Reklama

Pierwszy lot zmodernizowanego Spartana

6 grudnia 2018, 14:24
C-27J Spartan
Fot. Leonardo

Jak podał koncern Leonardo, z lotniska znajdującego się przy zakładach firmy w Turynie wystartował, do swego macierzystego lotu, samolot transportowy C-27J Spartan ze zmodernizowanym wyposażeniem.

Zmiany, które zostały wprowadzone, dotyczą głównie elektroniki pokładowej. Zainstalowano, między innymi, nowy radar meteorologiczny oraz nowe systemy mające za zadanie ułatwienie poruszania się w cywilnej przestrzeni powietrznej. Są to wchodzący do powszechnego użycia w USA NextGen system system opracowany przez Federalną Administrację Lotnictwa, który dzięki dokładnej lokalizacji samolotu opartej na nawigacji GPS, lepszej łączności oraz nowoczesnym radarom meteorologicznym w czasie rzeczywistym jest w stanie optymalizować wysokość i prędkość dla samolotu by dotarł on do celu jak najszybciej i jak najniższym kosztem zarówno finansowym jak i środowiskowym oraz europejski SESAR (Single European Sky Air Traffic Managment Research, który jest podstawą Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej i -podobnie jak NextGen - dąży do zwiększenia przepustowości sieci ATM aby przy jednoczesnej poprawie wskaźników bezpieczeństwa oraz zredukowaniu negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko naturalne).

W nowej wersji wyposażenia C-27J, instalowane są taż systemy wspomagające podejście do lądowania RNP (Required Navigation Performances) i LPV (Localizer Performance with Vertical Guidance). Samolot dysponuje też systemem zapobiegającym zderzeniom w powietrzu TCAS (Traffic Collsion Avoidance System) w najnowszej dostępnej specyfikacji technicznej - 7.1 .  

Fot. Leonardo
Fot. Leonardo

Oczywiście nowe elementy wyposażenia nie kończą się na elementach związanych z poruszaniem się w cywilnej przestrzeni powietrznej. Zainstalowane też zostały nowe systemy łączności (radiowej i satelitarnej) oraz nowy, odporny na zakłócenia, system identyfikacji swój-obcy (IFF- Identification Friend-or-Foe). C-27J wyposażone też w nowe wyświetlacze, wymieniono oświetlenie samolotu na LED-owe oraz wprowadzono zmiany w przestrzeni ładunkowej. Zastąpiono też stosowaną wcześniej awionikę, do tej pory kupowaną od firm zewnętrznych, urządzeniami produkowanymi przez Leonardo Airborne and Space Systems Division.

Koncern Leonardo zapowiada, że dostosowanie do tej specyfikacji będzie możliwe dla dotychczasowych operatorów samolotów C-27J Spartan w ramach oferowanych przez producenta programów modyfikacyjnych. W chwili obecnej, łącznie 14 państw - Australia, Bułgaria, Czad, Grecja, Włochy, Kenia, Litwa, Meksyk, Maroko, Peru, Rumunia, Słowacja, USA, i Zambia - użytkuje lub zamówiło 85 egzemplarzy tego lekkiego samolotu transportowego.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 1
sża
piątek, 7 grudnia 2018, 13:02

I to był właśnie samolot dla nas, a nie te nijakie CASY.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama