Polskie radary przeciwlotnicze do modernizacji

5 sierpnia 2019, 11:47
silnik_nur21_2
Fot. 9BKPanc

Spółka podpisała z Inspektoratem Uzbrojenia umowę dotyczącą dostawy 6 zmodernizowanych stacji radiolokacyjnych NUR-21. Wartość kontraktu wyniesie ponad 114,7 mln zł brutto a jego realizację zaplanowano na lata 2019-2023. Radary NUR-21 na podwoziu gąsienicowym wprowadzono do służby w 1984 i trafiły one do jednostek przeciwlotniczych Wojsk Lądowych.

Kontrakt zawarty 2 sierpnia 2019 r. przez wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej warszawską spółkę PIT-RADWAR i Inspektorat Uzbrojenia obejmuje modernizację sześciu mobilnych stacji radiolokacyjnych NUR-21 oraz szkolenie personelu i pakiet logistyczny.

Umowa ma istotne znaczenie dla utrzymania sprawności technicznej sprzętu eksploatowanego przez Siły Zbrojne RP. Jest równocześnie przykładem możliwości, jakie oferuje  PIT-RADWAR na każdym etapie cyklu życia produktu: od określenia wymagań, przez produkcję, wsparcie logistyczne, serwis, aż po modernizację

Dr Krzysztof Kluza, prezes zarządu PIT-RADWAR S.A.
image
NUR-21 w pozycji operacyjnej. Fot. PIT-RADWAR

Stacje radiolokacyjne NUR-21 zostały dostarczone polskim siłom zbrojnym w latach 1984-1990 w liczbie 33 egzemplarzy. Ze względu na posadowienie na podwoziu gąsienicowym SPG-1M, wykorzystującym wiele elementów układu napędowego czołgu T-72M, kierowane były do jednostek przeciwlotniczych wojsk lądowych. Przede wszystkim trafiły one do pododdziałów przeciwlotniczych jednostek zmechanizowanych i pancernych.

Podwozie SPG-1M opracowane przez OBRUM posiada lekkie opancerzenie, oraz integruje wszelkie systemy niezbędne do samodzielnego działania stacji radiolokacyjnej. Może ona zostać rozłożona i złożona w przeciągu kilku minut, zapewniając wykrywanie, śledzenie i identyfikację niskolecących celów powietrznych. Stacja pracuje w pasmie S, ma zasięg instrumentalny 100 km. Rozwinięciem stacji NUR-21 był NUR-22 Izabela na podwoziu kołowym Tatra 815 (stosowanym np. w haubicach samobieżnych wz. 77 Dana) który miał stać się jej następcą, jednak dostarczono jedynie 8 egzemplarzy w latach 1998-2003. Oba typy stacji radiolokacyjnych są eksploatowane równolegle i spełniają podobne zadania.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
rydwan
czwartek, 8 sierpnia 2019, 08:44

System radarowy ukazuje nam jasno błędy naszej gospodarki,bylejakość,brak odpowiedzialności,olewizm,jakoś to będzie.

johnny
czwartek, 8 sierpnia 2019, 07:49

Radar nur 21 in the Land Forces is not used even twenty percent and the staff is poorly trained, people get on this equipment from a round-up I have not encountered after the radar.

azotek galu
wtorek, 6 sierpnia 2019, 23:46

Powinni go puścić w defiladzie

rebelt
wtorek, 6 sierpnia 2019, 07:33

Radar nur 21 w Wojskach Lądowych nie jest wykorzystywany nawet dwudziestu procentach a obsługi są słabo wyszkolone ludzie trafiają na ten sprzęt z łapanki żadnego nie spotkałem po radiolokacji.

poniedziałek, 19 sierpnia 2019, 15:22

Zapraszamy do Jarosławia....obsługa stacji NUR 21M

282 krt
czwartek, 8 sierpnia 2019, 21:34

To jest właśnie skutek likwidacji Szkoły Chorążych Wojsk Radiotechnicznych w Jeleniej Górze oraz efekt braku kształcenia specjalistów w dziedzinie radiotechniki. Narobiło się teraz w SZ RP pełno humanistów i różnego rodzaju menadżerów, a techników jak na lekarstwo.

ryba
czwartek, 8 sierpnia 2019, 08:36

obsługa każego sprzętu ma być prosta i łatwa dla każdego ,rodzynkiem zas staje sie ktoś właśnie po radiolokacji

bono
piątek, 9 sierpnia 2019, 10:38

Tak, już widzę tę prostotę obsługi w czasie wojny, jak spece po hotelarstwie, czy socjologiach obsługują/ serwisują skomplikowany sprzęt.

olo
wtorek, 6 sierpnia 2019, 00:06

Tak można modernizować ale nur21 w opl jest kompletnie nie wykorzystany kadra jest z łapanki zero znajomości sprzętu z kilkoma rozmawiałem żaden nie jest po radiolokacji mówią kazali to siedzę na etacie

bono
wtorek, 6 sierpnia 2019, 20:02

Więc od kilkudziesięciu lat nic się nie zmieniło, bo rlok w WL zawsze miała taką opinię. Kiedyś rozmawiałem z jakimś plutonowym, który był dcą Bystrej, ogólnie nawet nie wiedział jak jest ta stacja zbudowana.

tak myślę
środa, 7 sierpnia 2019, 01:22

Bystrej? Przecież wojsko jeszcze nie posiada radaru Bystra.

Bono
środa, 7 sierpnia 2019, 19:02

Pardon, oczywiście była to Soła, którą wystawili 2 lata temu w Szczecinie na Błoniach.

Stary Grzyb
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 23:23

Aż 6 sztuk?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 7 sierpnia 2019, 01:02

1 wystarczy na brygadę przez jakiś czas, więcej nawet jak by zrobili to niema adekwatnych systemów OPL żeby im usługiwać, bo KUB czy OSA to nawet się same nie obronią jedynie mogą straszyć ze są.

ryba
czwartek, 8 sierpnia 2019, 08:45

przecież Osy były modernizowane i co?

Grzegorz Brzeczyszczykiewicz
czwartek, 8 sierpnia 2019, 12:00

Osa czy kub nie zestzeli rakiet antyradarowej

Genowefa
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 22:44

A po co nam te radary skoro strzelać do lotników nie ma czym.?

pitbu
środa, 7 sierpnia 2019, 00:53

a co ty tam wiesz...

Gliwiczanin
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 19:20

Ciekawe czemu tylko sześć stuk, a nie wszystkie 30 parę sztuk jakie posiadamy? Czemu Mon nie zamierza wprowadzić radarów dalekiego zasięgu jakim jest Warta (zasięg ok.470 km)?

Tak myślę
wtorek, 6 sierpnia 2019, 20:50

Bo to są zakupy dokonywane wówczas gdy już wojsko nie ma co zakupić, a kasę trzeba wydać. Nie zakupią pocisków p/panc jednorazówek bo nie wiedzą jeszcze jakie, nie zakupią nowych czołgów bo nie ma tyle kasy i nie tylko z tego powodu, nie zakupią BORSUKA, bo jeszcze nie opracowany więc biorą 6 szt do moderki. Za rok pewnie 5, jak zostanie kasa do wydania. Jakoś tak dziwnie się składa, że dokonujemy mało zakupów dających siłę uderzeniową armii.

Gliwiczanin
środa, 7 sierpnia 2019, 18:19

Dzięki za odpowiedź. Może masz rację. W sumie ostatnio to chyba większość sprzętu tak modernizują z resztek budżetu. Szkoda tylko, że większość pieniędzy z Mon obecnie idzie na cele nie będące wojskowymi. Mam na myśli: remonty dróg, kupno sprzętu dla policji, dofinansowanie lotniczego pogotowia ratunkowego oraz straży granicznej i Bóg wie co jeszcze. Do listy można dodać także zakup samolotów vip co powinno być finansowane osobno z budżetu państwa lub przez kancelarię premiera i prezydenta, bo to politycy korzystają z tych samolotów nie żołnierze. W NATO powinna być komisja sprawdzająca, który kraj ile wydaje rzeczywiście na zbrojenia. Okaże się wtedy, że u nas rzeczywiście na wojsko idzie mniej niż 1 procent PKB.

tak myślę
czwartek, 8 sierpnia 2019, 00:52

Dokładnie tak jest. Komuś na tym zależy, by armia nie była zbyt silna, nowoczesna i... niezależna. Zakupy w USA mogą odebrać wojsku decyzyjność co do użycia Amerykańskiego sprzętu w działaniach zbrojnych. (Patriot, Himars, JASSM...)

Hmmmmmm
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 17:23

Niech mnie ktoś poprawi. Ogromny, wielki, ciężki NUR wykrywa cele na dystansie do 100km. Podczas gdy Bystra na Żubrze podobno do... 80 km?

taka myśl
wtorek, 6 sierpnia 2019, 10:06

moze te 100 km to przed modernizacją ??

;)))))
wtorek, 6 sierpnia 2019, 23:41

Modyfikacją

mick8791
wtorek, 6 sierpnia 2019, 02:46

To jest kwestia horyzontu radiolokacyjnego czyli w uproszczeniu jak wysoko podniesiona jest antena. Waga i parametry nie mają tutaj znaczenia (oczywiście oprócz mniejszej lub większej zdolności poruszania się w trudnym terenie).

Covax
wtorek, 6 sierpnia 2019, 02:02

30 lat rozwoju radiolokacji

Lord Godar
wtorek, 6 sierpnia 2019, 21:40

Niestety , taki u nas standard ... to tak z BWP-1 , 40 lat w linii i zero modernizacji . A taka technika starzeje się nawet szybciej .

Jaksar
piątek, 9 sierpnia 2019, 01:08

Będzie modyfikacja juz w roku 2030 ;)

Cine
wtorek, 6 sierpnia 2019, 01:38

NUR to pasmo S a Bystra C.

Paweł
wtorek, 6 sierpnia 2019, 13:19

Ok, a coś więcej dla kompletnego laika?

czepialski
środa, 7 sierpnia 2019, 14:52

Pasmo S - zakres częstotliwości pracy od 1,55 do 5,2 GHz______________ Pasmo C – zakres częstotliwości pracy od 4 do 8 GHz_______________ Ale to nie tylko o to chodzi Bystra to inna filozofia anteny N/O inny sposób nadawania i nie tylko. A dla kompletnego lejka strona francuska o radarach bardzo przystępnie opisana.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 16:58

Jak można było przez 35 lat nie modernizować radaru i to własnej produkcji, równocześnie kupując zbędne zachodnie gadgety, bardzo za nie przepłacając?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 7 sierpnia 2019, 01:05

Nie modernizowali bo robili nowe ale się okazało że nowe wcale nie lepsze bo nowe zagrożenia się pojawiły, i odpuścili szczególnie że te radary służą dla OPL a tej tak naprawdę nie ma.

Tak myślę
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 16:15

A nie lepiej byłoby zakupić nowsze wersje?

Cine
wtorek, 6 sierpnia 2019, 01:09

Nie mają kasy, poszła na amerykańskie koraliki.

ale jaja
wtorek, 6 sierpnia 2019, 00:25

jak by kosztowały tyle co paczka fajek to pewnie by kupili

UnKnown
wtorek, 6 sierpnia 2019, 00:01

Nowsze wersje czego? Podwozia? Modernizacja obejmuje wymianę praktycznie całości stacji radiolokacyjnej (układ nadawczo-odbiorczy, antena) pozostaje jedynie podwozie i "buda" a tego na chwilę obecną nie ma czym zastąpić.

tak myślę
czwartek, 8 sierpnia 2019, 01:02

"Nowsze wersje czego?" Choćby radar BYSTRA, znacznie nowocześniejszy, mniejszy zamiast tego kolosa widocznego z kosmosu jak Mur Chiński.

PolskiObywatel
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 22:31

Sam dialog techniczny trwałby 10 lat.

Lord Godar
poniedziałek, 5 sierpnia 2019, 21:34

I tak mamy za mało radarów , więc jeśli można jakieś efektywnie zmodernizować , to trzeba tak zrobić . Kupić nowe też trzeba.

Polo
wtorek, 6 sierpnia 2019, 12:02

Efektywnie? 6 sztuk za ponad 100 milionów to nie brzmi efektywnie.

Lord Godar
wtorek, 6 sierpnia 2019, 21:34

No właśnie ... tak właśnie jest jak sprzęt jest wprowadzany do armii po kilka, kilkanaście sztuk i przez 20-30 lat nie przechodzi żadnej modernizacji i teraz trzeba wszystko robić na raz łącznie z remontem podwozia pewnie.

:))
wtorek, 6 sierpnia 2019, 10:45

Zgadzam się.

Tweets Defence24