Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

USA: bezzałogowy transporter z rakietami kierowanymi

Bezzałogowy M113 z wyrzutnią pocisków APKWS
Bezzałogowy M113 z wyrzutnią pocisków APKWS
Autor. Ronkainen, Twitter

BAE Systems zaprezentowało swój demonstrator technologii bazujący na gąsienicowym transporterze opancerzonym M113 wraz z zainstalowanym modułem uzbrojenia R150S wyposażonym w wyrzutnię rakiet FLETCHER 70 mm. .

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Miejscem prezentacji były ćwiczenia EDGE22 odbywające się na poligonie Dugway. Wóz zaprezentowany przez BAE Systems różnił się od seryjnego M113, miał "ściętą" górną część kadłuba. Spowodowało to znaczące obniżenie pojazdu, zatem jeston trudniejszy do wykrycia i eliminacji. Na jego stropie umiejscowiono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z zasobnikiem, w którym znajdowały się cztery rakiety 70 mm APKWS. Jego dodatkowym wyposażeniem jest kamera termowizyjna i dalmierz laserowy. Moduły te można instalować na wielu platformach, zarówno lądowych, jak i powietrznych.

Pozwala to na zyskanie zdolności do eliminowania celów lekko opancerzonych, dość niskim kosztem bez zwiększenia znacznego masy całego systemu. Na uwagę zasługują także gąsienice użyte w tym demonstratorze. Nie są one wykonane ze stal, w całości wytworzono je z gumy. Pozwala to na redukcję wibracji i hałasu, przez co poprawie uległ komfort jazdy. Dodatkowo pomaga to zmniejszyć zużycie paliwa, poprzez m.in. ich znacznie mniejszą masę. Podobne rozwiązanie testuje się coraz częściej na świecie.

Reklama

Automatyzacja M113 pozwoli na znacznie tańsze (potencjalne) uzupełenienie przyszłej floty lądowych bezzałogowców w armii USA. Olbrzymia ilość tych pojazdów znajduje się zarówno w jednostkach liniowych, jak i w składnicach sprzętowych. Zatem ich wykorzystanie w roli robotów , pozwoli nie tylko na zaoszczędzenie środków, ale także na rozwój nowych rozwiązań, które mogą być potem użyte na innych pojazdach. Drony takie mogą służyć jako systemy przeciwpancerne, przeciwlotnicze czy inżynieryjne.

Nie jest to pierwsza demonstracja zrobotyzowania transportera opancerzonego M113, już w 2018 roku wojska amerykańskie przeprowadziły ćwiczenia z użyciem w pełni autonomicznych wozów M113, których sterowanie odbywało się poprzez wóz dowodzenia M577. Jednocześnie po drugiej stronie globu wojska australijskie prowadzą testy swoich zrobotyzowanych M113AS4, których obecnie mają posiadać 20 egzemplarzy . Jednak los samego programu nie jest pewny, zważywszy na wysoki priorytet pozyskania ich następców w programie Land 400 Phase 3. Pokazuje to jednak chęć wykorzystania tych już wiekowych transporterów.

Czytaj też

Podobnym rozwiązaniem jest Rheinmetall Mission Master SP, który wyposażony jest w dwa zasobniki rakiet kalibru 70 mm, kierowanych na odbitą wiązkę lasera. Jednak tutaj bazą jest zbudowana od nowa lądowa platforma bezzałogowa. Nie tak dawno przeprowadzono przy udzialetego wozu próbne strzelanie w bazie Trängslet szwedzkiej agencji zaopatrzenia Försvarets Materielverk (FMV) niedaleko Ęlvdalen.

Reklama

Komentarze (5)

  1. LMed

    I pomyśleć, że stworzenie takiego demonstratora to na początek (ZK) robota dla kilku bystrych i młodych z WAT'u, a potem przy aktywnym wsparciu zainteresowanego tematem Monu to już byłoby nie trudniej. Może ktoś o tym myśli? Hmmm...

    1. Chyżwar

      Podwozia, których nie ma sensu modernizować niebawem powinny się zacząć pojawiać. Byłyby w sam raz do czegoś takiego.

  2. doc_doc

    Czyli u nas należy zrobotyzować BWP-1 :))

  3. czerw

    komfort jazdy uległ poprawie? hm.mmm... ale czyj? :D

  4. szczebelek

    Ciekaw rozwiązanie by wykorzystać to co się starzeje, ale moim zdaniem komfort jazdy dla komputera chyba nie ma znaczenia.

    1. Valdore

      @szczebelek, jeżeli może stzrelac w ruchu to akurat redukcja wibracji jest bardzo przydatna.

  5. Paweł P.

    Magic!

Reklama