Reklama

USA kupują 170 pojazdów do transportu Abramsów po Europie

9 czerwca 2019, 16:14
HET-ONS-2-768x528
Fot. Oshkosh Defense
Defence24
Defence24

Amerykańska firma Oshkosh poinformowała o przyznaniu jej kontraktu na wyprodukowanie, wraz z firmą partnerską, Broshuis B.V., ciągników siodłowych dla transporterów ciężkiego sprzętu (Heavy Equipment Transporter - HET).

Umowę podpisano w odpowiedzi na pilną potrzebę operacyjną, wystosowaną przez U.S. Army Europe, poszukującą ciągnika zdolnego do holowania ciężkich ładunków przy jednoczesnym spełnianiu europejskich norm drogowych.

Wartość umowy wynosi wstępnie 13,3 mln USD, przy czym jej maksymalną wartość ustalono na 109,8 mln USD, zgodnie z nią w latach fiskalnych 2020 i 2021 armia amerykańska ma otrzymać 170 nowych ciągników.

U.S. Army Europe wystosowała pilną potrzebę operacyjną w związku ze wzrastającą potrzebą korzystania z dróg przy przerzucie wojsk. Wykorzystywane powszechnie przez armię amerykańską zestawy HET składające się z ciągnika M1070 i platformy M1000 nie spełniają europejskich norm obciążenia osi przy przewożeniu czołgów M1 Abrams - w związku z tym wykorzystywano je głównie do transportu bwp M2 Bradley.

Dwa prototypy nowego ciągnika, opracowanego przez Oshkosh wspólnie z europejskim partnerem Broshuis B.V., przeszły intensywne, trzymiesięczne testy w Stanach Zjednoczonych na poligonie w Aberdeen. Sprawdzano ich możliwości manewrowe, uciąg, możliwość załadunku i rozładunku pojazdów sprawnych i uszkodzonych. Ostatecznie uznano, że nowe ciągniki odpowiadają potrzebom sił zbrojnych USA w Europie.

Dotychczas armia amerykańska w Europie wykorzystywała - oprócz własnych ciągników - także wyleasingowane brytyjskie ciągniki M1070F, mające silnik o mocy większej o 200 KM i dwie dodatkowe osie. Pojazdy te posiadają jednak kierownice po prawej stronie, z czym związane są ograniczenia podczas prowadzenia ciężkich zestawów.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Reklama
jotb71
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 12:05

Polski MON za lawety jelcza zapłacił 5mln zł za szt. Amerykanie 2,5mln zł za szt. Idąc dalej to pewnie i za ciężarówki MON tak przepłaca. Co tam ,stać nas. Gratulacje MON oby tak dalej i będziemy potęgą l

ktos
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 11:07

A czy Jelcz stawal do przetargu?

dr inż. czapajew
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 11:07

Po brexicie może się okazać że UE nie pozwoli na poruszanie się po jej terytorium pojazdów kierownicą po prawej stronie ? Tak może być.

Łotr
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 06:47

Co za patologia. Rozwijając nasz kraj mogli by skorzystać z fabryki Jelcza. Lecz te silniki Iveco mnie osobiście się nie podobają.

dim
niedziela, 9 czerwca 2019, 19:42

Jakim cudem ? bez dialogu technicznego, kilku unieważnianych przetargów ? spełnienia wymogu pływalności ?

Davien
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 04:45

Panie dim, rozumiem że greckie zestawy HET pływaja i pewnie jeszcze lataja do tego z leopardem na przyczepie:)

Igi
wtorek, 11 czerwca 2019, 11:45

Widać ktoś sarkazmu nie załapał.

Davien
wtorek, 11 czerwca 2019, 15:34

Panie lgi, sarkazm, sarkazmem, ale widze że tez nie załapałes:)

Senator Greg
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 01:49

Bo to USA bezpieczeństwo kraju ponad wszystko

Jacenty
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 15:05

Nie żebym się czepiał ale co ma "bezpieczeństwo USA ponad wszystko" do spełnienia norm europejskich? Coś to pachnie zwrotem w stylu "o wolność, demokrację i pokój na całym świecie".

Davien
piątek, 14 czerwca 2019, 12:07

Panie jacenty widze ze nie zrozumiałeś całkowicie:) A chodzi o to że pojazdy z kierownica po prawej stronie sa dostosowane do ruchu lewostronnego i w Europie moga sprawiac kłopoty na drogach:) Także w czase pokoju ich uzywanie jak nie spełniaja norm jest problematyczne co przekłada sie tez własnie na bezpieczeństwo na drogach:)

pimcik
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 18:14

No ma. W sytuacji zagrożenia, może Niemcy by im konwoju nie puścili. I co wtedy? Bo raczej na przejechaniu rogatki jak w Belgii w 1940 to by się nie skończyło.

Davien
piątek, 14 czerwca 2019, 12:08

Pimcik, w razie zagrozenia to te Abramsy by jechały na własnych gasiennicach a nie na HET:)

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama