Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwsza umowa na europejski myśliwiec 6. generacji

Fot. Maciej Szopa/Defence24
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Rządy Francji i Niemiec przyznały Dassault Aviation, Airbusowi, oraz ich partnerom: MTU Aero Engines, Safran, MBDA i Thales, wstępną umowę ramową (faza 1A), która rozpoczyna fazę demonstracyjną przyszłego europejskiego samolotu bojowego FCAS (Future Combat Air System).

Początkowo faza ta skoncentruje się na głównych wyzwaniach technologicznych dla poszczególnych dziedzin:
• Myśliwiec nowej generacji (NGF), z Dassault Aviation jako głównym wykonawcą, i Airbusem jako głównym partnerem, który będzie głównym elementem FCAS,
• Systemy bezzałogowe – nosiciele uzbrojenia (RC) z Airbusem jako głównym wykonawcą i MBDA jako głównym partnerem,
• Chmura bojowa (CC) z Airbusem jako głównym wykonawcą i Thalesem jako głównym partnerem,
• Silnik Safrana z MTU jako głównym partnerem.

Zaangażowane w program firmy wspólnie opracują środowisko symulacyjne, aby zapewnić spójność między poszczególnymi demonstratorami. Uruchomienie fazy demonstracyjnej to efekt politycznej decyzji i determinacji krajów partnerskich FCAS oraz powiązanych przedsiębiorstw przemysłowych do pójścia naprzód i współpracowania w sposób uczciwy i zrównoważony.

Zwiększenie tempa umożliwia przemysłowi wykorzystanie niezbędnych zasobów i najlepszych zdolności do opracowania tego decydującego europejskiego projektu obronnego. FCAS ma być projektem gwarantującym przyszłą europejską suwerenność operacyjną, przemysłową i technologiczną. Kolejnym ważnym krokiem w programie FCAS ma być dołączenie Hiszpanii i zaangażowanie dodatkowych dostawców, począwszy od fazy 1B, która nastąpi po pomyślnym zakończeniu fazy 1A.

Reklama

Komentarze (26)

  1. aniołek "świenty"

    Czu uda się czy nie to nie ma znaczenia, ważne są prace rozwojowe wielokierunkowe. To one przyniosą znaczne korzyści. Nowe technologie które napędzą na pewno przemysł i wiele gałęzi pobocznych. Nie odżegnywałbym inwestorów od pomysłu. To ma sens.

  2. Pentagram

    Skunkworks pracuje juz nad gen6 To taka faza 1A LM czeka na nowy projekt finansowany przez pentagon

  3. komandor

    Pusty śmiech mnie ogarnia nie są w stanie wybudować maszyny 5 generacji a biorą się za 6 jak u ober kacapa na kremlu u nich już myślą o 10 generacji myśliwcu gwiezdnym ........

  4. Lot

    Takich fcas to za studoło mom pełno Francja i Niemce są zacofani ,Żydki z Ameryki już mają antygrawitacyjne lecz za wszelką cenę muszą to ukrywać bo trza jeszcze ropę sprzedać .

  5. Technik

    A może zacznijmy wreszcie od własnego podwórka. Wiele rozwojowych patentów leży u nas, które czekają na realizację, ...dajmy zarobić polskim autorom tych pomysłów, a nie wiecznie się oglądamy skąd by tu kupić nowinki techniczne.

    1. Paranoid

      Spróbuj samemu, a sprawdzisz co to znaczy patent

    2. Alcatur

      Niestety nie mamy zaplecza technologicznego i intelektualnego. Nikt u nas nie potrafi budować nowoczesnych samolotów. II RP z Wilkiem i jastrzębiem pokazały jak się kończy "my zbudujemy sami"

  6. Alfred

    "Powiedz mi, po co jest ten miś?" - tyle mam do powiedzenia w kwestii potiomkinowskiego myśliwca "europejskiego".

    1. biały

      nie Europejskiego ale Niemiecko Francuskiego , dlaczego nie zaproponują większej ilości państw współpracy w zamian za dorzucenie kasy państwa miały by prawo do serwisowania u siebie wykonywania prostszych elementów zapasowych czy czegoś tam

    2. sarkafarka

      Trafiłeś w samo sedno Alfredzie.

    3. Alfred

      Dlatego "europejskiego" napisałem w cudzysłowie.

  7. Adam

    Jaki europejski. To francuski-niemiecki

    1. bliska zagranica

      A nie Węgiersko-Polski :/

    2. zeus89

      Węgiersko-Polski to może być latawiec.

  8. zbych

    To się zakończy tak samo, jak w latach 90-tych europejskie działo samobieżne. Podobny efekt będą miały plany budowy europejskiego czołgu. To jest propagandowe bełkot i tyle.

    1. Op

      Pewnie tak Urzędasy zrobią Kilka symulacji pościągają kilka zrzutów z gierek i miliardy euro po kolesiach się rozejda Powinniśmy być w klubie produkujących wtedy mogliby nam trochę śmietany podrzucić zamiast sypać piach w tryby Idzie spowolnienie gospodarcze czas rzucić się na produkcję wojskową

    2. St

      Niemcy mają kilka baterii tych dział, nie pamiętam nazewy, ale widziałem ich pokaz możliwości...

    3. lol

      Kilka baterii. Więc opracowali zabawkę dla siebie i paru innych krajów, ale rynku EU czy światowego nie zdobyli.

  9. Jedrek

    Dlaczego nie przeprowadza się przetargu na takie projekty tylko wskazuje firmę czy tych europejskich krajów nie obowiązują traktaty. To jest przedsięwzięcie międzynarodowe

    1. chateaux

      Nie ma żadnego obowiązku prawnego przeprowadzania przetargów w zamówieniach wojskowych. Ani w prawie krajowym krajów UE, ani w prawie unijnym. Przeciwnie, zamówienia wojskowe są wprost wyłączone z wielu unijnych przepisów o zamówieniach publicznych, zaś Parlament Europejski tylko apeluje do krajów członkowskich o dobrowolne działanie według tych przepisów, na co nikt nie ma ochoty. Bo broń to szczególny sektor gospodarki.

    2. lol

      I dlatego tam zamówienia dla wojska są realizowane sensownie. Każdy ambitny projekt może zostać sp...ony przez przetargi.

  10. Fanklub Daviena

    Jaki by ten europejski myśliwiec 6 generacji nie był, UE pokazały USA środkowy palec i powiedziały jasno, że UE nie będzie dłużej dla USA kolonialnym rynkiem zbytu i to w tej sprawie jest najważniejsze! :)

    1. Polak

      A mnie interesuje tylko, czy to dobrze dla POLSKI. To nas różni.

    2. Darek

      Nie ośmieszaj się, ani on 6 generacji a kraje UE dobrze ok dwóch setek póki co F 35 zamówiło, więc przestań czytać onet czy gw.

    3. lol

      Eeee? Wiesz, ale to są prace BADAWCZE. Nie wiadomo co z nich wyjdzie.

  11. zeus89

    2026 to chyba 2036 chcieli napisać.

  12. USA

    Za Jakieś 15- 20 lat będzie już służył w Luftwaffe

    1. EUropa

      No i co w zwiazku z tym? Planujecie(USA) jakas wojne przeciwko Rosji? Jezeli nie to nikt nie potrzebuje nawet samolotow 5Gen, bo na cala reszte wystarczy ulamek maszyn 4+ czy jak kto woli 4,5Gen. Niemcy, Francja tez, nie przewiduja zadnego konfliktu przeciwko Rosji(Rosja nigdy nie zaatakuje tych krajow i NATO ogolnie, ale USA robi wszystko, majac nadzieje, ze moze jednak) i dlatego nie swiruja na ten temat i nie daja sie wkrecic w propagande Pentagonu. Robia swoje i maja raczej inne zmartwienia niz wyimaginowana "zla Rosja"!

    2. Masz rację Rosja nigdy nie zaatakuje tych krajów bo jej czołgi będą tam witane kwiatami więc żadnych walk się nie przewiduje

    3. gfdgfhfghgfh

      Rozumiem, że zajęcie Krymu i Donbasu też jest wyimaginowane?

  13. Codybancks20

    To będzie taki myśliwiec na miarę ich czasów !!! Pewnie dobrze zdobił Rząd , że Polska nie czekała na ich łaskę i niełaskę i podpisała umowę na zakup swoich samolotów u Amerykanów !!! A i tak muszą zintegrować je z NATO !!!

    1. ech...

      Ból jest w tym że z właśnie dlatego jest tyle projektów europejskich żeby NATO stało się paktem bez USA. USA jest dla paktu tylko ciężarem. Kto nie rozumie rozgrywki to może niech nie powiela bzdur dziennikarzyn co to na żadnym ważnym spotkaniu w zyciu nie byli. Geopolityka a nie jakieś życzeniowe bzdurzenie i ułańsko polska fantazja.

    2. bcfxgdfgdfsdfd

      USA nie jest dla paktu ciężarem, to typowa bzdura. Jeśli chodzi o projekt, to typowa polityka, której głównym celem jest niezależność strategiczna Francji od USA (Chociaż Francja oficjalnie mówi tu o niezależności strategicznej Europy - taka mała ściemka).

    3. FR technologiczne imperium

      NATO bez USA nie istnieje , potencjał wojskowy Europy jest żałośnie słaby , zwłaszcza że Niemcy o ironio pacyfistami a Francja myśli tylko o własnym nosie . Na kim chcesz budować NATO bez USA?

  14. Ja 7 generacja

    Moim zdaniem najlepiej pozostać przy f35 samolot ten nie robi oszałamiającego wrażenia ale umiejętnie użyty może być bardzo niebezpieczny. Poza tym lepiej przystąpmy do programu rozwoju jego bezpilotowego lojalnego skrzydłowego, który wydaje mi się przyszłością rozwoju lotnictwa wojskowego. USA zdecydowanie wyprzedza o dobrą dekadę kraje EU w tym temacie.

    1. Masz55

      Tak usa tak są do przodu jak boening do erbasa

    2. Op

      Jak nie lubię Izraela to powinniśmy się z n dogadać i współpracować w wyprodukowaniu całej otoczki wokół F35 Stacje radarowe pociski drony W sumie to może być droższe od samej maszyny Mam tylko takie pytanie czy na wyposażeniu F35 będzie to samo co na Fach które dalej oblatujemy bo z tego co wiem i obym się mylił to wielkiej wartości bojowej to one nie mają

    3. chateaux

      Robi. Wystarczy uświadomić sobie że radarowy przekrój poprzeczny F-35 wynosi 3,8 milimetra, czyli mniej więcej przekrój muchy.

  15. chateaux

    Silnik Safran vel. Snecma.... Jakoś niezbyt to widzę, przynajmniej jeśli Snecma nie podniesie poziomu swoich technologii. Kilka lat temu - no, z 10 - CEO Snecmy płakał na konferencji prasowej i groził Rolls Royce'owi zerwaniem wspólnego konsorcjum, jeśli ten ostatni nie wniesie do niego aportem technologii silników którą RR otrzymał za darmo od General Electric.

  16. Adekwatny

    Chyba za bardzo liczą na tych inżynierów z Afryki

  17. ja

    no ale jak to! to cudo jest szybsze od broni hipersonicznej, bo jeśli nie jest stealth to tylko prędkością może nadrabiać... nie wyczytałem nic o technologii obniżonej wykrywalności. Po co to tworzyć jeśli nie przetrwa długo w warunkach wojny, tak myślę...

    1. Op

      Stelth jest nazwą pod krórą kryje sie wiele technologii i sposobów W Europie ogólnie nazywa się to obniżoną wykrywalnością

  18. Republikanin

    A siódma generacja to bedzie samolot niewidzialny dla wszystkich.Nawet dla pilotow!!!

  19. michalspajder

    I w ten program naprawde powinnismy sie wlaczyc.

    1. w

      w tym programie, podobnie jak czołgu nas po prostu nie chca. Nie mamy im nic do zaoferowania. Nie po to włozyli tyle kasy w przekupywanie naszych zeby zniszczyli Polski przemysł, zeby teraz go troszeczke odbudować

    2. Tumbum

      Przebieg europejskich programów zbrojeniowych pokazuje nam jasno że nie mają one większych szans na powodzenie jeśli tworzy je kilka państw. W europie polityka ma zbyt duży wpływ na przemysł zbrojeniowy aby mogło się to przełożyć na zysk i korzyści ekonomiczne dla wszystkich uczestników.

    3. rmarcin555

      @michalspajder. Nie mamy czym walczyć. Nasz "przemysł lotniczy" nie ma nic do zaoferowania. Do tego ponieważ jesteśmy klientem Amerykanów to wiadomo, że tego myśliwca nie kupimy.

  20. Szach mat w jednym ruchu.

    Rosja putina od 20-lat ma problem z 5-generacją. A w paru miejscach na świecie już pracuje się nad 6-generacją! Jak dla mnie bardzo ciekawe i daje dużo do myślenia.

  21. Logistyk

    Przyszłość to samoloty bezzałogowe.

    1. Wszystko to ma sens do momentu jak ktoras ze stron nie wylaczy calego inernetowego przekazu a wtedy tylko tlokowe haha

    2. FFF

      Pamiętaj że te twoje bezzałogowe będą potrzebowały prądu a w czasie konfliktu to różnie bywa

  22. Fgu

    Rosjanie mają już 7 generację...

    1. generacja zmarnowanych szans ;)

      Oni mają raczej generację 7++

    2. Sofokles

      W sedno 100%

    3. Marek Marek

      Chyba degeneracje.

  23. Krzysiu22333

    Póki nie pozwolą na wymyślęnie nowego silnika na inne paliwo to każdy nowy myśliwiec to tylko strata kasy.

    1. Witold

      Racja!

  24. xxx-lucyfer

    Jeszcze nie zrobili samolotu 5 generacji, a już myślą o następnym.

    1. EUropa

      Pomijaja 5 generacje, zreszta, to tylko umowne okreslenia sa i nie wiazace. Nie ma jakiejs wielkiej roznicy pomiedzy 5 a 6 generacja, poniewaz obydwie maja wspolny mianownik stelth a roznica polega na tym, ze 6 generacja to nie konkretny samolot a system skladajacy sie z zalogowych i bezzalogowych samolotow, dronow, satelit i innych wspolnie dzialajacych narzedzi nad polem walki. Dlatego okreslenie 5 generacja to okreslenie stricte platowca jak F35 a 6 generacja to system oparty o taki, ale i inne, platowce/ wspolsystemy.

    2. Ja

      Dokladnie. Nawet z czwarta generacja nie bylo rewelacji a juz sie za szosta biora.

    3. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Generacja to tylko slogan marketingowy. Jeden samolot wyznaczył standardy jakie powinna spełniać 5 generacja i żaden inny przez 20 lat nie może tych standardów osiągnąć i nie osiągnie długo.

  25. Prawda

    I ok. Niech pracują, w 2050 może cos z tego będzie . Marketingowo jednak 6 generacja brzmi slabo.

Reklama