Tysiące ciężarówek dla Rumunii i Niemiec

14 stycznia 2020, 20:54
11_um09-05RMMVA-_Rheinemtall
Fot. Rheinmetall

Iveco Defence Vehicles (IDV) dostarczy dla armii Rumunii pierwszą partię 942 ciężarówek na podstawie długoletniej umowy ramowej obejmującej docelowo 2900 pojazdów. Również  w Bundeswehrze trwa siedmioletni proces dostaw 2271 pojazdów od koncernu Rheinmetall.

Rumuńskie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę 30 grudnia ubiegłego roku na dostawy samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. 942 pojazdy pierwszej partii będą dostarczane przez cztery lata, począwszy od roku bieżącego.

Forțele Armate Române otrzyma pojazdy wsparcia logistycznego w układzie  4 × 4, 6 × 6, 8 × 8 i 8 × 8 Prime Mover (ciągniki siodłowe) w 16 różnych wariantach specjalistycznych. Ok. jedna trzecia z tych wozów będzie wyposażona w opancerzoną kabinę załogi.

Zgodnie z wcześniejszymi wymaganiami armii wszystkie pojazdy zostaną wyposażone m.in. w centralny system pompowania kół (CTIS), wyciągarki, silniki dwupaliwowe, wzmocnione zawieszenie czy specjalny system oświetlenia (przyciemniony). Ponadto będą dostosowane do przerzutu taktycznego na pokładzie samolotów transportowych C-130 Hercules.

Jeszcze w 2015 i 2017 roku podpisano z IDV umowy na dostawy odpowiednio 57 i 173 samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. Oznacza to, że po 2024 roku rumuńska armia będzie miała na stanie ponad 3130 nowych pojazdów gdy tymczasem pełne potrzeby sięgają ok. 13 000 sztuk.

Z kolei niemiecki Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Serwisowego (BAAINBw) jeszcze w 2017 roku podpisał umowę na dostawę pojazdów rodziny HX RMMV. W pierwszej partii pozyskano 558 pojazdów, następnie 252 pojazdów w maju 2019 roku oraz 60 w listopadzie. Pod koniec grudnia 2019 roku Bundeswehra zamówiła od koncernu Rheinmetall 1000  pojazdów logistycznych za 382 mln EUR.

675 z nich to ciężarówki o ładowność 5 ton a pozostałe 325 o ładowność 15 ton. Będą one  wytwarzane w fabryce Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) w Wiedniu, a sama dostawa zostanie ukończona do końca bieżącego roku. Co istotne to większość głównych ich  komponentów (silniki, osie, skrzynie biegów i inne) jest produkowana w Niemczech.

Ich zasadniczym przeznaczaniem będzie wsparcie  realizowanej przez Bundeswehrę misji — Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) 2023. Ciężarówki RMMV oprócz armii niemieckiej są w eksploatacji w Siłach Zbrojnych Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii i Dania a Norwegia i Szwecja oczekuje na pierwsze dostawy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 50
Reklama
Dla przypomnienia
środa, 15 stycznia 2020, 23:03

Jedna uwaga. Ciężarówkami, tak jak i piechotą wojny się nie wygrywa. W razie mobilizacji w Polsce będzie kilkadziesiąt tysięcy ciężarówek do przewożenia towarów. Więcej niż Rumunii i Niemczech razem wziętych.

Feral
czwartek, 26 marca 2020, 00:57

No my jesteśmy bogatsi od niemiec?

Gosc
środa, 15 stycznia 2020, 21:11

Byłem w Rumunii i jak powiedziałem, ze w Polsce też będzie baza amerykańska za którą beda podatnicy płacić to się zdziwił bo u nich za bazę nie muszą płacić.

Bobek
środa, 15 stycznia 2020, 14:13

W Rumuni kupują ciężarówki z eksportu. To źle o nich świadczy. Sami nie potrafią zrobić tak prostych produktów?

Ionut
czwartek, 16 stycznia 2020, 11:32

The contract states a minimum 80% offset to the romanian industry. Basically, the first trucks will be imported while they build the assembly lines in Romania and sign contracts with romanian factories.

Sopocki
środa, 15 stycznia 2020, 21:50

Nie z eksportu a z importu.

Mały
środa, 15 stycznia 2020, 20:07

Za to Polska zrobiła piękne auta

ekonom/etsteta
środa, 15 stycznia 2020, 22:21

Te niemieckie co se Rumuni kupili także są "śliczne" i drogie na dodatek.

Jk
piątek, 17 stycznia 2020, 08:36

Włoskie

Man
środa, 15 stycznia 2020, 10:46

JELCZ zero

Waldemar Kulinski
środa, 15 stycznia 2020, 10:29

Za to w Polsce Błaszczak zarządził malowanie stalowych hełmów z lat 50-ych !!

Bobek
środa, 15 stycznia 2020, 14:13

Czerpiesz wiedzę z soku z buraka?

środa, 15 stycznia 2020, 17:13

nie,to oficjalna informacja,żaden fake news

ja
środa, 15 stycznia 2020, 18:25

Masz racje to nie TY masz złe info

Adam
środa, 15 stycznia 2020, 09:56

Dla czego w Rumuni tak sprawnie idzie modernizacja ??? Zakupili już wszystkie baterie Patriot które mieli kupić,kupili 3 dywizjony Himars a u nas dziadostwo,z 8 baterii Patriot kupiono zaledwie dwie a resztę uwalono z 56 a nawet 160 zapowiadanych wyrzutni Himars kupiono 20,Polski nieudolny rząd modernizuje naszą armię czy buduje armię paradną...... Rząd ma w nosie nasze bezpieczeństwo to obywatele też w razie W machną na to ręką i uciekną.Na pierwszą linię pojedzie minister Blaszak świeżo odmalowanymi trupami T-72

zeus89
środa, 15 stycznia 2020, 09:26

Ja rozumiem, że Polak sobie musi pomarudzić ale przypomnę komentującym, że Polska kupiła około 900 ciężarówek Jelcz 442.32 dość nie dawno. Więc marudźcie może tam gdzie to ma jakieś podstawy.

Stefan
środa, 15 stycznia 2020, 11:51

A możesz powiedzieć dlaczego Jelcz nie składał oferty dla Rumunii, tylko zawsze czeka na polskiego podatnika?

ekonom/esteta
środa, 15 stycznia 2020, 23:49

A co? Boli ciebie, że za ciężarówki od Jelcza zapłaciliśmy mniej niż Niemcy za Many?

Covax
środa, 15 stycznia 2020, 14:30

Jak się zakończą pracę B+R nad ZSSW30 i Piratem i dodasz dwa do dwóch to zrozumiesz dlaczego nie sprzedajemy Krabów czy Piorunów

zeus89
środa, 15 stycznia 2020, 12:28

Ale czep się ciągnika nie mnie. Mnie tylko wkurza, że nawet jak my zrobiliśmy jak Niemcy(wcześniej) to i tak komentarze, że zrobiliśmy źle.

Marek
środa, 15 stycznia 2020, 22:23

Niektórzy darli się jak stare prześcieradła mimo tego, że nam zakup wyszedł taniej niż Niemcom.

Michał
środa, 15 stycznia 2020, 12:49

@zeus89 - zawsze się pojawi "stefan" któremu 'i nie to i nie tamto" ... Niestety to jest kwestia mentalności postsowieckiej ... PS proszę zwrócić też uwagę, na zupełnie "nieistotny" szczegół - czemu ilustracja pokazuje produkty niemieckie a nie włoskie ? Może to mało istotne, ale to jest pełzający PIAR...

Huciany
środa, 15 stycznia 2020, 10:29

Ten super kontrakt na J442 to trochę zaskoczył chłopaków z Jelcza Będą go klepac przez 12 lat Taka tam kicha produkcyjna Dlaczego?

fefe
środa, 15 stycznia 2020, 09:00

Niech się lepiej nasi pochwalą gdzie są produkowane i przez kogo kluczowe elementy Jelczy.......

Rex
czwartek, 16 stycznia 2020, 00:41

A kto robi inaczej? Czasy robienia wszystkiego przez jedną firmę dawno się skończyły. Teraz każda ciężarówka/osobówka jest składana z części od różnych dostawców

Marek
środa, 15 stycznia 2020, 22:24

Niech się Niemcy pochwalą gdzie produkowane są elementy do Volkswagenów i Mercedesów.

Łukasz
środa, 15 stycznia 2020, 08:44

Nie mają Inspektoratu Uzbrojenia i nie realizują ,,wyspowej modernizacji". Poza tym nie wpadają zachwyt nad F35, tylko wykonują konsekwentnie pracę u podstaw. Wierzcie lub nie, ale poziom sprzętu Wojska Polskie zaczyna wyraźnie odstawać od armii Rumunii, Estonii, Litwy.

zeus89
środa, 15 stycznia 2020, 09:34

Tak tak. Dlatego właśnie pilnujemy nieba nad tymi krajami bo mają tak dobre samoloty, że aż ich nie ma w ogóle. My będziemy mieć F-35, a Rumunia stare F-16 noooo praca u podstaw -.-

Mika
środa, 15 stycznia 2020, 15:11

Jak się jest frajerem to latam i płać..

Adams
środa, 15 stycznia 2020, 12:59

Ile będziemy mieć tych F-35? na początek 16 a kolejne 16 kiedyś tam..... i mając 16 nowoczesnych samolotów myślisz że będziesz panem i władcą??? Zobaczymy czy ta garstka zdoła w ogóle wzbić się w powietrze skoro nie mamy obrony przeciwlotniczej do obstawienia lotnisk

niedźwiedź pana adamsa
środa, 15 stycznia 2020, 22:25

Mamy kupić także F-16.

John Rolf
środa, 15 stycznia 2020, 12:26

bo my asy - cztery ferrari, oni szaraczki - dziesięć autobusów. Taka nasza taktyka, bo przecież my jesteśmy w formule 1.

Adr
środa, 15 stycznia 2020, 12:02

No właśnie praca u podstaw. 7 baterii Patriot, ponad 50 wyrzutni HIMARS, kolejne Spike....... My F 16 zamówiliśmy ponad 15 lat temu. Patrząc na ostatnie kilka lat biją nas na głowę.

Łukasz
środa, 15 stycznia 2020, 10:28

Po co im samoloty, jak to my pilnujemy ich nieba? Ale za to nie pożyczą nam mundurów, butów, broni przeciwpancernej, przeciwlotniczej, helikopterów.

Stalker
środa, 15 stycznia 2020, 15:31

Pilnuje y ich nieba, 4 samolotami, do czego pijesz

zeus89
środa, 15 stycznia 2020, 10:59

No tak nie potrzebne im ale nie przeszkadza ci to pisać, że od nich odstajemy -.-

ekonom/estetę
środa, 15 stycznia 2020, 08:05

Dlaczego takie brzydkie i takie drogie?

Stachanowiec
wtorek, 14 stycznia 2020, 23:34

Walc wiedeński ala Iveco Nasz nowy star 664 rownie piekny

Rzeszow
wtorek, 14 stycznia 2020, 23:17

Rumunia... Zasoby naturalne , ropa naftowa drewno, gaz ziemny, węgiel, rudy żelaza, ....poczytajcie ..

Wojmił
wtorek, 14 stycznia 2020, 22:26

Nie ma kwartału aby się nie okazywało, że taka Rumunia kupuje jakieś duże ilości dobrego sprzętu... a budżet mają niższy niż Polska...

Bobek
środa, 15 stycznia 2020, 14:15

My Jelczy kupiliśmy duuuużo więcej w ostatnich 3 latach. Nie zauważyłeś?

Kkk
środa, 15 stycznia 2020, 08:08

Hahaha i wszystko produkowane w Niemczech ale deal zrobili nooo.

mig29smt
środa, 15 stycznia 2020, 02:20

nie siej defetyzmu -bo nasi tesz ostatnio prawie 1000 nowych jelczy kupili i dalej kupujom -dla altyleri -do patriotów ,a nawet szosowe iveco w sporej liczbie sam pare widziałem wojskowe 2 0siowe.ba nawet sporo remontów starów 266 ,wiec nie jest zle ,a mamy spro nowego sprzetu swojej marki wielu wersji produkowanych u nas -a to warzniejsze.poco np daglezji kupowac inne ciągniki jak swoje mamy i nawet do vietnamu pojadom z midami mam nadzieje ,a zapomnieliscie ze jelcz padł całkiem i autobusy i cieżarowe -a teraz to ożyło niż kupowac u innych i im kapse nabijac bogaczom.

Łukasz
wtorek, 14 stycznia 2020, 23:24

My chyba Jelczy mamy więcej.

Adam S.
wtorek, 14 stycznia 2020, 22:26

Ciekawe. Rumunia kupuje tyle sprzętu co Niemcy. Niech im się dalej kraj ładnie rozwija, a nam rośnie sojusznik.

LMed
wtorek, 14 stycznia 2020, 22:10

Czy oni nie przesadzają z tymi ilościami? MON jest znacząco bardziej wstrzemiężliwy.

Bobek
środa, 15 stycznia 2020, 14:16

Bardziej wstrzemięźliwy? Poczytaj ile my kupiliśmy ciężarówek ostatnio.

Maciek
środa, 15 stycznia 2020, 01:38

Bo u nas na wypadek wojny przewiduje się mobilizację cywilnego transportu, a ten mamy całkiem pokaźny. W czasie pokoju transport dla armii nie jest najwyraźniej potrzebny. Ciekawe tylko, czy jak rusek uderzy, zdążymy cokolwiek zrobić, czy będzie jak w '39, my się zbieramy i rośniemy w siłę, a oni już na Targówku i Woli.

Marek
środa, 15 stycznia 2020, 23:42

A nie pamiętasz jak wszyscy psioczyli kiedy kupowaliśmy Jelcze? Kupiliśmy sporo gdzieś tak koło 1000 i nadal je kupujemy. Z posiadanych ciężarówek rodzimej produkcji remontujemy obecnie kilkaset Starów modernizując do standardu 266M2. Wcześniej także były kontrakty dotyczące remontów i modernizacji tych w sumie udanych ciężarówek. Do tego kontrakt ze Siltec/Demarko na IVECO Eurocargo ML120E28/P E 6C. Całkiem niemały. Wcześniej też kupiliśmy kilkaset Eurocargo i innych modeli od Fiata.

Stefan
wtorek, 14 stycznia 2020, 22:04

Jakoś tak dziwnie się czyta, że są państwa, które mogą podpisywać długoletnie umowy ramowe.

Tweets Defence24