Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

TAURUS z WCBKT S.A. zakwalifikowany do międzynarodowego konkursu na Inter Airport Europe 2019

WCBKT S.A. jest jedynym w Polsce producentem urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Fot. WCBKT S.A.
WCBKT S.A. jest jedynym w Polsce producentem urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Fot. WCBKT S.A.

Lotniskowe urządzenie zasilania elektroenergetycznego samolotów GPU 7/90 TAURUS, zaprojektowane i wyprodukowane przez Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. (WCBKT S.A.), zakwalifikowało się do konkursu Exellence  Awards organizowanego w ramach targów Inter Airport Europe 2019 w Monachium. Publikujemy opis tego urządzenia i link, pod którym można wziąć udział w głosowaniu.

image
Fot. WCBKT S.A.

Należąca do polskiego przemysłu zbrojeniowego i będąca jedną ze spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. firma od kilku lat rozszerza swoją działalność docierając także na rynek cywilny. W ubiegłym roku przedsiębiorstwo, po przejęciu kompetencji od firmy ZREMB Wojkowice Sp. z o.o., poszerzyło zakres swoich produktów  o wyposażenie hangarowo-lotniskowe (m.in.: schody pasażerskie, platformy serwisowe, przyczepy transportowe, taśmociągi.)

Oprócz tego opracowane zostały nowe urządzenia NOSP – bazujące na doświadczeniach nabytych przy tworzeniu sprzętu wojskowego, ale zaopatrzone w certyfikaty niezbędne na rynku cywilnym.

image
Fot. Michał Woźny/LS Airport Sevices

Wśród nich znajduje się m.in. lotniskowy zasilacz elektroenergetyczny GPU 7/90 TAURUS wysoko ceniony przez największe polskie firmy handlingowe i wykorzystywany obecnie do obsługi samolotów we wszystkich cywilnych portach lotniczych w Polsce.

GPU 7/90 TAURUS jest przeznaczony do zasilania statków powietrznych prądem przemiennym i stałym. Jego konstrukcja umożliwia zastosowanie wielu systemów:  

- Systemu autodiagnostyki, w ramach którego urządzenie podpowiada operatorowi możliwe rozwiązania pojawiającego się problemu;

- Systemu zdalnej diagnostyki, dzięki któremu parametry pracy urządzenia mogą być stale kontrolowane, a personel lotniska może w krótkim czasie otrzymać wsparcie ze strony producenta. W tym celu w WCBKT S.A. pełniony jest  24 h monitoring, nie tylko przez doradców, ale także zespół serwisowy gotowy na wezwanie użytkownika;

- Automatycznej zwijarki – systemu, który zabezpiecza przed holowaniem urządzenia z rozwiniętymi kablami wydawczymi;

- Funkcji uruchomiania urządzenia zdalnie z przenośnego tabletu (tzw. start bez-kluczykowy), co szczególnie w miesiącach zimowych stanowi ułatwienie dla operatora.

Dzięki wbudowanemu podgrzewaczowi filtra paliwa, GPU 7/90 TAURUS może pracować w temperaturach od -30 do +50°C. System szybkiego startu zimowego zapewnia uruchomienie urządzenia w ciągu max. 30 sekund także w warunkach ostrej zimy czyli w temp. poniżej -10 °C.

image
Fot. WCBKT S.A.
image
Fot. WCBKT S.A.

Innym rozwiązaniem proponowanym przez WCBKT S.A. jest GPU 2/90 TAURUS eco, przystosowany do pracy pod rękawem lotniczym.

Wyeliminowano w nim silnik spalinowy na korzyść rozwiązań elektrycznych, co ze względu na brak emisji spalin ma duże znaczenie ekologiczne. Zastosowanie silnika elektrycznego pozwala również na znaczne uproszczenie obsługi, a opcja wyposażenia w system zdalnej diagnostyki umożliwia osiągnięcie wysokiego poziomu niezawodności urządzenia GPU 2/90 TAURUS eco.

image
Fot. Michał Woźny/LS Airport Sevices

W tym roku GPU 7/90 TAURUS z systemem diagnostycznym on-line został zakwalifikowany do udziału w międzynarodowym  konkursie  Exellence Awards organizowanym w ramach targów Inter Airport Europe 2019 w dniach 8-11 października br.

Już samo zakwalifikowanie polskiego urządzenia jakim jest GPU 7/90 TAURUS do udziału w konkursie, w kategorii interRAMP, obejmującej najbardziej innowacyjne produkty w obszarze obsługi naziemnej statków powietrznych, jest uważane za niekwestionowane osiągnięcie.

Głosowanie on-line  trwa do 6 września 2019.

Oficjalne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi podczas trwania targów w Monachium.

Poniżej publikujemy link, pod którym można oddać głos w kategorii interRAMP:

https://www.interairporteurope.com/inter-airport-europe-2019-excellence-awards-the-interramp-category#/

Reklama

Komentarze (4)

  1. Stefan

    W wariancie pod rękaw zastosowano rozwiązania elektryczne zamiast silnika spalinowego. Oczekiwałbym kondensatorów i elektronikę, aby dowolnie zmieniać parametru prądu... ale autor pisze dalej, że chodzi o silnik elektryczny. :) Czyli podłączamy prąd do silnika, żeby napędzał generator, żeby produkować prąd? hehehe... :) genialne... czego to ruskie nie wymyślą... :)

    1. jk

      Mądralo gdybyś miał jakiekolwiek rozeznanie w zagadnieniach prądowych wiedziałbyś że układ z generatorem jest stosowany wszędzie gdzie konieczne jest izolowanie zakłóceń przy przenoszeniu obciążenia. Ruski komentator to raczej z ciebie jest.

    2. Jaro_747

      W samolotach mamy napięcie 115v/400Hz. Można to uzyskać prostując 400V/50Hz i generując wymagane 115v/400Hz przy pomocy falownika lub znacznie prościej przy pomocy układu silnik+prądnica. Podejrzewam, że sprawność będzie podobna więc cudować nad takim rozwiązaniem można wyłącznie jak nie rozumie się problemu.

    3. To nie są jakieś tam proste zasilacze ze sklepu dla elektroników. Tam nie ma zwykłych prostowników diodowych (z wysokim THD prądu wejściowego) i ogromnym transformatorem, a zaawansowane przekształtniki energoelektroniczne zapewniające, wysoką sprawność, odpowiednią jakość energii na wejściu i wyjściu zgodnie z odpowiednimi normami lotniczymi. Ponadto te urządzenia sprzedawane są również na rynek cywilny co dodatkowo świadczy, że rynek komercyjny jest zainteresowany wysoka jakością tych urządzeń.

  2. Ja

    Ta firma z PGZ robi mnóstwo sprzętu NOSP dla wojska, w tym dla eks ruskich maszyn typu MIG-29 i SU-22. Jak wygląda sprawa z tymi latadłami wie każdy, pytanie czy ten ich sprzęt też do tego sie przyczynił, że MIG i SU za chwilę pójdą na złom ...

  3. Janek

    Nasz Szczytowy wyrób wojskowy z Centalnego Wojskowego Biura KOnstrukcyjnego - Jakiś zasilacz na przyczepce z sterownikiem pewno z sklepu dla elektroników :-). Buhaha no mamy nasz odpowiednik USS Gerald r. Ford :-) w sensie myśli naukowej i technicznej.

  4. Mistrz Świata w Judo

    Ale prymitywne urządzenia a taka dumna nazwa jak dla pocisku manewrujące go dalekiego zasięgu... Do tego ta dumna nazwa Centralne Biuro... Jakby Conajmniej budowała zasilacze termojądrowe na Marsa w celu jego podbicia... Aż dumą rozpiera te śmieszne wózki z agregatem z Castoramy....

Reklama