ciekawe że Mirage F1 latał z silnikami RD-33 Klimowa .Nie śledzę jaki pozostał resurs dla płatowców ale czy tylko RD-33 można zamontować do naszych MIG-ów?Ponoć to odpowiednik GE F404.Skoro tak chcemy się uniezależnić od dostaw rosyjskich to czy nie warto rozważyć adaptacji?Zaznaczam-racjonalnej.

trw
piątek, 25 grudnia 2015, 14:20

Jako ciekawostkę dopowiem, że w tym roku na przestrzeni 3 letnich miesięcy obserwowałem na żywo i na fotografiach MiGi-29 z Malborka, no i naliczyłem 13 sztuk spośród 16. Zaskakująco niezły poziom sprawności, jak na stare samoloty i "niedoinwestowane" wojsko, nieprawdaż? Podejrzewam, że mińskie MiGi, które w ostatnich latach przechodziły remonty główne, są równie sprawne. W życiu tak dobrze nie było, pamiętam czasy jak sprawnych było kilka.

Urko
wtorek, 29 grudnia 2015, 09:27

Rosjanie w tym miesiącu wzbogacili się podobno o 4 nowe samoloty MiG-29 w wersji "szkolno-bojowej". Jest to wersja 9-53R. Dziennikarze pokazują zdjęcia (można rozpoznać tylko 2 samoloty) i podpisują je albo MiG-29UB(R) albo MiG-29SMT(R) - to drugie oczywiście jest błędem. Liczna 4 mogła się też wziąć z tego, że jest informacja o "niedostarczeniu" 4 samolotów Su-35S, które zostały wprawdzie wyprodukowane, ale zatrzymano je dla przeprowadzenia dodatkowych testów...

gello
środa, 23 grudnia 2015, 17:13

Czy do naszych migów nie można by wpakować chińskich silników. Chiny robią kopie klimowa.

X
środa, 23 grudnia 2015, 19:24

Nie wiem co gorsze: zajechany czy chiński.

zz
czwartek, 24 grudnia 2015, 00:37

Wymontować drugi silnik, będzie lżejszy o tonę i niech sobie latają na jednym. F-16 ma jeden i lata :-D

Willgraf
czwartek, 24 grudnia 2015, 12:00

jak twojemu f-16 ruskie z kukuruźnika na pas śmieci z "pylesosu" wyrzucą to nigdzie nie POleci ten paradny myśliwiec do walki z turbanami ! - F16 to totalny szajs na czas wojny dla kraju przyfrontowego - wielkie G za mnóstwo kasy i zero zrealizowanych zadań bojowych w obliczu wojny z Rosją !

Moshe Schwantz
środa, 23 grudnia 2015, 08:21

... i znowu kupią po zawyżonej cenie.

tram slonsk
wtorek, 22 grudnia 2015, 20:21

ja bym tego samolotu jeszcze nie skreślał -inna sprawa ze dawno miał mieć modernizacje i nowe rakiety ukraińskie i zachodnie i radar nowoczesny i o większym zasiegu i nowsze wersje silników te tak niedymiące tak,bo remont robimy chyba najlepiej ze wszystkich mających mig29,dotego mamy ludzi cogo zawsze uruchomią i naprawiom przynim wszystko,ato się liczy -to myśliwiec i to rasowy i bezpieczny ,nastepna sprawa to minimum 3 eskadry kolejne za suki np. Rafale -które z 48szt f 16 tworzył by trzon uderzeniowy a migi obrona powietrzna.kiedys piloci londowali na dol-ach , drogach o niewiele większej szerokości niż mig -było kilka -to była dobra myśl na złe czasy dawno zarzucona a szkoda ,szybko technicy je wysyłałi w powietrze spowrotem po tankowaniu i uzbrojeniu

Tak
piątek, 25 grudnia 2015, 22:27

Gripen to maly samolocik,nie dorownuje reszcie natomiast migi dymia bo nie dzialaja na full 100%silnika a nie dlatego ze stare czy cos

xyz407
środa, 23 grudnia 2015, 14:43

Rafale to dobry samolot, ale strach pomyśleć o kosztach. Lepiej chyba za suki dobrać 2 eskadry F-16 i koniecznie nowe lotniska z ochroną OPL (np. SAMP/T). Rozlokować te samoloty lepiej bo obecny stan to porażka.

magman
wtorek, 22 grudnia 2015, 20:13

to migi 29 jeszcze latają>?

Lakuś
wtorek, 22 grudnia 2015, 19:51

To Rosja nam zaoferuje?

edd
czwartek, 24 grudnia 2015, 01:12

Pewnie jakaś ruska firma związana z razwiedką, przy okazji zawyżając cenę kilka razy.

wvs
wtorek, 22 grudnia 2015, 23:04

Napewno, przeciez Rosja chce pomoc w remoncie bulgarskich MIG-29.

Tweets Defence24